Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door isabelle
#688485
Hoi,

Onze hond is is in 2005 geent met Nobivac. Nu hebben we haar verleden jaar niet laten laten enten. Dit jaar willen we graag een een nestje van haar hebben. Is het nu wel of niet verstandig om haar te laten enten en te laten ontwormen?

En hoe zit dat met de pups?Zijn er enige fokkers op het forum die wat tips hebben? Voor o.a. de ontworming en enting van de pup?

Isabelle
Door tessa
#688513
Ik ent mijn teven niet meer, ze hebben alle puppie entingen gehad en daarna nog een keer de coctail en daar laat ik het bij.
Ik heb met  shih tzu pippi 3 nestjes gefokt en daar geen problemen van ondervondenWel ontworm ik de pups een keer of vier voordat ze weggaan maar ik moet zeggen dat ik nog nooit een spoelworm in de pupontlasting ben tegengekomen ondanks dat de moederhond zelden of nooit ontwormd wordt ( wel als ze pups heeft), dit in tegenstelling tot bij mijn boxers (die ik vroeger had, deze  kregen toen nog brok, ik ontwormde trouw elke 3 maanden en toen ik pups had hadden ze zo verschrikkelijk veel wormen dat ik er zelfs een ben kwijtgeraakt daardoor.
Dus ik doe het zo: beperkt enten, goed ontwomen en lekker rauw afspenen!!
Door Bieke
#688595
Morgen worden mijn pups toch gevaccineerd.
Ze zijn dan ruim 7 weken. Het is echt met pijn in het hart en veel tegenzin. Ik wilde alleen maar parvo en hoewel Nobivac alleen parvo heeft, hadden ze dat op de grote praktijk niet. Dus alweer tegen mijn zin parvo en hondenziekte. Wou ze  me ook nog lepto erbij doen. Nou, daar was ik mordicus tegen en dat vertelde ik haar ook. Het is een heel aardige jonge dierenarts, maar ze weet alleen wat er in de boekjes staat. En die zijn van Intervet. za hadden pas een lezing gehad.....
Maar ze moesten lepto hebben, want de parvo moest opgelost worden in lepto. Niet als je alleen parvo en hondenziekte hebt.Toen ging ze het nakijken en het klopte. Dus morgen met tegenzin.....
Het zijn zulke gezonde pups. Ze zijn nu 2x per dag buiten en ze mollen alle planten op de inrit.
ze zijn zondag getest en het waren goldens met veel jachtaanleg.
Door Erna
#688664
Bieke schreef: Morgen worden mijn pups toch gevaccineerd.
Ze zijn dan ruim 7 weken. Het is echt met pijn in het hart en veel tegenzin. Ik wilde alleen maar parvo en hoewel Nobivac alleen parvo heeft, hadden ze dat op de grote praktijk niet. Dus alweer tegen mijn zin parvo en hondenziekte. Wou ze me ook nog lepto erbij doen. Nou, daar was ik mordicus tegen en dat vertelde ik haar ook. Het is een heel aardige jonge dierenarts, maar ze weet alleen wat er in de boekjes staat. En die zijn van Intervet. za hadden pas een lezing gehad.....
Maar ze moesten lepto hebben, want de parvo moest opgelost worden in lepto. Niet als je alleen parvo en hondenziekte hebt.Toen ging ze het nakijken en het klopte. Dus morgen met tegenzin.....
Het zijn zulke gezonde pups. Ze zijn nu 2x per dag buiten en ze mollen alle planten op de inrit.
ze zijn zondag getest en het waren goldens met veel jachtaanleg.
Het kan wel tegen je zin zijn maar in Nederland is het bij wet verplicht om pups te vaccineren tegen parvo en hondenziekte. Toevallig heb ik dat vorige week eens nagevraagd bij het LNV loket.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#688736
Bieke schreef: Morgen worden mijn pups toch gevaccineerd.
Ze zijn dan ruim 7 weken. Het is echt met pijn in het hart en veel tegenzin. Ik wilde alleen maar parvo en hoewel Nobivac alleen parvo heeft, hadden ze dat op de grote praktijk niet. Dus alweer tegen mijn zin parvo en hondenziekte. Wou ze me ook nog lepto erbij doen. Nou, daar was ik mordicus tegen en dat vertelde ik haar ook. Het is een heel aardige jonge dierenarts, maar ze weet alleen wat er in de boekjes staat. En die zijn van Intervet. za hadden pas een lezing gehad.....
Maar ze moesten lepto hebben, want de parvo moest opgelost worden in lepto. Niet als je alleen parvo en hondenziekte hebt.Toen ging ze het nakijken en het klopte. Dus morgen met tegenzin.....
Het zijn zulke gezonde pups. Ze zijn nu 2x per dag buiten en ze mollen alle planten op de inrit.
ze zijn zondag getest en het waren goldens met veel jachtaanleg.
Waar ben je geweest?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#688958
Erna schreef: Het kan wel tegen je zin zijn maar in Nederland is het bij wet verplicht om pups te vaccineren tegen parvo en hondenziekte. Toevallig heb ik dat vorige week eens nagevraagd bij het LNV loket.
Huh, in welke wet zou dat staan?
Door Erna
#689007
Hitam schreef: Huh, in welke wet zou dat staan?
Geen idee maar ik heb een mail gestuurd naar het ministerie van Landbouw die vervolgens mijn mail heeft doorgestuurd naar het LNV loket en dat was het antwoord.

De vraag van mijn kant was helder en duidelijk: Bestaat er een vaccinatieplicht voor pups?

Onderstaand was het antwoord:

Geachte mevrouw Kuipers,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Voor hondenziekte en parvovirusinfectie geldt de wettelijke verplichting van vaccinatie.
Ik ga ervan uit dat ik u hiermee voldoende informatie heb gegeven. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u naast het gebruik van de e-mailfaciliteit, ook op werkdagen van 08.30 tot 16.30 uur gratis bellen met Het LNV-Loket: 0800-22 333 22.

Met vriendelijke groet,

C Steenbergen

Het LNV-Loket

0800-22 333 22

http://www.minlnv.nl/loket
Door irmaa
#689040
Ja dat klopt voor honden en katten die onder het honden en kattenbesluit - voor fokkers die daar onder vallen-, maar hoe het zit bij particulieren?
Door danielle1980
#689238
*irma schreef: Ja dat klopt voor honden en katten die onder het honden en kattenbesluit - voor fokkers die daar onder vallen-, maar hoe het zit bij particulieren?
idd in het honden en katten besluit staat dat je moet enten, binnen 7 weken na geboorte doch in ieder geval 7 dagen voor het vertrek van de pup enten voor parvovirusinfectie en hondenziekte.
maar volgens mij of ik zie t verkeerd is dat alleen als je onder die regels valt door beroepsmatig te fokken.
anders val je met kennelnaam volgens mij gewoon onder de raad van beheer en ik weet niet of die zoiets hebben staan. ( die site is altijd een raadsel voor me :-[ )
Door danielle1980
#689239
Erna schreef:

Voor hondenziekte en parvovirusinfectie geldt de wettelijke verplichting van vaccinatie.
misschien bedoelen ze dus de wettelijke verplichting als je dus onder beroepsmatig fokken valt? :-\
Door Erna
#689253
danielle1980 schreef: misschien bedoelen ze dus de wettelijke verplichting als je dus onder beroepsmatig fokken valt? :-\
Geen idee hoe ze het bedoelen en eerlijk gezegd kan ik me er ook niet druk over maken. Ik ent mijn pups altijd rond de 7 weken en dat blijf ik voorlopig ook doen.

Ik geef alleen maar aan wat ik als antwoord teug kreeg. Er staat een telefoonnummer bij zodat iedereen die meer wil weten even kan bellen.
Door danielle1980
#689265
Erna schreef: Geen idee hoe ze het bedoelen en eerlijk gezegd kan ik me er ook niet druk over maken. Ik ent mijn pups altijd rond de 7 weken en dat blijf ik voorlopig ook doen.
ja mij maakt t ook niet zoveel uit, de mijne worden ook gewoon rond 7 weken geent. ;)
Door Ziviaantje
#689552
Als ik heel eerlijk ben... Ik zou nooit een pup kopen bij een fokker die de moederhond en de pups niet ent  :o
Door catokatink
#689733
aussie schreef: Als ik heel eerlijk ben... Ik zou nooit een pup kopen bij een fokker die de moederhond en de pups niet ent :o
Als ik de fokker zou kennen en de moederhond ook dan zou ik rustig een niet geënte pup kopen. Ik kan me de tijd nog heugen dat honden en katten niet geënt werden en dat brokken er nog niet waren. Dat was de "goede oude tijd" toen de wachtkamers van de da nog niet overvol zaten.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door