Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jurgen
#688014
Ik heb een vraag betreft over barf te gaan gebruiken  ???

Ik heb een jack russel van 10 maanden (5kg) en geef hem op dit moment 1x170 gram royal canin brokken (speciaal voor terrier honden) s'morgens en voor avond eten krijgt ie 2 schijven RODI

betreft over de honden brokken ben ik ook mee eens een hond heeft niks aan brokken maar ja ze hebben mijn toch de brokken aan gesmeerd. :-[

Dus was mijn de vraag kan iemand mijn helpen om een goed en een gezond BARF menu te maken voor mijn jack russel.

ik hoop dat iemand mijn kan helpen  :)

m.v.g
jurgen van vugt

P.s als ik aan de barf menu begin moet ik dan helemaal stoppen met brokken geven of maar een heel klein beetje en zo ja zijn er ook andere merken die ook goed zijn i.p.v populaire merken ??? b.v.b Carvon
Door Ollie
#688027
Hoi Jurgen,

Van harte welkom op barfplaats !  :)

Ik zou zeggen gooi die brokken de deur uit  ;) en stap om te beginnen over op een kvv (kompleet versvlees) je geeft al Rodi las ik..zet je hondje daar eerst een poosje op en kijk of je aan wat andere kvv merken kan komen...zodat je wat kan afwisselen. Lees je een beetje in dan kun je later altijd nog overstappen op barf  ;)



Ik weet niet waar je woont..en of je aan de volgende merken kan komen?

Energique
Carnibest
AHV
Smuldier
BIBI
Duck
Bandit
Door Lizzy
#688069
Welkom op Barfplaats Jurgen!

Ik denk alleen dat het goed is wanneer je je wat inleest in de materie BARF. Want eigenlijk is het de bedoeling dat je zelf weet hoe je een menu moet samenstellen. En we kunnen je daar natuurlijk bij helpen, maar het is goed om te weten wat je moet voeren en waarom, als je zelf de voeding voor je hond gaat samenstellen. Zo voorkom je dat je essentiele dingen per ongeluk weg laat, omdat het bijvoorbeeld niet belangrijk lijkt.

Deze link moet je alvast een beetje op weg helpen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

En als jij ons nou verteld waar je allemaal aan kunt komen (aan welke vleesbotten, vlees, orgaanvlees) : dan kunnen we je ook wel weer verder helpen.
Door jurgen
#688195
Ik denk dat ik kwa vlees of organen puur bij de slager moet zijn ???? ???
wat een probleem is hier in tilburg (noord brabant) dat je alleen de merk Rodi wordt verkocht in onze dieren special zaken en natuurlijk de mooie en gezonde MERK brokken waar door je bomen door het bos niet meer ziet  >:(

m.v.g

jurgen
Door Boefke
#688264
Hoi Jurgen, kvv's worden soms ook wel in supermarkten verkocht. En er zijn mogelijkheden om kvv in wat grotere hoeveelheden in te slaan en die op te halen bij verkooppunten. Maar het is idd verstandig om hier eerst lekker rond te neuzen en veel te lezen. Dan vind je vanzelf je weg wel en kun je gerichtere vragen stellen. Succes!
Door jurgen
#688652
ik heb tot nu toe  :D echt veel informatie gevonden op deze forum  ::)
alleen ik heb nog vraag  ??? verse groente worden die gewoon in stukken gesneden of
moet je er een puree van maken met de blender en moet je de groenten samen mengen met de vvf vlees  ???
Door Boefke
#688658
jurgen schreef: ik heb tot nu toe  :D echt veel informatie gevonden op deze forum  ::)
alleen ik heb nog vraag  ??? verse groente worden die gewoon in stukken gesneden of
moet je er een puree van maken met de blender en moet je de groenten samen mengen met de vvf vlees  ???
Groentes kun je het beste pureren. Dan kan de hond de vitamines makkelijk opnemen. Bovendien eten ze puree makkelijker dan stukken groente. Als ze een groentemix puur niet eten, dan kun je er wat vlees of vis, of joghurt of iets dergelijks doorheen mengen zodat ze het lekkerder vinden.
Door jurgen
#688667
ik ga nu +/- van uit naar 30gram x lichaams gewicht (=5 kilogram ) is dus als ik het goed heb 150 gram voedsel hoeveel procent groenten puree zal ik dan toevoegen ???

klopt mijn reken som voor een jack russel van 5kilo
Door hellenbanjerbo
#688892
150 gram is 3% van het lichaamsgewicht van je hond. als jouw jack een lekker actief dier is heeft ie hier misschien niet genoeg aan. maar om mee te beginnen prima. veel mensen hier op het forum voeren 'op het oog' omdat er geen standaard percentage te geven is. de ene hond is actiever dan de andere, de ene heeft een snellere stofwisseling dan de andere. eigenlijk net als bij mensen.
uitgaande van 150 gram per dag en kiezend voor een groentepercentage van 15% kom je op ongeveer 25 gram (22.5 om precies te zijn) . mij lijkt dat lastig geven. je kunt gerust ook bijvoorbeeld 2 keer per week groentenmix geven. bij 150 gram per dag kom je dan op 80 gram per keer. maar groentes kunnen ook laxerend werken dus als je hond aan de spuiterij gaat zou ik toch maar weer kleinere porties geven. ik zelf heb geen ervaring met kleine honden en barf maar hier op het forum zitten er genoeg die uit eigen ervaring kunnen spreken.
barfen, zeker als je begint, is heel veel lezen, heel veel vragen, experimenteren, maar vooral heel, heel veel kijken naar je hond èn naar zijn poep. :D
Door jurgen
#688926
bedankt voor de tip  ;)

Ik ben nu vanaf maandag (08-01-2007) meteen gestopt met het voeren van royal canin
brokken en meteen begonnen met voeren met vers vlees (kvv)(RODI)
Ik gaf hem eerst 170 gr brokken in de ochtend en in de avond gaf ik hem 2 schijven van 100gr kvv (RODI) per stuk als avond eten.
Nu krijgt ie in de ochtend 1 schijf kvv (RODi) 100gr blanke pens en in de avond krijgt ie nu
2 schijven van 100gr per stuk kvv (RODI) complete voeding hart&pens.
Tot nu toe eet ie zijn bord helemaal leeg  :D en poept ie erg goed 8) maar nu komt de vraag  ??? geef ik hem nou niet teveel kvv voor een hond van 5 kg (10 maanden oud )

En als dit zo goed gaat als rest van de week ga ik aanstaande zaterdag beginnen met een beetje groente mix met verse sardientjes of kippen nekken en dan kijken hoe de hond hier op reageert

m.v.g
jurgen

P.S alle informatie is altijd welkom bij mijn
Door Boefke
#689073
Je geeft nu 6% van zijn lich.gewicht. Dat is best veel. Aan de andere kant is hij wel nog in de groei. Het verschilt nogal hoeveel mensen voeren. Ik heb bv lange tijd 5% lich.gewicht gevoerd. Opeens bleek dat teveel en nu zit ik op 2,5%. Houd je hond goed in de gaten. Wordt hij te dik, meteen minderen.
Door Yves
#689191
Hoi Jurgen,
Ik zou zelf ook wat andere varianten Rodi geven. Nu geef je hart+pens+pens.

Kijk eens op de site van Rodi voor de producten en verkooppunten bij jou in de buurt http://www.rodi-petfood.nl/data/asp/pag ... soverzicht.

Het is ook helemaal niet verkeerd om verschillende merken met elkaar af te wisselen. Kijk op het internet voor verkoopadressen bij jou in de buurt bv onder verkooppunten op de site van CB http://www.carnibest.nl/

Als je van het ene merk de rund variant neemt en van een ander kip of eend dan wissel je wat af met  de diersoorten (wij mensen eten ook niet elke dag hetzelfde).

Ga je ook zelf samenstellen begin dan met makkelijk verteerbaare delen. Zoals idd kippennekken en sardien. Daarna kan je gaan uitbreiden met dieren die niet in het kvv voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan duif of kwartel. Doe een beetje rustig aan met orgaanvlees want dat zit voldoende in kvv

Ik heb ook een hond van rond de 5kg. Hij is geen puppy meer(10 jaar) dus voor hem is 2% a 2.5% ruim voldoende. Misschien heb je wat aan het menu dat ik kortgeleden heb gemaakt http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 790.0.html Ik moet er wel ff bijzeggen dat ik dit menu pas na 5 maanden ben gaan geven. Daarvoor gaf ik kvv (verschillende merken) en 2 dagen Barf. Zo heeft Yves in een rustig tempo kunnen leren met botten om te gaan en langzaam maar zeker steeds "moeilijkere" botten leren eten.

Er is veel info op het internet te verkrijgen over barf er zijn ook boeken (veel in het engels) over dit onderwerp. Als je je verdiept in de stof zul je zien dat het allemaal niet zo moeilijk is als het lijkt. Tip: het boek van Tannetje, Voer voor carnivoren. Makkelijk boek eeeeeeeen in het Nederlands  :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door