Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sharon
#688872
Hoi allemaal,

Mijn beardie Lela is nu 18 maanden oud..
Ik heb met haar van pup af aan al problemen gehad met haar huid/vacht, vooral in de warme maanden.
Veel krabben, jeuk, vacht eruit..
Shampoo's ed durfde ik niet meer te gebruiken, omdat ik het idee had dat dat ook weer averechts werkte en heb momenteel een shampoo van de dierenarts..

In de wintermaanden ging het allemaal weer prima, maar zodra het warm werd begon het weer..
Zo ook afgelopen zomer, weer veel krabben, jeuk en vacht eruit..

Op aanraden van de dierenarts die eerst heeft gekeken of ze geen mijt, schimmel of iets ander had over op hypoallergeen voer..

Sja het lijkt allemaal beter te gaan, maar het is nu ook een stuk koeler buiten, dus eigenlijk weet ik nog niets..

Volgende week ga ik weer terug naar de vers vlees voeding, omdat ik daar zelf helemaal achter sta en zo ook kan zien of het nou wel of niet van de voeding komt..
Ik heb sterk mijn twijfels, omdat het dus in de wintermaanden prima gaat met haar en als het aan de voeding zou liggen, lijkt het me dat ze het hele jaar problemen zou moeten hebben..
Wat ik wel denk is dat ze een enorme vlooien allergie heeft en dat zowieso haar vachtproblemen daar mee te maken heeft..

Wat me nu wel opvalt is dat haar vacht heel vettig en stug aanvoelt en heeft ze regelmatig rode en vieze oren..
Lela is van nature een zenuwachtige hond, ze is erg tot sterk aanwezig, wil continue aandacht en klappert met haar tanden..
Ze werd ook pas voor het eerst loops met 16 maanden..

Hierboven heb ik dus geschreven wat me zoal aan haar opvalt en ik heb het vermoeden dat het allemaal een beetje met elkaar te maken heeft..

Wat ik nu het liefst zou willen is haar te helpen met wat homeopatische middelen en mijn vraag is dus.. wie kan mij helpen of heeft zoiets dergelijks meegemaakt met zijn/haar hond..
#688962
Dit zou best een vlooienprobleem kunnen zijn. Waarbij dan misschien ook nog secundaire vlooienproblemen optreden doordat zse misschien bijt en likt aan de vacht?

Overigens, zo even kort door de bocht lijkt het middel Agaricus (D30 moet je dan hebben) wel te passen bij Lela. Deze honden zijn laat seksueel rijp, laat zindelijk, lang ondeugend, grote nieuwsgierigheid en overmatig actief. Maar, bij dit middel past zeer fanatiek krabben. Je hoeft bij wijze van spreken maar naar haar huid te wijzen en ze begint al te krabben.... Ik ben wel met Trimsalon eens, dat als je dit homeopathisch opgelost wil hebben, moet je naar een homeoapatisch DA. Het is zo'n ingewikkeld probleem en over de buis is het gewoon te moeilijk om een juist middel te kiezen. Ik vind zelf ook Atjo Westerhuis een kanjer op homeopathisch gebied.

Wat je overigens nog wel zelf zou kunnen doen: zodra het weer warmer weer begint te worden (nu dus ::)), zou je haar eens op een ander vers voer kunnen zetten. Dus ook hypoallergeen voer, maar dan in de verse-variatie. Dat lijkt me een stuk gezonder als die brokkenzooi. Carnibest heeft een Eend & Rijst uitvoering. Of ga zelf samenstellen, met eend! Je kunt gewoon een zooi hele eenden kopen en Lela iedere dag een stuk eend geven, dus met bot en ook de orgaantjes. Dit moet je haar dan 9-12 weken geven. Worden de problemen wel erger: dan ligt het gewoon niet aan het voer. Punt. Kun je dat ook afstrepen.

En als dat dus niet helpt (voer), dan zou je ook kunnen proberen om Lela extra vis-olie en extra borage-olie te gaan geven. En dan eventueel naar een homeopaat. Ontgiften lijkt mij niet direct zinvol omdat Lela altijd vers heeft gegeten. Tenzij ze ook antibiotica's heeft gehad als pup? Want dan kan probiotica en ontgiften wel een goed idee zijn!
#689276
Heee Lizzy,

Dank je wel voor je reactie, ik wil zeker met haar een keer naar een homeopaat of idd wat "trimsalon" al zegt een keer naar "de Oase"

Ik ga inderdaad eens kijken hier op Barf om het eea zelf samen te stellen voor haar, in principe kan Maddy gewoon meedoen toch?

Zelf denk ik nl ook dat een hoop te wijten is aan de vlooienallergie, zeker het krabben en de jeuk.
Maar ik merk wel dat er bij Lela meer aan de hand is, zowieso hoe ze doet..

Het is een enorm speels hondje en naar Maddy is ze totaal niet onzeker, maar naar ons toe is het wel een onzeker hondje..
Ze reageert altijd nerveus en komt al klappertandend op je aflopen, ik weet dat dat een uiting is van stress en ik heb geen idee waarom..
We behandelen haar net zo als Maddy..

En inderdaad ze is erg laat loops geworden, ze heeft wel periodes "lekker" geroken, maar het zette nooit door, dus ik sprong een enorm gat in de lucht toen ze het eindelijk was  ;D

Nu gaat het allemaal wel weer de goede kant op, maar ik wil haar geestelijk ook de goede kant op krijgen en ik wil absoluut weer op vlees, want idd brokken is het niet voor mij..

Maar waar te beginnen en wat pakken we eerst aan, nou dat was de jeuk, want jeuk is vreselijk en dat gaat gelukkig nu goed, dus kunnen we daar verder mee..
En dan de rest nog, ik heb gisteren al gekeken op de bachbloesemsite, want ik had je topic over Pinkel gelezen en het sprak me zeer aan, dus ik ga daar zeker een afspraak maken!!!
#689283
Sharon schreef: En inderdaad ze is erg laat loops geworden, ze heeft wel periodes "lekker" geroken, maar het zette nooit door, dus ik sprong een enorm gat in de lucht toen ze het eindelijk was  ;D
Kan het niet zijn dat ze een "stille" loopsheid heeft gehad?
#690459
Bij de Bearded Collie komt nogal eens Hypothyroidie voor. Een schildklieraandoening. Er zijn verschillende symptomen die niet allemaal gelijktijdig hoeven voor te komen, maar krabben, jeuk, slechte vacht, vettige vacht en roodheid zijn allemaal symptomen. Zou toch maar eens haar T4 en TSH waarden laten kontroleren bij de DA door een simpele bloedafname. Dit is ongeneeslijk, maar valt wel te behandelen door pilletjes.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door