Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linneke
#687441
Hoi Allemaal :),

Na een tijd parttime barfer te zijn geweest zijn we nu sinds 2 weken volledig aan het barfen. Ik vroeg me alleen nog af wanneer het het beste is als we overstappen van 2 maaltijden per dag naar 1, en hoe kan ik dit het beste aanpakken.

Als Sen nu bijv. 450 gram ribben krijgt dan laat ze soms het laatste stuk liggen. Volgens mij zit ze dan gewoon vol. Als ik haar dan 1 maaltijd per dag wil geven (wat gemiddeld uit 730 gr. bestaat), volgens mij laat ze dan teveel staan. Hoe kan ik dit opbouwen...of moet ik beter eerst nog wat langer gewoon 2 maaltijden per dag geven?

Ik hoor het graag van jullie.
Groetjes Linda

p.s. Sen is 15 maanden en 29 kilo.
#687521
ik heb bij mijn volwassen honden het toch rustig afgebouwd. in 2 à 3 weken tijd de ochtendmaaltijd steeds kleiner gemaakt en de avondmaaltijd steeds groter. met het idee dat het lichaam, en vooral de maag toch aan zo'n grotere hoeveelheid ineens moet wennen.
Door Linneke
#687796
Hoi hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk idd dat het me beter lijkt als ik de ochtendmaaltijd langzaam afbouw. Op dit moment heeft ze gewoon niet genoeg plek in der maag om alles in 1x te eten.

Groetjes Linda
Door Lizzy
#687935
Linneke schreef: Het lijkt me gewoon makkelijker, en natuurlijker voor de hond.  In de natuur eten wolven ook niet 2 een kleinere maaltijd toch?

Groetjes Linda
Hoeveel maaltijden eet een wolf per dag?
Door Linneke
#687939
Haha ik zou het niet weten. Maar het lijkt me dat als ze een flink dier hebben gedood ze zich volproppen en dan misschien een dag wel niets meer eten. Ze eten in ieder geval niet standaard 2 x per dag...ene keer misschien vaker en soms niets.

Groetjes Linda
Door Sietie
#687946
ik ben dan altijd zo bang voor een maagkanteling als ze ineens zoveel krijgen :(een van onze vorige boxers heeft dat 3 keer gehad en das geen pretje. Sinds die tijd voer ik liever een paar keer vaker om de maag niet te overladen
Door Ollie
#687951
Sietie schreef: ik ben dan altijd zo bang voor een maagkanteling als ze ineens zoveel krijgen :(een van onze vorige boxers heeft dat 3 keer gehad en das geen pretje. Sinds die tijd voer ik liever een paar keer vaker om de maag niet te overladen
Ja precies ! Ik zie het nut van 1x voeren dus ook niet in..maar ja ieder z'n eigen hè ;)

3x jeetje da's ook niet mis zeg  :-\
#687964
Linneke schreef: Hmm nu snap ik er niets meer van. Ik dacht dat ik juist hier ergens op het forum had gelezen dat 1 maaltijd beter zou zijn....nu ga ik weer twijfelen.

Ik persoonlijk heb de ervaring dat mijn honden het idd beter doen op minder maaltijden. Een ker of 5 per week. Soms een echt grote maaltijd, soms weer een kleine, soms niks, dat gaat echt heel goed. Daar heb ik ze uiteraard voorzichtig aan laten wennen, je kunt niet ineens een hond die gewend is aan 14 keer eten per week overzetten op 5 keer eten per week.

De oorzaken van maagtorsie zijn niet bekend. Er is idd een theorie die zegt dat het misschien door een overladen maag komt maar ook honden met een lege maag kunnen een torsie krijgen. Er is ook een theorie (van Mogens Eliasen) dat het voor de hond beter is om af en toe hund maag volledig te vullen (dus niet te overvullen!) en ook af en toe te vasten. Dit omdat dit een natuurlijk voedingspatroon is voor wolven en wilde hondachtigen waar onze honden nog heel erg veel op lijken (hond en wolf zijn taxonomisch twee ondersoorten van dezelfde soort). De maag van de hond en de verteringsfuncties functioneren optimaal als hij volledig uitgeplooid is, dus goed gevuld, en als de hond vervolgens ruim de tijd krijgt om te verteren en de maag volledig leeg te maken, dus niet binnen 12 uur weer een maaltijd erachteraan. Een constant gevulde maag, wat je krijgt met 2x per dag voeren, is volgens Eliasen op den duur niet goed voor het functioneren ervan.

Wolven eten wat ze voor de bek komt  ;D dus als ze een kariboe vangen eten ze zich helemaal klem (wel tot 15% van hun lichaamsgewicht in 1 keer!) en vervolgens eten ze rustig een week of zelfs langer niet. Hebben ze honger en wandelt er een konijntje voorbij of stuiten ze op een nest muizen dan gaat dat ook naar binnen. Soms bestaan ze langere tijd (weken) van af en toe zo'n snackje en verder bessen, gras, herbivorenmest e.d. Totdat ze weer eens een grote prooi vangen.
Bij honden hoeft het niet zo extreem maar minder maaltijden, tijd en grootte varieren af en toe vasten en af en toe een goeie grote maaltijd is wel beter in overeenstemming met de fysiologie van de hond dan 2x daags op vaste tijden een prakje  ;D
Door evds
#688023
Ik voer ook 1 maaltijd per dag, soms een hele grote(zoveel ze willen, meestal van pens, ben ik daar lekker snel van af  ;) (grapje)), soms een kleine. Het bevalt mij en de honden beter dan twee keer per dag voeren.

Maar als je denkt dat de je daardoor de kans op maagkanteling vergroot  :-\ zou ik het niet doen. Ikzelf ben daar met mijn honden niet bang voor en heb ook wel eens ergens gelezen dat juist door af en toe een goed gevulde maag en dan weer een echt lege maag de spieren rond de maag beter gaan functioneren waardoor de kans op een kanteling juist kleiner wordt. Ik weet niet of dat waar is maar het klinkt me niet onlogisch in de oren  :)
Door Lizzy
#688052
Kruimel schreef: Ik persoonlijk heb de ervaring dat mijn honden het idd beter doen op minder maaltijden. Een ker of 5 per week. Soms een echt grote maaltijd, soms weer een kleine, soms niks, dat gaat echt heel goed. Daar heb ik ze uiteraard voorzichtig aan laten wennen, je kunt niet ineens een hond die gewend is aan 14 keer eten per week overzetten op 5 keer eten per week.

De oorzaken van maagtorsie zijn niet bekend. Er is idd een theorie die zegt dat het misschien door een overladen maag komt maar ook honden met een lege maag kunnen een torsie krijgen. Er is ook een theorie (van Mogens Eliasen) dat het voor de hond beter is om af en toe hund maag volledig te vullen (dus niet te overvullen!) en ook af en toe te vasten. Dit omdat dit een natuurlijk voedingspatroon is voor wolven en wilde hondachtigen waar onze honden nog heel erg veel op lijken (hond en wolf zijn taxonomisch twee ondersoorten van dezelfde soort). De maag van de hond en de verteringsfuncties functioneren optimaal als hij volledig uitgeplooid is, dus goed gevuld, en als de hond vervolgens ruim de tijd krijgt om te verteren en de maag volledig leeg te maken, dus niet binnen 12 uur weer een maaltijd erachteraan. Een constant gevulde maag, wat je krijgt met 2x per dag voeren, is volgens Eliasen op den duur niet goed voor het functioneren ervan.

Wolven eten wat ze voor de bek komt  ;D dus als ze een kariboe vangen eten ze zich helemaal klem (wel tot 15% van hun lichaamsgewicht in 1 keer!) en vervolgens eten ze rustig een week of zelfs langer niet. Hebben ze honger en wandelt er een konijntje voorbij of stuiten ze op een nest muizen dan gaat dat ook naar binnen. Soms bestaan ze langere tijd (weken) van af en toe zo'n snackje en verder bessen, gras, herbivorenmest e.d. Totdat ze weer eens een grote prooi vangen.
Bij honden hoeft het niet zo extreem maar minder maaltijden, tijd en grootte varieren af en toe vasten en af en toe een goeie grote maaltijd is wel beter in overeenstemming met de fysiologie van de hond dan 2x daags op vaste tijden een prakje  ;D
Toevallig hadden we het er net over in het topic van Geer, in de discussie hoek. Whoofer heeft ooit een maagtorsie gehad en had gewoon ronduit een slecht functionerende maag. Zij deed het uitermate veel beter op meerdere kleine maaltijden per dag (stuk of 4) als op 1 grote.

Ik ben bang dat honden niet altijd 1 op 1 te vergelijken zijn met wolven. Want onze huishonden kunnen maagtorsies krijgen en we weten inderdaad niet waar 'm dat nou precies in zit. Maar bij onze honden hebben we waarschijnlijk ook met (slechte) genen te maken, die maken dat bijvoorbeeld hun spijsverteringssysteem slecht werkt. Of misschien dat het spijsverteringssysteem slecht werkt doordat we er oh-zo gemakkelijk antibiotica-kuren in gooien, in onze honden. Dat kan ook. Of dat het spijsverteringssysteem slecht werkt omdat we er generatie's lang steriel eten in gooien, in onze honden. Dat kan ook. Of misschien werken veel spijsverteringssystemen van onze honden slecht omdat we ze over vaccineren. Dat heeft misschien ook wel invloed. Dat kan ook. Ik weet het niet. Maar ik weet niet of onze huishonden nog 1 op 1 te vergelijken zijn. Ik vraag me dat af. Of krijgen wolven in het wild ook gewoon maagtorsies, net als onze huishonden? Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nooit enig onderzoek hierover gelezen heb, over waaraan wilde wolven sterven en of maagtorsies wel of niet bij de wolven voor komt....

Laatst was er een uitzending op Discovery of Animal Planet (ik weet niet meer welke) en daar kregen half wilde slede-honden (soort eskimo-achtige honden) ook eens in de zoveel tijd een mega grote maaltijd. Een zo'n hond stief daar ter plekke aan de te grote prak. Ik weet de details niet meer precies maar misschien dat Angelique die nog weet!
#688545
Altijd moeilijk, in hoeverre onze hondjes nog op wolven lijken. En de schade van een te grote maaltijd, als dat de oorzaak zoiu zijn van de maagtorsie. is heel erg zichtbaar; de schade van te veel kleine maaltijden op de lange duur, als die er is, zie je niet direct. Hooguit krijg je een hond die zijn eten slecht verteert of regelmatig overgeeft of diarree heeft ofzo, en dat link je niet direct aan maat en frequentie van de maaltijden. Dan denk je misschien aan voedselintolerantie of erfelijk slecht spijsverteringssysteem.
Het blijft moeilijk .... maar ik schrijf ook wat mijn ervaringen zijn en de theorie van Mogens. That's all.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door