Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *monique*
#687654
Onze katten eten blik en brokken,maar sinds de zomer eten ze het blik erg slecht.
Ze zijn altijd dol geweest op KiteKat, maar het lijkt wel of ze nu alleen een paar hapjes eten om mij een plezier te doen.
Ze zijn nu met z'n zessen en ik geef twee blikken. Vroeger ging dat op,maar nu kan ik in de middag de helft en soms zelfs meer gewoon weggooien.
Ik geef ze morgen één blik en dan kijk ik hoe dat opgegeten wordt..want dit vind ik zonde van mijn geld.
Wat raden jullie aan..
De brokken worden wel goed gegeten.
Door *monique*
#687666
hahahaha ;D
Ik moet het er nog met manlief over hebben. ;) En we zitten een pietsie krap met geld,door allerlei omstandigheden. We redden het wel,maar het blijft puzzlen.
Door Boefke
#687670
Typisch, eten ze het allemaal tegelijk ineens slecht? Ik zou idd vers gaan voeren, of zelf samenstellen. Simpelweg omdat dat betere voeding is. En duurder hoeft het echt niet te zijn als je creatief bent.
Door *monique*
#687671
Ja eigenlijk wel.
Ze lopen te miepen en te zeuren als ik de bakjes vol schep, dan eten ze er wat van en dan stoppen ze.
De een blijft er iets langer van eten dan de ander,maar de bakjes komen niet meer leeg.
Maar als je met kip bezig bent of met kaas en ham dan weten ze de koelkast te vinden en dan wordt je werkelijk belaagd.
Het valt me vooral op dat Johnnie slecht eet. Hij was een half jaar terug echt een buldozer. Dat bekkie ging open, hij schoof letterlijk en figuurlijk het voer naar binnen, twee keer kauwen en weg.
Maar nu eten ze het alleen maar om hun ergste honger te stillen, lijkt het.
Van de week hebben ze helemaal slecht gegeten,maar dat wijd ik aan het feit dat Nirvana ineens doodziek werd en zaterdag helaas een spuitje moest krijgen. :'(
Door Boefke
#687730
Oh je, wat naar joh! Wat had Nirvana? Kan ze (was ze een ze?) de andere katten hebben aangestoken, of misschien zijn ze van streek omdat Nirvana er niet meer is?
Kun je niet een keertje een pakje kvv proberen, gewoon eens kijken hoe dat gaat?
Door Mevroi Kruim
#687738
Hebben ze misschien last van hun nieren? Ik merk bij een van mijn katten dat beginnend nierfalen de eetlust behoorlijk effectief wegneemt. Met medicatie eet hij weer als een dijker. Toen mijn katten lang geleden nog brok aten en allemaal daardoor last van gruis en nier- en blaasontstekingen kregen aten ze ook heel erg slecht.

Wat naar van Nirvana! Sterkte ermee joh!
Door *monique*
#687786
We weten niet wat Nirvana (ja ze was een ze) had,maar na het vele internet-surfen van vanochtend vrees ik dat ze het aan haar nieren had...
Ze werd steeds magerder en de laatste twee dagen weigerde ze te eten en liep ze heel wankel. Ze dronk alleen maar en wilde steeds wegkruipen.
Van de dierenarts (een onbekende arts die toevallig weekenddienst had) kregen we te horen dat we een half jaar eerder hadden moeten komen,maar een half jaar geleden was Nirtje alleen nog maar afgevallen terwijl ze goed at en zelfs nog speelde...
Verder deed de dierenarts nog vreselijk bot en zei dat ze nog nooit zo'n doodzieke kat had gezien.
Dat kwetste ons vreselijk want we hadden geen idee.. Het was pas van de laatste dagen dat ze slecht liep, niet at en kermde...En ze was onze eerste kat.
En de dierenarts zei ook nog heel uitgebreid dat ze er niks meer aan kon doen..
Maar we hadden al besloten om haar te laten inslapen en dat had de assistente haar ook al vertelt..
We weten ook niet hoe oud ze was,maar we denken zelf dat ze behoorlijk op leeftijd was en onze eigen dierenarts zei twee jaar terug al dat onze Nir een oude kat was.
Nirvana is in een leegstaand huis gevonden door de dierenbescherming en die schatte haar 6 jaar (en we hebben 6 jaar gehad)
Ik weet wel dat ik nooit meer naar dat dierenziekenhuis ga.

En vanwege Nir wil ik gaan kijken of we het kunnen betalen (want dat is ons grootste euvel) om Carnibest enzo te gaan geven. Want we willen dit nooit meer mee maken en ik heb gelezen dat het haast wel wondervoeding moet zijn.

De groep is nu natuurlijk ook wat van streek,maar de brokken worden wel goed gegeten (die eten ze het liefst 's nachts) En als ze iets kunnen schooien zullen ze het ook niet laten.
Verder wordt er niet overdreven veel gedronken (Nir dronk ontzettend veel) en ook de ontlasting ziet er goed uit (geen diarrhee).

Bedankt allebei voor het medeleven :)
Door Boefke
#687839
Jeetje Monique, wat een nare ervaring!
Ik heb ook een keer een kat moeten laten inslapen met nierfalen. En ook wij waren te laat omdat we het niet hadden zien aankomen. Net als jij kreeg ik te horen dat als we maanden eerder waren gekomen ze nog wel iets hadden kunnen doen. Maar ook wij hadden maanden eerder niets gezien. En met nieren gaat het dan plotseling razend snel achteruit. In een paar dagen tijd was ze helemaal niets meer. Gelukkig was onze DA destijds heel meelevend. Vervelend en ook onnodig dat jouw DA zo bot was.
Als je op zoek gaat hier dan vindt je allerlei mogelijkheden om je katten te voeren. Carnibest is een goede kvv, maar niet de goedkoopste. Je kunt het natuurlijk afwisselen met andere merken, of barfproducten.
Succes met je andere katten! Het gaat je vast lukken ze weer aan het eten te krijgen ;)
Door Mevroi Kruim
#687858
Jakkes wat akelig joh!
Wij hebben ook zo'n ervaring trouwens met onze ouwe Pepijn. Die was 14 en werd een tikkie een ouwe kat, maar niks dramatisch zo te zien, hij at gewoon (brokjes natuurlijk  :-X, dronk niet idioot veel, niks aan de hand eigenlijk. Toen was 'ie ineens 4 dagen sporloos, wij ongerust natuurlijk, en uiteindelijk werd hij door een paar kinderen in de struiken gevonden, een paar honderd meter van ons huis. Doodziek, helemaal uitgedroogd, en duidelijk van plan om de pijp aan Maarten te geven. Wij dus spoorslags naar de DA, waar we uitgefoeterd werden omdat we niet eerder waren gekomen  >:( >:( Ging een beetje moeilijk, zonder kat!

Afijn, ernstig nierfalen en nierontsteking. Pieps aan het infuus en de ab, ik moest elk uur wat water in z'n bek spuiten en dan kwam het weer goed. Niet dus. Hij wilde absoluut niet eten, spuugde alles uit, ook het water, het onderhuidse vocht via het infuus nam hij niet meer op, dat bleef als een soort bult onder z'n vel hangen, en drie dagen later was hij dood  :'(
Acheteraf had ik spijt dat ik hem nog met al die medische soesah had lastiggevalen, hij gaf zelf zo duidelijk aan dat hij niet meer wilde ....
Door *monique*
#687936
Och die arme katten toch.. :(
Vreselijk.. je voelt je dan zo machteloos..

Ik heb het er met mijn man over gehad en hij ziet het niet zo zitten.
Vooral omdat het duur is en wij op dit moment niet zo lekker zitten met de financiën.
We zijn sindskort ingeschreven voor een huurhuis, dus wie weet als onze kosten wat minder zijn, dat hij het dan wel een goed idee vind.

@Boefke: zou je me iets meer willen vertellen over die andere merken??
Is daar ook informatie over te vinden op internet?
Door Mevroi Kruim
#687977
Tja, ik snap je wel hoor, het lijkt ook duur, maar als ik bedenkt dat ik mijn katten 5 jaar lang nierdieet had moeten voeren, en dan was het nog de vraag geweest of dat had geholpen, dan vind ik het eigenlijk spotgoedkoop.
Kijk, brokken zijn misschien wel goedkoper (ook lang niet alle brokken hoor) maar als je katten er op den duur nare pijnlijke en dodelijke ziektes van krijgen (nierfalen en diabetes) dan is dat voor mij alleen al reden om vers te voeren. En dan zwijg ik over de torenhoge da-kosten die daarmee gepaard gaan!

Vandaag een voorbeeldje: Sjors is niet lekker, dus naar de DA, een consult en standaard bloedonderzoek plus schildklierfunctie. 130 euri's  :o
Gelukkig weet ik nu dat zijn nieren en zijn schildklier pico-bello zijn, hij geen diabetes heeft en ook voor de rest alles in orde is. Maar als het wel zijn nieren waren ...
Kijk, die rotbrokken hebben mijn katten beschadigd. Een heeft er nierfalen als gevolg van brokken, een is vrijwel haar gehele gebit kwijt door tandsteen en daardoor veroorzaakte infecties, als gevolg van brokken. De kat met nierfalen krijgt Fortekort, 30 euro per 2 maanden. Had hij van jongs af vers gehad, waren zijn nieren niet kapot geweest.
Goedkoop is duurkoop denk ik dan.
Door Boefke
#688020
*monique* schreef: @Boefke: zou je me iets meer willen vertellen over die andere merken??
Is daar ook informatie over te vinden op internet?
Er zijn tal van kvv's te koop. Hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 324.0.html staat een lijst. Veel zijn hondenvoedingen, maar als je enkelvoudige pakjes koopt, zoals bv kip en hart van smuldier, dan kun je daar verder zelf mee aan de slag. Mijn katten krijgen vanalles. Kippenekken kun je bv vaak echt betaalbaar ergens vandaan halen. Voor andere barfproducten kun je ook in de vraag en aanbod afdeling kijken. Die staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,4.0.html
Er zijn eendagskuikens te koop. Je kunt vis voeren, soms voordelig of gratis afval van de visboer. Af en toe een blikje. Je kunt speuren naar aanbiedingen in de supermarkt, of afvalvlees zoeken bij een slager/slachter. Ik heb zelf ook een hond en mijn katten eten met hem mee zeg maar. En voor mijn hond sla ik eens in de zoveel tijd groot in. Dat voer bestaat uit vanalles en nog wat. Er staan hier bij de katten/fretten ook allerlei menu's van mensen waar je ideeen op kunt doen.
Succes!
Door *monique*
#688208
Bedankt allebei :)
Ik heb net een blik verdeelt over zes bakjes en er wordt weer amper van gegeten.
Maar de brokjes zijn wel helemaal op...
Ik ga zoveel informatie verzamelen als mogelijk en dan berekenen wat de kosten ongeveer kunnen zijn. Want het weggooien van restjes blik vind ik zonde-geld, dan betaal ik dat liever aan iets dat gezonder is en wel gegeten wordt.
Mijn man wil het niet geloven dat katten dan geen blik en brokken meer hoeven. Het gaat er bij hem niet in dat ze bijvoorbeeld alleen carnibest genoeg zou zijn. 
Ik ga vandaag eens kijken voor smuldier bij de c1000 en kijken hoe ze daar opreageren.
Door Boefke
#688253
Het idee van vers is voor veel mensen even wennen. Mijn katten waren acht toen ze over gingen op vers. Eentje kreeg al praktisch zijn hele leventje het c/d dieetvoer van Hills tegen blaasgruis. Nu op vers heeft hij daar geen last van  gehad tot nu toe. Hun conditie is zienderogen vooruit gegaan en ze zien er geweldig uit!
Het kan wel echt even snuffelen en uitproberen zijn. Maar gaandeweg raak je vanzelf vertrouwd met alle producten, waar je dingen kunt kopen en wat je allemaal kunt voeren. Die van mij vonden iig alles meteen heerlijk.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door