Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hellenbanjerbo
#687535
ik barf nu ruim een jaar en merk dat ik steeds makkelijker word. maakte ik eerst nog keurig 2 weekse menutjes met keurig berekende percentages, tegenwoordig geef ik min of meer uit de losse hand. heb een prachtige afwisseling in de vriezer liggen (3 vis- en 6 diersoorten) en de hoeveelheden schat ik zo'n beetje met het blote oog. hoe doen jullie dat? eerlijk zeggen....
Door Audrina
#687540
Bij mij is het juist andersom gegaan. Eerst "uit de losse hand" barfen, beetje van dit en een beetje van dat en dan wist ik op donderdag vaak al niet meer wat ik Daisy op maandag nou gegeven had. En ze werd ook te dik. Dus ben ik menuutjes voor 2 weken gaan maken en ik weeg nu ook alles netjes af en dat bevalt me prima (en ik zie Daisy's "fietstasjes" weer verdwijnen  ;D ).
Door Anita*
#687542
Ik weeg nog wel alles af en de menuutjes staan op papier anders vergeet ik wat  Tara in de week aan bijprodukten heb gehad bv ei, knoflook, nootjes en zaaden, karnemelk enz dat moet ik gewoon opschrijven hihi anders vergeet ik het. :D maar ja ik ben ook nog niet zo lang aan het barfen ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#687547
Ik geef het uit de losse hand en de gewichten schat ik in met het blote oog.

Is niet zo'n gewetensvraag hoor, ik denk dat de meesten na een tijdje wel zo werken.
Gebruikersavatar
Door pike
#687579
Hier hangt het menu met een magneetje aan de koelkast. Ik weeg af. Dat zal ik ook wel blijven doen want ik heb bepaald geen timmermansoog. Als ik uit de losse hand voer geef ik veels te veel (voor mijn eigen kooksels weeg ik ook altijd alles :-X) want anders kan de halve straat mee-eten :P
Door Anita*
#687582
pike schreef: Hier hangt het menu met een magneetje aan de koelkast. Ik weeg af. Dat zal ik ook wel blijven doen want ik heb bepaald geen timmermansoog. Als ik uit de losse hand voer geef ik veels te veel (voor mijn eigen kooksels weeg ik ook altijd alles :-X) want anders kan de halve straat mee-eten :P
Hihi ik ken dat ::)
Door kdecoene
#687626
Hier werd ook alles gewogen, nu ook uit de losse hand.
Schrijf wel nog op wat ze kregen van vleessoort en suplementen, er staan alleen geen gewichten meer bij.
Word hij  te zwaar dan geef ik wat minder.
Bij het invriezen stop ik de vb kipnekken in dag en1/2 dagporties weg voor het geval hij wat te zwaar word.
Door Lizzy
#687629
Nou, ik doe alles wel compleet uit de losse hand, maar helemaal fair is dat niet. Mijn groentemix bijvoorbeeld? Die gaat in porties van 300 gram de vriezer in en ze krijgen ieder 1/3. Het vlees en het orgaanvlees gaat ook allemaal in 'ongeveer' porties. In ongeveer bijvoorbeeld 1 kilo. En dat verdeel ik dan onder de honden. Pinkel een beetje minder, Brutus en Linga een beetje meer, op het oog.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#687647
Ik weeg de hoeveelheden af, maar ik graai wat uit de vriezer en heb eigenlijk geen menu meer.

De ene dag pak ik dit, de andere dag pak ik dat. Dan denk ik weer: owhh dat hebben ze al een tijdje niet gehad dus moet dat maar weer eens.

En wisselde ik in het begin echt iedere dag af, nu krijgen ze rustig 2 of 3 dagen hetzelfde als het zo uitkomt.
Door Erna
#687652
Hier gaat alles uit de losse pols. Er wordt gemiddeld per voerbeurt 4 kilo uit de vriezer gehaald en dat wordt op het oog verdeeld. Degene die wat dikkig is krijgt minder, de dunne wat meer.

Afhankelijk van het aantal honden wordt er een kilootje meer of minder gepakt.

Groente, yoghurt, eieren e.d. wordt allemaal op het oog  gegeven.
Door EdwinK
#687658
Heb alles 'ongeveer' afgewogen, met een marge van een paar gram boven of onder het gewicht. yoghurt en zo gaat gewoon op het oog.
Door Boefke
#687668
Ik was al meteen heel makkelijk. Ik weeg eigenlijk niks, ik schat. Ik kijk naar de ontlasting van mijn dieren en naar hoe ze zich voelen en eruit zien. Ik houd de percentages aan, maar op gevoel. Zal er wel naast zitten af en toe.
Door Mevroi Kruim
#687724
Bij het inkopen heb ik een lijstje met verhoudingen bij de hand. Invriezen gaat netjes op gewicht (kilo, in 2 delen, elke hond ong. een pond). En dan voer ik vervolgens uit de losse pols  ;D ;D maar dan weet ik dat ze over een langere periode gewoon alles binnenkrijgen in de goede verhoudingen.
Groentemixen maak ik vers van wat ik in huis heb, en tafelrestjes krijgen ze als er iets over is.
Hier hangt het menu met een magneetje aan de koelkast. Ik weeg af. Dat zal ik ook wel blijven doen want ik heb bepaald geen timmermansoog. Als ik uit de losse hand voer geef ik veels te veel (voor mijn eigen kooksels weeg ik ook altijd alles ) want anders kan de halve straat mee-eten 
;D ;D ;D ik dus kennelijk wel, want ik heb zelden teveel of te weinig en ik weeg eigenlijk nooit iets als ik zelf kook. Gooi ook alles uit de losse pols in de pannen, heb ik iets niet bij de hand uit een recept pak ik iets anders dat me lekker lijkt, lijkt een bepaald ingredient me niks, doe ik ook iets anders. En het is vrijwel altijd wel te eten  ;D
Door java
#687766
In de vriezer zit alles verpakt in ongeveer per pond...dus dat is dan drie pakketjes eruit halen en verdelen onder de twee honden. Belle iets minder als Java, dit weeg ik wel af. Groeten reken ik nooit bij het menu dat krijgen ze als extra, net zoals een eitje. Ze eten de groeten die wij ook eten ( biologisch), dus gewoon wat er in het pakket zit wat ik wekelijks afhaal. Eten wij rode kool, de doggy's ook rode kool..eten we wortels de doggy's ook wortels op die dag enz.... Zoals ik ergens ander deze week heb geschreven eten de honden hier 4%.

Will
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door