Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#686522
Ik zit me af te vragen wat bij bepaalde soorten het percentage bot/vlees is.

Bijv. bij kwartel en konijnenrug, daar ligt het percentage bot toch veel lager dan bij bijv. geite of herteribben.

Hoe zorg je dan dat je toch aan het botpercentage komt dat ze moeten hebben??

Konijnenkop weet ik ook niet waar ik dat onder moet laten vallen.

Nu krijgen ze dit gewoon bij hun kvv en kijk ik niet zo naar percentages, maar ik ben me steeds meer aan het verdiepen en wil straks toch een keer helemaal over op Barf.
maar ik vindt het nu nog steeds een gepuzzel.
Door Lizzy
#686575
tt-tjes schreef: Ik zit me af te vragen wat bij bepaalde soorten het percentage bot/vlees is.

Bijv. bij kwartel en konijnenrug, daar ligt het percentage bot toch veel lager dan bij bijv. geite of herteribben.

Hoe zorg je dan dat je toch aan het botpercentage komt dat ze moeten hebben??

Konijnenkop weet ik ook niet waar ik dat onder moet laten vallen.

Nu krijgen ze dit gewoon bij hun kvv en kijk ik niet zo naar percentages, maar ik ben me steeds meer aan het verdiepen en wil straks toch een keer helemaal over op Barf.
maar ik vindt het nu nog steeds een gepuzzel.
Dit is nou exact de reden waarom ik eigenlijk altijd 50% vleesbotten aan raad. De meeste mensen voeren namelijk een heel scala aan verschillende soorten vleesbotten. Van hele prooidieren tot ribben tot delen van hele prooidieren. En dat is perfect, lekker veel afwisseling.

Wanneer je nou aan de ondergrens gaat zitten, met je totale botpercentage, en je geeft vrij veel hele delen van prooidieren of botten met heel veel vlees: dan duikel je dus vrij snel onder het absolute minimum dat een hond in mijn ogen nodig heeft aan bot.

Ga je op het maximum zitten wat je nog aan vleesbot kunt geven zonder dat je hond niet meer kan poepen: geef je dan een keer een kaler bot: dan komt je hond qua ontlasting in de problemen.

Wanneer je daar zo'n beetje tussen in gaat zitten, met 50% vleesbot, dan kun je gerust vleesbotten met veel vlees afwisselen met vleesbotten die wel genoeg maar minder vlees bevatten. Je duikt daarmee niet onder het absolute minimum en je geeft daarmee ook niet dusdanig veel bot dat je hond moeite krijgt met poepen (te harde kalk-poep).

En dan moet je, wanneer je bijvoorbeeld 50% vleesbot geeft, zelf even aan kijken bij jouw eigen honden (want het zijn individuen en wij praten over 'gemiddelden') hoe zij het hier op doen. Sommige honden krijgen toch nog problemen met ontlasten. Die geef je dan minder vleesbot of je geeft meer vleesbotten met meer vlees. Sommige honden krijgen een wat te dunne ontlasting. Die geef je dan wat meer vleesbot. En zo kun je dat mooi aanpassen op jouw honden. Maar de meeste doen het dus uitstekend op een afwisselend vleesbot aanbod van zo'n beetje 50%.
Door tt-tjes
#686656
dat 50% vleesbot dat begrijp ik. Maar hoe weet je nu als beginnende Barfer wat 50% vleesbot is zonder dat je alles uit elkaar moet gaan halen.

Ik bedoel dus, hoe zie je het.

Zijn dat de geitenribben van het IC, of herteribben, of bijv. een konijnerug/karkas?
Hoeveel % is een kwartel?
Door Mevroi Kruim
#686690
tt-tjes schreef: dat 50% vleesbot dat begrijp ik. Maar hoe weet je nu als beginnende Barfer wat 50% vleesbot is zonder dat je alles uit elkaar moet gaan halen.

Ik bedoel dus, hoe zie je het.

Zijn dat de geitenribben van het IC, of herteribben, of bijv. een konijnerug/karkas?
Hoeveel % is een kwartel?
Een hele kwartel zal zo'n 15% bot zijn. De lams- en geitenribben van IC zijn rond de 50%, als je die lap vlees met vet er niet bijkrijgt tenminste. Knijnenrug afhankelijk van hoe zunig gefileerd, kan 60% bot zijn maar ook wel 80%
Ja, als je het zeker wilt weten moet je de Dory-methode volgen en fileren ....
Door Lizzy
#687063
tt-tjes schreef: dat 50% vleesbot dat begrijp ik. Maar hoe weet je nu als beginnende Barfer wat 50% vleesbot is zonder dat je alles uit elkaar moet gaan halen.

Ik bedoel dus, hoe zie je het.

Zijn dat de geitenribben van het IC, of herteribben, of bijv. een konijnerug/karkas?
Hoeveel % is een kwartel?
Gewoon, een beetje gokken. Joh, dat komt niet zo krap, echt niet. En naarmate je meer botten ziet, krijg je er ook steeds meer oog voor!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#687145
tt-tjes schreef: dat 50% vleesbot dat begrijp ik. Maar hoe weet je nu als beginnende Barfer wat 50% vleesbot is zonder dat je alles uit elkaar moet gaan halen.

Ik bedoel dus, hoe zie je het.

Zijn dat de geitenribben van het IC, of herteribben, of bijv. een konijnerug/karkas?
Hoeveel % is een kwartel?
Je geeft in totaal zo'n 50% vleesbot en of dat vleesbot nu vandaag 70/30 en morgeen 50/50  en overmorgen 40/60 is DAT maakt dan omdat je een ruim percentage vleesbot geeft niet zoveel uit op het geheel. Je komt op deze manier altijd uit op een veilig percentage kaal bot.
Door Happy Tail
#687263
en somige botten verstoppen sneller bij sommige honden, daar moet je ook zelf mee aan de slag. Als ik Baya wat geitenribben heb gegeven moet ik daar weer wat meer vlees of orgaan bij doen dan bij lamsbotjes, geitenribben komen er sneller droog weer uit. dan poept ze echt kalk kogeltjes:-)
bij een kalfsnekkie hoef ik eigenlijk amper iets bij te doen, terwijl dat toch vrij kaal is, maar dat glijdt er makkelijker uit dan de geiten ribben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door