Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Barrak
#686756
Een van mijn katten heeft sinds kort last van blaasgruis, op advies van de dierenarts geef ik daarom nu tijdelijk anti-blaasgruis brokjes. Ik weet dat brokjes niet ideaal zijn en wil ze ook graag over op kvv of barf maar Sagah (degene met blaasgruis) is nog steeds erg moeilijk met alles wat niet op brok lijkt. Hier ben ik dus wel mee bezig, elke keer iets aanbieden maar erg veel succes heeft het nog niet bij haar (Mythos vind het wel geweldig). Na 3 weken moeten we dan weer opnieuw testen en als de urine dan goed is vond de dierenarts het een heel goed idee om haar over te zetten op kvv. Het lijkt mijn vriend een goed idee om ze dan direct helemaal over te zetten op kvv en geen brok meer neer te zetten. Ik ben bang dat Sagah over gaat op een hongerstaking en dat lijkt me ook niet gezond. In het boek van Tannetje koning gelezen dat een te dikke kat daar leververvetting van kan krijgen. Ze is niet dik maar supperslank ook niet en een kat met blaasgruis vind ik wel erg genoeg. Ik zou dus heel graag jullie advies willen, heeft iemand hier ervaring met een brokkat die zo over is gegaan op kvv of barf?
Door Mevroi Kruim
#686798
Jep. Met 5 stuks  ;D en ook vanwege blaasgruis en nierproblemen, dankzij een leven lang brokjes eten die zoooo gezond waren volgens de DA  >:(. Tenminste 3 van de 5 hadden ernstig struviet (4 en 5 konden niet getest worden) en toen ik gelezen had wat er in die dieetbrokken zit was het heel duidelijk dat ik ze die troep nooit zou gaan voeren. Dus over op de barf. De drie oudsten vonden dat een geweldig idee, de twee jongsten reageerden a. of ik ze wilde vergiftigen b. of er iets heeeeel gevaarlijks in hun bakje zat.
Die heb ik dus geleidelijk maar wel vastberaden overgezet, en dat resulteerde idd in af en toe hongerstakingen. Nou waren die twee weigeraars aan de bolle kant maarja, ze moesten over, geen keus, dus heb ik wel doorgezet. En na enige hongerige dagen zagen ze het licht  ;D

Bij mijn katten heb ik brokken met vers gemengd en geleidelijk de hoeveelheid vers opgevoerd. Toen de meest dwarse kat dat ook weigerde heb ik blikvoer met vers gemengd, en blikjes vis. Dat en honger werkten uiteindelijk wel.
Ze hebben geen van alle leververvetting gekregen.
Door Barrak
#686818
Het vermengen met vers door blikvoer en brok heb ik geprobeerd, verschillende varianten van kvv en kip,vis, orgaan ed, licht aangekookt, volledig gekookt, rauw alle mogelijkheden gegeven. Zelfs bij een grote hoeveelheid whiskas met een piepklein stukje vers erdoorheen eet ze niet. Ze lijkt het van een meter af al te kunnen zien dat ze daar toch echt niet aan gaat beginnen. Vandaar de optie van mijn vriend, alles weg en alleen maar kvv (verschillende merken) en wat barf dingetjes voorzetten. Na een paar dagen zal ze dan wel moeten eten. Gekookte kip eet ze wel en gekookte kabeljouw ging er ook in. Maar rauw kijkt ze er niet eens naar. Is het goed om haar dan ook wat daarvan te geven zodat ze in elk geval iets binnen krijgt? Zodra ik zeker weet dat het beter voor haar is dat ik doorzet en dat het niet gevaarlijk voor haar is dat ik d'r niets laat eten dan doe ik dat natuurlijk. Een verhaal zoals die van jou kruimel helpt daarbij zeker. Weet je nog hoelang ze hun hongerstaking hebben volgehouden? En hoe lang heb je het gemengd gegeven, aten ze dat wel?
Door Suzan54
#686967
Het is heel begrijpelijk dat je bang bent voor de leververvetting maar dat lopen ze alleen maar op wanneer ze echt 100% vasten en/of heel snel extreem afvallen.
Ik had mijn katten al behoorlijk goed op vers tot er eentje z'n gezondheid en eetlust verloor. Om hem toch te laten eten ging ik de gekste dingen voorzetten. Dat at hij natuurlijk ook niet en dat voerde ik dus aan de anderen op. Helaas heeft mijn Fonzie het niet gered en ik zat met een kattengroep met een totaal verpest eetregiem. Dat ben ik nu aan het terugdraaien en ik heb nu gezien hoe goed een lege maag voor de eetlust is.

Je moet wel doorzetten voor hun gezondheid, dus heel veel succes toegewenst.
Door Mevroi Kruim
#687320
Ja, katten  >:( >:( >:( wat eten betreft kun je beter honden hebben  ;D die kunnen ook wel zeuren maar dan laat je ze gewoon 3 dagen vasten en dan is het afgelopen met het gemeut.

Bij mijn twee lastige katten heeft het een paar weken geduurd voordat ze volledig over waren. De moeilijkste, Knor, heeft echt een paar dagen eten geweigerd, als hij van een meter afstand rook dat er een piezeltje vers door het blikvoer zat scheurde hij met een dikke staart blazend het huis uit  :o Nou ja, daar had ik dus echt geen zin in, die aanstellerij, dus hij kreeg gewoon niks anders. Mopperend en knorrend is hij uiteindelijk z'n blikvoer met vers gaan eten en toen ging het eigenlijk best snel. Het bleek nl echt wel lekker  ;D

Het is toch een kwestie van doorzetten, dat overwennen. Je moet er zelf echt van overtuigd zijn dat dit het beste is voor de kat, je niet laten chanteren door aanstellerij en eetstakingen, en de rust hebben om te geloven dat je kat niet dood neer zal vallen van het overslaan van een maaltijd.
Het probleem is vaak dat katten gewoon tamelijk verwend zijn qua eten. Veruit de meeste katten hebben de hele dag brokken staan en dus nooit honger, en als ze hun merk zat zijn zeuren ze net zo lang totdat de weekhartige baasjes iets anders voor ze gaan regelen.

Ik daarentegen ben een echte dierenbeul  8) mijn katten kregen altijd al 2x daags eten en wat na 10 minuten niet op was haalde ik weg. Zo doe ik dat nog steeds, 2x daags eten, tenzij er een ziek is, da's wat anders, en eten wat de pot schaft. Niet eten = geen honger en dan heb je het dus ook niet nodig.
Door Suzan54
#687330
Zo doe ik dat ook maar toen Fonzie ging kwakkelen liep ik de hele dag met hapjes en ik eindigde met een totaal 'verpeste' groep op dit gebied. Ze waren zo vol gepompt met alle hapjes van Fonzie die hij niet wilde dat ze laatst het niet eens merkte dat ik 's avonds geen avondronde met eten heb 'geserveerd'. Daarna een paar keer een flink kleinere portie en nu vinden ze eten weer interessant.
Aan het eetgedrag wil ik kunnen zien hoe het met ze gaat. Geen eetlust is vaak het eerste teken van een bepaalde kwaal en hoe eerder je daar bij bent, hoe beter de kansen op herstel zijn.
Door zurca
#687416
Ik heb een kat gehad die ook niet in de trucjes trapte....Die heb ik een aantal weken, meerdere malen per dag, gedwangvoederd....Op een gegeven moment begon ze het zelf te eten, en ben ik begonnen met wat blikvoer erdoor. En uiteindelijk is ze het gewoon, met smaak!!, gaan eten ;)
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#687466
Hoi,
heb je het al geprobeerd?
Misschien valt het reuze mee! Bij ons moesten ze twee dagen wennen en toen begrepen ze dat die carnibest veeeeeeel lekkerder was!
De catloversgold brokjes die we ook meteen gehaald hebben worden door de twee 1-jarigen nog wel gegeten, maar door de twee coons eigenlijk helemaal niet meer. Af en toe een paar.
Misschien beginnen met kipfilet? Hele kleine stukjes? Daar waren ze hier al dol op als ik tandoori maakte, dus daar heb ik gebruik van gemaakt bij het wennen.

Kippenekken...dat is nog een heel ander verhaal...onze coonpoes vind ze helemaal geweldig...de anderen vragen zich echt heeeel ernstig af wat ze daaar nou toch mee moeten :-)

Komt wel...ik hoop bij jou ook!
Inge
Door Barrak
#688455
Ik heb even de mogelijkheid niet gehad om op internet en dus barfplaats te kijken. Lees dit dus net, heel prettig om te zien dat ik niet de enige ben met een kat die niet direct staat te juigen voor vers. Ik ga over op vers en het door blikvoer mengen. 2x per dag aanbieden en wil ze niets dan jammer, meer voor Mythos want hij eet werkelijk alles. kipfilet lukt in elk geval dus dat zal ik in eerste instantie om de dag er bij doen in combinatie met carnibest (is hier makkelijk te krijgen) en dus blikvoer. Whiskas hebben ze altijd lekker gevonden dus dat zal ik er eerst eens door doen en zodra ze eet dat afbouwen. Ik las ook over appelazijn erdoor om het zuurder te maken. Zal eens kijken bij de tuinen of ze dat daar hebben.
bedankt!
Door karin G
#692035
Ik heb hier een kat met blaasgruis, werd 2e kerstag ziek enz.(hij had het op jonge leeftijd al en na een paar jaar dieetvoer at ie meer bij de buren dan thuis en ben ik gestopt, dat ging 8 jaar goed)
Maar het dier is op leeftijd en wil niet over op vers, hij mag van mij brokken eten, brok is niet zo goed als vers, maar het is ook geen gif. iig niet zodanig dat ze acuut dood neervallen.
m'n jongste poes vind het zalig, nou die mag dan vers.
Ik ga er niet moeilijk over doen hoor.
Door bluenimbus
#703277
Onze twee katers hebben ook last van blaasgruis.
Ze krijgen Urinary of ASD brokken (via dierenarts verkrijgbaar) en af en toe natvoer van Urinary s/o van Royal Canin.
Verder krijgen ze elke dag een tablet UROLOGIST ('s morgens én 's avonds een halve), verkrijgbaar via www.dierendokter.nl
Deze Chinese kruiden zorgen ervoor dat de pH waarde naar beneden gaat, waardoor het struviet oplost.
De ene kater is een brokkenkat en lust alléén Shiny cat (verkrijgbaar bij dierenspec.zaak).
Twee keer per dag krijgt hij zijn vermalen halve tablet in een klein beetje Shiny cat en dat gaat perfect! :D
Dus je geeft de kat iets wat ze écht lekker vinden (ook al is dat geen anti-struviet). Natuurlijk maar heel weinig, nét genoeg om de vermalen tablet in te stoppen.
De tablet smaakt eigenlijk nergens naar ( wij hebben er zelf ff aan gelikt, aangezien onze katten héél kieskeurig zijn!).
Wij hebben meer dan 30 katten en ze krijgen hier op vaste tijden hun eten (vanwege de 2 struviet-klanten). Het is niet makkelijk, maar je moet er iets voor over hebben.
Bij onze katten helpt het écht en het geeft niet als ze het op langere termijn moeten hebben.

Hopelijk hebben andere katten ook baat bij Urologist!

Groetjes Amber en co.
Door Barrak
#704927
Het is gelukt!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D ;D
Ze zijn over op carnibest en uiteindelijk zonder al te veel problemen, eerst maar een klein beetje door het blikvoer en nu helemaal puur carnibest. De avond voor ik wou starten heb ik de brokken weggehaald zodat ze al wat hongeriger zouden zijn, Sagah heeft de eerste dag wel weinig gegeten en vooral het blikvoer geprobeerd er uit te vissen maar werd 's avonds al zo hongerig dat ze het laatste beetje van Mythos mee heeft geholpen met opeten. Nu lopen ze 's morgens en 's avonds mauwend mee naar de keuken en het is in 10 minuten op. Het viel me ook op dat de aanbevolen hoeveelheid zoveel minder is dan bij blikvoer. Komt dat doordat er in blikvoer meer vocht en nutteloze extra's zitten? Volgende week ga ik de urine van Sagah weer laten testen. Ik heb het idee dat ze er in elk geval minder last van heeft. Dat ze blaasgruis had merkte ik doordat ze niet alleen maar op de kattenbak plaste, op de mand van de hond en de deurmat ed. Dit doet ze nu niet meer. De ontlasting is nog niet helemaal normaal, wat dun en slijmerig maar dat zal waarschijnlijk het ontgiften zijn, dat had de hond eerst ook en maak ik me dus nog niet druk om. Als de test volgende week nog niet goed is (of in elk geval beter dan de vorige) zal ik me gaan verdiepen in supplementen (daar valt urologist denk ik ook onder?) maar eerst maar eens kijken of het zonder kan.
Eindelijk geen brokken meer in huis, dat brengt me meteen bij een vraagje voor degenen die al wat langer kvv of barf voeren (hopelijk nog niet afgehaakt vanwege het lange verhaal) hoe doen jullie het voeren als je een weekendje weg bent. We zijn nog wel eens van zaterdag op zondag weg, de zaterdagochtend en zondagavond maaltijd is dan geen probleem maar daartussen? De hond gaat altijd mee maar de katten maak ik daar niet blij mee. Ik dacht zelf al aan een eetbakje met tijdschakelaar en dan zaterdag ochtend alles bevroren erin en de tijdschakelaar op 's avonds zetten. Maar zondag ochtend lijkt me te lang tussen zitten. Niet dat dit nou wekelijks gebeurd maar toch. Brok neer zetten is nu geen optie meer.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door