Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door chooky
#68623
Een tijdje geleden, vroeg ik advies over homeopathische middelen voor Debbie, die behoorlijk snotterde. Ik heb haar een tijd echinacea/cat's claw en cinuforce gegeven tegen bijholteontsteking. het ging eigenllijk veel beter, ze had minder last van snotteren en niezen en tot drie dagen terug dacht ik dat het eeindelijk een beetje helemaal over was.
Maar de afgelopen dagen deed ze af en toe heel raar, helemaal in paniek door het huis heen rennen, waarbij de plukken vacht je om de oren vlogen, ze krabde dan fanatiek aan haaar bekje en haar neus.
Gisteravond zijn we op spreekuur geweest bij de dierenarts. Die zag toen ze in het bekje keek dat inmiddels een tand aan het loslaten was en helemaal scheef stond (ik baal er nog steeds van dat we niet eerder van versvoer wisten en haar gebit dus zo gruwelijk te lijden heeft gehad onder blik en brokvoer). Haar gebit moet dus gereinigd worden en die tand moet eruit (eronder kan zich een abces vormen als per ongeluk de wortel blijft zitten als het spontaan gebeurt. bovendien doet het pijn om te eten en als je aan haar bekkie zit).
Door de verzwakte gesteldheid kwam dat snotteren naatuurlijk ook terug, of het nu een bijholteontsteking of niesziekte is...
Dus Debbie krijgt antibiotica :-\
Ik ben wel in de overtuiging dat dit nu het beste is. Dit kan ze zo niet zelf oplossen, daar is het nu te veel voor. Bovendien heeft ze de bijholteontsteking al voor een groot gedeelte zelf opgelost. daar heeft ze twee maanden voor geknokt. Ik denk dat dit haar afweer behooorlijk opgekrikt heeft, waardoor ze de AB en de narcose (daar ben ik het minst blij mee) ook wel aan zal kunnen. Ik vertelde de dierenarts dat ik het eerst met homeopathische middelen geprobeert had, daar was ze ook wel positief over, maar ze zei wel dat dit nu wel erg lastig zou zijn om zo op te lossen. Ze was wel beduidend kwisiger met uitleg over het waarom en hoe, toen ik dat had verteld ;D
Debbie krijgt (na zoeken op internet tot mijn verbazing) twee antibioticakuurtjes, eentje voor haar neus en eentje ter voorbereiding op de gebitsreiniging, omdat er waarschijnlijk toch bacterieën in de bloedbaan zullen komen. Maar ik las dat beide AB soorten voor beide dingen werken??????
Voor haar neus krijgt ze Clavubactin, een combi van amoxciline en clavulaanzuur (14 dagen). Voor de gebitsreiniging krijgt ze vanaf zondag stomorgyl, een combi van spiramycine en metronidazol (waarschijnlijk 5 dagen). Deze laatste wordt vaak ingezet bij niesziekte.
Ik hoop dat het nu eindelijk afgelopen is. Ze krijgt gelukkig zulk lekker eten dat ze dat niet snel zal laten staan ;) :D ;D (was de DA ook bang voor ivm de lever, hoe zat dat ook al weer? kan iemand mij dat een keertje duidelijk uitleggen, wat er precies gebeurt als een kat te lang niet eet?)
groetjes Eva
Gebruikersavatar
Door sylvia
#68637
Als je een kat zou laten vasten gaat hij het lichaamsvet aanspreken deze vetten zweven door het lichaam in het bloed en slaan neer in de lever waardoor deze vervet,dit is een conditie waar de kat aan kan overlijden.

Dit is de simpele uitleg ervan :D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#68640
Ik zou me niet te druk maken om die AB,wees blij dat de AB bestaat,als jezelf of je huisdieren iets lichts makeren kun je altijd eerst zelf wat proberen met iets homeopatisach maar als het wat ernstigere dingen betreft ben ik de mening aangedaan dat je het beter snel onder de knie kunt hebben met een AB als dat je aanmodddert wat uiteindelijk de zaak er niet beter op maakt.Ik hoop dat Debbie snel is opgeknapt.
Gebruikersavatar
Door chooky
#68650
Dank je Syl,
Dat maakt het allemaal wat duidelijker.
Ik maak me ook niet zo druk om de AB hoor. Ik had natuurlijk liever gehad dat het niet nodig was geweest, maar ik ben indderdaad blij dat het in ieder geval bestaat. Mijn klassiek homeopaat van vroeger heeft mijn moeder ook een keer aangeraden om toch maar een AB-kuurtje te gaan halen voor mij. Zij vond dat ik zelf al genoeg gedaan had tegen de oor (of keel? weet het niet meer) ontsteking die ik toen had en dat het op dat moment gewoon het belangrijkst was dat ik snel op de been was (vlak voor de vakantie met mijn vader) Zij stelde mijn algehele gezondheid boven het belang om zo weinig mogelijk AB te gebruiken.
Ik vind dit net zoiets. Debbie heeft het zelf geprobeerd,en deed het eigenlijk behoorlijk goed, maar die losse tand, stress die daarbij komt kijken en een mogelijke ontsteking in haar bekkie kwamen net op het verkeerde moment en het is nu gewoon belangrijk dat ze snel weer opknapt.
Daarna probiotica (missschien wil ze wat pens ;D) en wat om die AB het lichaam uit te krijgen (cat's claw? of wat anders?)
groetjes Eva
Gebruikersavatar
Door chooky
#68660
sylvia schreef: Lust Debbie pens? Zo gek als Tijger erop was zo smerig vind Boris het,en M de P lust het ook niet.
Ze is er in ieder geval niet helemaal vies van. De CB heeft gisteren liggen ontdooien in hetzelfde schaaltje als de pens voor Chooky en stonk ook behoorlijk naar pens, ze at het gewoon met smaak op.
En een tijdje terug dacht ik kom, laat ik ze eens wat van de pens-kompleet van AHV geven om eens te kijken wat ze ermee doen en waarempel ze at het.
Maar voor debbie is eten gewoon eten. Als het in haar bak ligt probeert ze het, zo ook met eendagskuikens en vleugels. Ze kan er niet zoveel mee, vanwege het bijna lege bekkie, hoewel, dat eendagskuiken wist ze toch behoorlijk raad mee, maar ze probeert het wel.
Door Thimo@
#69009
Wat je ook zou kunnen proberen is om iedere dag of om de dag 500mg L-Lysine te geven (pillen te verkrijgen van de apotheek). Ik heb net een artikel gelezen van Susan Little waarin staat dat ze bij niesziekte problemen hele goede resulaten behalen met het toedienen van L-Lysine. Dat is een aminozuur wat de weerstand van je kat een beetje kan helpen.

Succes.
Brigitte
Gebruikersavatar
Door chooky
#69664
Als het nou alleen die 'niesziekte' zou zijn (weet niet eens of het dat wel is. zoeken ze dat wel eens echt uit, of heeft elke snotterende kat per definitie volgens de DA niesziekte?) zou ik vanalles proberen voordat ik AB in zou laten zetten. maar voor Debbie is dit allemaal ineens gewoon te veel. Ze moet nu gewoon beter worden.
Wat kan ik het beste doen om haar na de narcose en de AB-kuur te helpen om de rotzooi uit haar lichaam te krijgen? Morgen gaat ze onder narcose, daarna nog ongeveer 10 dagen AB.
Wat kan ik wanneer geven?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#69673
Als de kat kat snotterd en er prut uitzijn ogen komt is niesziekte,maar er zijn nog meerdere luchtweg infecties het is niet zo dat per definitie niesziekte wordt geconcludeerd als de kat een keer snotterd.
Voor de rest kan ik je niet helpen ,ik doe nooit iets na een ab.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#70277
Nou dan zet ik het toch nog een keer neer.

Astragalus is een kruid dat goed werkt op de weerstand en met name op de weerstand van de longen. Neus en sinussen vallen daar ook onder. Dat zou je nog kunnen proberen.
Gebruikersavatar
Door chooky
#73142
antibioticakuur is bijna klaar. Ze niest af en toe nog een beetje, maar ze ziet er al weer veel vrolijker uit. Ze eet gelukkig ook haar eten als ik er wat probiotica doorheenmeng, dus als de ABkuur klaar is, gaan we beginnen aan het heropbouwen van darmflora en krijgt ze in ieder geval echinacea en cat's claw om de weerstand weer op te krikken.
Heeft het zin om dan nog een middel als die astragalus te geven? denk het wel he? Waar zou ik dat kunnen krijgen? Ik heb het namelijk nog niet ergens gezien.
groetjes Eva
Door Lizzy
#73144
Als ze nog niest, dan denk ik zeker dat het zin heeft om het te geven maar ik weet alleen niet waar je het kan kopen....?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#73468
Klopt is lastig te krijgen. Solgar had altijd een Astragalus gestandaardiseerd, maar ik weet niet of ze dat nog hebben. Ik gebruik de Astragalus/Eleutherococcus/Shiitake complex van Bonusan. Voor katten een kwart capsule per dag. Ik deed ze altijd gewoon door het eten en dat ging goed.
Gebruikersavatar
Door chooky
#75676
chooky schreef:

Ze is er in ieder geval niet helemaal vies van. De CB heeft gisteren liggen ontdooien in hetzelfde schaaltje als de pens voor Chooky en stonk ook behoorlijk naar pens, ze at het gewoon met smaak op.
En een tijdje terug dacht ik kom, laat ik ze eens wat van de pens-kompleet van AHV geven om eens te kijken wat ze ermee doen en waarempel ze at het.
Maar voor debbie is eten gewoon eten. Als het in haar bak ligt probeert ze het, zo ook met eendagskuikens en vleugels. Ze kan er niet zoveel mee, vanwege het bijna lege bekkie, hoewel, dat eendagskuiken wist ze toch behoorlijk raad mee, maar ze probeert het wel.
Ik kan nu volmondig zeggen dat ze pens lust. Ze vind het zelfs heerlijk :D ;D ;D ;D
Ik had wat rodi compleet-pensversie meegenomen voor Chooky en ik had nog wat schijfjes over, dus ik dacht, kom laat ik dat eens aan de poesjes geven. Bambi haalt haar neus op en wil het echt niet eten. Debbie dook gelijk in haar bak en begon enthousiast te eten. Wat een geweldig poessie!!!!!!!! Ik ben trots op haar!!!!!!!

Ik heb nu trouwens de Astragalus (gestandaardiseerd) van Solgar. (rib uit mijn lijf maar goed) Dus we gaan een kwart capsule per dag door het voer heen doen (in 1 capsule zit 250 mg onbewerkte astragalus wortel poeder, en 225 mg gestandaardiseerde astragalus wortel extract , 70% polysacchariden en 0,5% glucosiden, is een kwart capsule dan de goede hoeveelheid?) . Ik ben benieuwd.
groetjes Eva
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door