Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bigfoot
#686168
Even een vraagje
ik ben nog niet thuis in de barf wereld en wil me de komende tijd daar eens in verdiepen, maar ik wil nu even weten, we krijgen lams slacht botten afval van de slager daar zitten ook gewricht knobbels bij kan de hond dat wel aan kwa verteren (maag) of ivm met zijn tanden heeft iemand daar een advies of zo over???

ps Kyra is allergie's voor rund
Door tieneke
#686186
Vraag even aan je slager of dit dragende delen zijn  ;)
Dus van onder de schouder...niet geven dus!
Wel de ribben,heupen en schouder plus nek maar kijk ook even aan of het niet te hard=ouder lam is.
Zeker in deze tijd is de lam onderhand schaap en zijn de botten vaak knoerthard,beter is het dan om eend of jong kalfsbot te geven.
Een eetbaar bot voor de hondjes daar moet je met een snoeischaar door kunnen knippen...de meer geoefende hond kan wel iets harder bot aan,maar blijf er altijd bij en neem het laatste harde gedeelte weg als het te lang duurt.

Zijn je honden al gewend aan botten?
Zoniet, zeker de eerste week beginnen met kippennekken en als dit goed gaat eens een kipkarkasje..hierna pas beginnen met de grotere botten en zorg er ook voor dat deze genoeg vlees bevatten,dus zeker geen kale botten voeren aan net beginnende honden en ook de waterbak weghalen de eerste uren na de maaltijd voor een betere vertering,succes! :D
Door bigfoot
#686286
tieneke schreef: Vraag even aan je slager of dit dragende delen zijn  ;)
Dus van onder de schouder...niet geven dus!
Wel de ribben,heupen en schouder plus nek maar kijk ook even aan of het niet te hard=ouder lam is.
Zeker in deze tijd is de lam onderhand schaap en zijn de botten vaak knoerthard,beter is het dan om eend of jong kalfsbot te geven.
Een eetbaar bot voor de hondjes daar moet je met een snoeischaar door kunnen knippen...de meer geoefende hond kan wel iets harder bot aan,maar blijf er altijd bij en neem het laatste harde gedeelte weg als het te lang duurt.

Zijn je honden al gewend aan botten?
Zoniet, zeker de eerste week beginnen met kippennekken en als dit goed gaat eens een kipkarkasje..hierna pas beginnen met de grotere botten en zorg er ook voor dat deze genoeg vlees bevatten,dus zeker geen kale botten voeren aan net beginnende honden en ook de waterbak weghalen de eerste uren na de maaltijd voor een betere vertering,succes! :D
Ze is wel gewend aan botten, we zijn begonnen met kippennekken en vleugels knauw weg 3 sec misschien iets langer ze vind het heerlijk om op een bot te knagen. dus ze kan het wel aan maar hoe bedoel je als het te lang duurt haal dan het bot weg?? en waarom is het dragend gedeelte schouder dan niet goed is dat te veel bot geen vlees of roep ik nu iets doms?
Door evds
#686303
bigfoot schreef: Ze is wel gewend aan botten, we zijn begonnen met kippennekken en vleugels knauw weg 3 sec misschien iets langer ze vind het heerlijk om op een bot te knagen. dus ze kan het wel aan maar hoe bedoel je als het te lang duurt haal dan het bot weg?? en waarom is het dragend gedeelte schouder dan niet goed is dat te veel bot geen vlees of roep ik nu iets doms?
Dragende botten ondersteunen het lichaamsgewicht(alle botten in de poten) en zijn daardoor harder. Slecht voor de tanden en minder gemakkelijk te verteren. Een schouderblad kun je wel geven, met of zonder vlees eraan. Geeft je het zonder vlees dan is het niet een volledige maaltijd natuurlijk en moet je nog vlees toevoegen.

Ik laat mijn honden wel eens even op een kaal bot uit de achterpoot kluiven, als "recreatie bot", ze kluiven dan de gewrichtskop eraf (=zacht) en laten het dan liggen of ik haal het weg.
Door tieneke
#686310
evds schreef:

Ik laat mijn honden wel eens even op een kaal bot uit de achterpoot kluiven, als "recreatie bot", ze kluiven dan de gewrichtskop eraf (=zacht) en laten het dan liggen of ik haal het weg.
Hier mogen ze dus soms op zeer jonge kalfspoten met zeer veel vlees kluiven,echter de Nollebakkers pakken vaak eerst het dragend bot wat ik zelfs van de kalfjes van hooguit 3 maanden toch nog te hard vind...dan pak ik het meteen af en fileer het vlees voor de katten....Nollebakkers boos en ik toch wel weer opgelucht..pffff,botten ...ik blijf gewoon altijd zeer alert!
Door bigfoot
#686487
tieneke schreef: Hier mogen ze dus soms op zeer jonge kalfspoten met zeer veel vlees kluiven,echter de Nollebakkers pakken vaak eerst het dragend bot wat ik zelfs van de kalfjes van hooguit 3 maanden toch nog te hard vind...dan pak ik het meteen af en fileer het vlees voor de katten....Nollebakkers boos en ik toch wel weer opgelucht..pffff,botten ...ik blijf gewoon altijd zeer alert!
kun je mijn uitleggen wat je zo eng vind aan de botten??? ??? Ik dacht dat het goed voor hun tanden is/was maar dat zie kun verkeerd?
Door bigfoot
#686489
evds schreef: Dragende botten ondersteunen het lichaamsgewicht(alle botten in de poten) en zijn daardoor harder. Slecht voor de tanden en minder gemakkelijk te verteren. Een schouderblad kun je wel geven, met of zonder vlees eraan. Geeft je het zonder vlees dan is het niet een volledige maaltijd natuurlijk en moet je nog vlees toevoegen.

Ik laat mijn honden wel eens even op een kaal bot uit de achterpoot kluiven, als "recreatie bot", ze kluiven dan de gewrichtskop eraf (=zacht) en laten het dan liggen of ik haal het weg.
Oke ze kan dan dus op een kaal bot kluiven gewoon voor de leut, naar haar bestaande maaltijd daar komt ze dus niet van aan maar wordt er wel lekker moe van dat is de bedoeling omdat ze op 25 gr per kilo zit.
Door Audrina
#686508
bigfoot schreef: kun je mijn uitleggen wat je zo eng vind aan de botten??? ??? Ik dacht dat het goed voor hun tanden is/was maar dat zie kun verkeerd?
Dragende botten kunnen knetterhard zijn en je hond kan zijn gebit er op stuk bijten.
Door bigfoot
#686786
Audrina schreef: Dragende botten kunnen knetterhard zijn en je hond kan zijn gebit er op stuk bijten.
ja dat is ook niet wat we willen weer opnieuw naar de dierenarts met een ander probleem...Die hebben we al genoeg en gehad
Gebruikersavatar
Door *Monique
#687028
dragende delen krijgen ze hier ook wel eens, maar dan voor het kluifwerk. Half uurtje en dan doe ik ze weg
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door