Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Wendy (boxer gek)
#684717
Hoi
Ik ben kiki, en wij hebben een boxer van bijna 8jr oud.

Omdat ze al een hele tijd aan het tobben is met d'r maag, zijn we op advies van de dierenarts hier beland.
Ze adviseerde om KVV te gaan voeren.

Ze heeft nl diverse soorten ontstekingen in d'r maag, waarvan ze de oorzaak niet weten. Ze krijgt nu al een tijdje hypoallergene brokken. Ook heeft ze dagelijks Zitac nodig om d'r maag rustig te houden, zodat ze niet weer gaat spugen.

Ook d'r darmen kunnen vreselijk te keer gaan (je kunt ze aan de andere kant van de kamer duidelijk horren rammelen).

Maar wat kan ik haar het beste geven? Ik ben nogal een leek op dit gebied. Rodi (de worst en hamburgers) ken ik wel.
Vroeger voordat ze dit probleem kreeg at ze die wel vaker.

Heeft iemand voor mij tips en ideeen hoe ik dit het beste aan kan gaan pakken?


Liefs Kiki
Door charmed
#684721
Hoi,

Ik had ook een sheltie met maagklachten, vaak overgeven, ook op lege maag, tot bloedens toe. Vaak door brokken eigenlijk een lege maag, deze cirkel bleef doorgaan. Zij heeft epilepsie en juist door Carnibest te gaan voeren, heeft ze nu veel minder aanvallen! En geen problemen meer met eten. Ze was op het laatst zover dat ze niet eens meer wilde eten (de brokken) Langzaamaan ging het beter met haar nadat ze op carnibest stond, aanvallen bleven langer uit, het eten ging met kleine stapjes beter. De eerste paar dagen heeft ze maar 1/3 gehad van wat ze eigenlijk moest hebben, daarna at ze 2/3 van wat ze eigenlijk moest hebben. Na een week at ze alles op wat ze nodig was. En nu is ze een lekkerbekkie die nooit meer buikpijn heeft, en met smaak eet. Zelfs haar pensstaafjes met smaak opeet :)

Het beste is denk ik om een vlees uit te zoeken waar geen gluten of granen in zitten. Gluten en granen kunnen honden niets mee, en ik ben van mening waar een hond niets mee kan, hoeft er ook niet in te zitten. Zelf ben ik op Carnibest gegaan met mijn honden (www.carnibest.nl) en sindsdien hebben wij geen honden meer met maagproblemen. Geen overgevende honden meer, geen borrelbuikjes meer, maar verzadigde honden, die tevreden zijn

Bij Carnibest wordt geadviseerd voor honden die geen vlees gewend zijn om eerst 14 dagen met kokend water te overgieten, zodat de honden aan het rauwe vlees kunnen wennen.

Ik heb meerdere honden die van Carnibest opgeknapt zijn.

Mocht je nog vragen hebben stel ze maar :)

Gr. jacqueline
Door Wendy (boxer gek)
#685060
Vandaag ben ik eerst eens bij onze dierenspeciaalzaak geweest (is tevens van een kennis van ons).
Ik heb het hem dit nog eens een keer goed besproken (en niet gezegt dat ik kvv wilde gaan voeren). Hij stelde voor om kvv te gaan voeren ;D Op zijn advies zijn we met Energique Speciaal 4 begonnen.
Wel zijn we begonnen vandaag met kleinere portie's te geven in combi met d'r brokken.
Wel krijgt ze vaak gewelde brokken, omdat ze die altijd beter wilde eten.

En dit gaan we langzaam afbouwen en steeds meer kvv. Maar ze stond heel onrustig achter me te wachten toen ik d'r eten aan het klaar maken was ;D En heeft voor het eerst in een hele lange tijd d'r beide maaltijden in een keer gelijk opgegeten :)

Later moesten we ook weer naar de d.a toe. Maar omdat die ervan geschrokken was hoe hard ze eigenlijk achteruit gegaan was moest ze nu wel ff aan de prednison (kuur). Verder stond ze nu niet meer helemaal achter het kvv gebeuren. Maar adviseerde opeens "gekookt lamsvlees met macaroni"....

Maar ben eigenwijs :P gelukkig staat m'n man hier wel achter
Door K&D
#685064
Kijk maar eens hoe je hond op de energique reageert....en gooi die brokken de deur uit. Niks meer mengen, gewoon overstappen. Ik zou het eerst even met kokend water overgieten totdat je merkt dat het goed gaat met de ontlasting. Het is al een tijdje niet in orde natuurlijk, maar ik hoop (en verwacht) dat je hond heel snel zal opknappen van kvv. Na een tijdje als het goed gaat kun je ook de E. nr. 1 proberen en evt. andere merken.
Probiotica zou ik ook toevoegen aan haar voeding. Die zorgt voor een snellere opbouw van de balans in de darmen, want vermoedelijk is die behoorlijk verstoord.
Er staan diverse topics over probiotica hier.
Succes!


en ajb geeeeeeeen macaroni
Door tieneke
#685148
Zeer verstandig om meteen met rauw te starten  ;)
Wij hadden een hond die meer dood dan levend was met oa zwaar suikerziekte,hartklachten,chronische dikke darm ontsteking,zeer ernstige huidklachten waaronder een olifantenhuid etc,hij was opgegeven door onze Da....na meteen cold-turkey te zijn overgestapt op rauw begon hij aan zijn 2e leven...nog 15 mooie maanden mocht hij bij ons zijn  ;)
Onze lieve Kobus was onze grote maar vooral pijnlijke leerschool, maar opende uiteindelijk onze ogen naar een grote stap in de wereld van rauw vers vlees...hier komt er in ieder geval NOOIT  meer 1 brokje in!
Door Wendy (boxer gek)
#685828
Ik durf eigenlijk niet zo maar ineens over te stappen, omdat ik bang ben dat ze straks nog erger gaat spugen. Bij m'n ouders krijgt ze wel eens Rodi en dan gaat ze soms al van spugen.

Maar wat een gewaarwording, ze heeft nu al 4 keer al d'r eten in een keer opgegeten. Normaal doet ze dat zelden.

Wel had ze vannacht opeens in huis geplast, maar daar geef ik de prednison van de schuld (blijkt dat je dat beter 'smorgens met het eten kon geven dan 'savonds, maar dat had de da niet verteld).

Ze krijgt nu dus Energique Speciaal 4, maar hier zit in principe alles in wat ze nodig heeft hé? Hahaha ja ik blijf twijfelen...

Welke merken zullen nog meer goed zijn in haar situatie?
Door Lizzy
#685880
Ik heb ook een hond gehad die dagelijks gal spuugde, maagontstekingen had, last had van overtollig maagzuur en ze heeft zelfs een maagtorsie gehad.

Overigens vind ik wel, dat als de klachten aanhouden, ondanks de medicijnen en ander voer: dat je een echoscopie moet laten maken en in de maag moet laten kijken wat er loos is.

Wat ik zou doen? Ik zou langzaam overschakelen. Met een hond met zulke gevoelige maag/darmen, doe je er in mijn beleving goed aan om heel langzaam over te schakelen. En ik zou dat zelf als volgt doen:

Drie kwart brokken en 1 kwart Energique. Het kwart Energique overgiet je met gekookt water. Je wacht tot het afgekoeld is, giet er dan probiotica over heen (probiotica zijn goede bacterieen en die heeft je hond nodig voor een gezonde darmflora. Jouw hond kan nu wel wat extra's gebruiken. Hier een link naar een topic over merken die zijn getest door de consumentenbond: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=0).

Dit geef je zo twee dagen. Na twee dagen ga je de helft brokkenen de helft Energique geven. De ene helft Energique overgiet je wederom met gekookt water. Je wacht tot het afgekoeld is en dan pas de probiotica erover (anders sterven de bacterieen).

Dat geef je zo twee dagen. Na twee dagen ga je 1 kwart brokken geven en drie kwart Energique. Die overgiet je wederom met gekookt water.

Na twee dagen geef je alleen nog Energique. Dit overgiet je nog 1 of 2 dagen met gekookt water. Daarna ga je 1 kwart rauw geven en 3 kwart overgieten. Dan ga je de helft rauw geven en de andere helft met gekookt water. Dan ga je drie kwart rauw geven en het resterende kwart met gekookt water. En je geeft iedere dag probiotica. Dan ga je de Energique helemaal rauw geven. Wel op kamertemperatuur. En blijf probiotica geven.

Je hond staat nu vrijwel helemaal 100% zeker zonder enige problemen op Energique. En ja, Energique bevat alles. Ik blijf me verbazen hoe mensen wel durven te geloven dat in die doodgekookte brokkentroep wel alle vitamines en mineralen zitten en niet durven te geloven dat in een kant en klaar versvlees ook alle vitamines en mineralen zitten ;D.

Van zo af en toe gewoon een plakje Rodi: ging mijn overgevende brokkenhond (heeeeeel lang geleden) ook gigantisch aan de kots trouwens. Gooi die Rodi voorlopig maar even in de vriezer en houdt het even bij de Energique. Als je over bent op Energique, dan wil je daarna misschien wel eens verder praten over het zelf samenstellen van voeding. Want dat lijkt mij nog beter, voor jouw hond.

Overigens: ik durf je helemaal geen garantie te geven dat je hond met deze voeding wel 100% opknapt.... Dit zijn gewoon lastige problemen waar ook versvlees niet altijd de oplossing is. Vaak wel. Helpt het niet 100%: dan moet je maar zo denken: dan krijgt je hond tenminste wel echt gezond te eten.

Ik zou trouwens het voer verdelen over meerdere kleine maaltijden. Puur om de maag tot rust te laten komen.

Qua merken kun je onmogelijk zeggen : dit merk is goed, dat merk niet. Het enige merk dat goed is voor jouw hond is het merk waar ze het goed op doet. Ik zou zeggen: probeer ze (als je eenmaal op Energique staat - nu even niet tijdens het overschakelen) allemaal. Doet ze het op alles goed: lekker blijven afwisselen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 05 jan 2007, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#685882
Oh, qua probiotica: je moet niet zo'n zuiveldrankje geven. Ten eerste bevat dat zuivel en dat wil je nu even niet geven. Ten tweede bevat het suiker (of zoetstof) en dat heeft ook niks te zoeken in de voeding van de hond. Ik zou zeggen: neem een capsule.
Door doubansluna
#686010
Hoi Kikki,

Wij hebben een duitse dog Luna.
Luna heeft 2x een maagdelatatie/ kanteling gehad. Ook wij hadden altijd problemen met haar maag. Vooral na de 2 delataties was haar maag niet rustig te krijgen.. Erg eng als je bedenkt dat het toch een levensbedreigende situatie is voor je hond.
Wij geven nu 1,5 jaar kvv. ook luna's maag werd echt veeel!! rustiger toen we van de brokjes af waren.

Een tip die ik kreeg misschien heb je er ooit wat aan...
was het geven van carbovegitables van vsm. Bij Luna helpt dit echt heel erg goed!!!!... als ze weer eens aan het spoken is en we geven 2 tabletjes hiervan is haar maag met een half uur rustig.

Groetjes Debbie
Laatst gewijzigd door doubansluna op vr 05 jan 2007, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Wendy (boxer gek)
#686295
Lizzy,

Bedankt voor je tips :) En ja wat brokken betreft hahaha zit er toch wel een beetje ingebakken hoor (hoewel de hond vroeger thuis ook versvlees kreeg).
Er is bij haar al een echoscopie gedaan van d'r maag en toen hebben ze ook biopten genomen. Dit is gedaan door een 2e lijn dierenartsen kliniek in Wilhelminaoord.

Ik moet wel zeggen dat ik nu (al) een hele andere hond heb. Voorheen lag ze altijd in d'r mand te slapen, terwijl ze nu door de hele kamer slaapt. Komt weer gewoon lekker naast je stoel liggen (lekker languit).

Voorlopig blijf ik lekker op de Energiqu kvv want het bevalt goed. De hamburgers van Rodi krijgt ze een hele enkele keer als we bij m'n ouders zijn en langer blijven dan de bedoeling is ;)

Dames  allemaal erg bedankt voor je reactie's ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door