Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door mirjam_dc
#685031
Hallo beste barfers!

Na een aantal grondige leessessies hier heb ik me gewaagd aan mijn eerste groentemix. Het is voor DuCo, border terrier pup, 4 maanden oud (niet drie zoals ik in een eerder topic schreef, foutje :-[) en zo'n 5.5 kg.
Op het moment voeren we nog voornamelijk carnibest, maar in de nabije toekomst gaan we voor een groot gedeelte zelf samenstellen. DuCo krijgt wel al kippennekken en kipkarkas en eet die met veel smaak op (al kwam gisterenavond de kippennek van het avondeten er weer uit :(, ach ja, kleinigheidjes hou je toch!). Vanmiddag ook een heel klein beetje zachte ontlasting. voor de zekerheid vanavond maar een probiotica capsule over het eten gestrooit. Maar goed, terzake!
Dit is wat ik in een moedige strijd met m'n staafmixer voor hem heb gefixt/gemixt:

35 gram winterpostelein
100 gram sperziebonen (kort gekookt)
90 gram courgette
40 gram rucola
50 gram alfalfa
50 gram bleekselderij (stengel)
100 gram witlof
100 gram winterwortel
100 gram biet
1 teen knoflook
totaal 665 gram, die nu verdeeld in 10 porties in de dieppvries liggen.

De mix voldoet niet geheel aan de 40/60% blad/knol groente verhouding, althans als je courgette, witlof (groeit toch ook een stukje onder de grond ;)) als bladgroente rekent, maar ik had niet meer wortel/knol in huis dus heb het toch maar zo gedaan. DuCo vond het trouwens verrrukkkelllijkkk! Hij mocht het restje alvast hebben en heeft staan smullen alsof ik een stuk pens had gegeven (dit ruikt voor mensen duidelijk beter hoor!).

Denken jullie dat het er zo mee door kan? DuCo krijgt de groentemix op dagen dat 'ie kip krijgt, en binnenkort gaan we dus uitbreiden met andere botten/vleessoorten (diepvriescapaciteit moet nog aan gewerkt worden).

En tenslotte nog een goede raad voor alle beginnende groentemix-makers zoals ondergetekende.... rode biet heet niet voor niets rode biet... geen witte bloes aan doen ;D

groetjes, en alvast bedankt voor jullie reacties!
Mirjam
#685197
[quote="mirjam_dc"]
De mix voldoet niet geheel aan de 40/60% blad/knol groente verhouding, althans als je courgette, witlof (groeit toch ook een stukje onder de grond ;)) als bladgroente rekent, maar ik had niet meer wortel/knol in huis dus heb het toch maar zo gedaan. [/quote]

Courgette,bleekselderij,broccoli,bloemkool,boontjes e.d zijn eigenlijk geen echte bladgroentes en ook geen knol groentes, ik zie het als "stevige" groentes of "er tussen in" groentes.
En witlof is echt bladgroente hoor, de witlof wortel of de "pin" groeit onder de grond, en wanneer de pinnen naast elkaar OP de grond met heel klein beetje grond er op, en daarop 'n laag stro gezet worden,dan groeit daar de witlof struikjes uit.

Maar je mixje ziet er lekker uit hoor,geef niet TEveel gelijk en kijk eerst hoe het gaat met beetje kip,of beetje orgaanvlees of pens erdoor!
#685651
Ik heb nog voor twee dagen mix liggen dus van het weekend ga ik weer aan de slag met de keukenmachine.  :)

Ik wou voor mijn volgende mix ook biet toevoegen. Ik zal ten eerste mijn zwarte coltrui uit de motteballen halen maar ik heb ook nog een vraag. Namelijk:
Heb jij de biet voorgekookt? En heb je de hele biet gebruikt of moet je hem eerst schillen? Heb je ook de bladeren gebruikt?

Alvast bedankt!
Gabriela
#685667
[quote="202spots"]
Senk Joe!! ;)
[/quote]
joer welcom!! ;D [quote="Yves"]
maar ik heb ook nog een vraag. Namelijk:
Heb jij de biet voorgekookt? En heb je de hele biet gebruikt of moet je hem eerst schillen? Heb je ook de bladeren gebruikt?

Alvast bedankt!
Gabriela
[/quote]
Als ik een rode biet in de mix doe dan gaat die er rauw doorheen. Blaadjes kun je ook wel gebruiken. Hier zitten die er nooit aan. Ik kan hier soms wel "snijbiet" kopen, dat zijn uitsluitend (hele donkergroene) blaadjes, dus geen knol eraan. De snijbiet behoort tot de zelfde ondersoort als de rode biet.
Door mirjam_dc
#685680
Hoi!

Bedankt voor de reacties! Ik heb ook de rode biet ongekookt gebruikt (had ik eerst hier nagezocht; ik twijfelde ook!). Er zaten geen blaadjes aan dus dat was makkelijk genoeg en ik heb 'm niet geschild. Wel het onderste 'kontje' eraf gesneden, al is dat natuurlijk helemaal niet nodig! Maar ja, ik stond ook de boontjes af te halen puur uit gewoonte totdat ik bedacht dat dat natuurlijk ook redelijk overbodig was :)
Ach, een mens is ook maar een gewoontedier, toch?

Mirjam
#685743
Wanneer je de bieten MET blad kan vinden dan kan je dat er beslist doorheen doen het bevat o.a veel Beta-Carotene.
Het "staartje" van de biet kan je OOK laten zitten,en heeft net zoals het puntje van boontjes veel voedingswaarde!
Dus ook geen puntjes van boontjes meer afhalen! :-\
Voor onszelf haal ik ook alleen het stengeltje eraf en laat de puntjes er ook aan!

De bietjes kunnen rauw gemalen worden,ik gebruik zelf liever alleen 't blad want net als met rode kool, ziet alles er gelijk rood uit...en het biet blad heeft genoeg voordelen erin en de mix blijft tenminste groenachtig...
#685750
[quote="202spots"]
De bietjes kunnen rauw gemalen worden,ik gebruik zelf liever alleen 't blad want net als met rode kool, ziet alles er gelijk rood uit...en het biet blad heeft genoeg voordelen erin en de mix blijft tenminste groenachtig...
[/quote]

Mooi rood is niet lelijk Dory  ;D ;D :D :D.

Ik doe altijd de bietjes op het laatst erbij, dan heb ik een aantal bakken groene groentemix en een aantal rode (slaat nergens op, maar dan heb je het idee dat je wat te kiezen hebt... 8)
#685755
[quote="Judith van Sam"]
Mooi rood is niet lelijk Dory  ;D ;D :D :D.

Ik doe altijd de bietjes op het laatst erbij, dan heb ik een aantal bakken groene groentemix en een aantal rode (slaat nergens op, maar dan heb je het idee dat je wat te kiezen hebt... 8)
[/quote]

Hey... DAT is nou 'n goeie oplossing!!! :D
Stom eigenlijk. want het is alleen voor ONS het idee dat 't er anders uitziet...die honden zien het verschil niet eens!! 8)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door