Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Loti
#684305
Na alles een lange tijd redelijk onder contrôle te hebben gehad, speelt de allergische huidreactie weer op: rode vettige vies ruikende huid op de onderbuik. Eerdere diagnose was overmatig veel gisten.
De hond heeft ook een vieze adem, maar geen gebitsproblemen.
Verder toont ze om de paar dagen 's ochtends ziek, knapt in de loop van de dag op, waarna het weer een paar dagen goed gaat. Voor ik een afspraak maak met de dierenarts, die ongetwijfeld weer prednison, nizoral en uitsluitend dieetbrokken etc. wil voorschrijven, wil ik eerst proberen de voeding opnieuw aan te pakken en alle granen te schrappen. Ze kreeg 's ochtends Hill's Z/D en 's avonds Duck lam/rijst.
Ik wil nu een tijdje uitsluitend lamsvlees geven en als tussendoortje eventueel stukjes gedroogde schapenpens en het vertrouwde stukje appel. Mijn vraag is hoe lang ik een dergelijk " eliminatiedieet" kan geven zonder dat er tekorten, dus gezondheidsproblemen  optreden.
Door Netty
#684306
Och, hemeltje is het weer zo ver.....arm ding.
ik weet dat als je iets kwa voeding uit wil sluiten je het toch zeker 6 weken moet proberen met een dieet, maar ik weet zeker dat er andere zijn die je het precieser kunnen vertellen wat je moet doen, in ieder geval sterkte
Door Hanny
#684320
Als je  de granen wilt schrappen, dan zou je veel andere soorten vlees ook kunnen geven en een volledig menu kunnen samenstellen. Is ze ook gevoelig voor andere soorten vlees, omdat je alleen lam wilt geven?
Een reinigingskuur zou kunnen helpen en dan het voer zelf samenstellen.
Als ik er zo over denk, is het misschien al wel voldoende om te stoppen met de brokjes.
Op zich lijkt me voor een periode alleen lam voeren voor een volwassen hond niet zo erg, maar als er geen reden is om aan te nemen, dat ze allergisch is voor andere vleessoorten, dan zou ik er de voorkeur aangeven om vollediger te voeren.
Misschien de weerstand iets opbouwen?
Ik weet niet, of je van buitenaf nog iets aan de huid moet doen, maar er zijn hier vast wel mensen, die daar wel ervaring mee hebben.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Loti
#684328
Volgens mij is ze allergisch voor kip en dat is helaas in veel versvleesvoer verwerkt. Indertijd reageerde ze ook slecht op bibi, wat een "versvleesdierenarts" voorschreef, dus ik geef sindsdien zelden rund. Tot nu toe heb ik me altijd beperkt tot kant en klaar diepvriesversvlees met de variant lan/rijst....aan barfen heb ik me nooit gewaagd. En die dieetbrokken....ik durfde toch nooit helemaal in te gaan tegen de adviezen van de verschillende dierenartsen. Het ligt enigszins gecompliceerd, tenslotte moet ik daar uiteindelijk weer naar toe als de klachten echt te erg worden. Aangezien ik steeds meer lees dat granen de boosdoener zijn bij klachten, wil ik die nu uit het menu schrappen en van voren af aan beginnen met alleen lamsvlees gedurende 6 weken, maar ik ben dus bang dat dit te eenzijdig is.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#684343
Een eliminatiedieet moet een eiwitsoort bevatten die zo nog nooit eerder gehad heeft. Anders is het geen eliminatiedieet.
Dat wordt gebruikt om te kijken of het een voedselallergie is.

Als je al weet waar ze allergisch voor is dan moet je juist zoveel mogelijk varieren. Het kan best zijn dat ze nu ook allergisch is geworden voor lam.
Door Lizzy
#684351
Ik ben bang dat als je die brokken blijft geven, je sowieso geen verbetering gaat merken.... En ja, hoe lastig ook: hier zul je toch echt wel tegen het advies van je DA in moeten....

Ik raad je af om alleen lamsvlees te gaan geven. Dat is gewoon niet genoeg en daar word je hond niet beter van. Het is de bedoeling dat zij juist een betere weerstand krijgt en dat gaat niet lukken op alleen lamsvlees.

Er zijn, in mijn ogen, een paar dingen die je kunt doen. Om te beginnen moet je een eliminatie-dieet tenminste 6 tot 12 weken volhouden. En, de bedoeling van een eliminatie dieet is om te kijken of je hond allergisch is voor eiwit. En zo ja, voor welk eiwit (vlees).

Je kunt lamsvlees + lamsbotten + lamsorganen gaan geven. Maar, dikke kans dat jouw hond ooit eerder lamsvlees heeft gegeten. Met andere woorden: daar kan ze al een overgevoeligheid/allergie voor hebben opgebouwd. En verder is er niks bijzonders aan lamsvlees. Ik zou dus zelf zeker geen lamsvlees gaan geven maar kiezen voor een ander vleessoort.

Je kunt ook 6 - 12 weken Carnibest eend en rijst gaan voeren. Dat is een eliminatievoer. Bevat geen rund en geen kip. Als je al eerder eend aan je hond hebt gegeven: valt dit voer ook af.

Je kunt ook 6 - 12 weken zelf gaan samenstellen met eend of geit of konijn of een ander vleessoort (iets dat je hond dus nog niet eerder gegeten heeft) waar je EN de vleesbotten van kunt geven EN het orgaanvlees EN het spiervlees. Dit is gewoon super makkelijk. Als je aan konijn of eend kunt komen: haal je gewoon hele eenden/konijnen in huis en dit voer je aan je hond. Of je gaat naar een Islamitische slager en koopt geitenvlees, geitenribben en geitenorgaantjes en dit voer je aan je hond. Supersimpel.

Als je hond na 6 tot 12 weken klachten-vrij is: dan weet je 1 ding zeker. Het ligt aan het voer. Je weet dan nog steeds niet aan welk voer. Om er nu achter te komen waar je hond niet tegen kan: ga je 1 keer per 2 weken iets nieuws toevoegen. Als jij denkt dat je hond allergisch is voor kip: ga je als eerste toevoegen. Geef iedere dag kip in bijv. de vorm van kippenvleugels. Als je een reactie krijgt; bingo! Nou wil het nog niet zeggen dat er niet meer vleessoorten zijn waar ze niet goed op reageert. Ga dus terug naar je eliminatie-dieet, wacht tot de problemen verdwenen zijn en ga toevoegen: bijvoorbeeld rund. Wacht even met pens, want pens geeft sowieso vaker reacties. Neem pens dus apart. En zo verder.

Dit is aanpak 1.

Je kunt het ook anders aanpakken. Je kwakt de brokken de deur uit en je kwakt de Duck de deur uit en je gaat zelf samenstellen. Daarnaast ga je een hele flinke reinigingskuur doen en ga je aan de slag met het verhogen van de weerstand. Geef absoluut GEEN graan. En begin ook eens zonder kip. Zelf samenstellen is een makkie, dus we praten je zo bij. Of, neem als je persee wilt, een versvleesvoeding waar liefst geen graan en geen kip in zit. Volgens mij zijn er wel een aantal Carnibest soorten waar je uit kunt kiezen. Ik zou zelf wel zelf samenstellen verkiezen boven versvlees. Omdat je dan pas echt weet wat je je hond voert.

Goed, je begint eerst met het ontgiften met chlorella. Als je dat twee weten gegeven hebt, ga dan Drainage Compositum erbij geven. Geef dat samen drie weken en ga dan over op Groene Leem (en geef dan die andere twee middelen even niet meer). Geef dit twee weken. In de tussentijd zou ik zelf vitamine C, Echinacea Extra Forte van Bloem (met plantago en cat's claw), visolie, borage-olie en probiotica (van een ordentelijk merk - zie het lijstje dat Erna laatst in de medische categorie heeft gezet) erbij geven. Dat zou ik zelf een paar maandjes volhouden.
Gebruikersavatar
Door Loti
#684515
Bedankt Lizzy.
Ik ga het proberen met carnibest eend/rijst en de toevoegingen zoals jij die aangeeft. Ze heeft nog nooit eend gegeten dus dat is dan als eiwitbron prima. Jammer van de rijst in dit voer.
Zijn er richtlijnen over de dosering van de toevoegingen te vinden? Het is een kaninchenteckel van maar 3,5 kg.
Barfen durf ik niet, dus ik moet de oplossing toch zien te vinden binnen het aanbod van  diepvriesversvlees.
Door Netty
#684734
kind, je hebt massel met zo'n klein mormeltje, in princiepe zou je een boel bij de poelier en de super kunnen vinden.
ik was vroeger ook erg huiverig om zelf te gaan samenstellen, maar omdat ik naar hier (Maleisie) verhuist ben, had ik geen keuze, of brok of zelf samenstellen.
je kan eenden nekjes geven, in stukjes gesneden, mocht dat te groot zijn....een flinke mep met een hamer erop doet wonderen.
Tof weet al als ik met de hamer loop, er eten gemaakt wordt ;) heeft ze nu pech, want ik ben aan het klussen 8)
stukjes kippenvlees, ook de hartjes en levertjes en dat kan ook natuurlijk alles van eend, vervang de kip in eend en je bent klaar.
je kan een runderlapje kopen, kipfiletje, kind kan de was doen, even uitvogelen van wat, hoeveel...en je hebt je zelf samengestelde maaltijd.
Oh, mijn teckel is een dwerg, en weegt 4 en een halve kilo ;)
heus, het lijkt enger dan dat het is :)
Door Lizzy
#684822
Loti schreef: Bedankt Lizzy.
Ik ga het proberen met carnibest eend/rijst en de toevoegingen zoals jij die aangeeft. Ze heeft nog nooit eend gegeten dus dat is dan als eiwitbron prima. Jammer van de rijst in dit voer.
Zijn er richtlijnen over de dosering van de toevoegingen te vinden? Het is een kaninchenteckel van maar 3,5 kg.
Barfen durf ik niet, dus ik moet de oplossing toch zien te vinden binnen het aanbod van  diepvriesversvlees.
Als je liever ook geen rijst zou geven, dan is het feitelijk jammer dat je niet zelf samen durft te stellen... Waarom durf je dat eigenlijk niet? Want dat zou gewoon heel eenvoudig zijn! Je gaat met iemand die een VEN pasje heeft naar de VEN (of je koopt ze ergens anders), je koopt een paar hele eenden en je geeft je hondje gewoon iedere dag een stuk eend. Met bot. De orgaantjes zitten daar ook nog in, dus die kun je ook over diverse maaltijden verdelen. Daar kan jouw hondje prima 6 tot 12 weken op leven, op iedere dag een stuk van een hele eend! En dan voer je dus ook geen rijst.

De doseringen:
  • Chlorella: ik zou 2 keer per dag 1 tabletje. En dit zou ik verhogen trapsgewijs naar 2 keer per dag 5 tabletten
  • Drainage Compositum: 2 maal daags 5 druppels
  • Groene Leem: 2 maal daags 1 theelepel over de voeding
  • Vitamine C: ik zou 1 maal per dag 100 mg geven en langzaam verhogen naar 500 mg per dag. Als je hond diarree krijgt, moet je 1 stapje terug in dosering en dit blijven geven
  • Echinacea Extra Forte van Bloem (met plantago en cat's claw): 2 keer per dag 5 druppels
  • Visolie en borage olie: dat hangt af van het merk dat je koopt. Ik zou een kwart tot de helft van de mensendosering geven
  • Probiotica: dat hangt ook af van het merk dat je koopt. Ik zou de helft van de mensendosering geven
Door ~Joke~
#684859
[quote="Loti"]
Bedankt Lizzy.
Ik ga het proberen met carnibest eend/rijst en de toevoegingen zoals jij die aangeeft. Ze heeft nog nooit eend gegeten dus dat is dan als eiwitbron prima. Jammer van de rijst in dit voer.
Zijn er richtlijnen over de dosering van de toevoegingen te vinden? Het is een kaninchenteckel van maar 3,5 kg.
Barfen durf ik niet, dus ik moet de oplossing toch zien te vinden binnen het aanbod van  diepvriesversvlees.
[/quote]
Je kunt de carnibest ook zonder rijst krijgen. Het voordeel van carnibest eend zonder rijst is, dat het van 1 diersoort[eend] komt, bij de andere soorten wordt kipkarkas als calciumbron gebruikt. Daarom is de cb eend zo goed als eliminatie dieet
Gebruikersavatar
Door Loti
#685086
Hartelijk bedankt voor de adviezen.
Ik ga ermee aan de slag.
Wat betreft het zelf barfen, er zijn verschillende redenen dat ik er niet aan durf te beginnen. Ik heb me er te weinig in verdiept om er zeker van te zijn dat ik een evenwichtige voeding samenstel. Ik vind het doodeng om stukken vlees of bot te geven vanwege het gevaar van vast komen te zitten in de keel of slokdarm. Ik heb ooit een van mijn teckels een platgeslagen stuk kippennek gegeven en die slikte ze te snel door en kreeg het helemaal benauwd.
Het kvv voer vind ik betrouwbaar, kwalitatief goed  en makkelijk te geven. Ik denk niet dat ik mijn dieren daarmee tekort doe.
Daarbij komt ook dat ik vegetarier ben en, hoe hypocriet het waarschijnlijk is, het niet zie zitten om zelf dode dieren te verwerken tot een verantwoorde maaltijd voor mijn dieren.
Gebruikersavatar
Door Loti
#691356
Het gaat goed met Floor :)
Ze krijgt nu een week carnibest eend/rijst, chorella, vis-borageolie en als tussendoortje af en toe een stukje puur gedroogde zalm.
Ze is niet meer ziek geweest en haar huid is redelijk rustig geworden.
De dierenarts heeft haar onderzocht en bloed en urineonderzoek gedaan en wilde aanvankelijk dieetbrokken voorschrijven, maar kon zich ook wel vinden in de voeding die ik nu geef. Over 6 weken opnieuw een bloedonderzoek naar de nierwaardes, die niet helemaal normaal waren, waarschijnlijk omdat Floor op dat moment ziek was. In de urine werd na 2 dagen geen afwijking gevonden.
Lizzy, bedankt voor je goede adviezen :)
Door Lizzy
#691369
Hee, wat heerlijk voor je, dat het een beetje beter met Floor gaat! Ik hoop dat het bloedonderzoek binnenkort uitwijst dat het met de nieren ook beter gaat! (verse, rauwe voeding is zeer geschikt voor honden die wat minder goed functionerende nieren hebben, dus laat je vooral ook geen nierbrokjes in de maag splitsen hoor!). Succes met Floor en ik hoop dat je ons op de hoogte houdt!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door