Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mirjam_dc
#681612
Hallo allemaal. Ik ben een nieuw lid, al een tijdje meelezer op deze erg informatieve en interessante site. Ik heb een vraag over mijn bijna drie maanden oude border terrier pup Duco, misschien dat iemand hier er iets over kan zeggen. Ik ga natuurlijk ook wel even de dierenarts bellen maar stel jullie mening zeer op prijs!

Op eerste kerstdag was het erg druk, veel familie, een andere jonge hond en continu mensen om Duco heen, kortom geen minuutje rust voor het beestje ondanks herhaalde verzoeken om 'm nou eens even rustig te laten liggen. Aan het einde van de dag lag 'ie dan eindelijk te slapen. Plotseling begint hij kauw/smak bewegingen te maken, begint te kwijlen, staat op, loopt (slaap?) dronken een paar stappen en is heel bang (oren naar achteren, grote ogen) en reageert superangstig. Dit alles duurt hooguit 10-15 seconden dan komt ie weer bij zinnen en is zeer blij om je te zien. Het is dan alsof er niets gebeurd is. Dit heeft zich in 24 uur viermaal voorgedaan, soms nog iets korter, nooit langer. Driemaal vanuit rust (slaap) en eenmaal toen ik met 'm aan het spelen was. De laatste keer was gisterenmiddag. Natuurlijk heb ik al wat rondgekeken op internet maar ik word er niet echt wijs uit. Voor epiletische aanvalletjes lijkt hij nog erg jong en het lijkt ook niet op Spike' disease (zoals ik kon zien op de filmjes op de website van Joke Miedema).  Hij laat ook geen urine lopen of zo en heeft geen krampen, hij loopt dus alleen wat vreemd.

Duco krijgt carnibest en soms kippennekken/karkas en is verder prima gezond. Heeft iemand dit al eens meegemaakt met een pup??
#681615
Hoi Mirjam, allereerst welkom op Barfplaats! En helaas kan ik je niet verder helpen want ik heb hier nog nooit van gehoord. Wel raar zeg, deze aanvalletjes... Ik hoop dat er iemand is die het herkent! En succes bij de DA natuurlijk. We duimen dat er niks is!
#681641
Klinkt niet prettig, dat je je pup niet voldoende rust kon geven. Is nu niet meer terug te draaien, maar een volgende keer misschien duidelijk van te voren stellen wat je wilt en anders maar geen visite. Lijkt misschien wel hard, maar dan weet iedereen, wat de bedoeling is.
Volgens mij is Cecs niet aan een leeftijd gebonden.
Zelf zou ik nog niet naar de arts gaan, eens kijken wat er gebeurt nu de dagen weer wat gewoner zijn. Hopelijk valt het mee.
Voor oud en nieuw wens ik je rust in huis toe voor je pup.

Hanny
Door mirjam_dc
#681672
Bedankt voor jullie reacties! Aangezien het inderdaad erg onduidelijk is wat het nou getriggered heeft (pijn ivm tandjes wisselen, oververmoeidheid, stress, en ik bedenkt me nou dat hij ook heeft zitten knagen op zo'n ongeloofelijk wit nep bot, buffelleer of zoiets??) wachten we maar even met bezoek aan DA (bedankt ook Hitam!). Sinds gisterenmiddag is er niets meer gebeurd en vandaag lijkt Duco weer z'n oude zelf. En Hanny, je hebt inderdaad gelijk, achteraf gezien was het niet de verstandigste beslissing om niet eerder bij de drukte weg te gaan, maar je weet hoe het gaat. Het is gezellig en de pup vindt in principe al die aandacht natuurlijk reuze leuk. Voor oud&nieuw blijven we rustig thuis, dat was sowieso al het idee, maar nu helemaal. Gelukkig trekt 'ie zich tot nu toe weinig van geknal aan, al zal het op oudejaarsavond als het echt los gaat toch wel even anders zijn.

Fijne jaarwisseling in ieder geval allemaal!
Mirjam
#681678
Hoi,

Mochten deze aanvalletjes weer terugkomen, dan is het toch raadzaam om naar de dierenarts te gaan.

Ik hoop voor jou dat ze niet weer aanvalletjes krijgt, maar meestal met zoiets is er toch iets mis. Ik zou het zeker niet onderschatten.

Gr. jacqueline
Door Timmy
#681682
mirjam_dc schreef:Hij laat ook geen urine lopen of zo en heeft geen krampen,
Dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het geen epileptische aanvalletjes zijn. Drie maanden is natuurlijk wel erg jong om idiopatische epilepsie te ontwikkelen, maar uitzonderingen bevestigingen de regel. Als er maar een prikkel is die sterk genoeg is, kan de seizure threshold altijd verlaagd worden. Ook kan er nog sprake zijn van partiële aanvalletjes.

Goed in de gaten houden, vooral de omstandigheden (want daarin vind je meestal de prikkel) en als het weer gebeurd even goed door een dierenarts laten onderzoeken.

Gr.
Linda
#681691
mirjam_dc schreef: Hallo allemaal. Ik ben een nieuw lid, al een tijdje meelezer op deze erg informatieve en interessante site. Ik heb een vraag over mijn bijna drie maanden oude border terrier pup Duco, misschien dat iemand hier er iets over kan zeggen. Ik ga natuurlijk ook wel even de dierenarts bellen maar stel jullie mening zeer op prijs!

Op eerste kerstdag was het erg druk, veel familie, een andere jonge hond en continu mensen om Duco heen, kortom geen minuutje rust voor het beestje ondanks herhaalde verzoeken om 'm nou eens even rustig te laten liggen. Aan het einde van de dag lag 'ie dan eindelijk te slapen. Plotseling begint hij kauw/smak bewegingen te maken, begint te kwijlen, staat op, loopt (slaap?) dronken een paar stappen en is heel bang (oren naar achteren, grote ogen) en reageert superangstig. Dit alles duurt hooguit 10-15 seconden dan komt ie weer bij zinnen en is zeer blij om je te zien. Het is dan alsof er niets gebeurd is. Dit heeft zich in 24 uur viermaal voorgedaan, soms nog iets korter, nooit langer. Driemaal vanuit rust (slaap) en eenmaal toen ik met 'm aan het spelen was. De laatste keer was gisterenmiddag. Natuurlijk heb ik al wat rondgekeken op internet maar ik word er niet echt wijs uit. Voor epiletische aanvalletjes lijkt hij nog erg jong en het lijkt ook niet op Spike' disease (zoals ik kon zien op de filmjes op de website van Joke Miedema).  Hij laat ook geen urine lopen of zo en heeft geen krampen, hij loopt dus alleen wat vreemd.

Duco krijgt carnibest en soms kippennekken/karkas en is verder prima gezond. Heeft iemand dit al eens meegemaakt met een pup??

Hoi Mirjam,
Bij Spike begon het ook al op vrij jonge leeftijd [ongeveer 6 maanden] met absences, zo licht dat je dacht dat je het je verbeeldde als het voorbij was..
De eerste aanvallen van Spike zagen er niet uit zoals ze op de site te zien zijn, het begon met af en toe omvallen, de da dacht aan verstappen of een rugprobleem[beide keren was ik niet thuis en heb ik het niet zelf gezien], de eerste aanval die ik zelf van Spike zag was meer iets van op eieren lopen [Bambi op ijs] een soort dronkenmans gang. Het was tijdens de verjaardag van mijn man, wij dachten aan drukte of vergiftiging door slakkenkorrels oid. Later werden de aanvallen zwaarder zoals op de videoclips is te zien.
Spike kwijlt er ook erg bij en zijn ogen tranen
Ik zou je aanraden om contact met Utrecht op te nemen om 1 en ander uit te sluiten [bv levershunt] bij voorkeur naar Ouirine Stassen vragen zij onderzoekt het Borderkrampen en weet welke bloedtest nodig is om eea uit te sluiten..
Door mirjam_dc
#682226
Hoi allemaal,

Gelukkig blijft het tot nu toe goed gaan met Duco. Ik realiseer me natuurlijk wel dat dit niet betekent dat er niets aan de hand is, maar ik ben toch erg opgelucht dat het zich niet heeft herhaald. Joke, ik heb het dagboek wat je hebt bijgehouden over Spike gelezen, jemig wat heb jij allemaal doorstaan met die hond, petje af! We hebben toch besloten het met Duco nog even aan te zien, mocht het weer terugkomen is het vroeg genoeg om het medisch circuit in te duiken. We houden hem in ieder geval zeer goed in de gaten!

groetjes,
Mirjam
#682259
Ik hoop dat het wegblijft Mirjam! Spike is idd een heel verhaal, nooit gedacht dat hij oud zou worden en nu is meneer al 10  :)
Wat ik nog vergeten was te vragen: is er in de week voor de aanvalletjes iets gebeurd zoals: Gevaccineerd, ontwormd of tegen vlooien en teken behandeld? Of heeft hij iets van granen gehad, beloning, kauwstaafje of zo? Buffelhuidkluif? Dit zijn nl oa de dingen die bij onze honden een aanvalletje kunnen uitlokken.
Door mirjam_dc
#684378
Allereerst natuurlijk allemaal een heel gelukkig, gezond en vers 2007. Even een kleine (positieve!) update over DuCo.

Sinds tweede kerstdag hebben de aanvallen zich niet meer voorgedaan, ik weet het, het betekent niet dat er niets aan de hand is maar het geeft de burger moed  :)
Oudejaar heeft onze kleine dappere dodo zonder enige problemen doorstaan. Er werd hier vreselijk geknald (het leek wel oorlog zo af en toe!!) maar Duco sliep lekker door, en is zelfs tijdens het 'hoogtepunt' rustig buiten wezen plassen, keek een beetje 'wat een gedoe hier' maar verder weer rustig verder slapen (zonder advocaat of pilletjes). Vroeger thuis hadden we een hond die was zo ontzettend bang dat er al een week voor oudjaar als de eerste rotjes werden afgestoken geen land meer mee te bezeilen was (onder het bed in het donkerste hoekje) dus ik ben erg opgelucht dat het met Duco zo goed gaat!

Groetjes allemaal!
Mirjam
Door evds
#684438
Gelukkig dat het beter gaat en je pup niet meer van die "aanvalletjes" heeft gehad (ik ken dit niet).

Het hoeft er totaal niet mee te maken te hebben maar ik zou een pup van 3 maanden na een uurtje(of korter) drukte met allerlei nieuwe indrukken en fysieke inspanning verplicht laten rusten (reisbench mee?) dat is gewoon beter voor zijn ontwikkeling (geestelijk en lichamelijk).
Veel plezier met je jonge hond!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door