Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#684199
Hoi allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat ik hiermee moet:
Onze boxer-reu (inmiddels onze tweede) heeft niet-ingedaalde teelballen. Bij ophalen bij de (top)fokker, zo'n 1 1/2 jaar geleden, werd ons verteld dat de balletjes te voelen zouden zijn en als gemiddelde dierenliefhebbers geloofden we dat maar zonder het zelf duidelijk gevoeld te hebben. Inmiddels zijn de ballen nog steeds niet ingedaald en het is wel duidelijk dat dat dus ook niet meer zal gebeuren.
Afgezien van het feit dat de meningen verdeeld lijken v.w.b. kans op teelbalkanker vs. complicaties bij narcose indien geopereerd wordt - lezen we ook dat de zaadkwaliteit duidelijk minder zal zijn en dat een reu zonder ingedaalde teelballen niet volwaardig is. Als voorbeeld zie ik op de site van de Koninklijke Belgische Boxerclub dat een dergelijke hond geeneens voor selektie in aanmerking komt: http://www.boxerclub.be/sel_regl_n.htm
Dat lijkt dus op: niet te fokken en niet te showen.

Wij voelen ons bekocht (niet dat het om het geld gaat, maar het was wel een behoorlijk prijzige aanschaf).
En heeft iemand enig idee of dit ueberhaupt wel legaal is van die fokker?

Dank voor jullie reakties.
#684218
Erna,
in principe hebben we hem als huisvriend aangeschaft maar (ik weet dat dit een kromme vergelijking is maar het illustreert wel hoe het voelt) als ik een Porsche koop verwacht ik dat 'ie 250 kan en een verzinkte carrosserie heeft. Ook al rij ik nooit harder dan 120 en wordt 'ie alleen 's zomers gebruikt.
Ik begrijp dat een dier geen massaproduct is (zie reden van aanschaf - we zijn gek op hem, net als op zijn voorganger die bij tijd en wijle nog steeds node gemist wordt), maar vind je vraagstelling desalniettemin niet helemaal relevant. (Ik leid er voorzichtig uit af dat je zelf honden fokt?)
Het contract heb ik niet bij de hand. Ga ik checken en laat het je weten.
Dank en groet,
Geert
#684228
Of ik wel of geen honden fok heeft niets met mijn vraagstelling te maken alswel met de juridische aspecten van jouw eigen vraag. Op het moment dat het gaat over de aansprakelijkheid van een fokker mbt een erfelijk gebrek praat je tevens over juridische mogelijkheden.

Als in je koopcontract staat dat de hond is aangeschaft om als show en/of fokhond te dienen dan heb je een punt waar een rechter mee in gaat stemmen. (als je het zover laat komen natuurlijk). Het doel waarvoor de hond is aangeschaft kan immers niet bereikt worden en (lullig gezegd) dan heb je een kat in de zak gekocht.

Als er sprake is van een aanschaf als huishond sta je een stuk minder sterk aangezien er bij de hond geen sprake is van ernstig lijden ten gevolge van zijn gebrek. Hij kan namelijk prima functioneren met maar 1 testikel.

Ik neem aan, gezien je vraagstelling, dat je het volle pond voor de hond hebt betaald en in dat geval adviseer ik je contact op te nemen met de fokker van de hond. Je kunt dan bespreken of je tot een oplossing kunt komen. Zo niet, kun je altijd nog gerechtelijke stappen ondernemen. Veel meer zal er helaas niet inzitten.

En ik fok inderdaad zelf honden en ik ga ervan uit dat een verantwoordelijk fokker samen met de koper van een pup tot een oplossing zal komen.
#684249
We hebben gezien de reden van aanschaf niet expliciet in het contract laten opnemen dat hij voor fok of show bedoeld is. Ik kan me in je redenering vinden en ga er eerlijk gezegd ook van uit dat de fokker dit professioneel met ons oplost.
Ik hoor alvorens ik dat contact ga leggen echter ook graag de meningen van derden. De jouwe heb je hierbij gegeven, waarvoor hartelijk dank!

(Hij heeft trouwens 2 niet-ingedaalde testikels maar dat terzijde.)
#684350
Ik vind dat iedere hond op zijn minst moet voldoen aan de rasstandaard (je koopt immers een rashond) ongeacht de reden van aanschaf. Ik vind dus dat je met elke hond een show moet kunnen lopen ook al eindigt deze als laatste. Een niet ingedaalde teelbal is een diskwalificerende fout en daar moet een vergoeding tegenoverstaan.
#684367
Zolang er niets over het indalen van de teelballen in je koopcontract staat. En je  neemt de pup mee met niet ingedaalde ballen met de verwaching dat ze zullen indalen dan vrees ik dat je juridisch niet erg sterk staat  :-[  Of je nu wil fokken/showen of niet. Jij wist nl. wat je kocht en hebt bewust het risico genomen van niet indalen.

Zoals andere ook al hebben aangegeven is het verstandig om contact op te nemen met de fokker om samen tot een oplossing te komen.  Een goede fokker zal zeker hiervoor open staan.

Realiseer je hierbij wel dat de fokker, in principe, kan aanbieden de hond terug te nemen en je de aanschafprijs terug te betalen (wat feitelijk niet onredelijk is en wat een rechter waarschijnlijk als een gepaste oplossing zal vinden voor een evt. impasse ). Ik neem aan dat je dat niet wil (je heb hem immers niet (primair) voor de fok maar als huishond).
Laatst gewijzigd door evds op di 02 jan 2007, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#684383
Ik begrijp niet zo goed waarom je niet eerst contact met de fokker hebt gezocht, in plaats van advies te vragen van vreemden.

Heb je hier de afgelopen 1,5 jaar helemaal geen contact over gehad met de fokker?

Wij zijn met allebei onze honden een dag nadat we ze bij de fokker opgehaald hebben, bij de DA geweest, om ze even te laten "check-uppen". En dat was niet omdat we geen vertrouwen hadden in de fokker. Dat had ik in jullie geval zeker gedaan, de DA had je dan ook kunnen vertellen binnen hoeveel tijd de teelballen zouden moeten indalen.
Laatst gewijzigd door *Natasja* op di 02 jan 2007, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#684386
Rosita schreef: Ik vind dat iedere hond op zijn minst moet voldoen aan de rasstandaard (je koopt immers een rashond) ongeacht de reden van aanschaf. Ik vind dus dat je met elke hond een show moet kunnen lopen ook al eindigt deze als laatste. Een niet ingedaalde teelbal is een diskwalificerende fout en daar moet een vergoeding tegenoverstaan.
Dit vind ik een vreemde redenatie. Ik koop een rashond omdat ik

a) voor dit ras heb gekozen en
b) een hond bij een fokker vandaan wil die aan bepaalde eisen moet voldoen en daarop door de rasvereniging ook gecontroleerd wordt.

Als je shows wilt lopen met je rashond, kun je dat natuurlijk bij de fokker aangeven, zodat je samen het meest geschikte hondje kunt uitzoeken.

Als een fokker een tegemoetkoming wil geven in het geval van een diskwalificerende fout, is dat natuurlijk prima, maar ik vind niet dat dat moet.

Wij hebben een dalmaatje met 2 blauwe ogen en zullen er nooit een show mee kunnen lopen of mee fokken. Maar we hebben er wel gewoon het volle pond voor betaald. Wij hebben tenslotte zelf voor deze hond gekozen (we hadden 1e keus uit het nest), en de fokker heeft aan ons hondje net zoveel kosten gehad als aan de "tophondjes" uit het nest.
#684396
*Natasja* schreef: Dit vind ik een vreemde redenatie. Ik koop een rashond omdat ik

a) voor dit ras heb gekozen en
b) een hond bij een fokker vandaan wil die aan bepaalde eisen moet voldoen en daarop door de rasvereniging ook gecontroleerd wordt.

Als je shows wilt lopen met je rashond, kun je dat natuurlijk bij de fokker aangeven, zodat je samen het meest geschikte hondje kunt uitzoeken.

Als een fokker een tegemoetkoming wil geven in het geval van een diskwalificerende fout, is dat natuurlijk prima, maar ik vind niet dat dat moet.

Wij hebben een dalmaatje met 2 blauwe ogen en zullen er nooit een show mee kunnen lopen of mee fokken. Maar we hebben er wel gewoon het volle pond voor betaald. Wij hebben tenslotte zelf voor deze hond gekozen (we hadden 1e keus uit het nest), en de fokker heeft aan ons hondje net zoveel kosten gehad als aan de "tophondjes" uit het nest.




Ik ben het eens met bovenstaand bericht.

Ik fok met Nizinny's , in onze koopovereenkomst staat dat wij huishonden fokken.
Wij kunnen nooit garantie geven op het "compleet" zijn van de hond, denkend aan de premolaren, die rond de 6 maanden pas verschijnen.

Indien een pupkoper aangeeft dat hij met de hond in de toekomst wilt showen/fokken. vertel ik dat wij  toch moeten afwachten of het gebit mooi en compleet zal worden/blijven.

Met een incompleet gebit willen wj niet fokken, terwijl de ouders van de pup wel goede gebitten hebben.

tevens moeten onze honden op HD en ogen getest zijn, de ouderdieren zijn altijd correct...zo niet dan wordt er niet mee gefokt.

Dat geeft nooit garantie dat de nakomelingen perfect zijn.


groeten ponneke
#684400
Ik weet niet of je kan zeggen dat iemand willens en wetens een hond met een gebrek heeft gekocht als er spraken van is dat de fokker stelt dat de teeltbal nog zal indalen, dan is het de verwachting van de koper dat dit inderdaad gebeurt. In hoeverre de koper last heeft van dit gegeven hangt af van wat de koper met de hond wilden doen, showen, fokken? ja dan voldoet de hond niet aan de aanschaf doel, gewoon lekker huis, tuin, keuken hond om mee te wandelen en voor gezelschap/genot van de gezin, dan voldoet de hond in principe wel aan de verwachting van de koper, mits er geen medich handelling hoef te gebeuren als gevolg van de probleem. Voor zover iets wettelijk mogelijk is.... honden worden voor de wet als goederen/producten beschouwd, en zoals iemand hiervoor al heeft gereageerd, is het wel zo dat de fokker kan aanbieden om de foutieve product terug te nemen en of de koop bedrag terug te geven en of een vervangend product aan te bieden. maar...... vaak zijn fokkers niet de beroerdste om je tegemoed te komen in de kosten voor een ingreep om de probleem te verhelpen, mits je dat wil en het medisch mogelijk is. Nu is het zo, dat als je een hond heb genomen voor jou plezier en niet om te fokken of showen dat ik mij kan voorstellen dat je niet zit te springen om een ingreep, en dat je hem ook niet wil terug geven, dus, wat jij eigenlijk nu zou willen is om alsnog een korting op de aanschafprijs te krijgen???  Dat vindt ik dan weer niet realistisch, omdat ikzelf dan niet inzie waarvoor het compensatie is, het is niet zo dat jij niet kan doen met deze hond waarvoor jij hem heeft aangeschaf...... het is niet zo dat hij een medisch handelling moet ondergaan (mits jij ervoor kiest om niet te laten opereren), ik kan mij niet voorstellen dat jij minder plezier van jou hond beleef omdat hij dit probleem heeft? maar kennlijk zit het jou wel dwars. Ik zou voorstellen dat je als eerst contact met de fokker opneem en hem/haar vertel dat de probleem nog steeds bestaat, en dan met de fokker bespreek wat de mogelijkheden zijn. Als de fokker onbewust is van dit probleem, kan hij/zij ook niet meewerken aan een mogelijke oplossing ;)
#684405
Ik vind het vreemde aan het hele verhaal dat er (blijkbaar) anderhalf jaar lang geen contact met de fokker is geweest over het hele verhaal, en dat er nu opeens getwijfeld wordt aan het feit of de fokker wel legaal bezig is geweest.

En aan de ene kant geef je aan dat je de hond puur als huisvriend hebt gekocht, maar je zit wel met het feit dat je er nu niet mee kunt showen of fokken.
#684410
Ik begrijp niet dat de eigenaar van de boxer 18maanden later pas doorheeft dat de testikels niet in gedaald zijn.
Bij de 1e inenting worden bij ons de pups grondig onderzocht op hart en longen en ook of de testikels ingedaald zijn.

Indien het mij overkomt dat bij een pup de testikels niet zijn ingedaald......zou ik de pup in ieder geval langer bij mij houden, in de hoop dat ze een week later wel zijn te voelen.

Kweet van een vriendin met een oudduitse herder de testikels pas met 4 maanden zijn ingedaald.

grt. Ponneke
#684455
Rosita schreef: Ik vind dat iedere hond op zijn minst moet voldoen aan de rasstandaard (je koopt immers een rashond) ongeacht de reden van aanschaf. Ik vind dus dat je met elke hond een show moet kunnen lopen ook al eindigt deze als laatste. Een niet ingedaalde teelbal is een diskwalificerende fout en daar moet een vergoeding tegenoverstaan.
Ik ben het met je eens dat eigenlijk iedere hond aan de rasstandaard zou moeten voldoen. Dat zal ook het streven zijn van iedere fokker. Helaas heeft niemand de natuur in zijn macht en daardoor zullen er altijd hondjes zijn die niet aan de rasstandaard doen vanwege een diskwalificerende fout. Wat zullen we daarmee dan doen? Verzuipen?

Dat laatste is onzin natuurlijk maar feit is wel dat er altijd pups zijn die vanwege een fout niet aan de rasstandaard voldoen maar wel hartstikke gezond zijn en een groot plezier voor een eigenaar kunnen zijn. Het foutje doet verder niets af aan de kwaliteit om hond te zijn. Deze honden zullen ook een leuke baas vinden en welke prijs er betaald moet worden hangt af van de afspraken tussen fokker en koper.

Om terug te komen op de originele poster.....een fokker meld bij het ophalen van de pup dat de balletjes aanwezig zijn. Als dat zo geweest zou zijn dan zou de hond nu niet zonder testikels zitten.  Tuurlijk is het zo dat balletjes nog weleens een stukje terugschieten maar als ze eenmaal door het kanaal zijn gegaan verdwijnen ze echt niet meer. Vreemd is wel dat pas een hele tijd later geconstateerd wordt dat er geen testikels aanwezig zijn. Dit had toch veel eerder ontdekt moeten worden lijkt mij. Maar goed, niet iedere eigenaar is ervaren daarin.

Voor mij zou er maar 1 mogelijkheid zijn en dat is dat koper zich in verbinding stelt met verkoper om dit onderling te regelen. En dan zou het voor mij afhangen van wat de plannen waren met de hond. Fok/showhond zou voor mij betekenen een financiele tegemoetkoming omdat de hond niet gekocht zou zijn als van te voren bekend was dat de testikels zouden missen. Bij een huishond zou ik een bijdrage in de medische kosten geven wanneer koper besluit om de testikel weg te laten halen.  En als dat niet lukt dan zit er niets anders op dan gerechtelijke stappen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door