Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door evds
#684020
Mijn jonge hond (twee jaar oud) heeft al vanaf jonge leeftijd bruine aanslag op de tanden en kiezen(barft vanaf pup, mijn twee andere honden 5 en 5 jaar hebben hagelwitte sterke tanden en kiezen). Hij kluift dan ook niet nauwelijke  ???
Vandaag heb ik zijn bek weer eens goed geinspecteerd en zag nu ook dat het tandvlees langs de tandhalsen onstoken raakt  :-[ Zijn tanden zijn ook klein en aan de hoektand mist al een stukje
Soms lijkt het ook alof kluiven hem pijn doen.

Ik ga nu poetsen(voor zover dat lukt) met speciele hondentandpasta waar ook de juiste enzymen inzitten want ik denkt dat zijn speeksel niet helemaal goed is.

Heeft iemand nog een ander idee?

N.B. Zijn broer (op brok) heeft prachtige tanden.
Door Femke
#684024
ik heb hier ook een hond met enorm veel tandsteen, ondanks verwijderen bij de d.a. en geen brok meer.
Ik krabbel het zoveel mogelijk bij de tandhalzen weg met een speciaal tandkrabbertje. Als het tandvlees ontstoken is dep ik het een paar keer per dag met een watje met waterstofperoxide.
Door evds
#684027
Ik heb ook zo'n tandenkrabber ( van de tandarts) maar vind het niet gemakkelijk om zijn tanden ermee schoon te krijgen ...

Misschien moet zijn gebit ook een grondige behandeling door de DA hebben maar ik ben bang dat het er zo weer aanzit.

Dat waterperoxide is dat ontstekingsremmend? En koop je dat gewoon bij de drogist?
Door Femke
#684076
evds schreef: Ik heb ook zo'n tandenkrabber ( van de tandarts) maar vind het niet gemakkelijk om zijn tanden ermee schoon te krijgen ...

Misschien moet zijn gebit ook een grondige behandeling door de DA hebben maar ik ben bang dat het er zo weer aanzit.

Dat waterperoxide is dat ontstekingsremmend? En koop je dat gewoon bij de drogist?
Ik koop het gewoon bij de drogist, volgens mij is het 3%. Het bruist wel als je het aanbrengt maar dan bruist juist het vuil eruit.
Ik gebruik het ook voor allerhande wondjes en ook om bijvoorbeeld oorbellen schoon te maken.

Overigens hebben we bij Loebas ook al eens het gebit schoon laten maken bij de DA. Toen moest hij voor een heupfoto en was hij toch onder narcose.
Ondanks dat hij alleen maar rauwvlees krijgt, zat het er zo weer op  :-X
Door hellenbanjerbo
#684138
ik denk dat een hond geen verkeerd speeksel kan hebben. er zitten niet zoals bij ons enzymen in dat al meewerkt aan de voorvertering van voedsel. het is eigenlijk alleen maar een glijmiddel om de voedselbrokken weg te werken. als er al tandsteen op de tanden zit zul je dit er ook niet afkrijgen met poetsen. mij lijkt het beter de tandarts het gebit te laten reinigen, vooral ook onder het tandvlees. en vanuit deze schone situatie te gaan poetsen. waterstofperoxide vind ik wel een paardenmiddel. misschien weet iemand op dit forum een wat vriendelijker middel.
Door evds
#684142
hellenbanjerbo schreef: ik denk dat een hond geen verkeerd speeksel kan hebben. er zitten niet zoals bij ons enzymen in dat al meewerkt aan de voorvertering van voedsel. het is eigenlijk alleen maar een glijmiddel om de voedselbrokken weg te werken. als er al tandsteen op de tanden zit zul je dit er ook niet afkrijgen met poetsen. mij lijkt het beter de tandarts het gebit te laten reinigen, vooral ook onder het tandvlees. en vanuit deze schone situatie te gaan poetsen. waterstofperoxide vind ik wel een paardenmiddel. misschien weet iemand op dit forum een wat vriendelijker middel.
Naast poetsen krab ik de tanden/kiezen schoon met een doorvoor bestemde tandenkrabben(tandsteen gaat daarmee prima eraf). Op de tandpasta die ik heb staat vermeld dat  deze bijdraagd aan een goede enzymenbalens in de mond ?

Ik ben niet zo dol op narcose dus vandaar dat ik voorlopig nog probeer het probleem zonder narcose onder controle te krijgn.

Daar komt nog bij  dat ik denk dat het niet met een keertje schoonmaken over is: de aanslag en tandsteen is zo weer terug en zal helaas constante aandacht vergen, vrees ik  :P

Misschien maar overgaan op brok voeren (farmfood of zo?)??????......
Door Netty
#684273
sommige honden hebben een sterker gebit dan de ander.
poetsen en schoonhouden is eigenlijk het enige wat je kan doen.
Tof, nu 10 jaar, is ook zo'n hond met slecht gebit, en ontstoken tandvlees.
de ziel kon soms moeilijk haar eten weg krijgen omdat het zeer deed.
ik gaf toen der tijd Carnibest, en dat slikte wel lekker weg, gevolg, ze kauwde helemaal niet meer, maar de resten bleven wel lekker achter.
in haar bekkie kijken, mocht op het laatst ook niet meer >:(
toen het ook ging ruiken, heb ik de stap genomen en haar de meeste tanden en kiezen, die echt ontstoken waren, eruit te laten halen.
nu heeft ze net als een konijn 2 voortanden boven en onder, de onder hoektanden heeft ze ook nog, en wat kiezen.
neem van mij aan dat dat genoeg is, ze kluift er hele lappen pens mee weg en eet botjes als of ze een bek met tanden heeft, je hoort ze kraken.
ik wil niet zeggen dat je ook alles eruit moet laten halen, maar mocht het moeten gebeuren, wees niet bang, ze kunnen heel goed met minder tanden en kiezen, en dus ook met minder pijn verder......
Door conleeuw
#684387
tja, een beetje rottig, zo'n probleem. Zijn broer heeft op brok prachtige tanden, en die had hij waarschijnlijk op vers ook wel, Dwan zou volgens mij op brokken ook gewoon tandsteen en ontstoken tandvlees..... en al met al is het een vicieuze cirkel, pijnlijke tandvlees, dus niet botten knagen, dus meer aanslag, nog meer ontstoken tandvlees, waardoor hij niet wil knagen :( arme drommel.
Ik zou denk ik ook goed afkrabben zoveel je kan, en dan indien mogelijk met een peroxide oplossing en een wattestaafje schoonmaken, lijk mij wel een goede tip. Waterstof peroxide werkt ontsmettend, ik heb het ook gebruikt als ik erg veel last had van aaften in mijn mond (leuke bijkomstigheid van ziekte van Crohn) en mischien met enig regelmaat poetsen, en dan hopen dat als de tandvlees een beetje hersteld dat hij ook gaat knagen en zo zelf de tandvlees en tandsteen een beetje in bedwang kan houden.  :-\ ik verbaas me ook over hoeveel tandsteen Jazz heeft, zou niet moeten met al de bot zou je denken, maar ook zij is niet de beste knager. Ik ga zelf dan ook maar dezelfde proberen, wie weet, heeft Jazz er ook baat bij ;)
Door Femke
#684390
hellenbanjerbo schreef: ik denk dat een hond geen verkeerd speeksel kan hebben. er zitten niet zoals bij ons enzymen in dat al meewerkt aan de voorvertering van voedsel. het is eigenlijk alleen maar een glijmiddel om de voedselbrokken weg te werken. als er al tandsteen op de tanden zit zul je dit er ook niet afkrijgen met poetsen. mij lijkt het beter de tandarts het gebit te laten reinigen, vooral ook onder het tandvlees. en vanuit deze schone situatie te gaan poetsen. waterstofperoxide vind ik wel een paardenmiddel. misschien weet iemand op dit forum een wat vriendelijker middel.
ik heb het ook wel gedaan met echinacea druppels, maar geloof me, je hond heeft liever dat jij naar de waterstofperixode grijpt want die echinacea druppels dat bijt door de alcohol die erin zit.

Ik heb zelf ook wel eens ontstoken tandvlees gehad en mijn tandarts adviseerde me spoelen met waterstofperoxide.
Door anja247
#684391
kelly d'r tanden zijn in erbarmelijke staat -  de DA heeft onder narkose vorig week ook gelijk de tanden schoongemaakt en tandsteen verwijderd.

bij kelly braken haar onderste hoektanden een paar jaar geleden spontaan af - volgens de DA omdat ze als puppy waarschijnlijk ondervoed was. haar voortanden zijn ook bijna tot aan de tandvlees weggebrokkeld. tja. ze is 14 dus verwacht ik wel een beetje afbraak maar dat is heel veel. toch heeft ze geen ontstoken tandvlees...

ik weet niet waar het aan ligt. ik weet wel dat ze er niet veel last van heeft, of ze laat het in ieder geval niet merken. ik wil wel proberen er wat aan te doen maar poetsen kan ik vergeten, daar blijft ze niet voor stilstaan!
Door conleeuw
#684397
anja247 schreef: kelly d'r tanden zijn in erbarmelijke staat -  de DA heeft onder narkose vorig week ook gelijk de tanden schoongemaakt en tandsteen verwijderd.

bij kelly braken haar onderste hoektanden een paar jaar geleden spontaan af - volgens de DA omdat ze als puppy waarschijnlijk ondervoed was. haar voortanden zijn ook bijna tot aan de tandvlees weggebrokkeld. tja. ze is 14 dus verwacht ik wel een beetje afbraak maar dat is heel veel. toch heeft ze geen ontstoken tandvlees...

ik weet niet waar het aan ligt. ik weet wel dat ze er niet veel last van heeft, of ze laat het in ieder geval niet merken. ik wil wel proberen er wat aan te doen maar poetsen kan ik vergeten, daar blijft ze niet voor stilstaan!
tja, hoe dan? ik heb ooit ergens gelezen dat Gin de tandsteen verzacht zodat je het makkelijk eraf kan vrijven/krabben. Ik denk dat jij mischien zoiets kan proberen? Ik ga het bij Jazz ook even proberen, want die van haar is ook kei hard :(
Door evds
#684433
Ik ga waterstofperoxide (oplossing natuurlijk) proberen. En heb me voorgenomen om hem elke dag een pensstaafje te geven in zijn bench en pas eruit te laten als het op is. (een van de weinige dingen waar hij op kauwt).

Verder gaat het poetsen nog niet super: hij houdt zijn bekje stijf op elkaar  ;D maar de voortandjes kan ik dus wel goed poetsen en de hoektanden ook. Deze week heeft mijn dochter vakantie en die houdt dwan dan in de "houtgreep" maar hij kent ook het commando "stil" om tijdens behandelingen heel stil te zitten en dat is een uitkomst (en dat was wel nodig want het is een heel erg hyper-de-pieper, spring-spring, wurm-wurm hondje).
Door anja247
#684458
Gin?? bedoel je de drank Gin???
conleeuw schreef: tja, hoe dan? ik heb ooit ergens gelezen dat Gin de tandsteen verzacht zodat je het makkelijk eraf kan vrijven/krabben. Ik denk dat jij mischien zoiets kan proberen? Ik ga het bij Jazz ook even proberen, want die van haar is ook kei hard :(
Door Lizzy
#684509
Brokken geven is wel het aller, aller, allerslechtste idee dat je kunt verzinnen! En Farmfood op numero uno! (als er 1 merk een tandenvervuiler is...., is het Farmfood wel). Gewoon lekker blijven barfen en poetsen met Paradontax of de Calendula tandpasta van Weleda (die laatse vinden ze minder goor als de eerste). En ik vind dit gewoon een kwestie van pech hebben. Ik denk zelfs dat er een genetisch component meespeelt.......
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door