Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#683177
Barney ligt op dit moment op de ok. Hij heeft een dennenappeltje op uit een kerststukje, dat was nog niet zo erg, maar die zat geprikt op een ijzerdraad. En die heeft Barney dus ook opgegeten.
Wij hebben een foto laten maken bij de da en daarop was het stuk ijzerdraad te zien in de maag, een stuk van ongeveer 10cm met ook nog een bochtje erin.

Het risico om niks te doen was erg groot, want de kans dat het er zonder beschadiging uit zou komen was klein.
Hij wordt op dit moment geopereerd om het stukje te verwijderen. Maar dit is natuurlijk ook een risico, want de maag moet open.
En hierna moeten wij hem nog 10 dagen zeer rustig houden (wat moelijk is met een loopse teef in huis en vuurwerk) en hem goed in de gaten houden.

Ik zit hier nu dus zwaar in de zenuwen. :'(

Na de operatie zal hij dan antibiotica krijgen en lichtverteerbaar voedsel.

Is het raadzaam om gelijk ook probiotica te gaan geven?
En kan ik gewoon Cb blijven geven, desnoods de kipversie of moet hij echt die blikjes voer van de da krijgen?
Door Anita*
#683185
Je zal zeker antwoord krijgen op je vraag,maar daar kan ik je ook niet mee helpen, maar veel sterkte laat je het ons nog even weten hoe de operatie gegaan is?
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#683186
Anita* schreef: Je zal zeker antwoord krijgen op je vraag,maar daar kan ik je ook niet mee helpen, maar veel sterkte laat je het ons nog even weten hoe de operatie gegaan is?
Dank jullie wel, en tuurlijk laat ik weten hoe het gegaan is.
Door Truus
#683187
O wat een schrik :o, ik ga duimen voor Barney hoor !! Jeetje nog aan toe, hoe raar kan het lopen he :-\.
Sterkte meis :-* :-* :-*
Door conleeuw
#683189
oh bah, dat is toch echt een nachtmerrie. Ik hoop dat de ok goed verloopt en dat hij de komende dagen toch rustig is. Ik kan je geen antwoord op jou vragen geven, maar weet zeker dat iemand die daar meer verstand van heb wel zal antwoorden. Sterkte ermee
Door Truus
#683191
Ik denk dat je de normale voeding kan geven maar wel gemalen en verdelen over de dag. Kleine hoeveelheden dus. Voeding die Barney normaal al kreeg lijkt me de juiste voeding . Andere voeding zouden zijn maag en darmen kunnen ontregelen lijkt mij maar ja......ik ben geen deskundige :-\.
Wacht af wat anderen nog aan advies kunnen geven, misschien een PB naar Tannetje?
Sterkte wijfie :-*
Laatst gewijzigd door Truus op za 30 dec 2006, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#683207
Bernie schreef: Barney ligt op dit moment op de ok. Hij heeft een dennenappeltje op uit een kerststukje, dat was nog niet zo erg, maar die zat geprikt op een ijzerdraad. En die heeft Barney dus ook opgegeten.
Wij hebben een foto laten maken bij de da en daarop was het stuk ijzerdraad te zien in de maag, een stuk van ongeveer 10cm met ook nog een bochtje erin.

Het risico om niks te doen was erg groot, want de kans dat het er zonder beschadiging uit zou komen was klein.
Hij wordt op dit moment geopereerd om het stukje te verwijderen. Maar dit is natuurlijk ook een risico, want de maag moet open.
En hierna moeten wij hem nog 10 dagen zeer rustig houden (wat moelijk is met een loopse teef in huis en vuurwerk) en hem goed in de gaten houden.

Ik zit hier nu dus zwaar in de zenuwen. :'(

Na de operatie zal hij dan antibiotica krijgen en lichtverteerbaar voedsel.

Is het raadzaam om gelijk ook probiotica te gaan geven?
En kan ik gewoon Cb blijven geven, desnoods de kipversie of moet hij echt die blikjes voer van de da krijgen?
Holypenoly :o!!!!!

Sjeeses joh, wat een ellende.....

Ik ben het met Truus eens. Ik zou dus zelf ook gewoon de voeding geven die hij gewend is. Zelf zou ik dit inderdaad prakken of malen en de eerste dagen overgieten met gekookt water (of zelfs een paar tellen licht koken).

Probiotica kun je beslist er direct bij geven.

En als je je onzeker voelt: wie weet ziet Tannetje dit topic nog!

Heel veel sterkte joh. Ik ga voor jullie duimen!!
Door Erna
#683209
Dit is zwaar kl*te zeg!! Je zal waarschijnlijk wel uitgelegd hebben gekregen wat voor operatie het is en dan weet je ook wat de risico's zijn. De eerste paar dagen na de operatie schijnen cruciaal te zijn.

Een hond van ons heeft een aantal jaren geleden ongeveer dezelfde operatie ondergaan en die kreeg 3 dagen na de operatie een buikvliesontsteking er bovenop. Hier moet je zeer alert op zijn!! Zodra je ook maar denkt dat er iets mis is gelijk de da weer consulteren of in ieder geval even bellen. Wees alert op koorts en een lekkende wond.

Qua eten zou ik niet weten wat verstandig is. Onze hond kreeg van die blikjes AD (wij zaten toen nog in het brokkentijdperk). Het lijkt mij in ieder geval niet goed om de maag en darmen te gaan belasten. Van binnen is hij tenslotte beschadigd en het moet weer langzaam op gang gebracht worden. Ik zou in ieder geval een KVV geven en geen barf.

Voordeel is volgens mij wel dat alleen de maag opengemaakt moet worden om het eruit te halen. Bij onze hond zijn de darmen ook geopend en is er een stukje tussenuit gehaald. Er is dan meer kans op lekkage en ontstekingen.

Veel sterkte voor Barney en goed dat je zo snel hebt gereageerd. Het stukje ijzer heeft nog niet de kans gehad om veel schade aan te richten.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#683212
Dank jullie wel allemaal. :-*

De da heeft net gebeld; de operatie is achter de rug, was nog wel een heel gezoek omdat er ook voer bij zat, dus ze hebben de maag ook gespoeld, maar hij is al weer bij aan het komen en staat al weer half, mijn kanjer. :-*
We gaan hem straks halen, enze raadde gekookte kip aan i.p.v. blikjes, dus dat was al beter. Zal zo wel meer vragen aan haar.
Ben zo vreselijk opgelucht dat dit alvast achter de rug is, hopelijk geneest mijn mannetje goed.

Oh ja, ze vond dat we de goede beslissing hadden genomen om te opereren, want et was echt een lelijk stuk ijzerdraad.
Door Elise
#683215
Jemig, wat ellendig zeg! We zullen duimen dat Barney zich er goed doorheen slaat!

Toen Phoebe even rustig aan moest doen met haar maag, hebben we kipfilet voor haar gestoomd, en toen dat goed viel, hebben we CB kip/rijst erbij gegeven.
Veel sterkte hoor :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door