Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door kellydex
#682807
volgens mijn dierenarts moet ik mijn hondje kelly laten steriliseren omdat ze meer kans op suikerziekte heeft door de ziekte cushin. ik ben alles aan het na zoeken
maar kan dit nergens bevestigd krijgen. ik vraag me af of dit nu wel nodig is ?
Door conleeuw
#682834
:( dit heb ik ook nog nooit gehoord...... wellicht dat een van de cushings geleerde daar meer over kan vertellen, maar tot je het zeker weet zou ik het niet zomaar laten doen hoor ;) Kelly... van mijn zus, heeft ook cushings, en die is ook nog intact, ik heb niet gehoord of gelezen dat sterrilisatie nodig zou zijn, en de verband tussen een intacte teef en zuikerziekte heb ik ook nog niet gelezen :(
Door kellydex
#682872
conleeuw
bedankt voor je reactie . heeft de hond van je zus deze ziekte al lang en gaat het
goed met kelly ? kelly van mij is een malthezer leeuwtje en ik ben afgelopen woensdag met vetoryl begonnen . Gaat tot nu toe goed.
Door irmaa
#682882
Alhoewel ik tegen zomaar sterilisatie ben, is er natuurlijk wel een iets grotere kans van intacte teven op diabetes: baarmoederontsteking  kan diabetes veroorzaken.
Ook Cushing heeft te maken met diabetes, ga maar even googlen...
------------
Het syndroom van Cushing (ICD-10 E24) is een verzameling van klinische verschijnselen ten gevolge van een overmaat aan cortisolproductie (hypercortisolemie). Doordat cortisol continu hoog is zal er gluconeogenese plaatsvinden wat kan leiden tot hyperglycemie. De glycogeenopbouw in de lever kan leiden tot een vergrote lever. Hierdoor gaat de insulineproductie omhoog, waardoor vetopbouw plaats zal vinden (cortisol zorgt voor vetafbraak, waardoor je zeer plaatselijke vetophoping krijgt). Chronisch verhoogd insuline kan uiteindelijk leiden tot diabetes mellitus. Daarnaast leidt het tot de afbraak van eiwitten (spier, huid, haar). Cortisol heeft ook een remmend effect op ADH, wat zorgt voor polyurie.

-------------

Hoe suikerziekte ontstaat, weten we niet precies. De hormoonhuishouding speelt er zeker een beslissende rol bij. Suikerziekte komt voornamelijk voor bij de teef. Opvallend is, dat het ontstaat direct in aansluiting op de loopsheid. Als het bij een (gecastreerde) reu voorkomt, hebben we meestal (ook) te maken met de Ziekte van Cushing (zie punt 2). Let op! Als een teef direct na de loopsheid veel drinkt, laat dan altijd het bloed controleren (vooral ook) op suiker. Ook al is er (nog) geen suiker in de urine te vinden!! In het voorstadium van suikerziekte (de 'pre-diabetes') is de suikerspiegel in het bloed weliswaar verhoogd, maar is er nog geen suiker in de urine aan te tonen. In de fase van pre-diabetes kan een operatie (verwijderen van baarmoeder en vooral ook de eierstokken) in veel gevallen voorkómen, dat de hond werkelijk suikerziekte ontwikkelt. Als het suikergehalte eenmaal zó hoog is in het bloed, dat het ook in de urine aantoonbaar is, kan men door de operatie niet meer de suikerziekte opheffen. Ook dan blijft een sterilisatie / castratie toch nog aangewezen, omdat hormoonschommelingen het instellen van de insulinebehoefte steeds in de war kan sturen. Reguleren van een niet geopereerde suikerziektepatiënt is zeer veel moeilijker.

Dus e.a. kan er mee te maken hebben wat die arts bedoelde??
groetjes irma
Laatst gewijzigd door irmaa op vr 29 dec 2006, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door charmed
#682896
Dat is met te vroeg sterriliseren.

Gr. jacqueline
Lupa schreef: maar als je een hond laat sterelizzeren schijnt ook weer andere dingen een vergrote kans te hebben.

ik weet niet meer waar ik het gelezen heb :-X
iets van bot kanker?
ik zal het gaan na zoeken
Door kellydex
#682898
ik ga zeker nog even googlen omdat ik gewoon nog niet weet wat ik moet doen wel bedankt irma56 voor zoveel informatie . 
Door ~Joke~
#683042
Teven kunnen incontinent worden na castratie. Ik tob zelf wat af met zo'n gecastreerd incontinent teefje. Hoe groot zijn de kansen dat een intact teefje bv suikerziekte krijgt tov een gecastreerd teefje? Zou ongezonde koolhydraatrijke voeding zoals brok en overgewicht daar [suikerziekte] ook niet toe bijdragen? Bij [jonge] mensen neemt suikerziekte tegenwoordig ook schrikbarend toe.
Zelf laat ik mijn dieren alleen op medische indicatie castreren [bv chronische baarmoeder ontsteking] niet om een mogelijke ziekte in de toekomst te voorkomen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#683372
Ik zou een hond met Cushing niet opereren als dat niet echt nodig is. De wondgenezing is vertraagd en de kans op ontstekingen is veel groter.
De suikerziekte veroorzaakt door Cushing is anders dan die veroorzaakt door hormonen.
Door anja247
#683382
het gaat om mijn hond kelly, ze is 14 jaar oud en is pas rond maart 2006 gediagnoseerd met ver gevorderde cushings. mijn dierenarts heeft geheel niet voorgesteld om haar te laten steriliseren maar toen was het nog de vraag of ze het zou redden - ze was er zo slecht aan toe. in feite, met de hete zomer en haar ongemak hiermee, bovenop de akelige symptomen van cushings, vroeg ik me nog wel af of ik het kon verantwoorden om nog door te gaan: ze kon nauwelijks zonder hulp opstaan, was totaal onzindelijk geworden in huis, haar huid was rauw and ze was gewoon een diep ongelukkig hond. ik ben met vetoryl begonnen om toch een kans te geven en ze is wonderbaarlijk hersteld. zo goed hersteld, dat ik gisteren een melkklier tumor operatief bij haar liet weghalen die bijna de afmeting van een tennisbal had, omdat ze nu zo kwiek en fit is dat ik verwacht nog tenminste een jaartje of twee met haar te kunnen genieten.

ik kan je geen advies geven omtrent het steriliseren. er zijn hier genoeg mensen met veel meer verstand van zaken die je advies kunnen geven. ik kan alleen vertellen over mijn kelly, en hoe het met haar is verlopen
kellydex schreef: conleeuw
bedankt voor je reactie . heeft de hond van je zus deze ziekte al lang en gaat het
goed met kelly ? kelly van mij is een malthezer leeuwtje en ik ben afgelopen woensdag met vetoryl begonnen . Gaat tot nu toe goed.
Door kellydex
#683473
kelly is nu 4 dagen aan de vetoryl gaat wel beter maar eet vandaag slechter
wel eet ze wat wij eten dus een stukje worst waar ook haar vetoryl in gaat, en net heeft ze wat patè gehad, gewoon om te kijken of ze wil eten en dat wilt ze zeker :o. Haar eetlust zal dus wel minder zijn geworden maar ze drinkt nog wel veel.
ook mijn kelly heeft melkklier tumoren en die laten we weg halen als ze wat sterker
is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door