Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Golum
#680951
Hallo,

Ik ben al een tijdje lid en barf nu ook met mijn labje van 14 weken. Dit is volgens mij mn eerste vraag omdat ik tot nu toe al mijn vragen via de zoek functie gevonden heb :)
Om te proberen ben ik met kippenekken, hartjes, levertjes, lamshart en hele sardines begonnen, alles at mevrouw op met superveel smaak en een dansje vooraf :) .
Aan spiervlees kon ik nog niet komen maar dat ga ik nu via de site canis naturalis bestellen, die komen t aan huis brengen! (zoooo relaxt) 
Ik verving tot nu toe 3 a 4 keer in de week de maaltijd Duck door rauw, maar nu ik aan allerlei spullen kan komen wil ik dit vaker gaan doen. Ik denk dat ik er wel uit kom om een leuk menuutje samen te stellen, maar ik vraag me af in welke porties ik het vlees het makkelijkste kan verdelen. Golum is 14 weken en groeit als een speer, moet ik dan elke week de percentages aanpassen als ze +- een kilo per week groeit?
En zo ja in welke porties kan ik het dan beste verdelen in de vriezer?
Alvast bedankt!
Door K&D
#680987
Ik verdeel zoveel mogelijk in zakjes van een paar ons (ik heb kleine hondjes) en na ontdooien verdeel ik het. Wat over blijft, is voor de volgende dag.
Lever enzo snijd ik in afgewogen stukken en vries dat los in. Later gaat het dan in een grotere zak. Dan kan ik zo pakken wat ik nodig heb.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#681092
Ik heb ook dag porties gemaakt. Voor 3 honden een portie vleesbot, een portie spiervlees e.d.
Nu de ene hond niet goed op barf reageerd zijn mijn porties voor 2 honden dus te groot.
Wat overblijft gaat in de koelkast voor de volgende dag, als ik dan iets te weinig spiervlees heb krijgen ze wat meer groente of yoghurt.

Als je nu porties voor 2 dagen maakt dan heb je over een tijdje genoeg aan dat porties voor 1 dag. Zo zou je het kunnen doen tot ze aan een wat stabieler gewicht zit.
Je kunt het spul na ontdooien natuurlijk best een dag of wat in de koelkast bewaren.
Door Lizzy
#681157
Golum schreef: Hallo,

Ik ben al een tijdje lid en barf nu ook met mijn labje van 14 weken. Dit is volgens mij mn eerste vraag omdat ik tot nu toe al mijn vragen via de zoek functie gevonden heb :)
Om te proberen ben ik met kippenekken, hartjes, levertjes, lamshart en hele sardines begonnen, alles at mevrouw op met superveel smaak en een dansje vooraf :) .
Aan spiervlees kon ik nog niet komen maar dat ga ik nu via de site canis naturalis bestellen, die komen t aan huis brengen! (zoooo relaxt) 
Ik verving tot nu toe 3 a 4 keer in de week de maaltijd Duck door rauw, maar nu ik aan allerlei spullen kan komen wil ik dit vaker gaan doen. Ik denk dat ik er wel uit kom om een leuk menuutje samen te stellen, maar ik vraag me af in welke porties ik het vlees het makkelijkste kan verdelen. Golum is 14 weken en groeit als een speer, moet ik dan elke week de percentages aanpassen als ze +- een kilo per week groeit?
En zo ja in welke porties kan ik het dan beste verdelen in de vriezer?
Alvast bedankt!
Ja, je moet steeds wat meer gaan geven ja, dat klopt. Tot op een bepaalde leeftijd hoor. Dan begint het zich te stabiliseren en hoeft je pup niet alsmaar meer te eten. Het hangt er een beetje vanaf bij welke leeftijd dat is. Bij mijn pup zag dat het er als volgt uit (Dalmatische Hond):

Linga woog 8 kilo toen ze bij ons kwam en weegt nu (volwassen) 28 kilo. Ze at in de eerste weken 7,5% van haar lichaamsgewicht. Rond de 4 maanden at ze 7% en rond de 7 maanden begon dit te dalen, richting de 3%. Ze kwam ongeveer 700 gram per week aan. Het voeren moet je op het oog doen. Ook het stabliseren en verminderen van de voeding. Gemiddeld eet een pup dus 5% tot 10% van het lichaamsgewicht.

Maar om terug te komen op het verhogen van de hoeveelheid voeding: ik vroor bijv. voor 1 maand porties in zodat ze een totaal van 700 gram binnen kreeg. Dat verhoogde ik ongeveer per maand. Daarnaast vroor ik wat kleinere porties in zodat ik bijv. 2 dagen net wat meer vlees of vleesbot kon geven. Orgaanvlees en groente: dat jatte ik van de andere twee af, gemakshalve ;D (ik heb drie honden. Dat is gewoon makkelijk).
Door ursula.v.gelder
#681447
Ik had standaard voor mijn groeiende am. bulldog paketten van 500 gram in de vriezer en ook pakjes van 200 gram en een grote voorraad energique plakken van een ons.
ze zat al vrij snel aan de 1000 gram vlees, toen ik merkte dat ze vrij slank werdt opgevoerd met 1 plak energique naar 1100 gram. na een maand zag ik dat ze ineens vrij fatsig werdt en het terug gebracht naar om en om 1000 en 900 gram.
en nu staat ze al een hele tijd op de ene dag 1000 gram en de andere dag 500 gram met wat meestal aanvulling van groenteprut. etc.
(nu 8mnd en 28 kilo en gesteriliseerd)

stel nu dat je hond dus gem. aan de 700 gram zit zou ik toch pakketten van 500 en 200 gram maken, zo kun je makkelijker spelen met de hoeveelheid groentemix die ze nodig hebben.
dit was namelijk mijn beginnersfout toen mijn andere hond nog 600 gram kreeg dat ik daar alles op verpakt had en zo geen ruimte meer had om groentemix eraan toe te voegen, ik heb dat toen opgelost door op de dagen van groentemix maar energique erbij te geven.
Door Golum
#682625
Bedankt voor de antwoorden!
Ik zit nu op +- 800 gram Duck per dag (iets meer als de aanbevolen hoeveelheid) en ik vind haar slank, dus ga ik volledig over op nrv zal ik wel met hetzelfde gewicht beginnen, zo'n 7% van haar lichaamsgewicht om het eventueel later wat uit te bouwen... Golum heeft nu echt even een groeispurt volgens mij, toen ze bij ons kwam was haar zusje (die onder ons woont) 3 kilo zwaarder, nu schelen ze nog maar 700 gram terwijl ik Golum slanker vind als haar zusje.. Blijft dus niet de kleinste van het nest  :)
Ik denk idd dat het handigste is om pakketjes van 500 en 200 gram te maken, als t toch ffies goed blijft in de koelkast...
10 januari komt mn bestelling binnen... ben zoooo benieuwd  :D
Door La Demisa
#682778
Nou, ook toevallig. Ik wilde deze vraag ook net stellen. Onze Santa (bijna 9 weken nu) weegt nog geen 5 kilo en krijgt 400 gram per dag. Vind haar redelijk slank, mag het dus best opvoeren. Had daar moeite mee omdat onze Lana 500 gram krijgt en 27 kilo weegt. Dat moet je dus niet vergelijken met elkaar. Lizzy: in welke percentages voerde jij je pup? Ik geef nu hetzelfde als de grote honden maar misschien is dat niet goed?
Door Lizzy
#683085
La Demisa schreef: Nou, ook toevallig. Ik wilde deze vraag ook net stellen. Onze Santa (bijna 9 weken nu) weegt nog geen 5 kilo en krijgt 400 gram per dag. Vind haar redelijk slank, mag het dus best opvoeren. Had daar moeite mee omdat onze Lana 500 gram krijgt en 27 kilo weegt. Dat moet je dus niet vergelijken met elkaar. Lizzy: in welke percentages voerde jij je pup? Ik geef nu hetzelfde als de grote honden maar misschien is dat niet goed?
Linga woog 8 kilo toen ze bij ons kwam en weegt nu (volwassen) 28 kilo. Ze at in de eerste weken 7,5% van haar lichaamsgewicht. Rond de 4 maanden at ze 7% en rond de 7 maanden begon dit te dalen, richting de 3%.
Door La Demisa
#683369
Nee, ik bedoelde eigenlijk de percentages van het eten, dus hoeveel procent groente, orgaan, enz. Is dat hetzelfde als de volwassen honden? Of moet je de pups nog anders voeren...
Door Lizzy
#683371
La Demisa schreef: Nee, ik bedoelde eigenlijk de percentages van het eten, dus hoeveel procent groente, orgaan, enz. Is dat hetzelfde als de volwassen honden? Of moet je de pups nog anders voeren...
Ohwww zo! Sorry, verkeerd begrepen. Linga kreeg hetzelfde als de volwassen honden. 50% vleesbot (maximaal), 15% groente, 15% orgaanvlees, 5% diversen (ei, zuivel, rauwe noten en zaden, visolie, etc) en 15% spiervlees.
Door La Demisa
#683575
Oke, dus ik kan Santa gewoon zo blijven voeren? Ze doet het geweldig goed op de BARF. Heerlijk om je pup zo te voeren. Ze lust echt alles en haar ontlasting is altijd goed. In het nest hebben ze nooit diarree gehad. Eerste nest waarbij dat is. Ook groeien de pups veel minder hard, daar heb ik inmiddels (zelf verzamelde) bewijzen van.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door