Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Inge*
#682225
Hallo allemaal,

Eerst en vooral wil ik even vermelden dat ik al een paar dagen deze site uitgebreid doorspit heb, en dat ik hier al heel veel informatie heb gevonden.  Waarvoor heel dankbaar ben, want ik ben een beetje ten einde raad.

Ik zal om te beginnen de situatie van mijn 13jarig teefje omschrijven.  Ze is een Pincher die tot een goeie 2 maanden geleden eigenlijk een normaal leventje leidde van 'n hondje op rust.  Eten, slapen, buiten plasje doen, weer beetje slapen; kortom, volgens mij genoot mijn kleine meid van haar oude dag. Enige probleem dat ze had, was dat ze op korte tijd door verkalking van de ooglenzen blind was geworden.  Voor de rest verkeerde ze, dat denk ik toch, in een vrij goede gezondheid voor een oud hondje.

2 maanden geleden kreeg zij voor de eerste keer een soort aanval.  Ze lag te slapen in haar mand en mijn moeder hoorde een merkwaardig geluid van getik tegen de diepvriezer (haar mand staat er naast).  Trixie lag dus te stuiptrekken, met de pootjes te "wandelen", haar lichaampje trok in een vreemde houding, tandjes klapperden; had dus de duidelijke tekenen van een epileptiforme aanval.  Natuurlijk ben ik ontzettend geschrokken, heb haar meteen vastgegrepen toen ze een beetje bijgekomen was en haar naar mijn DA gebracht.  Daar aangekomen was ze wat nerveus (zoals altijd bij de DA), hij luisterde naar haar hart (klopte volgens hem goed voor haar leeftijd) en er was eigenlijk niets meer aan haar te merken.  DA adviseerde me van voorlopig niets te ondernemen, tenzij natuurlijk mijn hondje weer een aanval zou krijgen.  Dan zou het van de frequentie van de aanvallen + eventuele oorzaak afhangen of er met medicatie zou gestart worden.

2 weken later kreeg ze er weer eentje.  Ik werd een beetje ongerust, omdat er ook een operatie op het plan stond (wegnemen van een cyste op een spier onder haar okseltje) en natuurlijk geen onnodige risico's wilde nemen.  Haar ochtendurine werd getest, sporen van te hoge of te lage suiker waren niet te vinden (indien ze er wel waren mocht ze namelijk niet geopereerd worden tot dat onder controle was).  Dat konden we dus al uitsluiten. 

2 weken geleden is Trixie geopereerd, de cyste verwijderd, alles is goed verlopen, 2 dagen daarna was ze vrijwel volledig opgekikkerd.  10 dagen na de operatie moesten we terugkomen om de draadjes eruit te laten halen en net op die dag kreeg ze weer een aanval.  We vermeldden het dus weer, en kregen van de DA "Karsivan" mee (1/4 tabletje per dag), dit zou de doorbloeding in de hersenen verbeteren want hij dacht dat dat mss de oorzaak kon zijn.

Met kerstdag heeft Trixie 2 aanvallen gehad, eentje in de voormiddag en eentje in de vroege namiddag.  Natuurlijk zaten we er een beetje mee verveeld, durfden de DA niet echt opbellen en besloten te wachten tot dinsdag.  Dinsdagochtend hebben we gebeld en de DA wilde haar toch verder onderzoeken, we mochten langsgaan op de middag.  In de voormiddag heeft ze 2 aanvallen gehad (telkens dus de "grand mal" aanvallen).  DA heeft een RX gemaakt van haar kopje (niets op gezien) en eentje van de borstkas.  Daarop was te merken dat Trixie een vergroot hartje heeft, en vocht heeft op de longen.  Ze kreeg hier Lasix voor, om de andere dag moet ze daar een half tabletje van nemen om het vocht af te drijven.  Dit was al een grote en tevens onverwachte klap voor me. Eveneens werd het epilepticum Gardenal gestart (phenobarbital), zij krijgt hier 2x per dag 1/4 tabletje van. 
Ze heeft dinsdagnamiddag nog 4x een aanval gehad, na het lezen van de topics hier kan ik dit dus een cluster noemen.  De ene aanval was nog niet voorbij of de volgende zat er al aan te komen.  Tussen de aanvallen in liep ze in huis te "dolen", er was geen kalmeren aan. Ten einde raad heb ik om 17u de DA weer gebeld en die zei dat ik haar meteen mocht brengen om een kalmerend middel toe te dienen.  Ze moest ook daarblijven (24u normaal) zodat hij haar kon observeren. 
DA is om 24u gaan kijken, Trixie sliep nog steeds niet en was heel onrustig (bleef rondjes lopen in de kooi), ze heeft nog een kalmerende injectie gekregen om 3u (wegens nog steeds wakker + onrustig), om 7u was ze nog op en had ze overgegeven (waarschijnlijk reactie op verdovend middel) en uiteindelijk is ze 's morgens om half 9 uitgeput in slaap gevallen.  De DA heeft me dan gezegd om haar om 14u te komen halen omdat ze thuis mss rustiger zou worden.

Thuisgekomen stond ze dronken op haar pootjes, ze heeft geplast, bij haar ontlasting zat bloed (hiervoor krijgt ze nu buscopan, gisteren kreeg ze er 2, vanaf vandaag 1/dag).  Wel goed gedronken en gegeten.  Ze heeft ook een partiële aanval gehad toen ze een uur thuis was, ik herkende het meteen omdat haar hoofdje scheef trok en de tandjes begonnen te klapperen.  Gelukkig is de aanval niet overgegaan in een "grand mal", maar ze is meteen weer in het huis beginnen rondlopen.  Uiteindelijk heb ik haar bij me genomen, gepoogd om haar te kalmeren.  Ze is dan gelukkig in slaap gevallen.  Verder op de avond heeft ze geslapen en in het huis rondgedoold.  Vlak voor ik naar bed ging, heb ik haar weer even bij me genomen en in slaap gesust en te slapen gelegd in haar mandje.

Vanmorgen merkte ik dat ze niet geplast had, of kaka gedaan.  Er waren ook geen sporen van kwijl (ze kwijlt bij aanvallen) en ze sliep nog rustig.  Ik vermoed dus dat ze geen aanval gehad zal hebben.  Deze voormiddag heeft ze weer het hele huis rondgelopen (het is echt doelloos rond drentelen terwijl ze in "normale omstandigheden" bijna de ganse dag slaapt) en nu ligt ze al weer 2 uurtjes rustig te slapen.

Ik weet dat mijn hondje oud is, en volgens de DA is er een storing in de hersentjes (mss tumor of bloedklontertje).  Ik besef ook dat dit zal verergeren met de tijd en dat ze niet meer zal genezen en uiteindelijk zullen de medicijnen ook niet meer baten.  Toch wil ik haar nu nog niet laten inslapen, ik zou de medicatie wat tijd willen geven omdat die pas van dinsdag is opgestart.  Het duurt altijd even voor zoiets op peil is, en ik had mijn hondje graag nog een paar dagen rust willen geven want op deze manier wil ik haar niet afgeven.  Misschien kan de lieverd met behulp van de medicatie nog een aantal vredige weken bij ons blijven (dat hoop ik toch).

Is er buiten de medicatie nog iets wat ik voor haar zou kunnen doen, om het haar makkelijk te maken?  Brokken krijgt ze niet, ze eet vlees, meestal kip (wel geen rauw, dat lust ze niet) en haar lievelingskostje is een bordje soep met stukjes brood erin.  Zal dat "dolen" uiteindelijk verminderen of gaat ze hier zo blijven rondlopen?  Ik weet dat het inslapen uiteindelijk onvermijdelijk zal worden, ik wil haar ook niet laten lijden.  Maar natuurlijk wil ik haar nog de kans geven om hier bovenop te raken.

Alle tips zijn dus welkom...
Door Timmy
#682262
Gezien de leeftijd van Trixie gok ik op een ruimte innemend proces in de hersenen (-> rondjes lopen). De Gardenal helpt dus ook maar voor korte duur. Je zou je dierenarts om dexamethason kunnen vragen; daarmee wordt de druk in de hersenen wat verminderd en daar kan ze aardig van opknappen. Eventueel een booster via injectie en dan verder op de tabletten.

Gr.
Linda
Door Truus
#682269
Ik kan je verder ook niet helpen en wil je veel sterkte wensen ! Wat een zorgen , ik hoop dat je nog even mag genieten van Trixie!
Op de site  www.epilepsiebijhonden.nl  staat nog meer info.
Wat krijgt Trixie te eten?
Door 202Spots
#682273
Kan het ook Vestibular Disease zijn?
Mijn Boef kreeg op latere leeftijd ook seizures en daarna de
vestibular disease er ook bij,het komt veel voor wanneer de hond oud is......
Hoofd staat scheef,de hond loopt in rondjes en/of tegen de muren of meubels, weet niet hoe ie moet omkeren wanneer ie in de hoek loopt.....soms gaat het na 'n paar dagen vanzelf over, en soms komt het na verloop van tijd weer terug.
De hond is ook duizelig en ik gaf Boef 'n pilletje tegen wagenziekte...
Vestibular means a problem with the connections between inner/middle ear and brain causing ataxia. Dogs with ataxia stand with their limbs braced, they walk with difficulty and have a “drunk” type of motion because they have lost their sense of balance
http://www.peoriahs.org/vestibular.html

Hoop dat 'n vlug beter zal gaan..
Door *Inge*
#682298
Ik hoop't ook, maar ik vrees er een beetje voor.  Net had ze weer een pariële aanval (klappertanden + kwijlen, even afwezig zijn, door pootjes zakken) van ong. 30 seconden maar gelukkig hield het daarna op.
Ze is ook rustiger vandaag, valt me wel op dat ze haar kopje heel schuin houdt als ze eet, daarnet lag het bijna op de grond. En als ze stapt lijkt ze helemaal naar links over te hellen.  Dit had ze hiervoor dus allemaal niet, is sinds gisteren begonnen.  Ik vraag me af of het een bijwerking van de medicatie zou kunnen zijn?
Het bloeden tijdens de ontlasting is ook nog niet over. 
Ze blijft wel goed eten, zo gauw ze "beseft" dat ze in de keuken is, gaat ze aan de kast staan waar haar mergkoekjes liggen of voor de ijskast.
Ik denk dat het rondstappen in huis een soort ongedurigheid is, want als ik haar bij me in de zetel neem blijft ze bij me zitten en lijkt ze "gerust".  Ze vlijt zich dan neer, en heft af en toe haar hoofdje om mijn hand te likken. Daar ben ik al blij om want gisteren was er geen kalmeren aan.
Als ik morgen de DA opbel ga ik hem zeker eens voorstellen of een middel om de druk van haar hersenen te verlichten, haar helpt.
Bedankt alvast voor jullie reacties, het kikkert me een stuk op.
Door 202Spots
#682304
Ik hoop echt dat ze weer op knapt...maar ik denk dat je ook wel aan je hondje moet denken in hoe ver je wil gaan met behandelingen....
Ik wacht altijd totdat mijn dieren me op 'n hele speciale manier aan kijken en dat betekend dat het voor hun niet langer verder hoeft te gaan...en dan weet ik dat het tijd is om ze los te laten..
jou  hondje is blind...en kan je "THE look" niet geven,maar er zijn misschien andere dingen waar mee ze je iets wil vertellen..
Veel Sterkte en Wijsheid.....
Door *Inge*
#682315
Ja zeker, want ik wil niet dat ze nodeloze pijn lijdt.  Maar ik wil ook dat ik mezelf later niet kan verwijten dat ik haar heb opgegeven.  Ze heeft me in al die jaren zoveel gegeven dat ik moet proberen of ik haar kan helpen. En als ze laat merken dat het voor haar genoeg is geweest, zal ik haar ook stilletjes loslaten.
Door conleeuw
#682442
jeetje wat een toestand, ik hoop dat ze nog enigsinds rust kan vinden met medicijne, en dat ze nog een aantal leuke rustige dagen bij jullie kan doorbrengen. STerkte ermee
Door eefje
#682506
ik las dat ze ook problemen met haar hartje heeft.
Nu is het misschien vergezocht maar mensen kunnen bijv.bij een hartaanval of infarct heel onrustig worden,die lopen dan ook te dwalen door het huis,zijn angstig enz.misschien dat dit bij honden ook zo gaat????geen idee
En nu lees ik dat ze haar hoofdje scheef houdt,zou het niet iets van een infarct in de hersenen of het hartje kunnen zijn ?
Misschien helemaal verkeerd gedacht hoor maar ik probeer mee te denken,want als dit het zou zijn heb je misschien al die medicijnen voor epileptie helemaal niet nodig.......

iig heel veel sterkte met alles.

groetjes eefje
Door *Inge*
#682599
Vandaag is er weer een kleine verbetering in haar toestand, al houd ik hout vast terwijl ik het hier neerpen.
Gisteren was ze ook al een ietsje minder nerveus, het ronddolen in huis was ook verminderd.  Maar tegen de avond aan, leek het leven er weer helemaal uit en lag ze te hijgen in de zetel terwijl ze het niet eens warm had.
Ze heeft wel ontzettend veel honger want ze loopt, als ze wakker is, bijna de hele tijd te zoeken naar eten.  Ze krijgt op aanraden van de DA haar porties nu verdeeld over 3 à 4 keren, maar ze lijkt onverzadigbaar. 
Vanmorgen sliep ze nog om 7u, maar werd wel wakker toen we de deur open deden. Er kon zelfs het gebruikelijke grommetje vanaf (doet ze dus altijd als je haar 's morgens 'stoort', ze heeft een vreselijk ochtendhumeur) en dat luchtte me op want de afgelopen 2 dagen leek ze daar de moed/kracht niet toe te hebben.  Ze heeft buiten haar plasjes gedaan, één keer ging ze zélf aan de deur zitten om uitgelaten te worden. Gisteren deed ze dus nog vrijwel alles binnen.  Het bloed in haar ontlasting is nog aanwezig, maar het is al minder dan gisteren.
Ze lijkt ook "aandachtiger", toen ik vanmiddag thuiskwam en ze hoorde mijn stem, begon ze te kwispelen en kwam ze gedag zeggen.
Ze staat wel nog heel onvast op haar pootjes.  Als je haar ziet lopen, lijkt ze wel dronken.  Volgens mij is dit een bijwerking van de medicatie.
Ik ben al ontzettend gelukkig, met dit kleine teken van "beterschap".  Ook wil ik jullie allemaal al bedanken voor de tips en het medeleven.
Door *Inge*
#682607
eefje schreef: ik las dat ze ook problemen met haar hartje heeft.
Nu is het misschien vergezocht maar mensen kunnen bijv.bij een hartaanval of infarct heel onrustig worden,die lopen dan ook te dwalen door het huis,zijn angstig enz.misschien dat dit bij honden ook zo gaat????geen idee
En nu lees ik dat ze haar hoofdje scheef houdt,zou het niet iets van een infarct in de hersenen of het hartje kunnen zijn ?
Misschien helemaal verkeerd gedacht hoor maar ik probeer mee te denken,want als dit het zou zijn heb je misschien al die medicijnen voor epileptie helemaal niet nodig.......

iig heel veel sterkte met alles.

groetjes eefje
Thx voor je medeleven...  Op de foto's is te zien dat ze wat vocht op de longen heeft en dat haar hartje vergroot is.  Thans is er bij elk bezoek naar haar hartje geluisterd en telkens klopte dat volgens de DA normaal voor haar ouderdom.  Ik heb wat gelezen over de symptomen bij hartaandoeningen en daar heeft ze er idd enkele van (oa. hoesten na ff te blaffen, of naar adem snakken; een gespannen buikje).  Ze snurkt ook heel vreemd tijdens het slapen.
Ze krijgt hiervoor Lasix, 1/4 tablet om de andere dag.
Is dit nu de oorzaak van haar verslechtering, wel, dat weet ik eigenlijk niet. De DA houdt het op een probleem ivm haar hersenen (tumor, bloedklontertje?). 
Ze lijkt nu een beetje opgeknapt, het zal afwachten worden de volgende dagen of ze nog wat meer verbeteren zal.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door