Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ianthe
#681786
Xena barft nu al 2 weken volledig, maar wel zonder menu. Dus we moeten eens een menutje gaan maken ;D

Ik heb gelezen dat percentages niet zo belangrijk zijn (voer voor canivoren - tannetje de koning) Dus ik wil graag oppervlakkige richtlijnen.

1. De hoeveelheid, wat is gemiddeld per week voor een hondje van 7 maanden en 5 kg?
2. soms poep met veel pijn, ik heb gelezen dat orgaan daarvoor werkt. klopt dat?
3. In de barfcalculator staat dat een hond geen spiervlees nodig heeft, volgens jullie wel in combinatie met KVV. Ook bij volledig barfen?

Dat waren mijn vraagjes. Als die beantwoord zijn kan ik een menu opzetten.
Door Lizzy
#681865
pink0pink schreef: Xena barft nu al 2 weken volledig, maar wel zonder menu. Dus we moeten eens een menutje gaan maken ;D

Ik heb gelezen dat percentages niet zo belangrijk zijn (voer voor canivoren - tannetje de koning) Dus ik wil graag oppervlakkige richtlijnen.

1. De hoeveelheid, wat is gemiddeld per week voor een hondje van 7 maanden en 5 kg?
Ergens tussen de 1400 gram en 2400 gram per week. Dus ergens tussen de 3% en 7% van het lichaamsgewicht.
2. soms poep met veel pijn, ik heb gelezen dat orgaan daarvoor werkt. klopt dat?
Dan voer je waarschijnlijk teveel bot. En dat is nou zo handig van wel met percentages werken he. Dan weet je tenminste of je teveel of te weinig ergens van voert..... En nu kun je wel meer orgaanvlees gaan geven, maar als je op 60% vleesbot zit, dan is het verstandiger om minder vleesbot te geven. Tenzij je maar 5% orgaanvlees voert. Dan kan het percentage orgaanvlees ook wel omhoog.
3. In de barfcalculator staat dat een hond geen spiervlees nodig heeft, volgens jullie wel in combinatie met KVV. Ook bij volledig barfen?
Dat klopt niet, deze stelling. Bij de barfrekenhulp kun je de percentages invullen zoals jij wenst te voeren. Dus als je 50% vleesbot, 15% orgaan, 10% groente: dan zou je kunnen besluiten om de rest met spiervlees op te vullen. Wat je in de rekenuhulp ziet staan zijn de Ian Billinghurst percentages. Maar daar hoeft niemand zich aan te houden natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#682132
waar ik dan een beetje mee zit te tobben (nu ik een beetje wegwijs word in het gebarf) is ook het spiervlees. Ik houd me zoveel mogelijk aan de rekenhulp. Soms wat meer soms wat minder. Groente krijgen ze hier samen met kruidenmix en een beetje spiervlees. Maar is het vlees wat aan het bottenwerk zit ook geen spiervlees? Want dan zit ik met mijn percentages dus wel te hoog!
Door Lizzy
#682140
trimsalon schreef: waar ik dan een beetje mee zit te tobben (nu ik een beetje wegwijs word in het gebarf) is ook het spiervlees. Ik houd me zoveel mogelijk aan de rekenhulp. Soms wat meer soms wat minder. Groente krijgen ze hier samen met kruidenmix en een beetje spiervlees. Maar is het vlees wat aan het bottenwerk zit ook geen spiervlees? Want dan zit ik met mijn percentages dus wel te hoog!
In de rekenhulp kun je de percentages invullen die jij wilt voeren. Je kunt dus bijv. 50% vleesbot, 15% groente, 15% orgaanvlees en 20% spiervlees invullen.

Het vlees dat aan vleesbotten zit is ook spiervlees.
Door Ianthe
#682307
Ik denk dat we er met 300 gram per dag wel komen :) Dat is wat ze nu krijgt, en ze zit goed op gewicht.

Maar zou dit iets zijn (alles in porties van 100 gram)

Maandag:
Kopvlees
Tafelrestjes + groenten (samen 100 gram)
Eendonderdelen

Dinsdag
Kipfilet
Pens
Lamsrib

Woensdag
Hartjes
Tafelrestjes + groenten
Kiponderdelen

Donderdag
Tafelrestjes + groenten
Kopvlees
Lamsrib

Vrijdag
Hartjes
Kopvlees
Kiponderdelen

Zaterdag
Maagjes
Kipfilet
Eendonderdelen

Zondag
Tafelrestjes + groenten
Kopvlees
Kiponderdelen

Dat is dus:
2100 gram per week
waarvan:
RMB 700 gram
Spiervlees 600 gram
Orgaan 400 gram
Tafel + groenten 400 gram

Dus de percentages zijn:
RMB 33%
Spier 29%
Orgaan 19%
T + G 19%



Is het vleesbot niet een beetje tè laag?
Helaas lust ze geen vis, dus dat zit er niet bij. Overigens, vanaf welke leeftijd kan een hond vasten?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#682323
Ik vind zeker voor een pup het botpercentage aan de krappe kant. Vasten beginnen de meesten mee als de hond verder ook op 1 maaltijd per dag zit. Een beetje tegen de tijd dat hij/zij volwassen is dus.
Door Ianthe
#683018
Kan dit wel?

Maandag:
Kiponderdelen
Tafelrestjes + groenten (samen 100 gram)
Eendonderdelen

Dinsdag
Kipfilet
Pens
Lamsrib

Woensdag
Hartjes
Tafelrestjes + groenten
Kiponderdelen

Donderdag
Tafelrestjes + groenten
Kopvlees
Lamsrib

Vrijdag
Eendonderdelen
Kopvlees
Kiponderdelen

Zaterdag
Maagjes
Kipfilet
Eendonderdelen

Zondag
Eendonderdelen
Kopvlees
Kiponderdelen

Dat is dus:
2100 gram per week
waarvan:
RMB 1000 gram
Spiervlees 500 gram
Orgaan 300 gram
Tafel + groenten 300 gram

Dus de percentages zijn:
RMB 48%
Spier 24%
Orgaan 14%
T + G 14%


Is het zo beter??
Door Lizzy
#683049
Ja, dit ziet er prima uit! Ik tel nu 4 verschillende diersoorten? Is het mogelijk om bijvoorbeeld nog vette vis toe te voegen?
Door Ianthe
#683065
Lizzy schreef: Ja, dit ziet er prima uit! Ik tel nu 4 verschillende diersoorten? Is het mogelijk om bijvoorbeeld nog vette vis toe te voegen?
Wat voor vis zou goed zijn? We hebben deze week al eens zalmkop geprobeerd. Maar Xena spurte meteen weg. Ze dacht echt: "WAT IS DAT :o" En dan was het zelfs nog in kleine stukjes gehakt :(

Dus zalmkoppen is niets. maar wat dan wel??
Door K&D
#683070
Je zou sardien kunnen proberen. (vers diepvries of evt. blikje) of koolvis (dat is niet vet trouwens) of makreelkoppen van de visboer.
Hier lust de ene geen zalm, en de ander is minder gek op makreelkop. Maar beide soorten zijn goed.
Soms moet je het eerst even mengen of met warm water overgieten om het te introduceren.
pink0pink schreef: Wat voor vis zou goed zijn? We hebben deze week al eens zalmkop geprobeerd. Maar Xena spurte meteen weg. Ze dacht echt: "WAT IS DAT :o" En dan was het zelfs nog in kleine stukjes gehakt :(

Dus zalmkoppen is niets. maar wat dan wel??
die reactie had ik hier de eerste keer met vis ook. Gewoon blijven aanbieden.
Door Lizzy
#683077
Je kunt inderdaad sardientjes proberen. Desnoods in hele ieniemienie kleine stukjes knippen en mengen met wat groente, beetje huttekase en desnoods nog een stukje sardien uit een blikje erdoor roeren. Veel honden moeten er inderdaad even aan wennen.
Door Ianthe
#683081
Lizzy schreef: Je kunt inderdaad sardientjes proberen. Desnoods in hele ieniemienie kleine stukjes knippen en mengen met wat groente, beetje huttekase en desnoods nog een stukje sardien uit een blikje erdoor roeren. Veel honden moeten er inderdaad even aan wennen.
Lindsey schreef: Je zou sardien kunnen proberen. (vers diepvries of evt. blikje) of koolvis (dat is niet vet trouwens) of makreelkoppen van de visboer.
Hier lust de ene geen zalm, en de ander is minder gek op makreelkop. Maar beide soorten zijn goed.
Soms moet je het eerst even mengen of met warm water overgieten om het te introduceren.

die reactie had ik hier de eerste keer met vis ook. Gewoon blijven aanbieden.
Okey, dus gewoon blijven aanbieden. ;) We gaan eens kijken hoe we aan sardientjes kunnen komen. Als  we ze hebben kunnen ze het menu in. Overigens kan het menu nog niet ingaan omdat grotendeels van ons vlees op is. Dus we moeten weeer even wat nieuwe dingen gaan bestellen. Maar wanneer we dat binnen hebben??? (het wordt bij iemand anders afgeleverd, die het weer doorgeeft aan iemand die op dezelfde curus zit als ik  :D)
Door Golum
#691791
Ik heb hele sardientjes bij de visboer gehaald, die verkoopt ze niet schoongemaakt per kilo in de diepvries.. En het werd gelijk vol smaak ontvangen! (Gollum is 4 maanden)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door