Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ivonne
#678956
zoals in een ander topic al staat heeft Bas zeeeeer waarschijnlijk een gist-infectie.

Ik moet hem dus 2x per week gaan wassen met Malaseb (fijn klusje  :o).

Waar ik nou niet uit kom is wat ik verder nog kan doen (en of er écht geen alternatief is voor die Malaseb) en ook niet geheel onbelangrijk..... is dit nou wel of niet besmettelijk voor andere dieren of mensen? Wat ik gelezen heb is van niet maar ik hoorde van wel.....

Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Ivonne op ma 15 jan 2007, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#678959
Volgens mij zijn huidgisten niet besmettelijk.

Misschien heb je hier wat aan:

INLEIDING
Malassezia pachydermatis is een gist die normaal gesproken in geringe hoeveelheden aanwezig is op de huid van elke hond of kat zonder voor problemen te zorgen. Pas als de weerstand van het dier om welke reden dan ook omlaag gaat, kan deze gist de overhand krijgen en voor een ontsteking van de huid of de oren zorgen (dermatitis). We zien dat Malassezia vaak opspeelt bij honden met een slechte vachtconditie of een allergie en er wordt zelfs gedacht aan mogelijke erfelijke of hormonale factoren (bijvoorbeeld een te traag werkende schildklier of de ziekte van Cushing). Zeker is dat weerstand een grote rol speelt. Honden van alle rassen kunnen huidproblemen van Malassezia pachydermatis krijgen, maar we zien het vaker bij honden met veel huidplooien en de rassen die in de literatuur vaak genoemd worden zijn de West Highland White Terriers, Poedels, Bassets, Cocker Spaniëls en Tekkels. Reuen en teven zijn even vaak aangedaan.
Opvallend is dat bij katten Malassezia veel minder vaak problemen geeft dan bij honden. Bij jonge katten speelt het aanwezig zijn van een allergie vaak als onderliggende oorzaak. Rex-katten zijn gepredisponeerd, mogelijk door erfelijke factoren die met hun speciale vacht te maken hebben. Oudere katten kunnen soms Malassezia dermatitis hebben met als onderliggende oorzaak tumoren van de alvleesklier of lever, maar ook door een langdurige prednisongift.

SYMPTOMEN
Malassezia pachydermatis zorgt voor jeuk. Daarnaast zien we in meer of mindere mate de volgende veranderingen van de huid: roodheid, kaalheid en schilfers. Daarnaast kan de huid stinken door een vettige afscheiding (exsudaat), de huid wordt 'klef''. In chronische gevallen zien we dat de huid verkleurt (hyperpigmentatie) en dikker wordt (lichenificatie). De huid is vooral aangetast bij de lippen, de oren, de poten, de oksels, de liezen en de hals.

DIAGNOSE
De diagnose kan gesteld worden door het aantonen van een zeer groot aantal gisten (veel meer dan normaal) in een plakbandpreparaat van de huid of in een schimmelkweek van een haarmonster. Het is ook mogelijk om in het bloed specifieke antilichamen tegen Malassezia pachydermatis aan te tonen. Indien er een overgroei van Malassezia is, is het heel belangrijk om de achterliggende oorzaak te achterhalen. Bestrijding van de gist alleen heeft namelijk weinig zin, als de oorzaak gewoon aanwezig blijft. Een gedegen lichamelijk onderzoek, met indien nodig aanvullend onderzoek, is dan ook zeer op zijn plaats.

Afbeelding

"Fig 1. Microscopisch beeld van Malassezia pachydermatis (de ronde bolletjes) in een plakbandpreparaat van de huid, gekleurd met een speciale kleuring."
THERAPIE
Indien er een achterliggende oorzaak gevonden wordt, dient deze zo mogelijk behandeld te worden. Heel vaak is het dan zo dat de Malassezia-overgroei dan door het lichaam zelf bestreden wordt en we helemaal niet aan de gang hoeven met allerlei heftigere middelen.

Als er geen onderliggende oorzaak gevonden wordt, kan de overgroei met Malassezia bestreden worden met Nizoral tabletten (werkzame stof is Ketoconazol). Door tabletten in te geven wordt het middel via de darmen in het bloed opgenomen en zo door het hele lichaam verspreid zodat het ook in de huid komt. Op deze manier wordt de gist grondig bestreden. Helaas is Nizoral geen onschuldig middel en komt het ook in de lever terecht, die het middel weer moet afbreken. Dit is zeer belastend voor de lever en kan daardoor schade aanrichten. Daarom geven we het bij voorkeur niet aan hele jonge dieren, oudere dieren of dieren waarvan bekend is dat ze aan een leverkwaal leiden. Soms doen we voor de zekerheid bloedonderzoek om de leverfunctie te controleren.
Indien de lever niet goed functioneert, kunnen we overwegen om locaal te behandelen met bijv. ketoconazol huidgel of met speciale shampoos. Kortom, Malassezia pachydermatis wordt meestal veroorzaakt door een weerstandsprobleem (door welke oorzaak dan ook) en zal bij het onder controle krijgen van de primaire oorzaak meestal vanzelf verdwijnen. Wij zien vaak goede resultaten met het middel Mac Samuel Weerstand, omdat dit middel een algemeen weerstandsverhogend effect heeft.

Bron: http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#678967
Lizzy... u bent weer geweldig!!

Het is een "waarschijnlijkheidsdiagnose" bij Bas en niet een diagnose die daadwerkelijk door bijv die plakbandtest geconstateerd is....(alle symptomen die hij heeft maken dit wel heeel waarschijnlijk, ook zonder test)

Bestrijding alleen is niet zinvol (het wassen dus) dus ik moet een mega weerstandoppeper erbij verzinnen. Bas krijgt Cats Claw, multivitaminen en ben vandaag met de probiotica gestart. Moet hier nog iets bij? Of misschien iets heel anders?

Verder lijkt die Nizoral erg effectief maar tegelijkertijd rotspul....

Ik heb gisteravond ook nog dat boek van Westerhuis erbij gepakt maar daar kon ik ook niet zoveel in vinden...
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#679660
gisteravond de eerste wasbeurt gedaan. Viel mij alleszins mee. Ik had nog visioenen van het wassen met Ectodex (echt rotzooi wat op je longen slaat en pijnlijk is voor de hond) en dat was dit helemaal niet.

Bas vond het maar zozo allemaal maar liet het allemaal wel gewoon gebeuren. Op naar de volgende 11x dan maar.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#679669
thanks  :-*

(ff OT .... wat een geweldig foto... ik heb ook zo'n soort foto maar ik kan hem niet wisselen hier op de site want ik heb geen eigen site maar anders zette ik die er even "ter vergelijk" op  ;D)
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#682143
Nou, ondertussen heb ik een zeldzaam schone hond (nu drie keer gewassen)  ;D. De plekken worden minder maar zijn nog niet weg. Zijn huid wordt wel gevoelig van dat spul dus als ik hem borstel moet ik dat heel voorzichtig doen.

Verder is ie lekker aan het ongiften; geeft hele bijzondere drollen  :o ;D

En mank; ja, nog steeds helaas.
Door Lizzy
#682159
Ivonne schreef: Nou, ondertussen heb ik een zeldzaam schone hond (nu drie keer gewassen)  ;D. De plekken worden minder maar zijn nog niet weg. Zijn huid wordt wel gevoelig van dat spul dus als ik hem borstel moet ik dat heel voorzichtig doen.

Verder is ie lekker aan het ongiften; geeft hele bijzondere drollen  :o ;D

En mank; ja, nog steeds helaas.
Mmmm.... het gaat dus een heel klein beetje beter...... Verbaast me trouwens niks, dat zijn huid heel gevoelig wordt. Het blijft natuurlijk wel zooi..... Geef je hem borage-olie? Volgens mij wel he? Dat voedt de huid namelijk goed en da's nu misschien wel lekker.....

Knuffels voor hem!

Wat is er trouwens met z'n drollen? Geven ze licht? ;D
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#682190
;D ;D ;D nee, geen lichtgevende drollen... zou ook wel heeeeel bijzonder zijn.
Nee hoor, gewoon wat slapper en verpakt in slijm en hij poept veel vaker en wat meer. Niets geks op zich.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#688229
zo en nu nog maar zes keer wassen  ::); Bas lijkt nu eindelijk te gaan reageren, de ergste plekken zijn nu weg en plekken die door willen komen doen dat net niet.... het is dus nog een wankel evenwicht maar we lijken door te gaan slaan naar de goede kant.

Het kreupel lopen is nog steeds niet echt over.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#688247
Wel goed te horen dat er wat verbetering in zit. Ik (en mijn meiden hier ook) duimen stug door dat het wankele evenwicht een stabiele, rustige gezondheid wordt voor Bas!

Dikke knuf!

:-* :-* :-*

PS: Ben je nog door die mevrouw benaderd? Ik heb haar niet meer gehoord.
Door Lizzy
#688258
Ivonne schreef: zo en nu nog maar zes keer wassen  ::); Bas lijkt nu eindelijk te gaan reageren, de ergste plekken zijn nu weg en plekken die door willen komen doen dat net niet.... het is dus nog een wankel evenwicht maar we lijken door te gaan slaan naar de goede kant.

Het kreupel lopen is nog steeds niet echt over.
Hee, goed nieuws dat de plekken eindelijk minder worden! En natuurlijk wel weer balen dat het kreupel lopen nog niet over is.... :(. Wat nu?
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#688393
Lizzy schreef: Hee, goed nieuws dat de plekken eindelijk minder worden! En natuurlijk wel weer balen dat het kreupel lopen nog niet over is.... :(. Wat nu?
Ik kijk het lopen nog heel even aan en anders denk ik dat ik terug ga naar de DA en eventueel foto's laat maken van die poot inclusief tenen... ik wacht nog heel even af omdat hij altijd overal traag van hersteld.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#688395
-Saskia- schreef: Wel goed te horen dat er wat verbetering in zit. Ik (en mijn meiden hier ook) duimen stug door dat het wankele evenwicht een stabiele, rustige gezondheid wordt voor Bas!

Dikke knuf!

:-* :-* :-*

PS: Ben je nog door die mevrouw benaderd? Ik heb haar niet meer gehoord.
nee, ik heb geen mail van haar gehad.... jammer voor de hond...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door