Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Femke
#6812
Hoi allemaal,

Vanavond hebben de honden een zelfgemaakt groente-fruit-prutje gehad met vis. Had broccoli met verschillende soorten fruit gemengd en daar de keukenmachine flink haar best op laten doen, dit samen met voor beide honden een half blikje sardientjes en een kapotte beschuit gegeven. Ik durfde nog niet meer sardientjes omdat ze nog nooit vis hebben gehad. Kan dit zo voor een half dagje per week? Of moet ik het dan toch nog mengen met hun reguliere versvleesmaaltijd?

Ik vind het leuk om zo´n prutje te maken voor de honden, voor hun lijkt het me een lekker afwisseling -(ze zijn gek op fruit) en ik vind het ook gaaf om te zien hoe ze reageren op bijv. vis.

Maar dan steekt toch de onzekerheid weer de kop op: Hebben ze zo wel genoeg voedingsstoffen binnen gehad, en kunnen deze ingredienten met elkaar (`bijten´ze elkaar niet?)

Misschien...heel misschien leer ik ooit hoe ik het goed doe...

Femke
Door Ink
#6814
Hoi!
Als je 'compleet' voert valt je hond niet om van een keertje zelf iets bij elkaar rapen. Dus maak je geen zorgen over tekorten.

Ik mix zelf geen groenten en fruit. Het is hier of het een of het ander. Door de vis doe ik eigenlijk niks. Een heel enkele keer een ons gepureerd fruit, maar meestal niks.

Broccoli (eet je dat elke dag trouwens  ;D) bevat redelijk veel calcium en is een koolachtige dus misschien moet je die niet te vaak geven.

Hebben ze genoeg aan een half blikje sardientjes? Ik deed voor Sam altijd iets wat qua gewicht een beetje in de buurt kwam van z'n normale hoeveelheid. Steekt dus niet op wat grammen.

Wat moet die beschuit er nou in? Leer je je hond beschuitfluiten? Zal verder denk ik geen kwaad kunnen, maar als je iets graanachtigs erbij wilt geven is misschien een handje rijst wat.

Die sardientjes zijn ook meegepureerd? Hoeft niet. Olie afgieten en/of afspoelen en prakken (of niet) is OK.

Ik zou geen 'compleet' en zelfbijelkaargeraapt mengen.  

Beetje zelfvertrouwen en vragen, vragen, vragen ...
En pas op ... met flansen zijn we volgens mij allemaal begonnen ... voor je het weet ben je verslaafd. En erger nog ... je hond!
#6815
Hoi Ink,

Nee, de broccoli lag nog steeds in de vriezer te wachten tot mevrouw genoeg moed bij elkaar geraapt had om ze te geven (nog geen stinkeritis trouwens van de broc.)

De beschuit: Ach, de honden dienen hier ook wel als vuilnis vat, 2 kapotte beschuiten onder in de rol (en als een volle pot paneermeel dus daar pasten ze niet bij, dan maar voor de honden)

De sardientjes, net zoals je gezegd had, de olie eraf laten lopen en door groenteprut geprakt (anders ken ik die smiechten van ons, eten de vis eraf en laten de groenten lekker staan) De volgende keer dus maar 2 blikjes per hond proberen?

En wat betreft die verslaving: Nog geen maand geleden heb ik moeten lullen als brugman om heidi zover te krijgen dat we vers gingen voeren (nou, iets overdreven maar ze was in het begin niet echt voor) en vanavond zaten we beide met een gelukzalige glimlach op onze smoelen te kijken hoe de honden voor het eerst een zelfgeflanst prutje naar binnen werkten. De visite zal wel gedacht hebben........ :-/die sporen niet met z´n 2en.

Enne Heidi vind het geweeeeeldig om zelf wat te verzinnen voor de honden zolang ze maar geen recreatiebotten hoeft af te pakken (waaaaauw wat een witte tanden, na 3 `kluifsessies´, zelfs bowie zijn tandsteen waarvoor hij al een half jaar speciale $%$#$%$%$% dieetbrokken van de da voor kreeg, is als sneeuw voor de zon verdwenen.)

Ik ben al anderhalve mijl afgedwaald, maar ik word steeds enthousiaster over deze nieuwe manier van honden voeren (mijn collega´s die een hond hebben ontlopen me zelfs, hoe kan dat nou?!?!?!)

Femke
#6816
Hihihi, ik word helemaal vrolijk om de lol die jij hebt Femke! Hahaha!

Maar goed, zo'n maaltijdje zoals je die gemaakt hebt: moet kunnen hoor! Hond goed in de gaten houden: that's all.

Een waarschuwing wel, voor alle enthousiastelingen! Houd je hond goed in de gaten! En, geef niet ineens teveel tegelijkertijd want: stel je hond gaat aan de onwijs aan de diarree: dan weet je (als je een bak vol lekkere dingetjes hebt gegeven) totaal niet wAArvAn de hond aan de diarree is gegaan. Zelfde geldt voor overgeven en andere narigheid. Dus, langzaam opbouwen! Als je een tijdje verder bent, dan weet je dus precies wat je hond wel of niet kan verdragen. Altijd handig! Zo weet ik nu dat Pinkel van kippenlever aan de dunne gaat en ervan moet spugen. Whoofer gaat stinken van graan en Brutus is net een vuilnisbak...! Die jongen kon vroeger NIKS verdragen en hij eet nu ALLES, zonder problemen.

Ik geef nu overigens wel van alles en nog wat door elkaar, maar dat is omdat ik precies weet hoe mijn honden op wat reageren. Goed, dit geldt natuurlijk allemaal niet zozeer voor de honden met maag en darmen van beton ;D.

Nou, zoals je ziet is er maar weinig dat mijn honden niet kunnen eten, maar ik vind het toch prettig dat ik het weet!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 16 jul 2003, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#6817
Lizzy,

Zoals je verderop het kunnen lezen was het vandaag ook niet zo goed gedaan met Sunday (schaam me rot.... :-[ :-[) dus heb te druk geëxperimenteerd. Gaat nu wel weer aardig met hem maar zijn darmen hebben wel geprotesteerd tegen zoveel nieuws.

En inderdaad, ik word steeds enthousiaster, het lijkt wel een virus!!

Femke
#6818
Lizzy,

Zoals je verderop het kunnen lezen was het vandaag ook niet zo goed gedaan met Sunday (schaam me rot.... :-[ :-[) dus heb te druk geëxperimenteerd. Gaat nu wel weer aardig met hem maar zijn darmen hebben wel geprotesteerd tegen zoveel nieuws.

En inderdaad, ik word steeds enthousiaster, het lijkt wel een virus!!

Femke
Hoi Femke, heel herkenbaar hoor...! En, het is allemaal zo dramatisch niet, maar wat ik ook vaak heb zien gebeuren is dat mensen denken: "Chips, wat een gedoe met dat zelf samenstellen. Nu zijn ze ook nog aan de race" en dan stappen ze weer over op brokken.. DOODZONDE!

Vandaar dat ik altijd zeg: langzaam opbouwen! Je hebt de tijd! Op de Raw feeding lijst raden ze zelfs aan (in het begin dus) om 1 keer per week wat nieuws te introduceren.

Ik had trouwens nog niet verderop gelezen dat het niet lekker ging met Sunday! Criminele, nou word ik helderziend volgens mij! Hahaha, geintje! Tis gewoon een "beginners iets". Klinkt zo lullig, "beginner" maar zo bedoel ik het niet hoor! Echt niet!

Groetjes, Lizzy
#6819
Ik en teruggaan naar brokken? Pfuh echt niet!!! Vind het heerlijk om te zien dat Sunday voor het eerst in zijn leven met plezier en smaak eet. Alleen daarom al blijf ik vers voeren.

Dat ze niet meer stinken, minder tandsteen hebben, meer glimmen, minder poepen, geen chemicalien binnenkrijgen, niet meer uit de bek ruiken, waarschijnlijk langer en gezonder leven, ach, da´s voor mij bijzaak  ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door