Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door anoukvh
#681138
Hallo!

Mijn hond heeft een paar uur geleden oliebollenmix gegeten. Nu vroeg ik mij af of dit schadelijk is en wat ik er tegen kan doen??

Er zit wel gist en rijsmiddelen in de mix

Ze is nog steeds levendig, begint alleen sinds net last te krijgen van winderigheid.

Heeft iemand enig idee wat de gevolgen kunnen zijn en wat ik er tegen kan doen? (of juist niks doen)
Door 202Spots
#681139
Ja dit kan heel schadelijk zijn..de gist gaat rijzen in de maag..
Weet je hoeveel hij heeft gegeten?
Anders toch even de DA bellen misschien?
~~~
Bread Dough: This can be toxic for two reasons. First, in the stomach the yeast in the bread dough multiplies due to the warm, humid environment. The dough, and therefore, the stomach then expands which if severe can prevent adequate breathing because the lungs are compressed and adequate blood flow if major vessels are compressed. More significantly, yeast fermentation releases alcohol causing intoxication (drunkenness) which if severe can lead to death. If your pet has eaten bread dough watch for a bloated belly, incoordination and disorientation. Some pets will unsuccessfully attempt to vomit. Later they may become depressed, weak, cold, and/or comatose
Door anoukvh
#681141
Bedankt! ongeveer een half pak verwacht ik (200 gram) de rest lag nog in haar mand verspreid. Ze vertoont geen tekenen van dronkenheid. Wel vind ik haar uit haarmond ruiken naar oliebollenmix (weet niet wat de tijd is voordat het in haar maag rijst). Ik heb haar afgelopen tijd veeel water laten drinken.

Waar had je deze informatie gevonden?


Ik blijf in ieder geval in de buurt mocht de situatie veranderen.
Door 202Spots
#681143
Ik hoop dat het mee vald,ik dacht dat het beslag was, maar zoals ik nu begrijp heeft ze de meel met gist gegeten...
Houd d'r goed in de gaten!

http://www.mooreshaven.com/pets/dogs/sa ... slist.html
of google op "dog eats bread dough"

~~~~~
Bread dough can be very dangerous for pets. When ingested, an animal's body heat causes the dough to expand in the stomach. Even a small amount can cause problems, since bread dough can rise many times its size. Pets who have eaten bread dough may experience abdominal pain, bloat, vomiting and disorientation. Dogs who ingest large amounts might require surgical removal of the dough and treatment for alcohol toxicosis due to fermentation of the dough.
http://www.paw-rescue.org/PAW/PETTIPS/D ... Safety.php
~~~~~
Dogs that eat bread dough as it is rising experience initial discomfort as the dough rises in the stomach, and may then be poisoned by chemicals produced as the dough ferments.
http://www.byenau.com/healthydog/in2.htm
~~~
Door Fido
#681448
Ik ben ook wel benieuwd hoe het met de hond is. Olliebollen mix en daarna veel water lijkt mij niet de meest ideale situatie  :(

Hoe gaat het met de viervoeter???
Door anoukvh
#681455
Ze heeft uiteindelijk nergens last van gehad. Het is niet veel gaan reizen. Het voordeel was dat ze alleen de mix had gegeten en geen deeg.

Uiteindelijk allemaal goed afgelopen gelukkig!

Dierenarts was slecht bereikaar en na enige moeite toch contact gekregen. DA gaf aan dat ik haar eerst goed in de gate moest houden als het erop leek dat ze 'dronken' werd of haar buik op ging zetten moest ik langskomen.


Iig bedankt voor advies/reacties
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door