Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Angelica
#678644
Hallo allemaal, ik ben Angelica van der Hoek en heb een Noorse Boskatten Cattery.
De reden dat ik " om " ben is door de site van Tannetje en Canis Naturalis, er zit naar mijn bescheiden mening alleen maar waarheid in!
We hebben gisteren onze eerste bestelling binnen gekregen en het gaat goed, ff wennen voor de katten en voor ons hahaha
We gaan in ieder geval dapper verder!
Ook hebben we een Newfoundlander en een Jack Russell en hebben dus voor iedereen wat besteld, tot ieders tevredenheid!
We zijn nu aan het puzzelen wat, hoe veel en hoe vaak maar ik lees alles op dit forum en hoop dat het ons helpt. Exacte hoeveelheden per kat is moeilijk te bepalen,misschien zijn er meer catteries en kunnen die me tips geven?

In ieder geval allemaal hele fijne feestdagen en een fantastisch 2007 gewenst!  :D
Door Lizzy
#678796
[quote="Angelica"]
Hallo allemaal, ik ben Angelica van der Hoek en heb een Noorse Boskatten Cattery.
De reden dat ik " om " ben is door de site van Tannetje en Canis Naturalis, er zit naar mijn bescheiden mening alleen maar waarheid in!
We hebben gisteren onze eerste bestelling binnen gekregen en het gaat goed, ff wennen voor de katten en voor ons hahaha
We gaan in ieder geval dapper verder!
Ook hebben we een Newfoundlander en een Jack Russell en hebben dus voor iedereen wat besteld, tot ieders tevredenheid!
We zijn nu aan het puzzelen wat, hoe veel en hoe vaak maar ik lees alles op dit forum en hoop dat het ons helpt. Exacte hoeveelheden per kat is moeilijk te bepalen,misschien zijn er meer catteries en kunnen die me tips geven?

In ieder geval allemaal hele fijne feestdagen en een fantastisch 2007 gewenst! :D
[/quote]

Wat gaaf, dat je door Tannetje en Canis Naturalis 'om' bent! Leuk leuk leuk!

Noorse Boskatten......... prachtig zijn ze!

Volgens Ian Billinghurst moet een volwassen kat tussen de 5% en 10% van het lichaamsgewicht per dag eten, verdeeld over kleine maaltijden. Jonge, opgroeiende katten eten eerder richting de 10% en oudere katten eerder richting de 5% van hun lichaamsgewicht.
Door Sorcha
#678960
Wat gaaf, noorse boskatten. Wij hebben ook een noortje erbij, Dean.
Ik ben ook pas zo'n 2 maanden bezig met oa carnibest en kuikens geven en het is een beetje aftasten. In het begin gaf ik veel te veel en nu gaan alle bakjes leeg. Ik geef ook 2 keer per dag. 's Ochtends kuikens en voor de liefhbbers CB en 's avonds CB of iets anders.
Door Nelly
#679852
Hier krijgen de honden (witte Herders) 2x daags te eten en de katten, 2 h.t.k.-katten en 1 kruising somali/h.t.k. kat, krijgen 4 x daags. Er is er maar een die echt te dik wordt, en dat is Zipper; ik moet hem echt in de gaten houden, want hij vreet z'n eigen bakje leeg en gaat dan de 2 andere katten wegduwen om hun bakje ook leeg te eten. >:(
Door *Robin*
#679938
Mijn katten eten twee keer per dag. 'smorgens (licht ontbijtje) kuikentjes naar behoefte (meestal 1 per kat. soms 1.5 dan delen ze de derde samen) en 's avonds krijgen ze weer wat anders. ene keer vlees en andere keer kleine prooidieren als muizen, ratjes en hamsters...
Door Ollie
#680382
[quote="*Robin*"]
Mijn katten eten twee keer per dag. 'smorgens (licht ontbijtje) kuikentjes naar behoefte (meestal 1 per kat. soms 1.5 dan delen ze de derde samen) en 's avonds krijgen ze weer wat anders. ene keer vlees en andere keer kleine prooidieren als muizen, ratjes en hamsters...
[/quote]

Dan heb jij kleine eters dus... ???
Door Angelica
#695461
Bedankt voor alle tips!
Ik heb 10 katten die gemiddeld 3-4 kg per kat wegen.
Als ik het uitreken zouden ze dus met z'n 10-en 1,5 kilo per dag eten.
's ochtends geef ik kvv 500 gr en 's avonds Barf 500 gr en daar houd ik veel van over....
Moet ik nu gaan minderen of zal het een kwestie van wennen zijn? ben anders bang dat ik weer te weinig geef....
's ochtends is meestal carnibest en 's avonds runderhart of een gekookt visje (tja, ze vinden het zo lekker) en voor de liefhebbers een kippenek of kuiken.

groetjes,
Angelica
Door Lizzy
#695467
[quote="Angelica"]
Bedankt voor alle tips!
Ik heb 10 katten die gemiddeld 3-4 kg per kat wegen.
Als ik het uitreken zouden ze dus met z'n 10-en 1,5 kilo per dag eten.
's ochtends geef ik kvv 500 gr en 's avonds Barf 500 gr en daar houd ik veel van over....
Moet ik nu gaan minderen of zal het een kwestie van wennen zijn? ben anders bang dat ik weer te weinig geef....
's ochtends is meestal carnibest en 's avonds runderhart of een gekookt visje (tja, ze vinden het zo lekker) en voor de liefhebbers een kippenek of kuiken.

groetjes,
Angelica
[/quote]

Ik geloof dat ik op andere gewichten uit kom... :-\. Als je 1 kat neemt van 4 kilo en deze eet 5% van het lichaamgewicht (minimale hoeveelheid): dan is dat 200 gram per dag. Toch? En als je dan 10 katten hebt van ongeveer dit gewicht die ongeveer 5% eten: dan kom ik uit op 2 kg eten per dag. Zit ik verkeerd te rekenen?

Ja, sec gezien vind ik dat je ook katten op het oog moet voeren.... Mijn kat van 3 kilo at 100 gram vers voer per dag en ze had daar echt genoeg aan... Ik weet niet, misschien zijn de percentages die Ian B geeft ook gewoon wat veel.....?
Door arenda
#695479
Heb ik weer die uitzondering natuurlijk. Die katten van mij bunkeren met gemak met zn 4en een kilo naar binnen. En das buiten wat ze zelf nog vangen.Geregeld zie ik ze spinnen, insecten, vogeltjes en muizen naar binnen werken. En nog proberen ze me arm te vreten  >:(
Door Lizzy
#695480
[quote="arenda"]
Heb ik weer die uitzondering natuurlijk. Die katten van mij bunkeren met gemak met zn 4en een kilo naar binnen. En das buiten wat ze zelf nog vangen.Geregeld zie ik ze spinnen, insecten, vogeltjes en muizen naar binnen werken. En nog proberen ze me arm te vreten >:(
[/quote]

Volgens mijn berekening zouden ze dus met z'n 10'en wel 2 kilo per dag mogen bunkeren ;D
Door arenda
#696210
Minstens....
nou heb ik er wel een ongelooflijke beer bij zitten, maar ook eentje die de naam maine coon eigenlijk bijna niet waard is. Ik denk een kg of 3. Maar eten dat die doet, die werkt gerust als ze de kans krijgt 10 kuikens achter elkaar naar binnen  :o
Braveheart (naam zegt het al, das die grote) eet daar heel bescheiden bij.
Jet eet altijd de restjes en scharrelt vooral buiten haar kostje bij elkaar merk ik. En dan hebben we Rebel van bijna 5 maanden die altijd als eerste mag eten van de rest.
Gisteren hoorde ik trouwens een kabaal in de garage, ik ernaar toe, voelde de bui al hangen.
En ja hoor, Magic lag te loeren naar een donkere plek tussen het oud papier, Braveheart zat op wacht voor het raam en Rebel liep er als een gekooide tijger grommend heen en weer.
Toen ik wat opzij haalde vloog er een totaal in paniek zijnde merel door de garage, klem in een hoek, maar voor ik erbij was had Magic deze al weer vakkundig gevangen.
Nou ben ik misschien hypocriet, ik vind het best dat ze vogels vangen en eten, maar niet ín mijn huis, dus ik de merel afgepakt en op het dak gezet. Na m natuurlijk even gecontroleerd te hebben op evt bijt- of andere wonden.
Niks te zien, denk gewoon oververmoeid of zo.
Het beestje vloog direct weer richting grond bij de buren, dus zal wel weer gevangen zijn geworden. Mijn katten heb ik wel even afgeleid met kippennekken en voor de rest maar even niet meer gekeken.

Leuk hoor, die zelfbarfende beesten....

Trouwens de honden leek het ook wel fun, zo n hapklare brok, zodat de stappen door de kamer voor de merel ook nog behoorlijk beangstigend moeten zijn geweest  ::)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door