Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bucko
#677736
ik vroeg me wat af, afgelopen week hebben we onze katten een kippenvleugel gegeven. We hebben de botten platgeslagen en op de bochten ingeknipt. Ze hebben het goed opgegeten. Nu vond ik in de kattenbak een paar kleine stukjes botten oftewel splinters. Is dat niet slecht dat het bot dan splintert als je het kapot slaat en dat ze het dan gesplintert opeten?

ik weet dat je botten niet mag koken, dus ik heb het over rauwvlees met bot. Kan iemand me geruststellen, niet dat we wat fout hebben gedaan en dat het iets kan beschadigen? :-\
Laatst gewijzigd door Bucko op ma 18 dec 2006, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#678354
Ik voer mijn katten al 5 jaar barf, met allerlei soorten botten, platgeslagen of voor eigen gebruik  ;D en ik heb nog nooit enig probleem van splinters meegemaakt. Zeker splinteren botten als je erop mept, maar de katten kunnen ze prima verteren en hebben er nooit last van.
Zo voldoende antwoord?
Door Bucko
#678392
ik vond het er eng uit zien. Ben ook pas begonnen met dat vervlees enzo. Ik hoorde van iemand dat je dan beter het hele bot kon geven ipv platgeslagen. vandaar mijn vraag en omdat ik dus stukjes had gevonden in de kattenbak.

Ze eten het bij ons allemaal tot nu toe wat we geven aan versvlees, dus vooralsnog verloopt het voorspoedig!  ;D

in ieder geval bedankt voor het antwoorden...
Door *Robin*
#678606
misschien kan je eerst kippennekken proberen die kunnen haast niet splinteren omdat het uit werveltjes bestaat. die kan je ook platmeppen en dan hou je een soort gehakt over ;D als ze daar goed aan gewend zijn kan je nog een keer vleugels proberen. misschien is het toch net iets te groot geweest om te verteren of is hun maagzuur nog niet efficient genoeg ???
Door Mevroi Kruim
#678740
Je zou ook kunnen beginnen met de boel te malen als je die botsplinters in de ontlasting echt eng vindt. Vleesmolens kun je voor een paar euro op Marktplaats vinden, neem een grote, mininaal nummer 8, beter 10 of 12, dan krijg je de kippen er goed doorheen.
Sommige katten en honden hebben in het begin wat moeite met bot compleet verteren en dan zitten er wel eens stukjes in de ontlasting. Gaat vanzelf over, geen reden voor paniek.
Door Bucko
#678922
[quote="*Robin*"]
misschien kan je eerst kippennekken proberen die kunnen haast niet splinteren omdat het uit werveltjes bestaat. die kan je ook platmeppen en dan hou je een soort gehakt over ;D als ze daar goed aan gewend zijn kan je nog een keer vleugels proberen. misschien is het toch net iets te groot geweest om te verteren of is hun maagzuur nog niet efficient genoeg ???
[/quote]

tot nu toe heb ik nog nergens kippennekken uit kunnen halen, ik woon in het zuiden en ik heb nog niet veel gezien. Alleen vleugeltjes, kwartel, lever, maagjes en hart, dat lukt wel en cb, maar voor de rest nog niets. Ik ben al bij slager, poelier op de markt, makro en nog een vleeswinkel geweest, maar helaas

ik ben toch van plan om ze op cb te zetten en daarnaast af en toe af te wisselen met kippenvleugel of kwartel en wat ik nog kan krijgen..zodat ze toch eens lekker kunnen knagen. ;D

wat betreft dat maagzuur, ze krijgen s morgens nog brokken en ben pas begonnen met het geven van vleesbot. Eigenlijk om te proberen. Dus ze zullen zeker nog moeten wennen. :)
Laatst gewijzigd door Bucko op wo 20 dec 2006, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kefraya
#678993
[quote="Bucko"]
tot nu toe heb ik nog nergens kippennekken uit kunnen halen, ik woon in het zuiden en ik heb nog niet veel gezien. Alleen vleugeltjes, kwartel, lever, maagjes en hart, dat lukt wel en cb, maar voor de rest nog niets. Ik ben al bij slager, poelier op de markt, makro en nog een vleeswinkel geweest, maar helaas

ik ben toch van plan om ze op cb te zetten en daarnaast af en toe af te wisselen met kippenvleugel of kwartel en wat ik nog kan krijgen..zodat ze toch eens lekker kunnen knagen. ;D

wat betreft dat maagzuur, ze krijgen s morgens nog brokken en ben pas begonnen met het geven van vleesbot. Eigenlijk om te proberen. Dus ze zullen zeker nog moeten wennen. :)
[/quote]
Ik kan me goed voorstellen dat je hier van schrikt. Ik heb tot twee keer toe met Kefraya meegemaakt dat een botsplinter in de Bandit in haar tandvlees is blijven steken. De tweede keer zat het goed klem en ze raakte volledig in paniek. Sindsdien loopt ze met een grote bocht om haar met Bandit heen terwijl ze er eerst helemaal gek op was. Tegenwoordig maal ik de vleugeltjes etc in de vleesmolen, want met botten hoef ik bij haar echt niet meer aan te komen.
Door Rosita
#679070
Vooral de harde langwerpige botten van beenderen (dus ook de vleugels) worden niet altijd even goed verteerd. Ik zie regelmatig stukjes bot in de ontlasting van mijn 2 honden en ook bij mijn katten. De stukjes vielen mij als eerste op bij mijn herder pup (die poepte omdat hij toen nog niet helemaal zindelijk was in de tuin en ik moest het iedere keer oppakken en weggooien) en omdat niemand op bp of op een ander forum dit had meegemaakt of was opgevallen ben ik toen zelf bij al mijn dieren gaan opletten. Als de katten carnibest eten zijn de stukje zo klein dat je ze moeilijk terug vindt, maar na het eten van kippenvleugels (of andere langwerpige botten) hebben ze hier dus ook stukjes bot in de ontlasting. Of het kwaad kan weet ik niet. In de natuur eten ze hun prooi met haar en al op en gaan de haren/vacht om de onverteerbare scherpe stukjes bot heen zitten als een beschermende coccon. Heb ooit een ducu gezien over de dingo en daarin werd o.a. de ontlasting bekeken. Het laatste stukje ontlasting was net een haarbal met stukjes bot erin die pas zichtbaar werden toen de bal werd opengemaakt.

En over dat klemmen van stukjes bot tussen de kiezen, dat heeft een van mijn katten (de andere heeft geen tanden meer) ook af en toe. Dan neem ik hem altijd even op schoot en wip met mijn nagel het stukje bot los, daarna eet hij weer vrolijk verder.
Door panthera
#679894
[quote="*Robin*"]
misschien kan je eerst kippennekken proberen die kunnen haast niet splinteren omdat het uit werveltjes bestaat. die kan je ook platmeppen en dan hou je een soort gehakt over ;D als ze daar goed aan gewend zijn kan je nog een keer vleugels proberen. misschien is het toch net iets te groot geweest om te verteren of is hun maagzuur nog niet efficient genoeg ???
[/quote]


Dat platmeppen vind ik eigenlijk best leuk. :) Daarna ga ik op de keukenvloer zitten en geef ze ieder een nek, maar houdt het nog wel vast, om te zien of het goed gaat. :-X
Ze zijn pas 19 weken nu, dus ik vind het nog wat eng om ze het alleen te laten doen. :(
Ligt eerder aan mij, dan aan hun denk ik, want ze knagen als een gek. ;D

Zouden ze ook een geitenrib aankunnen ?

Panth.
Laatst gewijzigd door panthera op do 21 dec 2006, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Robin*
#679937
[quote="panthera"]

Dat platmeppen vind ik eigenlijk best leuk. :) Daarna ga ik op de keukenvloer zitten en geef ze ieder een nek, maar houdt het nog wel vast, om te zien of het goed gaat. :-X
Ze zijn pas 19 weken nu, dus ik vind het nog wat eng om ze het alleen te laten doen. :(
Ligt eerder aan mij, dan aan hun denk ik, want ze knagen als een gek. ;D

Zouden ze ook een geitenrib aankunnen ?

Panth.
[/quote]

Dat zou je eens moeten proberen maar ik gok dat ze het niet weg krijgen. ik zou ook bang zijn dat ze een kiesje breken dan... :(
Het beste is om bij botten van kleine prooien te blijven zoals kip, eend, konijn, duif, kwartel, parelhoen e.d.
Door panthera
#679984
[quote="*Robin*"]
Dat zou je eens moeten proberen maar ik gok dat ze het niet weg krijgen. ik zou ook bang zijn dat ze een kiesje breken dan... :(
Het beste is om bij botten van kleine prooien te blijven zoals kip, eend, konijn, duif, kwartel, parelhoen e.d.
[/quote]


Ik zat nl te denken: ze zullen het bot niet kunnen kraken, maar wellicht vinden ze het wel lekker om het vlees VAN het bot af te knagen.
Maar als ze hun tanden kunnen breken, doe ik dat dus maar niet.  :(

Panth.
Laatst gewijzigd door panthera op vr 22 dec 2006, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Robin*
#680152
Als je verstandige katten hebt (zoals die van mij) laten ze het TE harde bot gewoon liggen... die van mij nemen niet de moeite om het te proberen die knagen het vlees van een kippenpoot (van soepkip bijv) en laten het bot liggen.
Door panthera
#680203
[quote="*Robin*"]
Als je verstandige katten hebt (zoals die van mij) laten ze het TE harde bot gewoon liggen... die van mij nemen niet de moeite om het te proberen die knagen het vlees van een kippenpoot (van soepkip bijv) en laten het bot liggen.
[/quote]


Ja, precies, dat had ik ook in gedachten :) , maar of ze zo verstandig zijn ?  :(
Ze zijn net 5 maanden, dus ik weet het zo net nog niet. ;D

Panth.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door