Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door macgirlie
#678667
Vandaag naar de DA geweest met JayJay (bijna 2 jaar, niet gecastreerd, voeding voornamelijk Duck, af en toe wat vers vlees in de vorm van kip of rundvlees) ivm een vermoedelijke blaasontsteking (moeilijk plassen, plassen in huis, bloed in urine). Nu vertelt de DA me dat hij inderdaad een blaasontsteking heeft maar tevens dat er struviet gevonden is en dat de zuurgraad van zijn urine te laag is. Tevens vertelt ze dat een DA niet kan zeggen of de blaasontsteking nu verantwoordelijk is voor de vorming van struviet maar ook niet dat de struviet de blaasontsteking heeft veroorzaakt. Toch adviseert zij een speciaal brokkendieet (waarschijnlijk Hills). Het lijkt mij dan logischer om eerst te kijken of de blaasontsteking opgelost kan worden en daarmee de struviet ook weg is.
Wat ik na het lezen van alles hier begrepen heb, is versvlees juist stukken beter in het voorkomen van struviet tov de brokken met een hoog graangehalte. Overigens had ik al gelezen dat de toevoeging van vitamine C of de toediening van Cranberry goed helpt bij de urine verzuren en daar stond de DA niet negatief tegen over. Mis ik hier nog iets want bij de volgende urine controle wil ik wel goed beslagen ten ijs komen  :D
Door macgirlie
#678687
Ik hoor net van iemand dat het geven van Duck wel vaker de boosdoener is bij blaasontstekingen en maar over te stappen op Rodi of Carnibest. Ik heb hier zo mijn bedenkingen bij. Iemand?
Door Shirley-Chicky
#678759
Ik geef Chicky (ook blaasproblemen) sinds kort Bibi en eigenlijk doet ze het daar ontzettend goed op.
In Bibi zitten geen (of heel weinig) granen en dit werkt positief op de blaas. (dus geen brood voeren o.i.d.)
De Bibi vul ik aan met cranberry, vitamine c en een scheut appelazijn.

Als ik me niet vergis is er in Den Haag zelfs een dierenarts die Bibi 'voorschrijft' bij blaasgruis/problemen.
Door Lizzy
#679056
Meestal is er gewoon simpelweg sprake van een blaasontsteking. De bacterieen veroorzaken een hogere pH waarde van de urine en in deze alkalische urine vormt zich gemakkelijk struviet. Meestal moet er een AB kuur aan te pas komen om de infectie te bestrijden. Daarbij helpt het verzuren van de urine door middel van toediening van verse, rauwe voeding met zo weinig mogelijk koolhydraat (en Duck bevat niet zoveel koolhydraat hoor. Maar wel meer als bijv. de Bibi natuurmix), vitamine C in de vorm van ascorbinezuur, cranberry en soms is het nodig om daar appelazijn bij te geven. En, geef je hond ook extra te drinken. Niet in de vorm van zuivel maar bijv. in de vorm van een (beetje zoute - dat bevorderd de lust om te drinken) bouillon. Soms zijn deze maatregelen (de laatst genoemde) voldoende om ook de ontsteking te bezweren, maar in een goed aantal gevallen is er echt AB nodig.
Door macgirlie
#679164
Hij krijgt nu een AB kuurtje en ik heb zojuist cranberry en vitamine C gehaald. Ik zal ook wat bouillon voor hem maken. Doorspoelen lijkt me altijd goed. Hij lijkt gelukkig al geen pijn meer te hebben bij het plassen al gaat het nog wel moeizaam.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door