Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door meesmerel1
#62287
Hoi,

ik check af en toe de gebitten van mijn katten, de jongste is hard aan het wisselen en het ziet er blinkend uit, de oudste echter, heeft hardstikke veel tandsteen en het is gaan ontsteken. Ik ga van de week dus maar een afspraak maken bij de dierenarts. Wat ik me afvroeg echter, is: zijn er dingen die ik haar kan geven (ze is helaas barf/vers-hater, hopelijk lukt het me nog dit te veranderen) om tandsteen tegen te gaan? Ik denk dat ze er ook aanleg voor heeft (behalve dan dat ze brokken eet), ze had al vrij snel tandsteen (toen ze 2 was al). Hopelijk komt er een dag dat ze kippenekken en dergelijke eet, maar tot die tijd...

Bij voorbaat dank voor de antwoorden!

Groetjes,

Marije
Door crutz
#63220
sinds Goofy hier regelmatig een kippenekje krijgt glimmen zn tanden je weer tegemoet,

Goof heeft op 3 jarige leeftijd 1 keer een gebitsreiniging ondergaan en sindsdien krijgt hij zo af en toe een stukje kip (filet, vleugel, poot en tegenwoordig dus ook nek) en dat heeft geresulteerd in een super gebit (hij is nu 7)

wel grappig overigens, bedenk me nu ik dit schrijf dat ik toen nog nooit van barf gehoord had, mn hond ook nog gewoon brok (RC) gaf, maar toch mn katten al regelmatig WEL wat gezonds gaf (ze zijn bij mij als kitten opgegroeid met 1 a 2 maal per week een rauw ei en regelmatig rauwe kip)

Goof krijgt wel nog steed brokjes, maar dat is omdat hij alleen kip binnen houdt, van roodvlees en vis gaat hij kotsen en niet te zuinig ook, dus dat laten we dan maar,
dan maar brokjes (tegenwoordig Nutro) met voor het gebit en het lekkere kip in alle varianten...............
Door meesmerel1
#63246
Tja, ze wil dus niks van vlees weten, maar ik zat zelf te denken aan eens per week een stevig visje, want die vindt ze niet te versmaden. Hopelijk helpt dat! Anders wordt het tandenpoetsen :) Ze krijgt nu ook Nutro, maar ik blijf vers aanbieden :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#63253
Ja wie weet helpt een stevig visje ook wel.
Tanden poetsen bij een kat lijkt me inderdaad een hele bedoening :o
Ik zou ook gewoon eens kijken of je aan kippen of eendennekken kunt komen en dan gewoon aanbieden,elke keer opnieuw.Natuurlijk wel vasthouden,daar stelt een kat erg prijs op,dat het botje even voor hem/haar wordt vastgehouden (zie schitterende foto's van Zurca ;D )
Door crutz
#63274
hier wordt vasthouden NIET gewaardeerd, nekjes worden uit de hand "gejat" en meegenomen naar een veilig plekkie (in de keuken bij zn voerbakjes ;D) om daar op te peuzelen,
soms heeft meneer inderdaad ook geen trek (ofzo), maar als ik het nekkie dan laat liggen (dat kan, de honden zitten buiten) dan is het savonds toch wel op............................ ;D
Door Yorick
#67736
Vaagje: mag je hen een nekje of vleugeltje aanbieden ookal willen ze geen vers?? Beatel is namelijk gek op kip en tonijn. EN als visje: welke soort is het ongevaarlijks voor de graten? Sardientjes?

Bedankt!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#67749
ook voor je kat geld dat als hij brokken eet dat zijn maagzuur niet zuur genoeg is voor botten,dus ik zou hem dan zeker geen botten gaan zitten voeren.
Door Yorick
#68125
sylvia schreef: ook voor je kat geld dat als hij brokken eet dat zijn maagzuur niet zuur genoeg is voor botten,dus ik zou hem dan zeker geen botten gaan zitten voeren.
Is erg een andere manier om de maag klaar te stomen voor een kippenvleugel/nek dan? Aangezien ze de carnibest niet wil maar wel gek is op vis en kip dacht ik het zo op te bouwen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#68127
Yorick schreef:

Is erg een andere manier om de maag klaar te stomen voor een kippenvleugel/nek dan? Aangezien ze de carnibest niet wil maar wel gek is op vis en kip dacht ik het zo op te bouwen.
ja als ze verder wel andere rauwe dingen lust,heb je ook al eens rundersoepvlees geprobeerd?
kippen magen en kippenlever,lamsvlees,runderhart,pens (sommige katten vinden dat heerlijk,de meeste niet) ik zou eens proberen te barfen ,en anders lust ze misschien wel bibi of prins kattenvoer,Boris hier valt altijd aan op het hondenvoer vind hij lekkerder dan de katten variant.
Door Yorick
#68241
sylvia schreef:
ja als ze verder wel andere rauwe dingen lust,heb je ook al eens rundersoepvlees geprobeerd?
kippen magen en kippenlever,lamsvlees,runderhart,pens (sommige katten vinden dat heerlijk,de meeste niet) ik zou eens proberen te barfen ,en anders lust ze misschien wel bibi of prins kattenvoer,Boris hier valt altijd aan op het hondenvoer vind hij lekkerder dan de katten variant.
Hoelang moet ik deze dingen geven voor haar maag goed genoeg is om een vleugeltje te proberen? Bibi en prins zijn hier te verkrijgen, carnibest word aan huis geleverd. Ik zal de natuurmix van de honden eens proberen, kan dit kwaad?

En qua visjes? Welke wel, welke niet?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#68259
koolvis,sardientjes,bokking (bakharing) sprotjes

Ik zou toch eerst zorgen dat je kat hoofdzakelijk rauw eten eet eer je met botten gaat proberen
Door Yorick
#68620
sylvia schreef: koolvis,sardientjes,bokking (bakharing) sprotjes

Ik zou toch eerst zorgen dat je kat hoofdzakelijk rauw eten eet eer je met botten gaat proberen
Zal ik zeker doen hoor Sylvia. Ik ga niet over 1 nacht ijs. En als hij de rauwe voeding goed verdraagd en gewend is dan begin ik met 1/4 van een vleugeltje maar eerst gemalen, en zo bouw ik het verder op. Bedankt voor de tips!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door