Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Steady
#677430
Hallo,
Ik ben Frans en heb een Border Collie Steady van twee en een half jaar oud. Hij heeft last van epilepsie en wil graag meer weten over voeding+epilepsie.
Heeft iemand ervaring dat als je een hond koolvis geeft, het een trigger voor een aanval kan zijn? Dat hier bepaalde voedingsstoffen inzitten dat een aanval oproept? We hebben namelijk gister koolvis gegeven omdat hij dat zo lekker vindt, maar sindsdien heeft hij 3 aanvallen van epilepsie gehad. Hij heeft ook eerder al aanvallen gehad hoor, maar ik wilde weten of iemand bekend is met voeding en epileptie... :-\
Door chrisje
#677447
Ik heb een hondje gehad met epilepsie. Bij haar was alle voeding een trigger omdat ze zich zo kon opwinden als ze haar eten kreeg. Maar het was niet zo dat ze van iets sneller een aanval kreeg. Zij kreeg ook alleen maar rauw, maar heeft niet mogen baten.
Door 202Spots
#677453
Plaats je vraag even bij Medisch - Hond/Vragen & Problemen over gezondheid
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,8.0.html

Ik heb geen idee of koolvis een trigger kan zijn,
maar denk eerlijk gezegd van niet, en dat het waarschijnlijk toeval is dat ie opnieuw aanval had...sorry
In brokkenvoeding zitten veel rotzooi wat 'n trigger kan zijn,vers rauw voer is beter om te geven.
Hoe lang en hoe vaak heeft hij seizures, en neemt hij meds?
Door chrisje
#677464
http://www.epilepsiebijhonden.nl/forum/
Je kan ook hier terecht met vragen over epilepsie.
Dit is een forum met allemaal hondeneigenaars met epilepsie. Hier kun je terecht met allerlei vragen. Epilepsie is een verschrikkelijke ziekte die het dagelijks leven serieus kan verstoren.

Veel succes met je zoektocht.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#677709
Maar als hij al eerder aanvallen heefft gehad, waarom zou het dan nu ineens van de koolvis komen, die die waarschijnlijk ook al eerder heeft gegeten.
Aanvallen komen in de regel "gewoon"  en zijn niet altijd terug te koppelen naar iets van de vorige dag.

Verder kun je over voeding + epilepsie zeggen dat je voeding zo zuiver mogelijk moet wezen. Dus niet met geur-kleur-smaakstoffen, geen conserveringsmiddelen of chemische anti-oxydanten (bha/bht) nog geen kruimel daarvan. Pas ook op met chemische anti-vlomiddelen.
Door Steady
#677741
Waarom ik denk dat het koolvis is, dat is omdat hij een maand geen aanvallen meer had gehad... jah als wanhoop ga je toch denken waaraan het nu een beetje kan liggen... en verleden maand toen hij ook een aanval had gehad, had hij ook koolvis gegeten.
Ik geef hem Canex, iemand daar ervaring mee?
Door Sennaruby
#677761
Hoi Frans,

Ik snap dat je voor elke aanval een oorzaak probeert te vinden, maar helaas is dat vaak niet te doen... Ik doe het ook steeds en dat zal ik ook wel blijven doen, maar vaak is er geen duidelijke oorzaak. Koolvis is denk ik niet de trigger geweest, maar het zou wel kunnen. Als je hond gevoelig is voor vis, zou het theoretische gezien kunnen, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het hieraan ligt. Maar voor de zekerheid zou je met de koolvis kunnen stoppen  ;)

Ik zou ook adviseren op vers en rauw over te stappen. Het wil niet zeggen dat de aanvallen hierdoor verminderen, maar voor de algemene gezondheid voor je hond is het gewoon het allerbeste om een voeding te geven zonder granen en conserveringsmiddelen. Verder zou ik ook niet meer vaccineren, ontvlooien en alleen ontwormen als het ECHT niet anders kan. Dit zijn bekende triggers!

Groetjes,

Fieke
Door Steady
#677845
Hoi,

Bedankt voor je antwoord, ik ga mn aandacht eens even richten op vers voedsel. Hoewel bij Canex niets van deze troep inzit (staat in elk geval niet op de zak) wil ik toch meer weten over het verse eten.  :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#677848
Steady schreef: Hoi,

Bedankt voor je antwoord, ik ga mn aandacht eens even richten op vers voedsel. Hoewel bij Canex niets van deze troep inzit (staat in elk geval niet op de zak) wil ik toch meer weten over het verse eten.  :)
8)
Door chrisje
#677867
Steady schreef: Hoi,

Bedankt voor je antwoord, ik ga mn aandacht eens even richten op vers voedsel. Hoewel bij Canex niets van deze troep inzit (staat in elk geval niet op de zak) wil ik toch meer weten over het verse eten.  :)
Ik bekijk het altijd zo ... als het langer dan enkele dagen goed blijft, zitten er bewaarmiddelen in.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#677920
Steady schreef: Hallo,
Ik ben Frans en heb een Border Collie Steady van twee en een half jaar oud. Hij heeft last van epilepsie en wil graag meer weten over voeding+epilepsie.
Heeft iemand ervaring dat als je een hond koolvis geeft, het een trigger voor een aanval kan zijn? Dat hier bepaalde voedingsstoffen inzitten dat een aanval oproept? We hebben namelijk gister koolvis gegeven omdat hij dat zo lekker vindt, maar sindsdien heeft hij 3 aanvallen van epilepsie gehad. Hij heeft ook eerder al aanvallen gehad hoor, maar ik wilde weten of iemand bekend is met voeding en epileptie... :-\
Misschien een stomme vraag, maar word jouw hond ieder jaar ingeent?
Door Steady
#677935
Ja inderdaad elk jaar, hij is pas bijna 3 hoor, maar evengoed... ik heb gehoord dat dat ook niet echt goed is voor een hond met epilepsie ? :confused1:
Door Sennaruby
#677948
Nee, vooral de enting tegen hondenziekte is een trigger. Sowieso is het onnodig om elk jaar je hond tegen alle ziekten te laten vaccineren, maar een hond met epilepsie zou ik niet of zeer matig laten vaccineren. Senna krijgt geen vaccinaties meer. Op het forum van epilepsie bij honden staan diverse topics over vaccineren en Linda heeft er ook een scriptie over geschreven. Staat daar in de bieb. Is Steady recent nog gevaccineerd of ontwormd misschien?

Groetjes,

Fieke
Door ~Joke~
#677991
Ik zou de hond zo snel mogelijk op rauw overzetten en alle granen uit de voeding weglaten. Als de hond een allergie voor vis heeft kan ik me voorstellen dat hij er een aanval op krijgt.
Verder stoppen met vaccineren, ontwormen en gif zoals frontline advantage, stronghold enz enz.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door