Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Firenze
#677420
Eindelijk zijn we zover dat we een zo goed als - hopelijk een beetje uigebalanceerd - menu hebben samengesteld. Het gaat eigenlijk nogal op gevoel.....

Eerst zal ik even mijn honden, ruwharige teckels, voorstellen:
Allieze, 10 jaar, ca. 9,5 kg
Dezie, 5 jaar, ca. 8,5 kg
Firenze, 2 jaar, ca. 7,5 kg

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat de dames meestal gelijke porties krijgen. De ene keer Dezie wat minder omdat ze neigt naar overgewicht en Allieze wat meer of minder. Ik streef naar porties van ca. 150 gram per hond per dag. Zo nu en dan nog kant en klaar vers vlees.

Een groentenprakje bestaat meestal uit 2 soorten groenten, gekookt en gepureerd, per hond ca. 2 eetlepels: peen, broccoli, erwten, spinazie, bloemkool, koolraab, spercieboontjes.

Vezels: gekookte rijst, pasta, cornflakes, zemelen of gekookte spelt. Per hond ca. 2-3 eetlepels per keer.

Zo ziet nu ongeveer een weekmenu uit:

maandag: alleen kippenekken, geen groente of andere toevoegingen

dinsdag: carnibest met een of ander groentenprakje

woensdag: alleen redelijk bevleesde lamsbotten (meestal ribben, staart of schouderbladen) ca. 200 - 250 gram per hond die helemaal op gaan! (dus geen groenten en/of vezels)

donderdag: pens of lamshart (zonder groenten en vezels)

vrijdag: kipvleugels (zonder groenten en vezels)

zaterdag: koolvisfilet en makreel, met 2 lepels groentenprakje en vezels.

zondag: roerei met groentenprakje en vezels

Zo nu en dan krijg ik van de een of andere jager wat hertenvlees of - botten.

Verdere toevoegingen, ca. 3 keer per week per hond: 2 tabletten biergist, 1 dragee tarwekiemolie of een flinke lepel olijfolie, ca. een theelepel knoflookpoeder of 2 knoflookdragees

Tussendoor geef ik nog zo nu en dan (gemiddeld 1 keer per week):
halfvolle yoghurt (ca. 2 eetlepels per hond),
een mozzarellakaasje (gedeeld door drie honden)
een banaan, sinaasappel of appel
twee keer een plak jonge kaas (verdeeld over 3 honden)

Overige snacks:
een stuk bullepees (ca. 30 cm. per hond, ca. eens per 2 weken)
gedroogde runderoren (gemiddeld een per week per hond)

dagelijks:
een gedroogde rundvleesstrip (echt vlees, geen smackos ofzo)
een hondenkoekje (vgl. Bonzokluif)

Wil iemand hier een snaar kijken? Ik vraag me af of het zo wel ongeveer kan en hoe het met de percentages zit. We doen dit nu sinds een paar maanden zo en de honden zien er goed uit, niet te dik en een mooie glanzende vacht.
Graag jullie reactie en commentaar!!! Enne... bij voorbaat dank!!
Laatst gewijzigd door Firenze op zo 17 dec 2006, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#677675
Op zicht ziet het er zeker niet slecht uit.
Ik tel 5 soorten dier dus dat is prima,maar ik mis wel iets van lever en dat hebben ze wel nodig.
De biergisttabletten zou ik meteen weglaten,hier zit gist in en dat veroorzaakt bij de meeste honden ellende zoals huidklachten,olijfolie is goed maar nog beter is om 2 a 3 keer per week een visoliecapsule te geven.
Ook de gekookte rijst,pasta,cornflakes en gekookte spelt zou ik niet meer geven want koolhydraten daar kan een hond niets mee en zijn alleen maar belastend voor de organen plus ook weer vaak de veroorzakers van huidklachten.
Waarom kook je de groenten?
Beter is het om deze rauw en goed gepureerd te geven(staafmixer)alleen de boontjes heel licht blancheren.
Ik zou ook de erwten er voortaan uitlaten dit zijn ook weer koolhydraatbommetjes!
Succes verder  ;)
Door Lizzy
#677714
Ik ga opbouwende kritiek geven, OK? (je moet het niet lezen als zijnde dat ik vind dat je het niet goed doet, want dat is niet het geval hoor. Ik geef gewoon mijn mening, OK?).
Firenze schreef: Eindelijk zijn we zover dat we een zo goed als - hopelijk een beetje uigebalanceerd - menu hebben samengesteld. Het gaat eigenlijk nogal op gevoel.....

Eerst zal ik even mijn honden, ruwharige teckels, voorstellen:
Allieze, 10 jaar, ca. 9,5 kg
Dezie, 5 jaar, ca. 8,5 kg
Firenze, 2 jaar, ca. 7,5 kg

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat de dames meestal gelijke porties krijgen. De ene keer Dezie wat minder omdat ze neigt naar overgewicht en Allieze wat meer of minder. Ik streef naar porties van ca. 150 gram per hond per dag. Zo nu en dan nog kant en klaar vers vlees.

Een groentenprakje bestaat meestal uit 2 soorten groenten, gekookt en gepureerd, per hond ca. 2 eetlepels: peen, broccoli, erwten, spinazie, bloemkool, koolraab, spercieboontjes.
Ik denk dat je erwten beter uit je groentemix kunt halen. Deze dingen bevatten heel veel zetmeel en zijn gewoon niet zo gezond voor honden. De sperzieboontjes kook je?
Vezels: gekookte rijst, pasta, cornflakes, zemelen of gekookte spelt. Per hond ca. 2-3 eetlepels per keer.
Dit hebben je honden echt niet nodig. Ik zou dit echt helemaal schrappen. De vezels zitten al in de groente. Hiermee voer je voornamelijk koolhydraat, iets dat honden niet nodig hebben. Ergo, iets wat niet gezond is voor honden. Je kunt hooguit je vleesbotten besprenkelen met wat zemelen. Dat is iets dat Juliette de Bairacli Levy adviseert. Maar och, hoewel die mevrouw heel veel nuttigs heeft geschreven, is dit nou een van de dingen waar ik het nut niet van in zie. Ik heb het jarenlang wel gedaan hoor, maar zonder zemelen doen mijn honden het beduidend beter.

Zo ziet nu ongeveer een weekmenu uit:
maandag: alleen kippenekken, geen groente of andere toevoegingen

dinsdag: carnibest met een of ander groentenprakje

woensdag: alleen redelijk bevleesde lamsbotten (meestal ribben, staart of schouderbladen) ca. 200 - 250 gram per hond die helemaal op gaan! (dus geen groenten en/of vezels)

donderdag: pens of lamshart (zonder groenten en vezels)

vrijdag: kipvleugels (zonder groenten en vezels)

zaterdag: koolvisfilet en makreel, met 2 lepels groentenprakje en vezels.

zondag: roerei met groentenprakje en vezels

Zo nu en dan krijg ik van de een of andere jager wat hertenvlees of - botten.
Ik kom eerlijk gezegd niet verder als vier diersoorten (dus ik denk dat niet goed tel ofzo? Aangezien Tieneke er 5 telt!). Ik denk dat je inderdaad zeker lever en nier aan je menu kunt toevoegen. Lever vind ik echt wel essentieel. Hoeft niet zoveel te zijn hoor, al geef je maar 20 a 40 gram per week, maar voor de vitamines wel noodzakelijk, denk ik.
Verdere toevoegingen, ca. 3 keer per week per hond: 2 tabletten biergist, 1 dragee tarwekiemolie of een flinke lepel olijfolie, ca. een theelepel knoflookpoeder of 2 knoflookdragees
Persoonlijk ben ik geen voorstander van biergist. Ergo, het bevat afval van de bier-industrie en veroorzaakt vaak op de langere termijn schimmels en gisten in darmen en op de huid. Als je persee vitamine B wilt geven, dan kun je beter kiezen voor een vitamine B complex zonder gist. Olijfolie: daarvan heeft het nut zich bij honden nog nooit bewezen. Ik zou zelf eerder kiezen voor een vetzuur waar honden bewezen wel wat aan hebben, namelijk visolie. Met knoflook poeder en dragees zou ik zelf oppassen. Een teveel aan knoflook kan bloedarmoede veroorzaken. Ik denk dat het veiliger is om 1 keer per week 1 teentje knoflook over je hondjes te verdelen.
Tussendoor geef ik nog zo nu en dan (gemiddeld 1 keer per week):
halfvolle yoghurt (ca. 2 eetlepels per hond),
een mozzarellakaasje (gedeeld door drie honden)
een banaan, sinaasappel of appel
twee keer een plak jonge kaas (verdeeld over 3 honden)
Heerlijke extraatjes allemaal!
Overige snacks:
een stuk bullepees (ca. 30 cm. per hond, ca. eens per 2 weken)
gedroogde runderoren (gemiddeld een per week per hond)

dagelijks:
een gedroogde rundvleesstrip (echt vlees, geen smackos ofzo)
een hondenkoekje (vgl. Bonzokluif)
Mjah... ik denk dat ik hier beter niet op in kan gaan... Ik vind namelijk al dit soort kant en klare dierenwinkel snacks niet zo....
Wil iemand hier een snaar kijken? Ik vraag me af of het zo wel ongeveer kan en hoe het met de percentages zit. We doen dit nu sinds een paar maanden zo en de honden zien er goed uit, niet te dik en een mooie glanzende vacht.
Graag jullie reactie en commentaar!!! Enne... bij voorbaat dank!!
Je percentages zijn echt heel lastig uit te rekenen. Want je hebt er geen gewichten van de voedingsmiddelen bij gezet. En ik kom hier en daar in de knel want je schrijft dat je ongeveer 150 gram per dag geeft (toch?) maar als ik optel wat je per week geeft aan voedingsmiddelen: kom ik tot 860 gram voer in plaats van 1050 gram.

Ik heb gerekend met 500 gram vleesbot in totaal en dat is 58% vleesbot.
Ik heb gerekend met 150 gram orgaanvlees in totaal en dat is 17% orgaanvlees
Ik heb gerekend met 60 gram groente in totaal en dat is 7% groente
Ik heb gerekend met 150 gram vis in totaal en dat is 17% vis

Dat ziet er prima uit. Maar ja, aangzien het behoorlijk gokwerk is, denk ik dat je er even zelf naar moet kijken in hoeverre het klopt.
Door Firenze
#679809
Lizzy en Tieneke,

Heel erg bedankt voor jullie visie en commentaar! Ik zal de erwten meteen schrappen.
De biergist heb ik destijds (een paar jaar geleden al) toegevoegd omdat ik ergens (ik geloof in de catalogus van SPAT) had gelezen dat dit weerstandsverhogend werkt, maar jullie uitleg is logisch en begrijpelijk. 
Ik zal, als de tarwekiemolie dragees op zijn overschakelen op visolie-dragees - dat was ik sowieso al van plan. Je hoort er zoveel over dat het goed spul is.
Over de vezels (rijst, granen, pasta etc.) had ik gelezen op een duitse barfsite (http://www.drei-hunde-nacht.eu/barf/barf1.htm) dat dit wel belangrijk zou zijn, dus vandaar....
De groenten kook ik omdat ze anders niet goed verteerd zouden kunnen worden in het korte darmstelsel van onze hond en ongekookt slechts als vulling fungeren. Maar ik begrijp dat rauw pureren dus net zo goed is...? Even de turbo van mijn staafmixer aanzetten dan!
Lever zal ik binnenkort zeker gaan toevoegen! Niertjes vind ik zelf niet zo smakelijk, dus liever niet.
De olijfolie voeg ik meestal de dag na de vleesbotten toe omdat dan de ontlasting vaak wat moeilijk gaat. Als ze echt veel moeite hebben, dan laat ik ze wel eens een half kopje melk drinken; dat werkt ook nogal laxerend. Lijkt me toch altijd beter dan een klysma ofzo. Bovendien vinden ze melk heeeeerlijk!

Het kan best dat de hoeveelheden niet helemaal kloppen, maar de dames zien er puik uit en doen het prima. Dus dat is voor mij dan maar de graadmeter.

Nogmaals jullie dank!!  :) Ik was echt benieuwd naar jullie mening!
Groetjes,
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door