Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sorcha
#674921
Hallo allemaal,

Ik was net op een algemeen forum waar ik wel eens kom en daar werd een vraag gesteld over katten en voeding. Een kat stal alles wat ze te pakken kon krijgen aan voeding. Als reactie kreeg ze van iemand te horen dat ze de kat alleen nog maar droge brokjes moest geven, beslist geen natvoer meer en dat haar eigen katten alleen nog maar Tom Poes brokjes kregen. Ik heb meteen gereageerd, want een vriendin van mij heeft 3 katten met blaasgruis rondlopen, dit omdat ze alleen droogvoer kregen. Ook erbij verteld dat onze katten nu vers vlees krijgen enz.
De persoon die de Tom Poes gaf reageerde op zich wel goed. Ze heeft na het lezen van mijn stukje haar dierenarts gebeld. Die haar dus zo'n beetje vertelde dat ik hartstikke gek was, grrrrrr.
Ik heb nog een stukje terug geschreven, maar ik word hier zo moedeloos van. Hoe doen jullie dat? Blijven jullie inpraten op mensen die niet echt willen luisteren, of laten jullie het maar gaan?

Groetjes.
Door Boefke
#675001
Het heeft pd geen zin om op mensen in te praten die niet willen luisteren. Sterker nog: ze zullen alleen maar meer overtuigd raken van hun eigen gelijk. Het is een kunst om zo in gesprek te raken met mensen dat ze uiteindelijk zelfstandig tot de conclusie komen dat vers beter is en niet omdat jij dat zegt. Ik zelf bezit die kunst niet. Het enige wat ik doe is zeggen wat ik voer, waarom ik dat doe en hoe het mij bevalt. Wat mensen daar verder mee doen moeten ze zelf maar weten. Maar je grrrrr-gevoel ken ik ook wel hoor ;)
Door Sorcha
#675020
Dank je wel voor je reactie Boefje  :)

Je hebt gelijk, het heeft geen zin om mensen van iets proberen te overtuigen waar ze niet in willen geloven. Ik wil ook helemaal niemand iets opdringen, maar als je merkt dat je katten zich zo veel beter voelen nu ze vlees krijgen, wil je dat zoveel mogelijk mensen met katten dat weten  ;)

Ik ga nu even de ren in met een schaal kuikentjes  ;D
Door Robian
#675238
Ik doe ook geen moeite.
Zelfs mijn vriendinnen snappen niet waar ik mee bezig ben :D
Ik heb het wel geprobeerd hoor, maar het antwoord wat ik kreeg was...ja maar puntje puntje is er wel 13 jaar oud op geworden 8)

Ik kan er niet mee zitten. Als men echt geinteresseerd is dan merk ik het wel en dan leg ik het uit.
Dat gevoel wat jij hebt dat is heeel bekend, dat had ik vroeger ook.

Troost je, het gaat vanzelf over :D :D :D ;D ;D
Door *Robin*
#675417
Ik doe ook geen moeite meer om iemand over te halen die toch van zijn/ haar eigen gelijk is overtuigt. Als iemand het wil horen: Spread the word!! en zo niet jammer dan ;)
Door jet
#675530
ik heb al een paar keer  op een andere site mensen te proberen te  overtuigen,met nul resultaat .
als ik nu op die site  ben en ik lees dat iemand problemen heeft met haar/zijn kat doe ik nog geen eens meer moeite ,ik vind het wel jammer dat deze mensen het ook niet willen proberen.maar ja ::)


               
Door Sorcha
#675735
Misschien dat ik ook maar stop mensen te proberen te overtuigen, alleen als ze echt interesse tonen inderdaad, dan is het anders.
Ik krijg trouwens veel reacties op het feit dat ik kuikens geef. 'Wat zielig '
Tja, ik vind het erger dat kuikentjes vermalen worden tot kunstmest. Heb dan liever dat mijn poezenbeesten ze lekker oppeuzelen  ;D
De mensen die het zielig vinden eten wel allemaal vlees, maar volgens hen is dat anders  :D
Door *Robin*
#676049
Die lieve pluizige arme donzige kuikentjes eten zij ook gewoon op hoor alleen dan zijn ze niet gelijk uit het ei dood gemaakt maar na een heleboel ellende en marteling, dan vind ik zo'n kuikentje minder zielig hoor :rolleyes2:
Door judithj81
#676121
Ik probeer ook om vriendinnen om te praten om ze op versvoer te zetten maar niemand luistert naar mij >:(
ik baal er ook van dat ik niet goed kan uitleggen waarom het beter is.  het zit wel allemaal in mijn hoofd maar het komt er dan gewoon niet goed overtuigend uit.
gister was ik bij een trimster samen met een vriendin en die vriendin had haar hond eens een biefstuk gegeven. toen vroeg die vrouw; hij was toch wel gebakken he?
ooohhh ik kon wel door de grond zakken maar reageren durfde ik niet gewoon omdat ik niet goed aan andere mensen kan uitleggen waarom en dat vind ik wel jammer..
Andere mensen vinden ook altijd dat ik mijn katten verwend maar dat slaat toch nergens op want ze krijgen gewoon wat ze horen te krijgen!
Door Sorcha
#676519
Zo'n kuikentje vind ik ook minder zielig dan die, niet meer als kip te herkennen wezentjes die iedereen altijd eet Robin.

Ik ken je probleem wel een beetje Judith, alleen weet ik heel goed hoe ik mensen zou moeten overtuigen. Ik ben alleen zo bang om mensen die ik ken te kwetsen, daarom zwak ik mijn verhaal steeds af zodat het toch niet goed overkomt. Bij mensen die ik niet ken kan ik m'n verhaal wel goed doen, maar zelfs die houden vast, want ze willen eigenlijk niet weten dat vlees beter is. Ze willen liever die makkelijke droge brokjes geven. Want ze zeggen toch dat daar alles in zit wat een kat nodig heeft?  :wall:
Ach, als je eigen poezenbeesten maar krijgen wat ze nodig hebben  ;)
Door Nelly
#676754
Ook ik heb vroeger wel geprobeerd om mensen te overtuigen dat vers rauw vlees beter voor katten en honden (heb ze beiden), maar heb dit opgegeven, men wil het toch niet horen. Nu zeg ik het alleen nog maar als ik komplimentjes krijg over m'n dieren omdat ze er zo goed uitzien.
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#683521
Hoi,
vorige week woensdag kregen we te horen dat een van onze katers chronisch nierfalen heeft, en kreeg renal brokjes mee van de dierenarts. "Helaas"...hij vond er niks aan. Ik ben me dus helemaal gaan verdiepen in de voeding en kwam dus ook hier. Inmiddels heb ik ze bijna volledig aan de CB en als aanvulling brokjes van catloversgold.
Mijn dierenarts was helemaal geschokt, want daar zitten toch heel veel eiwitten in?
Ik wist best hoe het zat, maar ben ook heel slecht in uitleggen als ik me in het nauw gedrongen voel. Nog erger, ik wordt er dan zelf ook weer heel onzeker van....
(ben dus meteen weer gaan lezenlezenlezen)

Onze zoon van 8 is zeer pricipieel vegetarier, die gaat echt bijna over z'n nek van vlees, zo erg vind hij het doodmaken van dieren,  (hij begrijpt natuurlijk wel dat een kat niet overleeft op broccoli en knolvenkel)  dus met kuikentjes hoef ik niet aan te komen  - hoeft ook niet weet ik, en hypocriet is het ws ook wel, want ik eet wel kip...maar toch.. -  en ik moet zeggen dat muizen, hamsters e.d mij ook te ver gaat. Tuurlijk is het de natuur enzo, maar hier heb je het over huisdieren....met namen als Gijs of Knabbeltje....ik denk toch dat het iedereen ook te ver zou gaan om kittens te voeren aan een hond? (al heb ik een buurman die daar heel anders over denkt)
Grenzen maken zulke gesprekken natuurlijk moeilijk, zo persoonlijk...en dat blijft altijd lastig uitleggen.

Ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb in iedergeval, erg leerzaam :-)
groet!
Inge
Door Sorcha
#683534
Ingeastrid,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het zo rot vind dat jullie kater chronisch nierfalen heeft. Ik hoop dat het goed gaat met de CB. Er is hier in ieder geval ook heel veel info te vinden over katten met nierproblemen, maar dat heb je natuurlijk zelf al lang gezien  ;)
Ik vind het helemaal niet hypocriet dat je geen kuikentjes e.d. wilt/kunt geven.
Het was voor mij ook heel erg wennen. Ik geef geen hamsters of konijntjes oid, alleen kuikens. Muisjes heb ik geprobeerd, maar er was er maar 1 van de 13 geinteresseerd, dus die geef ik ook niet meer.
Kuikens geven heb ik lang uitgesteld en de eerste keer had ik er echt moeite mee. Nu niet meer, want het is iedere dag feest voor de kuikeneters hier, dus ik richt me daar op en probeer er niet te veel bij na te denken.
Beterschap voor je poezen(kater)beest!!!!!!!
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#683540
Hoi,
dank voor je vriendelijke reactie..
Wat wel gek is, als de katten buiten muizen en vogels vangen heb ik daar nauwelijks problemen mee...ja, ik gruwel wel even, maar accepteer wel dat de kat nueenmaal geen spruitjes vangt...
Onze kater Han(neman) heeft dit voorjaar, toen hij nauwelijks 1 jaar was een hele ekster gevangen! En dan moet je bedenken dat hij maar een kleintje is! Ik zag em weglopen achter een struik en dacht "wat loopt hij raar", dus ik erheen..had hij dus die ekster! Hij moest helemaal met z'n nek omhoogstrekken omdat die vogel veeeel te groot voor em was. Haha....
Nou stikt het hier van de (merel-etende) eksters, dus ik was niet erg rouwig. Al zeg ik in gedachten dan wel dag tegen zo'n dier...maar dat doe ik dan weer niet bij carnibest haha, de mens blijft een raar dier!
:-)
Inge
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door