Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#672654
Het vernieuwde menu van Damey, samengesteld door een Canadese arts:

800 gram koolvis
800 gram konijn
336 gram kalkoenvleugel
4,500 gram kalkoenfilet, indien mogelijk met vel, zonder bot
224 gram kippennek, zonder vel
336 gram kipkarkas
2.750 gram paardenvlees
1,500 gram gemalen rundvlees (gehakt), 15% vet
1,500 gram pens
56 gram lams rib
224 gram varkens rib
180 gram lamshart
450 gram runderlever
3 kippeneieren
5 eierschalen
80 gram sla
80 gram wortel
80 gram broccoli
80 gram bloemkool
80 gram komkommer
80 gram aubergine
400 gram zilvervliesrijst (gekookt gewicht)
3 theelepels kelp
600 ml magere yoghurt
21 x vitamin E 200 IU
6 levertraan capsules
250 mg zinc citrate
1800 mg magnesium citrate
50 mg mangaan
1 theelepel No-Salt
De hoeveelheden is weer voor een periode van 3 weken
Laatst gewijzigd door Boris-Amber-Damey op zo 10 dec 2006, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#672665
Woon je in Canada? Dan kun je waarschijnlijk wel varken voeren. FF checken of er in jouw regio geen Aijeszky voorkomt.
Woon je in NL, dan zou ik dat varken weglaten.
Rijst zou ik niet voeren. Koolhydraten heeft een hond niet nodig en het kan behoorlijk schade aanrichten aan de nieren en/of diabetes veroorzaken.
Gemalen rundvlees, waarom gemalen? Lappen zijn veel beter.
Sla is 99% water, voedingswaarde is miniem. Als bladgroente is bv paksoi of spnazie veel waardevoller.
Waarom eischaal? Voer liever voldoende goed bot.

Supplementen: liet ik weg. Af en toe een klein beetje kelp voor extra jodium kan geen kwaad, alle andere zaken krijgt een hond voldoende binnen met een goed uitgebalanceerd barf-dieet.
Alleen visolie zou ik geven aangezien er geen vette vis in je dieet zit. Levertraan is niet hetzelfde als visolie trouwens.
Wat is No-salt? Geen zout, dat snap ik, maar wat dan?
Door Boris-Amber-Damey
#673317
[quote="Kruimel"]
Oeps ... dat had ik gemist  :-[ :-[

Beschouw het maar als niet geschreven dan, van de ziekte van jouw hond heb ik totaal geen verstand.
[/quote]
Maak niet uit hoor  ;)
Ik weet niet of jullie het op prijs stellen dat ik de menu's hier plaats?

Er is nog geen arts in Ned. die verstand heeft van SLE en 'hondenvoer' maar gelukkig heeft Damey haar arts iemand gevonden die er wél (wat) verstand van heeft en zij heeft voor mij nu regelmatig een online consult met die Can. arts.
Ik ben er ontzettend blij mee en ik ben er ook al achter dat Damey van bepaalde voeding een opvlamming van haar ziekte krijgt. Dat krijgt ze voorlopig gewoon niet meer, misschien wel nooit meer  ???
Ik wil haar heel graag rauw blijven voeren, ook al is het dan erg eenzijdig nu, gelukkig nooit zo eenzijdig als brokken :)
Door Lizzy
#673335
[quote="Boris-Amber-Damey"]
Maak niet uit hoor  ;)
Ik weet niet of jullie het op prijs stellen dat ik de menu's hier plaats?
Er is nog geen arts in Ned. die verstand heeft van SLE en 'hondenvoer' maar gelukkig heeft Damey haar arts iemand gevonden die er wél (wat) verstand van heeft en zij heeft voor mij nu regelmatig een online consult met die Can. arts.
Ik ben er ontzettend blij mee en ik ben er ook al achter dat Damey van bepaalde voeding een opvlamming van haar ziekte krijgt. Dat krijgt ze voorlopig gewoon niet meer, misschien wel nooit meer  ???
Ik wil haar heel graag rauw blijven voeren, ook al is het dan erg eenzijdig nu, gelukkig nooit zo eenzijdig als brokken :)
[/quote]
Ja, zeker weten! Ik vind het buitengewoon interessant. Helaas denk ik dat het aantal goede tips dat je zult krijgen misschien niet overdonderend groot is, maar wij  kunnen in ieder geval weer veel leren van jou. Ik weet natuurlijk niet of jij dat interessant vindt of op prijs stelt....

Toch heb ik, ondanks dat Kruimel schrijft geen verstand van deze ziekte te hebben, wel dezelfde vraag als zij. Waarom sla en waarom rijst? Puur uit interesse!
Door Boris-Amber-Damey
#673345
[quote="Lizzy"]
Ja, zeker weten! Ik vind het buitengewoon interessant. Helaas denk ik dat het aantal goede tips dat je zult krijgen misschien niet overdonderend groot is, maar wij  kunnen in ieder geval weer veel leren van jou. Ik weet natuurlijk niet of jij dat interessant vindt of op prijs stelt....

Toch heb ik, ondanks dat Kruimel schrijft geen verstand van deze ziekte te hebben, wel dezelfde vraag als zij. Waarom sla en waarom rijst? Puur uit interesse!
[/quote]
Ik vind het erg prettig dat ik het gewoon mag plaatsen! Niet alleen voor mezelf, maar voor SLE / auto immuunpatiënten in de toekomst! Én zeker voor jou/jullie om meer kennis te krijgen over BARF en auto immuunziektes!
Volgende week ga ik met Damey weer naar Leida voor een acupunctuurbehandeling en zal ik haar vragen of zij misschien weet wat het nut is van o.a. sla en rijst.
Word vervolgd...
#676115
Vandaag weer met Damey'tje naar haar hom. arts geweest voor een acupunctuurbehandeling.

De (bio)-zilvervliesrijst wordt gegeven om de benodigde koolhydraten en vezels.
Zilvervliesrijst bevat 1434 kJ, 8 gram eiwit, 2 gram vet waarvan 1 gram onverzadigd, 72 gram koolhydraten en 8 gram vezels, 1 mg natrium, 250 mg kalium, 12 mg calcium, 1 mg ijzer en 0,30 mg B1 en 0,07 mg B2.

Ze krijgt maar 400 gram gekookte zilvervliesrijst per 3 weken dus het is niet echt veel hè

Wat sla betreft, dat bevat vitamines, ijzer, vezel

Hier zijn toch wel meer mensen die groene groentes geven aan hun hond?
Damey krijgt geen andijvie en spinazie meer omdat dat haar ziekte doet opvlammen maar op sla reageert ze niet
Laatst gewijzigd door Boris-Amber-Damey op do 14 dec 2006, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#676330
Boris-Amber-Damey schreef: Vandaag weer met Damey'tje naar haar hom. arts geweest voor een acupunctuurbehandeling.

De (bio)-zilvervliesrijst wordt gegeven om de benodigde koolhydraten en vezels.
Zilvervliesrijst bevat 1434 kJ, 8 gram eiwit, 2 gram vet waarvan 1 gram onverzadigd, 72 gram koolhydraten en 8 gram vezels, 1 mg natrium, 250 mg kalium, 12 mg calcium, 1 mg ijzer en 0,30 mg B1 en 0,07 mg B2.

Ze krijgt maar 400 gram gekookte zilvervliesrijst per 3 weken dus het is niet echt veel hè
Nee, dat is zeker niet veel. Maar goed, wel opmerkelijk dat zij dan blijkbaar vinden dat Damey koolhydraat nodig heeft. Ik ben wel benieuwd naar waarom zij vinden dat Damey koolhydraat nodig heeft (want ik denk dat iedere hond daar buiten kan, buiten zwangere honden in een bepaalde periode en buiten honden met lever problemen).
Wat sla betreft, dat bevat vitamines, ijzer, vezel

Hier zijn toch wel meer mensen die groene groentes geven aan hun hond?
Damey krijgt geen andijvie en spinazie meer omdat dat haar ziekte doet opvlammen maar op sla reageert ze niet
Ja, ik. Maar ik gebruik geen sla. Omdat ik denk dat het wel meevalt met de vitamines, ijzer en vezels. Maar kwaad kan het niet natuurlijk! Jammer dat je geen andijvie en spinazie kunt gebruiken... Hebben meer groentes deze uitwerking? Poeh, wat een vreselijke moeilijke ziekte he... En waterkers, zou dat een optie zijn?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 15 dec 2006, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Yves
#676356
Ik weet hier echt helemaal niets van dus misschien roep ik nu iets heel doms. Maar veldsla, daar zit toch wel veel vit. in en ijzer dacht ik ook. Is dit iets om te geven ipv gewonen sla?
#676635
[quote="Yves"]
Ik weet hier echt helemaal niets van dus misschien roep ik nu iets heel doms. Maar veldsla, daar zit toch wel veel vit. in en ijzer dacht ik ook. Is dit iets om te geven ipv gewonen sla?
[/quote]

Is een heel andere soort dan kropsla, en idd veel meer nuttige stoffen. Het hangt er dus vanaf waarom bv spinazie of andijvie niet mogen als bladgroente, ook allebei veel nuttiger dan kropsla.

Vezels, ach, mijn honden fungeren iig prima zonder, ik weet niet of jouw hond ivm zijn ziekte ook dramproblemen heeft waardoor hij speciaal vezels nodig heeft? En voor de energie is vet de aangewezen stof voor honden en katten en niet koolhydraten, maar er kan dus een reden zijn dat hij geen of weinig vet mag.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door