Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#67580
Er is al veel over geschreven maar ik heb niet echt gevonden wat ik zocht..... vandaar nog een keer deze vraag.

Sunday heeft altijd veel last van smeer in zijn oren (hij heeft lange én langharige oren) al sinds ik hem heb. Gewoon, standaard donkerbruin (yuk)

Hij heeft gelukkig nog nooit oorontsteking ofzo gehad en dat wil ik graag zo houden.
Nou heb ik geen oorcleaner meer, van de week schoongemaakt met lauw water met wat echinacea druppels, maar met een cleaner reinig je, volgens mij, veel dieper in het oor.

Wat is nou wijsheid? Ik zat zelf te twijfelen tussen 3 opties, maar aanvullingen zijn altijd welkom.

1) nieuwe oorcleaner kopen (en wat is dan een goed merk?)
2) met warm water en echinacea schoonmaken (was eingelijk ff improviseren omdat de cleaner op was)
3) een huismiddeltje van de DA, scheutje zonnebloemolie in het oor en dan flink masseren en laten schudden. Of misschien dat zilverwater ook helpt of beter is?

Nou brand maar los, hoe meer antwoorden hoe beter ;D ;D

Grtz Femke
Gebruikersavatar
Door Angelique
#67582
Femke schreef: Er is al veel over geschreven maar ik heb niet echt gevonden wat ik zocht..... vandaar nog een keer deze vraag.

Sunday heeft altijd veel last van smeer in zijn oren (hij heeft lange én langharige oren) al sinds ik hem heb. Gewoon, standaard donkerbruin (yuk)

Hij heeft gelukkig nog nooit oorontsteking ofzo gehad en dat wil ik graag zo houden.
Nou heb ik geen oorcleaner meer, van de week schoongemaakt met lauw water met wat echinacea druppels, maar met een cleaner reinig je, volgens mij, veel dieper in het oor.

Wat is nou wijsheid? Ik zat zelf te twijfelen tussen 3 opties, maar aanvullingen zijn altijd welkom.

1) nieuwe oorcleaner kopen (en wat is dan een goed merk?)
2) met warm water en echinacea schoonmaken (was eingelijk ff improviseren omdat de cleaner op was)
3) een huismiddeltje van de DA, scheutje zonnebloemolie in het oor en dan flink masseren en laten schudden. Of misschien dat zilverwater ook helpt of beter is?

Nou brand maar los, hoe meer antwoorden hoe beter ;D ;D

Grtz Femke
Een oorcleaner die bij uitstek geschikt is om het oor diep te reingen/spoelen is die van Oster/ PawFormance.

Olie zou ik absoluut niet in dat oor doen aangezien die al vet genoeg is.
Door ine
#67583
Eeeeeeeeeh, ik doe zelden of nooit wat met die oren!
Heb ook zelden of nooit problemen! ::)
Mijn eerste Lab wel, Ramses had vanaf het begin problemen met de oren, maar bleek ook voor alles allergisch te zijn, toen hij 14mnd was! :(
Door Lupa
#67600
ik doen ook nooit wat met de oren en het zijn lange oren.
femke weet je het zeker dat het geen Mijt is?

wat ook helpt is dat je (help angelique, hoe zeg je dat?)
de onderkant van het oor qua vacht uitdunt, ik vermoed dat sunday daar heel veel haren heeft en daardoor niet veel lukcht erbij kan.
ik bedoel bij de oor ingang.
Door Lizzy
#67624
Hoi Femke, als het oor van Sunday gewoon wat vies is maar niet stinkt of jeukt, dan zou ik er persoonlijk afblijven. Je kunt (af en toe) met een vochtig watje de oorschelp een beetje schoonmaken. Hoeft niet, maar dat kan wel. Let wel op dat je het vuil daarmee niet dieper het oor in duwt.

Als het oor wel viezig ruikt of als Sunday er jeuk aan heeft, dan vind ik dat je het zeker schoon moet maken maar dan alleen met een oorreiniger. Je kunt ook de oordruppels van Prodier (VSM) gebruiken. Ik heb daar zelf erg goede ervaringen mee. Olie vind ik een slecht plan, zilverwater is voor ontstekingen en die heeft hij niet en water met echinacea helpt niet voldoende. Dat heeft gewoon geen reinigend effect.

Ik zou het zelf trouwens ook met een oorreiniger schoonmaken (of Prodier) wanneer er echt hele klonten met oorsmeer in zitten. Het hangt er dus ook vanaf hoe vuil ze zijn.

Heb je ze trouwens altijd schoon gemaakt met reiniger? Want dat zou de reden kunnen zijn waarom het nooit een ontsteking is geworden, maar oorreiniger kan net zo makkelijk ook de reden zijn voor veel oorsmeer..... Er kan namelijk een stofje in de oorreiniger zitten waardoor je juist de aanmaak van oorsmeer activeert. Ik zou zelf dus gaan voor Prodier oordruppels van VSM. Daarmee pak je ook de oorzaak aan van de aanmaak van oorsmeer.

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door sylvia
#67680
Ik maak hier standaard iedere week de oren schoon met een oorcleaner,en ook hier nooit geen oorproblemen,hoewel ik een oorprobleem ras heb.
Ik zweer bij specicare oorcleaner ,die is trouwens ook alleen bij de da verkrijgbaar.

ps,je gooit er wat in masseert het oor en laat ze de viezigheid er zelf uitschudden ,de oorschelp even drogen met een schone doek en klaar is kees,je hoeft dus niet met watten ed het oor in,het oor ingaan met iets is altijd een slecht idee.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 18 mar 2004, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#67739
sylvia schreef: Ik maak hier standaard iedere week de oren schoon met een oorcleaner,en ook hier nooit geen oorproblemen,hoewel ik een oorprobleem ras heb.
Ik zweer bij specicare oorcleaner ,die is trouwens ook alleen bij de da verkrijgbaar.

ps,je gooit er wat in masseert het oor en laat ze de viezigheid er zelf uitschudden ,de oorschelp even drogen met een schone doek en klaar is kees,je hoeft dus niet met watten ed het oor in,het oor ingaan met iets is altijd een slecht idee.
Heb Specicare oorcleaner vanmorgen ergens op de site van een internetwinkel gevonden. Je kan het dus ook buiten de dierenarts om krijgen. Weet alleen de site niet meer.
Door Lizzy
#67750
Ik heb ook een hond met probleem-oren (Basset) en ik maakte haar oren vroeger ook iedere week schoon. Mijn persoonlijke ervaring is toch dat veelvuldig schoonmaken niet altijd het goede resultaat heeft.... Ik maak de oren van Whoofer nu alleen nog maar schoon als ze echt vuil zijn.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#67755
Lizzy schreef: Ik heb ook een hond met probleem-oren (Basset) en ik maakte haar oren vroeger ook iedere week schoon. Mijn persoonlijke ervaring is toch dat veelvuldig schoonmaken niet altijd het goede resultaat heeft.... Ik maak de oren van Whoofer nu alleen nog maar schoon als ze echt vuil zijn.
ik krijg bij bijna iedere veterinaire keuring een verbaasde en goedkeurende blik van de da's aldaar dat de oren er perfekt uitzien,nooit zulke mooie cockeroren gezien,en het zijn dan zeker niet de eerste cockeroren die op de show naar binnen zijn gegaan.
Misschien ligt het eraan met wat je ze schoonmaakt.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 18 mar 2004, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#67758
Hier houden de woeffie's elkaar schoon. ;DUitgebreidt likken ze elkaar in de oren en wee als er een vergeten wordt. De een draait dan met het koppie naar de ander, zodat de ander wel MOET "badderen"' ;D
Door Femke
#67930
Nou Sunday zijn beharing op zijn oor is zeker niet te lang. Vorig jaar heeft de trimster ze he-le-maal gekortwiekt. Is ook zeker weten de laatste keer dat ik bij een trimsalon geweest ben (wil niemand tegen de schenen schoppen, zal altijd wel de verkeerden getroffen hebben, in 3 verschillende salons). Totaal 5 keer geweest en altijd was er wat. Zelfs vorig jaar dus zijn oren kaalgeknipt terwijl ik had gezegd dat ik dat niet wilde (was me al 1 keer eerder gebeurd). Mevrouw was druk met van alles en nog wat maar dat de boodschap zo slecht overkwam >:( >:(

Ze vraagt nog: wil je hem volgens de rasstandaard van de Duitse Staande getrimd hebben? Misschien bedoelde ze de korthaar ::) ::) maargoed daar ging het nu niet over :-[ ;D

Hij heeft 1 cabrio-oor (hangt altijd binnenste buiten) dus die krijgt lucht genoeg :D

Sunday heelft altijd wat klonterige oren gehad, meestal maakte ik de schelp alleen schoon met een watje met water tot de DA zei dat ik beter een cleaner kon gebruiken, volgens hem zou er dan minder oorsmeer inkomen. Ik weet zo niet welk merk ik had maar het rook sterk naar eucalyptus.

De oren werden er wel schoon van voor zolang als het duurde.

Hij heeft geen jeuk, tis niet rood, het ruikt niet naar, hij heeft gewoon al van pups af aan altijd vieze oren :-\

>>ps,je gooit er wat in masseert het oor en laat ze de viezigheid er zelf uitschudden ,de oorschelp even drogen met een schone doek en klaar is kees<<, zo deed ik het altijd, buiten anders heb ik de cleaner aan het plafond zitten ;D


Ik denk dat ik de prodier ga gbruiken, Lizzy hoe kom ik eraan? Op internet bestellen?
Door Lupa
#67965
even verduidelijken
ik bedoel niet het haar op het oor ,op de flap of hoe je dat noem maar onder het oor, als je de oor optilt bij het gat van het oor.

En volgens de ras standard een langharig stander heeft mooie lange oren.
Dus als je naar een verkeerde trimster bent geweest kan ik er niks aan doen ;D
Door Femke
#68039
Lupa schreef: even verduidelijken
ik bedoel niet het haar op het oor ,op de flap of hoe je dat noem maar onder het oor, als je de oor optilt bij het gat van het oor.
ahh... Daar bedoel je... Nee hij heeft er niet veel haren maar wel een plukje dat een beetje naar binnen groeit, moet ik dan maar afknippen? Of heb je een hekel aan doe-het-zelvers?
En volgens de ras standard een langharig stander heeft mooie lange oren.
Dus als je naar een verkeerde trimster bent geweest kan ik er niks aan doen ;D
:-* :-* :-* :-* :-* voortaan kom ik alleen bij jou okee?
Enne bij Jeanne,....en wie zijn er nog meer trimster?

Straks is mijn hele hond bloot! ;D ;D ;D
Door Lupa
#68058
als het haar echt naar binnen groeit zou ik dat afknippen, af en toe kun je ook de oren met een elastiek(een aardig elastiek ;D ;D) omhoog vast maken, bv tedijns het eten , even een beetje laten luchten.

ik heb geen hekel aan doe het zelf mits je het goed doet ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door