Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Anya
#675377
Ik ben bezig met het maken van een menu voor Ciske.

Ciske is een Duitse Herder teef van 15 maanden en ca. 32 kilogram.
Ciske heeft tijdelijk bedrust i.v.m de gevolgen van haar aanrijding.

Ik heb begrepen dat ik normaal gesproken zo'n 2% van haar lichaamsgewicht aan moet houden.

Zou het beter zijn om in haar geval de komende weken 1.5% aan te houden?

2% van het lichaamsgewicht is 640 gram per dag X 7 dagen = ca. 4500 gram per week

Ik ben uit gegaan van 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaanvlees, 15% groentemix + overige.

Ik moet dus per week gebruiken:
50% vleesbotten = 2250 gram
20% spiervlees = 900 gram
15% orgaanvlees = 675 gram
15% groente en overige = 675 gram

Nu moet ik nog even uitzoeken wat wat is (Lizzy, bedankt voor je lijstje)

Met de lijsten van verkooppunten op barfplaats heb ik dit gemaakt:

Maandag:
250 gram Lamsrib
300 gram rundvlees (snijsels)
100 gram groentemix

Dinsdag:
500 gram Konijn/eend of zo
250 gram lever of zo

Woensdag
500 gram gram Kipkarbonade
100 gram groentemix

Do
500 gram Lamshart
100 gram groentemix

vrijdag
500 gram Geitennek
100 gram groentemix

za
500 gram hele vis
100 gram groentemix

zon
500 gram Schapennek
100 gram groentemix

Zijn er nog alternatieven voor nekken?
Laatst gewijzigd door Anya op wo 13 dec 2006, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#675399
Oh bah, wat erg, dat ze een aanrijding heeft gehad! En toch zou ik zelf eerst 2% aanhouden. Ze is nog zo jong en ze moet nog uitzwaren. Als ze te dik wordt, kun je altijd nog naar 1,5% gaan.

Zal ik even wat voorbeelden geven van wat wat is?

Vleesbotten: kippennek, kippenvleugel, kipkarkas, delen van hele kip, eendennek, eendenvleugel, delen van hele eend, parelhoenkarkas, delen van hele parelhoen, konijnenbout, delen van heel konijn, geitenribben, lamsribben, hertenribben, etc. Geitenribben en lamsribben en hertenribben zijn niet zo geschikt als beginnersbot.

Spiervlees: runderkopvlees, rundersoepvlees, runderpoulet, lamsvlees (vraag om goedkope snijdsels!), kalkoenvlees, geitenvlees, hertenvlees, kipfilet, kortom, al het vlees dat het skelet bij elkaar houd/om de botten 'heen gewikkeld' zit.

Orgaanvlees: runderhart, runderlever, rundernier, runderlong, runderpens, lamslever, lamshart, lamsnier, lamspens, schapenpens, geitenhart, geitenlever, geitenpens, kippenhart, kippenmaag, kippenlever, hertenpens, hertenhart, hertenlever, eendenlever, eendenhart.

Groente: alle groentes behalve prei en ui. En niet teveel knoflook en koolsoorten.

Overigens: gezonde tafelrestjes, rauw eitje, rauwe ongezouten gemalen nootjes, zuivel, visolie: is overige.
#675416
[quote="Dommel70"]
Bedankt voor je lijst. Hier kan ik wat mee.

Het lijkt wel of ik uit de stad kom. Ik weet niet wat wat is  :D Niet verder vertellen, hoor  :-X
[/quote]

[fluisterstand]Van mij zal niemand niks horen hoor[/fluisterstand] :-X ;D ;D ;D
#676360
IK heb mijn nieuwe menu in mijn eerste bericht gezet. Ik hoop dat het ergens op lijkt. Ik ga morgen met Mien naar het IC in Rotterdam om het een en ander te kopen, dus adviezen zijn welkom.

Groetjes,
Anja.
#676371
Dommel70 schreef: Ik ben bezig met het maken van een menu voor Ciske.
Maandag:
250 gram Lamsrib
300 gram rundvlees (snijsels)
100 gram groentemix
Prima! In plaats van rundersnijdsels kun je ook heel goed runderkopvlees nemen. Dat is meestal goed te betalen en prima gezond (mits het niet alleen kimmels en vet is - kimmels zijn witte puntjes die bij kopvlees zitten. Het heeft weinig voedingswaarde).
Dinsdag:
500 gram Konijn/eend of zo
250 gram lever of zo
250 gram lever kan zorgen voor dunne ontlasting. Verdeel dit anders over 2 maaltijden en geef bijv. 250 gram lamshart erbij (en dan bij de lamshart van donderdag doe je dan weer 125 gram lever).
Woensdag
500 gram gram Kipkarbonade
100 gram groentemix

Do
500 gram Lamshart
100 gram groentemix

vrijdag
500 gram Geitennek
100 gram groentemix

za
500 gram hele vis
100 gram groentemix

zon
500 gram Schapennek
100 gram groentemix

Zijn er nog alternatieven voor nekken?
Ziet er allemaal prima uit, maar schapennek zou ik echt niet geven. Lamsnek is eigenlijk (vind ik) al knetterhard en schapennek is echt te hard. Ik zou geitenribben geven van jonge geitjes (geschikt voor de hond - dat weten ze bij het IC wel. Heb je besteld? Het zou zo lullig zijn als je daar komt en ze hebben niet meer genoeg van de spullen die jij nodig hebt).

Overigens: is jouw hond al gewend aan vleesbot? Als ze nog niet gewend is, geef dan nog helemaal geen botten van grotere dieren maar beperk je tot kippennekken de eerste week (als vleesbot). Daarna kun je ook ingeknipte kippenvleugels geven. En dan eend en konijn. En als dat allemaal goed verteerd wordt, pas dan zou ik ribben geven.
#676392
Lizzy, bedankt voor je antwoord. Ik weet nu een beetje hoe ik een menu moet maken.  Ik geef dan geen schapen en lamsnekken, maar lamsribben.

Ciske is gewend aan botten, dus die botten moeten geen probleem zijn. Ik was al heel lang van plan om te gaan barfen, maar ik zag er als een berg tegenop om een menu te maken en ik was bang voor tekorten. De basis was dus KVV en ik had twee barf-dagen. Ze doet het daar heel goed op.

Ik heb net mijn bestelling gedaan bij het IC, dus als het goed is, kan ik zondag beginnen met fulltime-barfen.
#676395
[quote="Dommel70"]
Lizzy, bedankt voor je antwoord. Ik weet nu een beetje hoe ik een menu moet maken.  Ik geef dan geen schapen en lamsnekken, maar lamsribben.

Ciske is gewend aan botten, dus die botten moeten geen probleem zijn. Ik was al heel lang van plan om te gaan barfen, maar ik zag er als een berg tegenop om een menu te maken en ik was bang voor tekorten. De basis was dus KVV en ik had twee barf-dagen. Ze doet het daar heel goed op.

Ik heb net mijn bestelling gedaan bij het IC, dus als het goed is, kan ik zondag beginnen met fulltime-barfen.


[/quote]

Graag gedaan. En je weet niet 'een beetje' hoe je een menu moet maken: je hebt het helemaal hartstikke goed gedaan! En als je lam, rund, kip, geit, vis, eend of konijn gaat voeren: dan voer je 6 verschillende diersoorten en dat is echt hartstikke goed! Dan de groentemix met overige er nog bij: ik weet zeker dat jouw hond het hartstikke goed gaat doen! Dus, veel plezier met het barfen!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door