Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Robian
#664782
Nadat Pepper een week aan de sch**t is geweest heb ik de heren maar eens helemaal overgezet op Barf.
De lever die in het menu staat is door de heren mondjesmaat of niet gegeten.
Meisje is net zo'n afvalcontainer, die schuift echt alles naar binnen wat ik haar voorzet.

Hier het menu. Ik ben op dinsdag begonnen.

Dinsdag: kippenek / lamslever / eendagskuiken
Woensdag: kippenek / lamshart / eendagskuiken
Donderdag: kippenek / lamshart / hertevlees
Vrijdag: hertevlees / kippenek / kabeljauw
Zaterdag: kippelever / paardevlees / eendagskuiken
Zondag: paardevlees / kipkarkas / eendagskuiken
Maandag: paardevlees / eendagskuiken / kippenek / rundvlees

Ik geef ongeveer 1 tot 2 kippenekjes per kat per dag. Als ik dat bijvoorbeeld een dag niet doe, dan heeft Pepper de volgende dag dunne ontlasting.
Zo moest ik hem zondag de kont weer wassen ::)

De percentages die ik probeer te hanteren zijn RMB 45% - Orgaan 25% - Spiervlees 30%. Ik heb het ongeveer uitgerekend in maaltijden. Dat zou RMB 6 maaltijden - Orgaan 4 maaltijden en spiervlees 4 maaltijden.
De eendagskuikens beschouw ik als heel prooidier en gaat dan van het totaal af.

Wat denken jullie ervan? Gevarieerd genoeg?

Gr. Sylvia
Door *Robin*
#665061
Ik vind het er goed uit zien hoor, alleen ik zou die tweede dag lamshart weg laten, maar waarom weet ik niet, misschien vind ik het percentage orgaan wat hoog. Ik gaf altijd 15% orgaan. verder vind ik het menu goed gevarieerd hoor :thumbsupup:
Door Robian
#665248
Nog een andere vraag.

Lever wordt hier erg slecht gegeten. Ik heb nu alleen nog runderlever die ik nog niet geprobeerd heb.
Kippelever en lamslever is afgekeurd, gekookt of ongekookt, ze motten het niet.

Mochten de heren nu de runderlever afkeuren, is het dan een ramp dat ze het niet krijgen?

Gr. Sylvia
Gebruikersavatar
Door sylvia
#665272
Robian schreef: Nog een andere vraag.

Lever wordt hier erg slecht gegeten. Ik heb nu alleen nog runderlever die ik nog niet geprobeerd heb.
Kippelever en lamslever is afgekeurd, gekookt of ongekookt, ze motten het niet.

Mochten de heren nu de runderlever afkeuren, is het dan een ramp dat ze het niet krijgen?

Gr. Sylvia
Ja dat is wel een beetje een ramp want lever zorgt voor de opname van calcium .
Het is dus wel een belangrijk component van de barfmaaltijd maar gelukkig hoef je weer niet veel te geven. Hier krijgen de katten zo'n 30 gram per week en desnoods doe je er de kook over. Ik snij het voor de katten in flinterdunne reepjes en doe het door iets heel lekkers en dan nog zalmolie erover.
Door Robian
#665562
sylvia schreef: Ja dat is wel een beetje een ramp want lever zorgt voor de opname van calcium .
Het is dus wel een belangrijk component van de barfmaaltijd maar gelukkig hoef je weer niet veel te geven. Hier krijgen de katten zo'n 30 gram per week en desnoods doe je er de kook over. Ik snij het voor de katten in flinterdunne reepjes en doe het door iets heel lekkers en dan nog zalmolie erover.
Ook voor de gekookte vorm wordt de neus opgehaald.
Flinterdunne reepjes door iets lekkers is misschien een oplossing, dat gaan we proberen ;)
Door *Robin*
#665576
Robian schreef: Als jij 15% orgaan geeft, waar laat je dan die 10%?
Geef jij dan meer RMB of meer spier?

Gr. Syl
ik geef idd meer rmb

ik pureer de organen altijd omdat Bailey het anders niet eet. ik doe er een paar eieren in en dan voor een maand of twee orgaan (alles door elkaar) en dat pureer ik met de staafmixer. misschien wel wat overdreven maar zo eten ze het allebei ontzettend graag ;)
Door Robian
#675232
sylvia schreef: Ja dat is wel een beetje een ramp want lever zorgt voor de opname van calcium .
Het is dus wel een belangrijk component van de barfmaaltijd maar gelukkig hoef je weer niet veel te geven. Hier krijgen de katten zo'n 30 gram per week en desnoods doe je er de kook over. Ik snij het voor de katten in flinterdunne reepjes en doe het door iets heel lekkers en dan nog zalmolie erover.
Sylvia nog een klein vraagje, als ik het goed heb dan is lever de bron voor vitamine A en D.
Zorgen die vitamines voor de opname van calcium?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door