Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Toran
#67423
Chaya is te dun. Nou ja.. op zich mooi slank, maar ik wil er wat meer op hebben, want ze oogt te iel en dat vind ik niet mooi. Ze krijgt veel beweging dus ze heeft uiteraard dan ook wat meer eten nodig.
Ze krijgt nu Energique versvlees, met als tussendoortje pens of kip of iets anders. Soms stel ik zelf een maaltijd samen (ik moet het allemaal nog een beetje leren).
Maar ik vind haar nog steeds te dun. Financieel kan ik het me niet veroorloven haar nog meer versvlees te voeren.
Wat moet ik nu doen?
Ik dacht aan 3 dagen brok (een brok waar veel in zit), 2 dagen versvlees, 1 dag pens, en 1 dag BARF.
Is dit goed of word het afgekeurd :P? Ik denk dat het nog goedkoper is ook, en een stuk afwisselender.
Is het slecht om je honden gedeeltelijk op brok te houden? Ik ben benieuwd... alvast bedankt !
Door crutz
#67425
t kan prima,
MAAR
Ace was ook altijd redelijk mager en is pas echt op gewicht gekomen nu ik de brok helemaal heb afgeschaft, hou daar dus wel rekening mee

ze hebben vaak ff nodig om te wennen aan het gemis van koolhydraten, kunnen daardoor ook nog wat afvallen, maar dat trekt meestal wel weer bij,
het is nu zelfs zo dat ik aan het overwegen ben om Ace te gaan minderen in de hoeveelheid voer omdat hij anders TE zwaar wordt ;)
Door qyan
#67426
persoonlijk zou ik, als qyan te dun zou zijn en verse pens zou lusten en aan moest komen, de pensdag schrappen!!!
pens is orgaanvlees, weinig voedingswaarde en zet niet aan, uiteraard wel goed voor de darmen.
van de pens-dag een dag maken met enkel spiervlees met vet eraan ofzo.
de keren dat ik qyan dikker wilde hebben, ging ik 1 maaltijd laat in de avond voeren, zodat het opsloeg en er weinig van verbuikt werd.
dus bijv 3 dagen energique (orgaan en spiervlees) en dan 1 dag barf, maar zonder orgaanvlees?
zou ik doen, weet niet of het goed is ;D
en 3 dagen brokken en of het slecht is: wat je je niet kan permitteren kan niet!
dus zoek een brok zonder chemische toevoegingen en andere rotzooi erin.
maar komen vast veel meer opties ;D
Door Toran
#67427
Wat voor brokken zouden dan goed zijn ???. De andere twee krijgen Farmfood maar daar word ze niet dikker op.
Kan ik niet gewoon extra gehakt oid bijvoeren ofzo?
Door crutz
#67430
inderdaad de pens schrappen,
daar halen ze weinig uit,
savonds laat na de laatste ronde (dus net voor t slapen gaan) de hoofdmaaltijd wil ook nog wel eens helpen (ik voer hier maar 1 keer per dag en dat is savonds laat)

verder veel VET spiervlees,
Ace heb ik om echt bij tekomen van de zomer (toen hij er nog wel brokken dagen bij had, maar toen was hij ruim 3 kilo afgevallen omdat hij een tennisbal ingeslikt had en moest toen snel aansterken) naast zn brokken een extra maaltijd bestaande uit bv lamshart met nog veel vet er aan, spiervlees met veel vet er nog aan (doorregen lappen, vlees van de kalfsschouder met veel vet) gevoerd en dit had toen snel effect, misschien dat dat een idee is ???
Door Helen
#67439
Ik heb laatst bij de Turk de stukken lams- en schapenvlees gehaald die ze niet verkopen. Afval dus. Bestond hoofdzakelijk uit veel vet en wat vlees. Kostte erg weinig. Ik geloof dat ik voor een kilo anderhalf euri betaald heb. Ik geef Balou dit extra op hele drukke dagen. Anders is zij ook snel dun. Misschien is dit ook een mogelijkheid voor jou. Verder zou ik de laatste maaltijd vlak voor het slapen gaan geven.
Verder blijven grote stukken vlees en botten oid langer in het spijsverterings stelsel dan gemalen voer. DAt 'vliegt' er sneller doorheen. Bij Balou merk ik heel duidelijk dat nu ik barf ik een stuk minder moet voeren dan van kvv. Ze haalt meer uit haar voedsel. Dit merk ik voornamelijk door de sterk verminderde ontlasting. Misschien scheelt het als je hond af en toe tezamen met haar gewone energique wat grotere stukken vlees en botten naar binnen krijgt.

groetjes en succes Helen
Door qyan
#67454
[quote="Toran"]
Brokken icm versvlees is toch niet goed voor de vertering?
[/quote]

zolang je ze niet door elkaar mengt, en als je op dezelfde dag voert er 8 uur tussen laat zitten.
Door Lizzy
#67472
Ik zou ook niet gaan voor brokken. Zonde.... Tenminste, als het niet hoeft, zou ik het niet doen. Je hebt grote kans dat jouw hond inderdaad het koolhydraat mist en daarom mager is/wordt. Meestal komen ze na een tijdje vanzelf weer aan. Naast het versvlees zou je bijv. wat extra vlees kunnen geven. Ik vind dat de vette stukken pens ook nog wel kunnen hoor. En vet lams/schapenvlees, vet rundvlees en vette vis. Ik weet zeker dat je haar daarmee op gewicht krijgt, zonder brokken te hoeven geven en voor weinig geld.
Door Lind@
#67477
Ik heb voor Lothar toen hij mager was geworden doordat hij erg ziek was geweest van Paul een recept gekregen waarmee ik hem aardig op gewicht heb gekregen:

Satin ball:

250 ml. warm water
1 vel gelatine (oplossen in het water)
100 gram Nutrix rijstebloem van Nutricia
1 rauw ei
en 2 eetlepels stroop
Toevoegen aan het vlees.
Is niet duur.
Door Toran
#67576
Bedankt voor jullie reacties!

Ik laat het nog even bezinken voordat ik een keuze maak. Het voordeel wanneer ik 3 dagen brok ga voeren, is dat ik meer geld over hou om goed te gaan barfen.

Ik woon nog thuis en ben nog schoolgaand. Mijn moeder betaald alleen de brokken, vandaar.

Ik hou jullie op de hoogte, en meer tips zijn natuurlijk welkom! :) ;)
Laatst gewijzigd door Toran op do 18 mar 2004, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#67595
ALs je erg goed zoekt kom je met barf goedkoper uit dan op een brok hoor. De eerste weken heb ik aan barf echt fortuinen uitgegeven omdat ik mijn weg nog wat moest zoeken, maar nu voer ik hier iedere hond voor zo'n 1.5 per dag. Met een brok zal je niet veel minder uitkomen!
Door qyan
#67727
[quote="An"]
ALs je erg goed zoekt kom je met barf goedkoper uit dan op een brok hoor. De eerste weken heb ik aan barf echt fortuinen uitgegeven omdat ik mijn weg nog wat moest zoeken, maar nu voer ik hier iedere hond voor zo'n 1.5 per dag. Met een brok zal je niet veel minder uitkomen!
[/quote]

ligt er ook aan waar je woont ;)
ik heb ooit uit gerekend dat als ik hier wil gaan barfen met qyan, dat ik nog duurder uit ben per dag als de 2,95 per kilo carnibest per dag.
of het barf menu moet bestaan uit kip, kip en kip, maar dat lijt me ook niet de bedoeling.
Door Helen
#67733
Ik denk zelf dat je er beter aan doet om gewoon alle dagen kvv te voeren evt. met extra toevoegingen als schapenvet. Dan dat je drie dagen brokken bijvoert. Wist je dat je bijv. op de markt ( echt iedere markt) kippenruggen kan kopen voor 50 eurocent de kilo. Soms kan je stukken afvalkip ook gratis krijgen. Vette vissenkoppen zijn ook aan het einde van de dag gratis. Zo kan je heel goedkoop barfdagjes financieren.

groetjes Helen
Door An
#67856
TGroenten kan je meestal ookg ratis ontfrutselen vand e groentenboer, gewoon de groenten vragen die hij normaal zou weggooien omdat ze wat geblutst zijn ofzo! Ik krijg zo echt prima spul!! Ik heb zelfs teveel meestal ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door