Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wieke
#673169
Na al weer een hele tijd kkv te voeren, wil ik beginnen om voor de teckel zelf BARF te maken. De grote hond bij mij is een muts, lust bijna geen enkele soort vlees, dus begin ik klein ;)

Nu heb ik net een lever gehaald, die weegt al drie ons, genoeg voor ruim twee weken teckel orgaan vlees.
De afwisseling is dus niet zo groot, en gaat dan per aantal weken worden. Volgende keer haal ik weer een hart, daar mag ie dan ook weer een paar weken mee doen.

Maakt het uit dat ik per maand een wisselend menu geef, ipv per dag/week.
Dus eerst een paar weken het ene menu, dan weer een paar weken het andere menu.

Ik wissel wel af per dag met botten, spier- en orgaan vlees, en met groenten.
Maar ja, een kilo kippennekken voor een teckel is niet binnen een week op.(al zou hij dat wel willen 8))
Gebruikersavatar
Door Angelique
#673172
Ik vind een maand persoonlijk erg lang. Als je een stukje lever hebt gekocht van 3 ons dan is het wellicht ook mogelijk een nog kleiner stukje te kopen. IK zou dan liever een paar stukjes orgaan tegelijk kopen en er gemengde pakketjes van maken en daar dan maar drie maanden mee doen.
Door Yves
#673194
Ik ga nu ook barfen en geef elke week 1 soort orgaanvlees. Wel wissel ik dit per week af.
Lever en nieren koop ik van lam of kalf dus die zijn niet zo groot en hart kan ik per ons bij de slager halen. Pens is wel wat groot dus die ligt bij mij een tijdje in de vriezer.
Door wieke
#673206
Angelique schreef: Ik vind een maand persoonlijk erg lang. Als je een stukje lever hebt gekocht van 3 ons dan is het wellicht ook mogelijk een nog kleiner stukje te kopen. IK zou dan liever een paar stukjes orgaan tegelijk kopen en er gemengde pakketjes van maken en daar dan maar drie maanden mee doen.
Als het geen kwaad kan laat ik het idd wat langer in de diepvries liggen
Door Lil
#673302
Hier ligt vlees ook wel eens vijf maanden in de vriezer, geen probleem. Soms komt er dan wat vriesbrand op, voor mezelf wil ik dit niet, omdat het niet smaakt, maar de hond maakt het helemaal niets uit.
Door Jojo
#673353
Je kunt ook kippenorgaantjes nemen en lamsorgaantjes. Die zijn een stuk kleiner en makkelijker in porties te verdelen en in te vriezen ;)
Kippenhart en levertjes kun je ook gewoon in de meeste supermarkten kopen per ongeveer 300 gram :D
Door wieke
#673500
Jojo schreef: Je kunt ook kippenorgaantjes nemen en lamsorgaantjes. Die zijn een stuk kleiner en makkelijker in porties te verdelen en in te vriezen ;)
Kippenhart en levertjes kun je ook gewoon in de meeste supermarkten kopen per ongeveer 300 gram :D
Ik neem het orgaanvlees mee van de keurslager, als ik voor onszelf boodschappen ga doen :-[ De rest van het vlees is steeds een stukje wat ik van ons deel afhaal, behalve de botten dan.
Verwend klein hondje! Ik zal eens de vakken in de supermark gaan afstruinen.
Eigenlijk is het toch een restjes hondje, van de groente die wij eten gaat er een handje van naar de hond(wel rauw), het mormel eet zo weinig en de kinderen zijn blij met elke boon die ze minder hoeven te eten!

Ik zal in ieder geval grotere hoeveelheden invriezen, dan kan ik meer afwisselen.
Door Twiz
#673523
Weet je, mijn hond van 36 kilo krijgt maar net 300 gram lever per twee weken, dus dat is wel veel voor een teckel.
Orgaan geef je in totaal niet meer als 15 á 20 % (en dan 20 % bij een flinke hoeveelheid pens) van het totale menu.
Stel, je geeft pens dan kun je de helft van die 20 % pens geven, die andere 10 % kun je dan beter verdelen over hart, nier en lever, dat betekent in mijn geval dat er (van 15 % orgaan incl. pens) 7 % pens is en de overige 8 % verdeel ik in, 3 % hart, 3 % nier en 2 % lever.
Dan kom ik uit op 500 gram pens, 200 gram hart, 200 gram nier en 150 gram lever per week.

Oeps........dat ziet er ingewikkeld uit zoals ik het heb geschreven. Al luisterd het ook weer niet zo heel nauw bij een flinke hond. Maar bij een teckel kun je snel teveel of te weinig van iets geven.
Als je even schrijft hoeveel je hond per dag of per week totaal eet, is het wat makkelijker te berekenen hoeveel lever (en ander orgaan) het menu mag bevatten.
Door wieke
#673617
Ik heb het heel netjes berekend, mbv de tabellen op deze site. hij krijgt 20 gram orgaan vlees per dag, vandaar dat ik zo lang met mijn kalfslever doe van 300 gram!

Ik heb 50% bottenvlees is 80 gram per dag
          15% groente is 20 gram per dag
          15% orgaan is 20 gram per dag
          20 % spier is 30 gram per dag
Uitgaande van een teckel van 7 kilo.
Door Yves
#673629
Ik heb net zelf een menutje voor mijn hond gemaakt.  :D

Ik zat onwijs moeilijk te doen met kleine hoeveelheden orgaan, spiervlees enz. Maar het schijnt dat je ook gewoon 1x per week orgaan kan geven. Dus niet 7 dagen 20 gram, maar 1x 140 gr pens en de volgende week 140 gram lever.
En je hoeft ook niet precies op de gram af te wegen. Als je hond maar rond dat gewicht krijgt en niet aan komt of afvalt dan doe je het goed.  :)
Door Cathelijn
#673699
ik zou zelf en lever en hart kopen en evt wat ander orgaan, kleine porties maken en het zo toch afwisselen. Qua kosten maakt dat natuurlijk niet uit...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door