Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Yves
#671906
Ik geloof dat ik er drie dagen meebezig ben geweest. Het was een zware bevalling maar het menu voor Yves is af.
Yves krijgt met dit menu niet elke dag dezefde hoeveelheid. de ene dag krijgt hij iets meer maar de andere dag ook weer wat minder. Als ik dit niet doe dan krijg ik het menu echt niet rond.

Achtergrond:
Yves is 10 jaar en weegt 5.8 kg
Menu op basis van 2% van zijn lichaamgewicht
Behoefte per dag ongeveer 120gr
Behoefte per week 812 (wijkt af van werkelijkheid)

Het menu:
maandag 120gr duif
dinsdag 60 gr lamspens + 50 gr groenten
woensdag 120 gr lamsribbetjes of geiten ribbetjes
donderdag 40gr kalfslever + 25 gr groente +60 gr geitenvlees
vrijdag 120 gr hertenribbetjes of kipkarkas of haasrug
zaterdag 40 gr runderhart of lamsnier + 25 gr groenten + 40 gr eendenpoot
zondag 80 gr kwartel + 40 gr sardien

vleesbot 490 gr
groenten 100 gr
orgaan 140 gr
spiervlees 100 gr (sardien heb ik tot spiervlees gerekend)
Totaal 830 (omdat het wordt afgerond wijkt dit af van behoefte per week)

Waar ik tegenaan loop is dat ik vleesbot geef met veel vlees dus meer dan 50/50 verhouding (1/2kwartel, 1/2duif, eendepoot, haasrug) krijgt nu Yves in verhouding te veel spiervlees?
Heb ik het zo goed gedaan? En wat moet ik nou aanhouden die 812 gr per week of 830 gr per week?
Door Hanny
#672015
Wat lastig, zo'n samengesteld menu. Hier is ook een kleine hond, maar die kan wel veel meer eten. Is 5 jaar, dus dat maakt ook wel verschil.
Zou het niet handiger voor je zijn om bv. eens in de twee weken een hele pens maaltijd te geven en iedere week een vismaaltijd.
Hoe ga je 40 gram eendenpoot afwegen en geven, even slikken en weg. Zo zou dat hier gaan.
Je zou ongeveer 400 gram vleesbot moeten geven, je geeft wat meer, omdat er veel vlees aan zit, dan kun je dat in mindering brengen op het spiervlees, dat zal wel ongeveer kloppen. Echt precies kun je dat toch niet uitrekenen. Als hij goed poept zal het wel kloppen (simpel gedacht).
Ik zie nergens een eitje staan, het zal wel niet echt nodig zijn, maar het is wel goed. Zelf geef ik een kleine hond geen heel ei per keer, maar dat is gewoon mijn idee.
Als ik jou was, zou ik proberen om voor een mini hond (ik vind 6 kilo, niet echt mini) een maxi menu samen te stellen, leuk voor je hond en makkelijk voor jou, als je eenmaal de gang erin hebt.
Veel succes er mee.

Hanny
Door Bianca1
#672175
ik denk dat je het jezelf een beetje moeilijker maakt dan nodig met al die verschillende en exacte gewichten. Je samenstelling en afwisseling lijkt me verder prima, dus dan is het aan je zelf hoe je het daarbinnen samenstelt. Ik heb hier ook twee niet al te grote honden, bijna 7 en ruim 9 kilo en ik doe het als volgt. Ik kijk naar de totalen per week (afgerond) en binnen elke categorie ga ik dan vaste hoeveelheden verdelen, dus bijvoorbeeld vleesbot altijd 100 gram, orgaan 50 gram, vlees en vis 50 gram, want dat verpakt gewoon veel makkelijker. zo kom je op 10 maaltijden per week uit. Of op 8 als je de maaltijden wat groter maakt en dan kun je zoals hanny schrijft, de ene keer een grote pensmaaltijd geven en de andere week iets anders.
in de praktijk kom je toch wel weer gemiddeld uit, dus je hebt ongeveer

500 vleesbot
150 orgaan
100 vlees en vis
100 groenten.

dat is in dit geval dus 850 gram. Als ik jou was zou ik je grammen dus lekker afronden. Ik durf je bijna te verzekeren dat je je 812 gram toch niet precies haalt. En als je na verloop van tijd merkt dat het toch iets teveel is (lees; hond wordt tonnetje) dan ga je naar 800. En zo puzzel je een tijdje tot je je ideale samenstelling hebt bereikt...
Door Lizzy
#672185
[quote="Yves"]
Ik geloof dat ik er drie dagen meebezig ben geweest. Het was een zware bevalling maar het menu voor Yves is af.
Yves krijgt met dit menu niet elke dag dezefde hoeveelheid. de ene dag krijgt hij iets meer maar de andere dag ook weer wat minder. Als ik dit niet doe dan krijg ik het menu echt niet rond.

Achtergrond:
Yves is 10 jaar en weegt 5.8 kg
Menu op basis van 2% van zijn lichaamgewicht
Behoefte per dag ongeveer 120gr
Behoefte per week 812 (wijkt af van werkelijkheid)

Het menu:
maandag 120gr duif
dinsdag 60 gr lamspens + 50 gr groenten
woensdag 120 gr lamsribbetjes of geiten ribbetjes
donderdag 40gr kalfslever + 25 gr groente +60 gr geitenvlees
vrijdag 120 gr hertenribbetjes of kipkarkas of haasrug
zaterdag 40 gr runderhart of lamsnier + 25 gr groenten + 40 gr eendenpoot
zondag 80 gr kwartel + 40 gr sardien

vleesbot 490 gr
groenten 100 gr
orgaan 140 gr
spiervlees 100 gr (sardien heb ik tot spiervlees gerekend)
Totaal 830 (omdat het wordt afgerond wijkt dit af van behoefte per week)

Waar ik tegenaan loop is dat ik vleesbot geef met veel vlees dus meer dan 50/50 verhouding (1/2kwartel, 1/2duif, eendepoot, haasrug) krijgt nu Yves in verhouding te veel spiervlees? Heb ik het zo goed gedaan? En wat moet ik nou aanhouden die 812 gr per week of 830 gr per week?
[/quote]

Hoeveel % vleesbot geef je per week? Volgens mij iets van 59%?

In dat geval: nee, je geeft dan niet teveel spiervlees en ook niet te weinig bot. 60% vleesbot is namelijk vrij veel vleesbo. Wanneer de vleesbotten 50% vlees en 50% bot zouden bevatten, zou je hond dus 30% bot binnen krijgen (de helft van die 60% vleesbot = 30). En dat is behoorlijk veel. Een hond heeft veel minder bot nodig. Zeg dat een hond 15% kaal bot gemiddeld nodig heeft (dat zou 30% vleesbot betekenen). De rest van het hele prooidier bestaat voornamelijk uit spiervlees. Daarna organen, bloed en huid en vacht/veren, etc. Met andere woorden: een prooidier bestaat voor een groot deel uit spiervlees en dus voer je daarvan heus niet 'teveel' aan je hond.

Ik adviseer liever 50% vleesbot (en 60% is ook prima, als je inderdaad veel vleesbot geeft dat voornamelijk uit spiervlees bestaat). Want, als je op de minimale hoeveelheid vleesbot gaat zitten van 30% en je geeft dan vleesbotten die uit meer vlees als bot bestaan, dan duik je wel heel gemakkelijk onder het minimale niveau van 15% kaal bot.

En als je 50% vleesbot geeft en mensen geven vleesbotten die wel voor 50% uit bot en 50% uit vlees bestaan: dan is er niks aan de hand want een hond wordt niet ziek en gaat niet dood van 25% kaal bot. Ergo, een hond scheidt een teveel aan bot uit via de ontlasting. En een beetje teveel bot is minder schadelijk (op lange termijn) als te weinig bot.

Met andere woorden: laten die vleesbotten die je geeft voor 75% uit vlees en 25% uit vleesbot bestaan (gemiddeld). Dan bevatten ze dus gemiddeld 45% vlees en 15% kaal bot. Maar ik zie ook ribbetjes en kipkarkas en hazerug op het lijstje van vleesbot staan, dus ik denk dat je eerder tussen de 15% en 20% kaal bot zit en dat is prima.

Nou, ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest in de uitleg die ik gegeven heb! Zo niet: hoor ik het wel.

Je menu ziet er trouwens prima uit hoor! Lekker afwisselend ook!
Door Yves
#672571
Sorry dat ik een beetje laat reageer, maar ik moest het ff op me in laten werken. Ben heel blij met de reacties die ik heb gekregen. Daar heb ik wel wat aan. Het kan idd nog makkelijker (dacht dat ik het al makkelijk had gemaakt ten opzichte van het 1ste menu dat ik ooit voor mezelf had gemaakt).

Wat ik zal doen is al het vleesbot voor een week in een keer wegen en zorgen dat dit op z'n 500 gr komt.

5 dagen lang geef ik dan vleesbot van ong. 100 p.st Dit zal de ene keer een eendepoot zijn van 80gr en de andere keer een kipkarkas van 120 gr.

Groente heb ik al ijsblokjes van gemaakt. Deze wegen 25 gr. die zal ik dan samen met het vleesbot geven. Dus ook 5x per week

1x per week geef ik 100 gram spiervlees. of 1 sardien (ongeveer 120 gr)

1x per week 100 gram pens of 100 gr ander orgaan vlees zoals lever, nieren en hart. Dit zal ik per week afwisselen.

Nog ff twee vragen.
Is dit wat jullie bedoelen met een maximenu?
En Yves heeft nu twee keer sardien gehad. Dit kwam er twee keer weer uit. Wat kan ik doen om dit te voorkomen? Ik dacht zelf aan koken of in het begin 50/50 sardien/geitenvlees in een maaltijd. Of fijnmalen?

@ Lizzy, bedankt voor de uitleg. Het is heel duidelijk.
Door Lizzy
#672616
Is dit wat jullie bedoelen met een maximenu?
Geen idee wat Hanny daarmee bedoeld. Ik denk dat Hanny dat beter zelf uit kan lggen.
En Yves heeft nu twee keer sardien gehad. Dit kwam er twee keer weer uit. Wat kan ik doen om dit te voorkomen? Ik dacht zelf aan koken of in het begin 50/50 sardien/geitenvlees in een maaltijd. Of fijnmalen?
OK, waarschijnlijk vindt Yves het dan een beetje te zwaar/te vet. Ik zou hele sardientjes niet koken. De graten worden dan te hard. Ik zou zelf 1 sardien tegelijkertijd geven (of een halve), dit inderdaad fijnknippen (malen is niet nodig) en mengen met of vlees of pens en eventueel nog wat yoghurt. Als Yves het uit blijft spugen, dan zou je ook eens zalmkop kunnen proberen. Ik heb hier 1 hond die sardien ook uitbraakt maar zalm wel goed verteerd.
Door Yves
#672635
Bedankt voor je reactie. Ik zal een 1/2 sardien gaan klein knippen en mengen met wat yoghurt. Hoop dat het lukt.
Door Hanny
#673053
Ja, hoor. Met maxi menu bedoel ik inderdaad een zo groot mogelijk stuk per dag. Makkelijk voor jou en leuk voor je hond.
Lijkt me wel een goed idee om sardien te mengen met iets anders. Je hebt een goede kans, dat hij er wel aan zal wennen.
Hier is er eentje, die later uitkotst wat ze niet zo lekker vindt, heel vaak schapenpens, dus dat zal niet meer worden gevoerd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door