Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daphne
#672842
Normaal gesproken krijg ik op mijn vaste adres voor alles van het rund altijd kalfsbotten. Vandaag kreeg ik echter runderribben.
Mag dat?

Je kon sowieso merken dat er een ander met mijn bestelling bezig was geweest. Het was geen kopvlees maar ander vlees á € 7,00 per kg. i.p.v. € 2,50 normaal gesproken.
Had het toch nodig, maar duidelijk aangegeven dat het eenmalig was. Konijn e.d. is al duur zat, rund hoeft niet zo duur te zijn.
Laatst gewijzigd door Daphne op do 07 dec 2006, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jantjehermien
#672849
Ik had laatst ook vijf runderribben en kon ze niet meer kwijt in de diepvries.Ik dacht ik leg ze gewoon in de tuin...We hebben een hondenluik dus das soms niet zo handig met dit soort dingen.Ging later op zoek alles foetsie.Kon mn ogen niet geloven alles op... en geen problemen gehad. ;D ;D
#672884
Bedankt. Fijn dat het goed gegaan is. Maar ik wil toch zekerheid of het niet te hard is. Dat het goed gegaan is, is natuurlijk nog geen garantie dat het ook goed is.  ;)
Maar we staan op het punt om alles in te pakken en naar de derde vriezer bij mijn schoonouders te brengen. Anders gooi ik het weg en hoef ik het niet in te pakken, kan ik de rest van het vlees weg brengen.
Dus weet iemand 100% zeker of runderribben wel of niet mogen??
Door tieneke
#672887
jantjehermien schreef: Ik had laatst ook vijf runderribben en kon ze niet meer kwijt in de diepvries.Ik dacht ik leg ze gewoon in de tuin...We hebben een hondenluik dus das soms niet zo handig met dit soort dingen.Ging later op zoek alles foetsie.Kon mn ogen niet geloven alles op... en geen problemen gehad. ;D ;D
Dan hebben jullie mazzel gehad dat dit nog goed is afgelopen  :-X
Jullie zouden de eerste niet zijn waarvan de hond op de operatietafel eindigt.
Laatst gewijzigd door tieneke op do 07 dec 2006, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#672889
Daphne schreef: Bedankt. Fijn dat het goed gegaan is. Maar ik wil toch zekerheid of het niet te hard is. Dat het goed gegaan is, is natuurlijk nog geen garantie dat het ook goed is.  ;)
Maar we staan op het punt om alles in te pakken en naar de derde vriezer bij mijn schoonouders te brengen. Anders gooi ik het weg en hoef ik het niet in te pakken, kan ik de rest van het vlees weg brengen.
Dus weet iemand 100% zeker of runderribben wel of niet mogen??
Nee absoluut niet geven!
Keihard en de kans op verstoppingen of erger is zeker aanwezig,buiten dat het gebit er de nodige schade van kan ondervinden.
Dus het vlees eraf en de rest weggooien!
#672891
tieneke schreef: Nee absoluut niet geven!
Keihard en de kans op verstoppingen of erger is zeker aanwezig,buiten dat het gebit er de nodige schade van kan ondervinden.
Dus het vlees eraf en de rest weggooien!
Dank je wel voor je snelle reactie!! Robert is beneden de rest aan het inpakken en gaat het dan wegbrengen. Nu kunnen we dus de ribben weg gooien en verder gaan.
#672973
Ik vind de grote kalf ribben al te hard,en de enige manier dat ik runder rib zal geven is dezelfe manier die ik gebruik wanneer ik 'n lamspoot met vlees heb.
Ik hou ZELF de bot aan beide kanten vast,en laat de hond het vlees er af trekken....wanneer ze in de rib proberen te bijten dan geef ik ze geen kans.
Dus nooit geen kalf of runderribben hier!
#673020
Ik geef dus wel kalfsribben,schouder en heupen maar dit is wel afkomstig van kalfjes van 2 tot hooguit 3 maanden oud  ;),ik knip de ribben met een gewone keukenschaar zo doormidden dus echt heel jong vlees.
Oudere kalveren/lammeren van tegen het jaar aan zijn dan ook al aardig volwassen en inderdaad knoerthard.
#673021
202spots schreef: Ik hou ZELF de bot aan beide kanten vast,en laat de hond het vlees er af trekken....wanneer ze in de rib proberen te bijten dan geef ik ze geen kans.
Ben ik hier meteen een paar vingers kwijt!  ;D ;D
#673032
Mieke Linger schreef: ik heb ooit kalfsribben gegeven (denk van een oud kalf!) maar dat vond ik veel te hard. (heb ze dus weggegooid)  runderribben zou ik nooit geven.(maar kalfsribben ook niet meer)
Vaak splinteren kalfsribben ook nogal,heb hier nog geen splinter gezien gelukkig maar in ons geval is het dan ook heel erg jong kalf,bij twijfel pak ik altijd mijn snoeischaar en als ik de rib dan niet doorkrijg geef ik het niet meer,ook al kunnen ze hier aardig wat wegwerken met hun tandjes.
Ben toch altijd meer bezorgd om de vertering.
#673054
niet weggooien hoor, dat is echt zonde. ik trek er op heel laag vuur een bouillon van, haal het vlees er dan af. vinden ze ook heerlijk en de bouillon vermeng ik met de groentenmix of iets anders wat ze minder smakelijk vinden. de botten gooi ik dan natuurlijk weg.
#673107
Bouillon van maken lijkt me inderdaad de enige optie, als je ze niet direct weg wilt gooien.

Ik kreeg ooit een keer runderibben en ik wist niet dat het runderribben waren. Ze hadden gezegd dat het kalf was. Affijn, Brutus zet zijn tanden vol enthousiasme in het bot en ik hoor "krrrrk". Pikaal 1 kies finaal afgebroken. Hij liet het bot ook direct uit zijn bek vallen met een pijnlijke uitdrukking op zijn snuit.

En ik was ook echt niet blij, zeg maar.....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door