Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Flame
#670898
Is er bij iemand iets bekend over de risico's op het overdragen van dierziekten bij vleesvee, als de de honden kvv of barf geeft?
Door Lizzy
#672182
Varkens kunnen de ziekte van Aujeszky overdragen. Nou komt deze ziekte in NL eigenlijk niet meer voor, maar het is voor honden en katten een dodelijke ziekte.

Van de vogelgriep weten we het niet precies, of het overdraagbaar is op honden en katten. Er zijn bij de laatste gevaarlijke variant wel voorbeelden geweest van tijgers en katten die besmet zijn geraakt.

Verder kan ik geen ziektes bedenken.
Door Flame
#672404
Het is niet zozeer aujeski waar ik bang voor ben,(enten wij voor) of vogelgriep. Wij hebben een boerenbedrijf en mijn man is vooral bang om allerlei virussen binnen te halen omdat je niets weet van de herkomst van het vlees, en het eten rauw gegeven wordt. De honden slippen weleens de stal in. Is er iemand die daar positieve of negatieve ervaringen mee heeft? :-\
Door Lizzy
#672410
Oh, bedoel je dat het vee iets krijgt van het vlees dat de honden rauw hebben gegeten! Nou, ik heb geen idee maar volgens mij is het erg ver gezocht en is dit niet mogelijk. Hoe had je man dat gezien, besmetten via vlees via de hond die het gegeten heeft? 
Door Flame
#672413
Onze honden slippen wel eens de stal in. Ze worden uitgelaten op het erf zelf. (Daar komen de varkens niet hoor!) Maar kan er niet via ontlasting overgebracht worden? Of dat wij het naar binnen lopen?
Door evds
#672433
Het is dacht ik wel zo dat honden als tussengastheer kunnen dienen voor een worm (geloof ik) die als deze via de ontlasting in de wei komt(of de eitjes hiervan) en door runderen wordt opgenomen kan leiden tot spontane abortussen  :-[ Maar dit is niet afhankelijk van wel of niet rauw voeren maar uitslutiend of je hond die worm heeft (als je hond normaal gezond is dan  is die kans heeeel klein).

Om bovenstaande reden laat ik hondenuitwerpselen die op mijn wei terecht komen altijd opruimen(of ruim zelf op ;D)
Door hellenbanjerbo
#672509
evds schreef: Het is dacht ik wel zo dat honden als tussengastheer kunnen dienen voor een worm (geloof ik) die als deze via de ontlasting in de wei komt(of de eitjes hiervan) en door runderen wordt opgenomen kan leiden tot spontane abortussen :-[ Maar dit is niet afhankelijk van wel of niet rauw voeren maar uitslutiend of je hond die worm heeft (als je hond normaal gezond is dan is die kans heeeel klein).

Om bovenstaande reden laat ik hondenuitwerpselen die op mijn wei terecht komen altijd opruimen(of ruim zelf op ;D)
die ziekte heet neospora. d e hond kan (heel kort maar) als tussengastheer of dame optreden als hij bijvoorbeeld heeft gesnoept van een besmette nageboorte (vinden ze echt smullen. toen wij nog melkkoeien hadden moest ik d ie als de donder uit de wei halen ). de ontlasting is dan zwaar besmet en als hij zich ontlast in de wei waar de koeien grazen is de cirkel weer rond met inderdaad akelige gevolgen voor de koe en haar kalf.
Gebruikersavatar
Door pike
#672530
antoinette schreef: is de hond ook geen tussengastheer voor toxoplasmose?
hier vooral de kat, maar ook de mens kan tussengastheer zijn  :-X
Door Flame
#673181
Van jonge konijntjes weet ik het ook zeker dat ze tussengastheer voor toxoplasmose kunnen zijn, andere jonge dieren volgens mij ook.  Volgens mij is dit alleen gevaarlijk voor mensen die zwanger zijn. :(
Door Mevroi Kruim
#673261
Flame schreef: Van jonge konijntjes weet ik het ook zeker dat ze tussengastheer voor toxoplasmose kunnen zijn, andere jonge dieren volgens mij ook.  Volgens mij is dit alleen gevaarlijk voor mensen die zwanger zijn. :(
Nou nee, het is ook gevaarlijk voor mensen met een (tijdelijk) verlaagde weerstand. Zoals wel meer op zich betrekkelijk onschuldige ziekmakers zoals bv Listeria.
Mijn zus heeft toxoplasmose gehad na een vrij zware operatie, dus toen haar weerstand slecht was. Ze is er jaren ziek van geweest. Dus niet levensgevaarlijk maar wel iets om mee uit te kijken.
Katten zijn alleen op jonge leeftijd drager, lager ontwikkelen ze zelf voldoende weerstand.
Geen reden voor mij om geen jonge katten te nemen (als de ouwetjes ooit dood gaan) maar wel een reden om de handjes goed te wassen. Kan trouwens nooit kwaad, handjes goed wassen.
Door Flame
#673548
Dank je Lizzy voor het op gang helpen van de discussie! Heeft stof tot nadenken gegeven, en ben weer wijzer geworden! :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door