Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Shirley-Chicky
#672149
Zoals hier al te lezen was: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 855.0.html heeft ook Chicky blaasproblemen.

Uiteindelijk blijkt dat ze (achteraf) al een tijdje vaginitis heeft. Er is een paar weken geleden een vaginoscopisch onderzoek gedaan en het was overduidelijk allemaal rood en geirriteerd.

Mijn theorie van het hele verhaal is dat de vaginitis 'naar binnen geslagen' is, Chicky daar blaasonsteking van gekregen heeft en naar aanleiding daarvan de Struvietgruis.
Dit zou volgens de dierenarts ook goed mogelijk zijn.

Bij het laatste onderzoek (steriele urine) was er geen gruis te vinden, wel ontzettend veel bacterien. Hiervoor staat Chicky nu al ruim 2 weken op Baytril. Dit is de meest zware antibiotica die er is heb ik me laten vertellen.

Op dit forum las ik dat Bibi goed is bij blaasproblemen dus geef ik sinds gister Bibi, met 1500 mg Vit. C (dit krijgt ze al langer) en Cranberry.

Nu was haar ph waarde steeds netjes (6,5 á 7) maar net was het helaas 8.5.  :(
Zou dit kunnen komen door de overschakeling van de combinatie Energique-dieetbrok naar alleen Bibi? (met vit. c en cranberry)


Zou ik misschien nog meer vit. c moeten geven of nog als extra appelazijn erbij o.i.d.

Ik baal er gewoon zo van.. Dacht eindelijk gevonden te hebben waar het aan lag, blijft de ph waarde netjes en nu ineens stijgt hij weer zo.  :(
Door Lizzy
#672190
Ik denk sec gezien dat dit niet te maken heeft met je overschakeling naar Bibi. Want Bibi is nou typisch een voer dat prima werkt bij blaasgruis. Welke Bibi geef je trouwens? Ik zou wel de natuurmix geven (en hooguit de bibimix, maar even niet de kip/lam&rijst). Het zou kunnen dat de blaasontsteking weer terug is. Het wil overigens niet zeggen dat de AB kuur heel zwaar is en dus goed. Als dit een AB is tegen bepaalde bacterieen en er zitten nou net andere bacterieen in de urine: dan helpt het net niet. Je zou daarom de urine op kweet kunnen laten zetten. Dan weet je tenminste zeker welke bacterie er in zit en kunnen ze een gerichte AB voorschrijven.

Geef je wel ascorbinezuur? (qua vitamine C). Ester C en calcium ascorbaat enzo: dat helpt dus helemaal niks. Extra appelazijn erbij is prima, als je het naar binnen krijgt. En cranberry, is ook prima. En, laat je hond extra veel drinken zodat ze goed doorspoelt. Doe dit niet door haar zuivel te geven maar liever een wat zoutige bouillon. En dan zou je eigenlkijk de aankomende dagen even om de paar dagen de pH waarde van de urine moeten meten.
Door Shirley-Chicky
#672212
Ik geef nu de bibi-mix maar eventueel ligt er ook natuurmix in de vriezer. Kan ik die beter geven? Ik dacht dat er in Bibi sowieso weinig granen verwerkt zaten.
Chicky's urine is op kweek gezet, daaruit kwam dat het de ecoli bacterie is die normaal in de darmen voor komt. Ze heeft toen Baytril gekregen dat is een breed antibiotica. Wel wat vreemd want in principe is dit een bacterie die makkelijk uit te roeien is. Toch blijft er veel vloeing uit de vagina komen en blijft ze sleetje rijden. (dit komt ook daar vandaan, niet van de anaalklieren)

De vitamine C is van de tuinen en bestaat uit Ascorbinezuur. Er staat niet op, dat het niet time-released is dus het zou de goede moeten zijn.

Overigens bedenk ik me nu ineens wat. Zondagavond heeft ze bij visite wat stokbrood gekregen, en wat toastjes.  >:( Uiteraard was dit al gegeven voordat ik kon zeggen dat ze dit absoluut niet mag hebben.
Hoogstwaarschijnlijk zal dit dan de oorzaak zijn.


Bouillion zal ik sowieso bij gaan geven want ik vind dat ze extreem weinig drinkt (en plast).
Door ~Joke~
#672255
Ik denk dat het ook belangrijk is dat je erachter komt hoe de vaginitus wordt veroorzaakt. Is ze gecastreerd en daardoor incontinent? Urineverlies door incontinentie is bij mijn teefje de oorzaak van vaginitus en daardoor weer blaasontsteking. Ze staat nu op de incurin en propalin om haar ECHT droog te krijgen
Door Amaryllis
#672264
Ik heb ook net dit gehad met m'n hond,was ook ecolibact.Moet wel zeggen had nog geen steriel kweek laten doen.Dit alles was ook naar aanleiding van een vaginitus.Heb 2 weken amoxciline gekregen en moest 4 gr.vit.c geven(heb wel een hond die 25kg weegt)
Had ook problemen met de voeding om de zuurgreaad goed te houden.M'n hond staat nu op carnibest en nu sis alles okee.
Moet ook bij zeggen dat door een bijtincident stond ze hiervoor ookal op antibiotica die wel ligt ook van invloed was op dit hele blaastraject.
Ik denk dat wisselen van voeding wel invloed kan hebben op de ph althans bij ons was dat wel het geval in ieder geval.
Beterschap hoor
Door Shirley-Chicky
#672326
[quote="Joke Miedema"]
Ik denk dat het ook belangrijk is dat je erachter komt hoe de vaginitus wordt veroorzaakt. Is ze gecastreerd en daardoor incontinent? Urineverlies door incontinentie is bij mijn teefje de oorzaak van vaginitus en daardoor weer blaasontsteking. Ze staat nu op de incurin en propalin om haar ECHT droog te krijgen
[/quote]

Chicky is gesteriliseerd. Voor zover ik weet is ze niet incontinent. We hebben laminaat dus dat zou ik gezien moeten hebben. Wel heeft ze een abnormale vloeiing.
Om te kijken of er misschien poliepen, tumoren of andere blokkades in de vagina zaten is er een vaginoscopisch onderzoek gedaan maar er was niets vreemds te zien.
De dierenarts dacht in eerste instantie aan een 'geultje' waarin urine bleef staan maar ook dit was niet te zien.

Ik baal er zo van, heb ook het idee dat we niet verder komen op deze manier.  :(
Door Shirley-Chicky
#672329
[quote="Amaryllis"]
Ik heb ook net dit gehad met m'n hond,was ook ecolibact.Moet wel zeggen had nog geen steriel kweek laten doen.Dit alles was ook naar aanleiding van een vaginitus.Heb 2 weken amoxciline gekregen en moest 4 gr.vit.c geven(heb wel een hond die 25kg weegt)
Had ook problemen met de voeding om de zuurgreaad goed te houden.M'n hond staat nu op carnibest en nu sis alles okee.
Moet ook bij zeggen dat door een bijtincident stond ze hiervoor ookal op antibiotica die wel ligt ook van invloed was op dit hele blaastraject.
Ik denk dat wisselen van voeding wel invloed kan hebben op de ph althans bij ons was dat wel het geval in ieder geval.
Beterschap hoor
[/quote]


Misschien een rare vraag maar hoe wisten ze dan dat het Ecoli was zonder het op kweek te zetten?

Chicky heeft 3 kuren Clavubactin (bevattende amoxicilline en clavulaanzuur) gehad en nu een kuur Baytril.
Voorlopig blijft Chicky op de Bibi met vit. C + appelazijn en Cranberry en hopelijk gaat het dan langzaamaan wat beter, net als bij jullie.  ;)
Door Lizzy
#672344
Shirley-Chicky schreef: Ik geef nu de bibi-mix maar eventueel ligt er ook natuurmix in de vriezer. Kan ik die beter geven? Ik dacht dat er in Bibi sowieso weinig granen verwerkt zaten.
Klopt, er zit weinig graan in en Bibimix en Natuurmix zijn beide prima.
Chicky's urine is op kweek gezet, daaruit kwam dat het de ecoli bacterie is die normaal in de darmen voor komt. Ze heeft toen Baytril gekregen dat is een breed antibiotica. Wel wat vreemd want in principe is dit een bacterie die makkelijk uit te roeien is. Toch blijft er veel vloeing uit de vagina komen en blijft ze sleetje rijden. (dit komt ook daar vandaan, niet van de anaalklieren)
Het kan heel goed zijn dat de urine besmet is geraakt met de e.coli bacterie trouwens. Heb je de urine zelf opgevangen of is de urine steriel afgenomen? E.coli moet inderdaad niet te moeilijk zijn om uit te roeien. Ik vind het wel vreemd, dat ze zo vloeit... Daar moet toch een reden voor zijn?
De vitamine C is van de tuinen en bestaat uit Ascorbinezuur. Er staat niet op, dat het niet time-released is dus het zou de goede moeten zijn.
Perfect!
Overigens bedenk ik me nu ineens wat. Zondagavond heeft ze bij visite wat stokbrood gekregen, en wat toastjes.  >:( Uiteraard was dit al gegeven voordat ik kon zeggen dat ze dit absoluut niet mag hebben.
Hoogstwaarschijnlijk zal dit dan de oorzaak zijn.


Bouillion zal ik sowieso bij gaan geven want ik vind dat ze extreem weinig drinkt (en plast).

Ja, ik zou even door gaan met Bibi, vitamine C, extra bouillon, cranberry en appelazijn en dan over een paar dagen de pH waarde van de urine weer meten.

En toch vind ik die vaginale uitvloeiing gek... Misschien is dat iets om eens met een homeopathisch werkend DA te overleggen.
Door Shirley-Chicky
#672385
Lizzy de vaginale uitvloeiing heeft denk ik te maken met de vaginitis. Als ik het me goed kan herrinneren had ze dit ook toen de vaginitis begonnen is. Daarna kreeg ze een hernia en dus prednison waardoor de vaginitis volledig langs me heen gegaan is. Dit is dus ook de reden dat ze er al een tijdje mee loopt. Erg slordig van mij, ik weet het. :-[ (nog slordiger van de dierenarts trouwens, ik heb de vagina-problemen een paar keer zelf aan moeten dragen voordat hij daar eens een keer naar ging kijken)

De dierenarts vond de vloeiing ook abnormaal en heeft n.a.v. hiervan het vaginoscopisch onderzoek gedaan. Toch werd er niets vreemds aangetroffen dus dat is op zichzelf al vreemd. Wat nog vreemder is dat Chicky's zusje Buffy precies dezelfde klachten heeft. :confused1:

De urine is steriel afgenomen met behulp van een echoapparaat zodat we 100% zekerheid hadden op steriele urine. Volgende week is haar kuur a.b. afgelopen en wordt er opnieuw steriele urine afgenomen. Ik ben heel benieuwd of deze antibiotica wel zijn werk gedaan heeft al heb ik zo mijn twijfels.
Door Shirley-Chicky
#673030
Ik heb zojuist door Chicky's eten een scheut appelazijn gedaan.
En uiteraard (vr)eet ze de Bibi nog steeds op alsof ze 100 jaar niet gegeten heeft.
Met de appelazijn komt het dus ook wel goed. Vanmorgen was de ph weer netjes, ong. 6,5 dus dat gaat de betere kant op.  :thumbup:
Door Lizzy
#673113
Shirley-Chicky schreef: Ik heb zojuist door Chicky's eten een scheut appelazijn gedaan.
En uiteraard (vr)eet ze de Bibi nog steeds op alsof ze 100 jaar niet gegeten heeft.
Met de appelazijn komt het dus ook wel goed. Vanmorgen was de ph weer netjes, ong. 6,5 dus dat gaat de betere kant op.  :thumbup:
Oh wauw, dit is mooi zeg! Nou, laten we nu hopen en duimen dat het zo blijft!!!!
Door Shirley-Chicky
#682337
Even een update: De laatste punctie- steriele urine was helemaal goed! Geen bacterie meer te vinden.

Ik ben hier vooral erg blij mee omdat ik hiermee mijn 'strijd'  over dieetvoer met de dierenarts gewonnen heb. Hij bleef maar volhouden dat Chicky voor de rest van haar leven op het dieetvoer zou moeten en dat het zelfs zielig zou zijn voor haar wanneer ik haar weer op vers zou zetten met vit. c enz. enz.
Toch heb ik haar, ook n.a.v. verhalen hier op Barfplaats terug gezet op vers aangezuurd met vitamine C, Cranberry en Appelazijn.

Vorige week toen de punctie gedaan werd en Chicky onder de echo lag maakte hij de opmerking: 'Je geeft zeker het dieetvoer niet meer'. Waarop mijn gezicht boekdelen sprak.  Hij dacht namelijk wat gruis te zien dwarrelen op de echo. Gelukkig heeft hij na de punctie zelf ook een urineonderzoekje gedaan waaruit bleek dat de urine helemaal gruisvrij was.    :ras:
En nu dus ook de steriele urine bacterie-vrij, ik ben er echt blij mee..!

Bij deze: Iedereen onwijs bedankt voor alle goede tips en adviezen..!
Door ~Joke~
#683983
Dat is goed nieuws!!
Hier ietsje minder. Ik mocht propalin afbouwen en prompt was Kyra alweer nat. Ik vind nog steeds wat bloed maar de vagina ziet er rustig uit. De 17e krijgt ze een acupunctuur behandeling.
Door Lizzy
#683997
Shirley-Chicky schreef: Even een update: De laatste punctie- steriele urine was helemaal goed! Geen bacterie meer te vinden.

Ik ben hier vooral erg blij mee omdat ik hiermee mijn 'strijd'  over dieetvoer met de dierenarts gewonnen heb. Hij bleef maar volhouden dat Chicky voor de rest van haar leven op het dieetvoer zou moeten en dat het zelfs zielig zou zijn voor haar wanneer ik haar weer op vers zou zetten met vit. c enz. enz.
Toch heb ik haar, ook n.a.v. verhalen hier op Barfplaats terug gezet op vers aangezuurd met vitamine C, Cranberry en Appelazijn.

Vorige week toen de punctie gedaan werd en Chicky onder de echo lag maakte hij de opmerking: 'Je geeft zeker het dieetvoer niet meer'. Waarop mijn gezicht boekdelen sprak.  Hij dacht namelijk wat gruis te zien dwarrelen op de echo. Gelukkig heeft hij na de punctie zelf ook een urineonderzoekje gedaan waaruit bleek dat de urine helemaal gruisvrij was.    :ras:
En nu dus ook de steriele urine bacterie-vrij, ik ben er echt blij mee..!

Bij deze: Iedereen onwijs bedankt voor alle goede tips en adviezen..!
Nou, wat goed!!!!!!!!!! Ik ben echt reuze blij voor je!!!!!!!
Door Shirley-Chicky
#684001
Helaas  :(

Eergister werd de vagina onrustig (rood, slijmerig, jeuk).
Gister 3x in huis geplast, buiten weer laten plassen en er zat weer slijm/bloed bij.
Vervolgens heeft ze gisteravond de hele avond geplast. Om de 10 minuten lag er weer een plasje.
Een factor kan ook stress om het vuurwerk geweest zijn, vannacht was ze namelijk 'droog'. Maar toch, ik baal echt als een stekker.  :(

Ik had nog Eurologist liggen dus dat ben ik gelijk gaan geven, de PH-waarde is overigens prima. (rond de 6)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door