Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bucko
#671767
Momenteel geven wij nog royal canin young adult weight en stones. Is speciaal voer voor gecastreerde katers/poezen. Het zou het gewicht in belans houden en voorkomen van blaasgruis( geloof ik) Aangezien (wat ik weet) vooral katers na castreren een verhoogde kans hierop hebben. (Ik weet niet meer zeker of het blaasgruis was of iets met de nieren)

Nu we langzaam gaan overstappen op KVV (cb) vraag ik me af of KVV ook goed is tegen blaasgruis? NIet dat als we dadelijk overstappen op KVV dat gecastreerde katten weer vatbaarder voor blaasgruis worden....en dikker worden

kan iemand me dit uitleggen? ???

alvast bedankt!
Door Kefraya
#671769
Vers voer (of je nou kvv geeft of zelf samenstelt) is in alle gevallen goed voor de kat.  De kans op blaas- of nierproblemen is met vers vrijwel nihil.
Ik heb zelf geen ervaring met katten met overgewicht, maar ik denk dat ook dat beter onder controle te houden is met kvv (geen onnodige vulmiddelen en koolhydraten die de kat toch niet kan verteren).
Asl je denkt dat je kat te dik wordt kun je hem volgens mij beter wat minder voeren of meer beweging geven dan een brokkenvariant geven.
Door Bucko
#671786
In kvv en barf zal wel meer vocht zitten, toch?

eentje is wat flinker, niet extreem ofzo. We meten het voer al heelg oed af en ze krijgen al vrij weinig....ik hoop als we dadelijk volledig op kvv gaan dat hij dan wat afvalt.

daarnaast probeer ik hem al meer te laten bewegen, maar hij, in tegenstelling tot zijn smallere zusje, ligt hij liever en eet ie zo graag  :P
Laatst gewijzigd door Bucko op di 05 dec 2006, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Robian
#671793
Hier lopen ook twee gecastreerde katers.
Mijn mening is dat het risico op blaas / nier problemen op kvv minder is als met brok.

v.w.b. het dik worden. Ik heb hier een alleseter van 13 jaar lopen. Als ik die niet in de gaten hou dan kan ik haar binnen de kortste tijd rollen  :D
Ze krijgt dus afgepaste porties en zo hou ik haar op gewicht.
Door Mevroi Kruim
#671821
Mijn ervaring met vers (ik barf met de beesten) is dat bestaande blaas- en nierproblemen overgingen en niet meer terugkwamen, nu al 5 jaar lang. Zonder extra verzurende maatregelen zoals cranberry, appelazijn of vit. C.
Ten eerste verzuurt vlees van zichzelf al, en ten tweede krijgt de kat veel meer vocht binnen met vleesvoeding.
Verder heb ik bij mijn katten een duidelijk Atkins-effect gezien: de dikkerds vielen af en en de dunnerds werden dikker. Na verloop van tijd verdween dit effect weer maar toen was iedereen op het goede gewicht en dat kan ik aardig zo houden. Wel moet ik voor mijn oudste katje zonder tanden en met hartkwaal inmiddels alles heel fijn snijden of malen maar de rest kauwt en knaagt en heeft prima gebitten.
Door Bucko
#671869
ben benieuwd hoe het dan zal gaan straks als ze volledig op kvv staan. Hoop niet dat Luna dan ook dikker wordt. Ze is nu zo mooi, een echte dame! :D

gisteren heb ik haar weer gefopt met het kvv...ze vindt het niet echt lekker. Ik heb een paar keer een theelepel gourmet er door gedaan anders eet ze het niet. Gisteren had ik toevallig kipfilet en heb ik twee hele kleine stukjes er door gedaan. Toch heeft ze weer alles opgegeten!!Raar beest!! ::)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door