Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#671247
lizzy heeft me geholpen met hoeveel en hoevaak ik wat moet geven en we kwam hier op uit.

50 % vleesbot-15%groentemix-15%orgaanvlees en 20%spiervlees/vis

2450 gr vleesbot per week
740 gr groentemix per week
740 gr orgaanvlees per week
980 gr spiervlees/vis per week

ma: 350 gr lamsribben
      105 gr groentemix
      105 lamshart
      140 sardien

Di:   350 kippen vleugels
      105 groentemix
      105 kippenmaagjes
      140 geitensnippers

woe:  350 gr zalmkop
         105 groentemix
         105 kiphartjes
         140 kopvlees

do:    350 kippennek
        105 groentemix
        105 runderstrot
        140 geitensnippers

vrij:   350 hertenrib
        105 groentemix
        105 niertjes
        140 kopvlees

Za:    350 geitenrib
        105 groentemix
        105 runderhart
        140 sardien

Zo:    700 gr pens

ik weet niet of ik het juist heb gedaan maar zoals een runderstrot die zijn zo groot word die niet als een volledige maaltijd gezien want ze zijn meestal rond de 700 gr.

ik hoor graag wat ik kan veranderen of verbeteren ;)


   
Laatst gewijzigd door nikeey op do 04 jan 2007, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#671262
Ziet er prima uit! Je afwisseling in diersoorten is ook subliem. Het enige dat ik wel op je menu mis is lever. Ik zou wel 1 keer per week wat lever geven.

Verder geef je vrijwel alle dagen alles. Ik bedoel, je geeft dan vleesbot, groente en orgaan. Op zich is dit prima hoor, niks mis mee. Maar, als je het voor jezelf eenvoudiger zou willen maken, dan zou je bijv. ook bijvoorbeeld 4 maaltijden spiervlees en 3 maaltijden orgaanvlees kunnen geven, ipv iedere dag. En bijv. 5 dagen per week groente. Met andere woorden (wat ik eigenlijk wil zeggen) is dat je niet alles van vleesbot, groente, orgaan, vlees over 7 dagen hoeft te verdelen.
#671351
[quote="Lizzy"]
Ziet er prima uit! Je afwisseling in diersoorten is ook subliem. Het enige dat ik wel op je menu mis is lever. Ik zou wel 1 keer per week wat lever geven.

Verder geef je vrijwel alle dagen alles. Ik bedoel, je geeft dan vleesbot, groente en orgaan. Op zich is dit prima hoor, niks mis mee. Maar, als je het voor jezelf eenvoudiger zou willen maken, dan zou je bijv. ook bijvoorbeeld 4 maaltijden spiervlees en 3 maaltijden orgaanvlees kunnen geven, ipv iedere dag. En bijv. 5 dagen per week groente. Met andere woorden (wat ik eigenlijk wil zeggen) is dat je niet alles van vleesbot, groente, orgaan, vlees over 7 dagen hoeft te verdelen.
[/quote]

ok dus als ik het goed begrijp hoef ik niet elke dag spiervlees of orgaan te geven dus ongeveer 4 keer in de week is dat goed en de groente dan 5 keer.
maar dan komt ze ook niet op die 700 gr per dag.

ik zal er weer helemaal naast zitten maar ik moet er nog steeds inkomen ik lees wel veel maar snappen doe ik nog niet echt :-[ :-[
#671369
ik zie dat je op zondag wel bijv 700 gram pens geeft. Je zou dan bijv. op 1 dag 350 gram RMB en 350 gram spiervlees kunnen geven.

Zelf krijgt Truus hier niet precies 750 gram per dag aan voeding. Ik zorg er gewoon voor dat ze, verdeelt over de 4 dagen dat ze barf krijgt, gewoon alles krijgt. Truus zit vaak over de 750 gram per dag heen en de andere dag is het iets minder... volgens mij maakt het niet zoveel uit of je hond elke dag percies de aantal grammen krijgt, als hij maar verdeelt over de week alles krijgt...

Zeg ik dat zo goed??? correct me if im wrong ;)
#671533
Nu niet.  Je geeft namelijk meer als 15% orgaan omdat je veel pens geeft. Dit gaat af van je  % RBM, groente. Maar volgens mij is het niet zo dat het nu helemaal uitbalance is, dus IK denk dat het niet zo veel uitmaakt.
#671648
Omdat ik zelf ook heel erg veel moeite heb met het maken van een menu, ben ik aan het oefenen geslagen. Als ik dan naar jouw hoeveelheden en de reactie van Lizzy kijk dan kom ik op het volgende uit.
ok dus als ik het goed begrijp hoef ik niet elke dag spiervlees of orgaan te geven dus ongeveer 4 keer in de week is dat goed en de groente dan 5 keer.
maar dan komt ze ook niet op die 700 gr per dag.
Ma,woe,vrij, zon:
Spiervlees 245 gr + groenten 150 gr + vleesbot 305 gr

Dinsdag
groenten 150 gr + vleesbot 305 + orgaan 245 gr

Don, zat:
vleesbot 460 gr +orgaan 245 gr

Per week is dit:
Spiervl 980 gr
groente 750 gr
bot 2445 gr
orgaan 735 gr

Ik heb lekker kunnen oefenen en misschien heb jij er ook wat aan.  :)
#672186
[quote="nikeey"]
thanks you ik zal het effe overnemen ik vind het nog steeds moeilijk hoor.

het lijkt allemaal zo makkelijk maar ondertussen :-\

ik dacht namelijk dat ze dat elke dag nodig hadden van het menu wat ik gemaakt heb ;)

stomme ik
[/quote]

Nee hoor, niet stom. En je mag ook wel zo voeren (elke dag alles geven). Dat heb ik eerder al geschreven. Het mag wel en als jij het prettig vindt: prima! Dan ga je toch lekker zo door? Ik dacht alleen dat je het voor jezelf te gecompliceerd had gemaakt door elke dag alles te geven. Maar als jij dat gemakkelijk vindt: dan is er niks mis mee hoor!
#685454
week 1

maandag: orgaanpakket 1 kg. Een orgaanpakket bestaat uit verschillende organen, 300 gr. hart, 300 gr. lever, 100 gram niertjes. Dan zit je op 700 gram, je kunt het aanvullen met wat pens of als je eraan zou kunnen komen een echt orgaanpakket van de islamitische slager.
Daarbij geef je twee eetlepels ruwe vezelmix.

dinsdag: eitje, kefir en yoghurt daarbij kun je aanvullen tot 900 gram ongeveer met goed bevleesde ribben, en een stukje kopvlees.

woensdag: 1 kg ribben (hert of lam)

donderdag: runderstrot

vrijdag: 1 kg. vuile pens (rund)

zaterdag: halve kip (is dat een optie voor je?) anders geef je 800 gram kippennekken en vleugels bij elkaar met een hartje en een levertje en een maagje.

zondag: 1 kg. vuile pens

week 2

maandag: de andere helft van de kip, anders kipkarkassen (of vleugeltjes en nekken etc.)

dinsdag: 800 gram spiervlees (geit) en twee sardines (ongeveer 200 gram wegen)

woensdag: 800 gram spiervlees (rund) en 100 gram kippennekken

donderdag: 1 kg. vuile pens

vrijdag: kefir, yoghurt en een eitje. Hier heb je ook weer ruimte om aan te vullen, met rib/spiervlees bijvoorbeeld, maar niet tot 900 gram, want gisteren en morgen krijgt ze 1 kg eten. Dus hier wat minder weer, ongeveer 700 gram.

zaterdag: 1 kg. ribben (hert of lam)

zondag: zalmkop (weegt ongeveer 750 gram?)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door