Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Mare
#671273
Hallo,


Wij hebben sinds vrijdag een schapendoes met lange vacht te logeren. Als het klikt, mag hij blijven. Hij is bijna zeven en gecastreerd. Wij hebben een gesteriliseerd teefje van vijf.
In de eerste instantie reageerde hij schrikkerig in huis en viel en aantal keer. Wij hebben houten en tegelvloeren in huis. Na zaterdag te overleggen met een trimmer is hij daarheen gegaan om zijn poten en kop bij te laten knippen voor meer grip en zicht. De trimmer vond zijn vacht in dermate slechte staat dat ze hem helemaal geschoren heeft. Ze kon er anders niks mee en heeft hem twee keer moeten wassen om hem schoon te krijgen (de vacht was vettig). Toen wij hem gingen halen, zag hij er jaren jonger uit.
Sinds hij thuis is, houdt hij niet op met likken aan zijn piemel. Daarnaast is hij angstiger. Hij komt niet uit zichzelf naar ons toe en als we hem gaan aaien begint hij te trillen en zichzelf weer heftiger te likken. Ook ging hij af en toe 'sleetje rijden' na het trimmen, dus met de billen over de grond, maar dat heeft hij gisteren niet meer gedaan. Hij likt voornamelijk zijn piemel.
Zaterdagochtend (voor de trimbeurt) zijn we met hem gaan wandelen en was hij best enthousiast en iets nieuwsgierig. Nu lijkt hij die interesse te zijn verloren. Ik weet wel dat hij bij de trimster in paniek is geraakt door de föhn en zelfs gehapt heeft (niks voor hem volgens zijn baas) en kan me voorstellen dat hij mede door het hele trimgebeuren (nog) geen vertrouwen in ons heeft. Dat heeft even de tijd nodig. Maar weet iemand wat het likken te betekenen kan hebben? Het is natuurlijk de eerste keer sinds tijden dat hij het ziet na het verwijderen van die lange vacht, maar deze fascinatie is niet normaal  ;) 
Door Mare
#671285
Heb het nu ook daar gepost :-)
Het is zo lastig, want ik ken de hond niet. Vandaag likt hij niet zoveel. Hij begint wel te trillen als ik hem aanhaal. Ik probeer het te negeren. Als het aan hem ligt, komt hij zijn mand niet uit. Ik weet wel dat hij bij zijn vorige eigenaar altijd de rust op zocht, als het hem te druk werd met de kinderen of visite. Dat is ook de reden dat hij bij ons is. Hij heeft twee jaar bij hen gewoond en daarvoor bij een echtpaar, dus een andere hond in huis kent hij ook niet.
Door tessa
#671515
Ik ben trimster en ik denk dat het voor de hond een beetje veels te veel van het goede is geweest.
Het likken aan zijn piemel komt omdat zijn haar daar is weggeschoren en door de stoppeljes die daar nu zitten irriteerd dat, pas op dat het niet gaat ontsteken, dit gebeurd nog wel eens.
Ik denk dat de hond angstig reageert omdat hij zijn vertrouwde jas kwijt is, dit is voor honden die toch al niet zo sterk in hun schoenen staan vaak heel vervelend, het is een heel ander gevoel, hij voelt zich bloot.
Ook kan het zijn dat hij in de trimsalon angstig is geweest (happen naar de fohn) maar hij moest toch gedaan worden dus misschien is hij voor zijn doen iets te ' hard'aangepakt.
Dit bij elkaar genomen maakt dat het vrij logiscgh is dat de hond het nu niet naar zijn zin heeft, het trekt wel weer bij maar wees entousiast tegen hem en lach hem vooral niet uit!! succes.
Door K&D
#671692
Nou, het klinkt mij ook alsof het allemaal wat te veel is geworden. Het is allemaal nieuw en onbekend, dus ik zou hem rustig laten wennen aan alles voorlopig. Als jullie inmiddels zijn derde baasje zijn dan is het best heftig voor hem.
Geef hem maar wat tijd. Onze eerste herplaatser had ook wel een poosje nodig om zich vertrouwd te voelen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#672164
ik kan me in het verhaal van Tessa vinden. Ik ben zelf ook (full-time) trimster en ik zie (hoor) ook nogal eens(vooral Doezen die nogal gevoelig zijn) dat dit gedrag voor komt. Wat ook nog zou kunnen is dat zijn liezen te kort geschoren zijn. Vraag eens aan de trimster met welke scheerkop ze hem de liezen heeft gedaan?
En het bibberen, tja hij is natuurlijk wel zijn jas kwijt. En als dit nog nooit gebeurt is bij een hond, kan dit natuurlijk vreemd zijn.
Ik ken hier wel verhalen van mensen dat de hond niet meer naar buiten durfden, en alleen maar achter de bank bleven liggen :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door