Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bucko
#670498
Ik heb een vraagje:

Momenteel geef ik mijn katten nog brokken en cb. s Morgens krijgen ze brokken en s avonds 60 gram cb voor twee katten. Sam weegt 6,8 kg(is aan flinke kant) en Luna is 4,2 (is perfect) Brokken zijn van RC en ze krijgen rond de 110 gram voor zijn tweeen. Het klinnkt niet veel, maar Sam blijft zo wel op gewicht wnat hij eet het meest van de twee.

Nu heb ik vandaag voor het eerst kwartel gekocht omdat ik dat straks naast de cb wil geven als ze gaan brokken meer hoeven. gewoon als extra. Is dat veel, 188gram weeg de kwartel, voor twee katten naast de brokken?dus ipv van de 60 gram cb?
Door *Robin*
#670643
Ik denk dat ik je niet helemaal begrijp...
Wil je die kwartel in één keer voeren of in meerdere malen?
ik zou het gewone gewicht van de caribest aanhouden als je het vervangt door iets anders dus 60 gram kwartel (ongeveer, hoeft niet precies) per dag ipv de carnibest.

je kan het ook omdraaien, de brokken vervangen door de kwartel en gewoon de carnibest blijven geven. Carnibest is toch compleet. ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#670826
Als je gewoon carnibest voert kun je best een keer een maaltijd vervangen door een kwartel.
Door Bucko
#670912
Ik wil straks als ze volledig op carnibest staan wel eens een kwartel ofzo er naast geven. Het is dus wel verstandig, begrijp ik uit de reactie, dat de hoeveelheid kwartel van het totaal aantal grammen carnibest wordt afgehaald.

Gisteren hebben ze s morgens brokken gekregen, (is altijd al wat minder zodat ze s avonds nog iets van vlees kunnen krijgen) en s avonds ieder een halve kwartel. Die is niet helemaal opgegaan, want Sam vond de botjes moeilijk te kauwen. Dus gisteren hebben ze samen 110 gram brokken + 1 kwartel gehad. De kwartel geef ik dan in 1 keer...

Ik vraag me af of dat dikmakend is als er een halve kwartel gegeven wordt naast de brokken. De kwartel woog 188gr dus ieder zouden ze rond de 90 gram extra eten naast brokken. Staat die negentig gram gelijk aan 90 gram carnibest?Of is dat anders om het veel bot is?

ik hoop nu dat ik het wat duidelijker heb uitgelegd. :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#670933
Bucko schreef: Ik wil straks als ze volledig op carnibest staan wel eens een kwartel ofzo er naast geven. Het is dus wel verstandig, begrijp ik uit de reactie, dat de hoeveelheid kwartel van het totaal aantal grammen carnibest wordt afgehaald.

Gisteren hebben ze s morgens brokken gekregen, (is altijd al wat minder zodat ze s avonds nog iets van vlees kunnen krijgen) en s avonds ieder een halve kwartel. Die is niet helemaal opgegaan, want Sam vond de botjes moeilijk te kauwen. Dus gisteren hebben ze samen 110 gram brokken + 1 kwartel gehad. De kwartel geef ik dan in 1 keer...

Ik vraag me af of dat dikmakend is als er een halve kwartel gegeven wordt naast de brokken. De kwartel woog 188gr dus ieder zouden ze rond de 90 gram extra eten naast brokken. Staat die negentig gram gelijk aan 90 gram carnibest?Of is dat anders om het veel bot is?

ik hoop nu dat ik het wat duidelijker heb uitgelegd. :)
Ikzelf zou een beetje uitkijken met het voeren van kwartel naast brokken ivm het verteren van de botten. Je kunt trouwens het gewicht van de kwartel niet vergelijken met het gewicht wat je an brokken voert. Ik zou dus gewoon helemaal over gaan op CB of een andere kvv en dan zo af en toe een maaltijd vervangen door een kwartel.
Door *Robin*
#670959
wat Sylvia zegt is wel zo handig. je kan idd kvv geven en daarnaast zelf afwisselen met vlees. ook kip en runderspiervlees is heel goed te geven maar dat zit weer veel in de Carnibest of andere soorten kvv. je kan ook denken aan lam, konijn, duif en eend. Door de brokken wordt het maagzuur minder zuur zodat de botten minder gemakkelijk verteerd worden. je katten kunnen dan aan de diarree gaan of een verstopping krijgen en ik neem aan dat dat niet de bedoeling is ;)
het beste wat je kan doen is overgaan op CB en daarnaast vlees geven. de brokken kan je helemaal weglaten, of is er een goede rede dat je brokken wil blijven geven?
Door Bucko
#670962
we hebben pas een nieuwe zak brokken gekocht van 10kg, dus die moet eerst op. Dat is een reden en omdat Luna cb eigenlijk nog niet zo lekker vindt, willen we niet dat ze te weinig eet. We moeten er ook nog bij blijven staan en s morgens is daar weinig tijd voor. Blijven we er niet bij staan dan eet Sammy alles op  :P

Maar ik heb gelezen op dit forum dat als er acht uur tussen zit dus tussen brokken en kvv of barf dat het dan wel verteerd is. Aangezien ze smorgens om kwart voor zeven al brokjes eten, dat gaat gelijk op, en s avonds kvv krijgen.

Brokken en kvv is dat wel beter qua verteren?

dus ja weet het ook allemaal nog niet helemaal precies.... :-\
Laatst gewijzigd door Bucko op zo 03 dec 2006, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#671133
Met die zak brokken zijn ze in het asiel blij  ;)
Ik heb mijn katten gewoon snel overgezet, dan aten sommige wel een tijdje wat minder, jammer dan. Ze eten bij mij ook als honden, dwz ze krijgen allemaal een bak met eten 2 x daags, en wat na 10 minuten niet op is haal ik weg. Ik zorg ervoor dat ze elkaars eten niet op kunnen eten maar ik laat ook niks staan. Ten eerste vind ik dat smerig, vooral in de zomer, en ten tweede kunnen ook katten best ff dooreten. Ik hou gewoon niet van dat gemeut met eten.
Door Bucko
#671271
ok, even kijken wat we met die brokken gaan doen...

Als ik nu de volgende keer kwartel geef dan, doe ik dat wel ipv de brokken en dan de rest carnibest aanvullen..het ziet zo ruig uit als je lieve katten ineens veranderen in een echte vleeseter die de 'prooi' aan stukken scheurt. ;D
Door Lil
#676628
Ik zet een van mijn katten op de badkamer en de ander in de bijkeuken (de hond in de tuin). Hierdoor hoef ik niet bang te zijn dat mijn jongste kat alles eet en de andere kat en de hond niets krijgen (vochten ze maar eens om hun eten, de sukkels staan het vrijwillig af...). Hierdoor gaat er geen tijd verloren 's ochtends. Ik sta om vijf uur op en heb dus geen zin om tien minuten naast de katten te staan. Nu krijgen ze apart te eten en in de tussentijd kan ik mijn eigen boterhammen smeren of mijn haren doen, noem maar op.
Door Mevroi Kruim
#676639
Lil schreef: Ik zet een van mijn katten op de badkamer en de ander in de bijkeuken (de hond in de tuin). Hierdoor hoef ik niet bang te zijn dat mijn jongste kat alles eet en de andere kat en de hond niets krijgen (vochten ze maar eens om hun eten, de sukkels staan het vrijwillig af...). Hierdoor gaat er geen tijd verloren 's ochtends. Ik sta om vijf uur op en heb dus geen zin om tien minuten naast de katten te staan. Nu krijgen ze apart te eten en in de tussentijd kan ik mijn eigen boterhammen smeren of mijn haren doen, noem maar op.
Wel zo handig!

Helaas is het logistiek wat lastig te doen voor mij om 5 katten ruimtelijk te scheiden dus ik sta er wel naast. In die tijd vouw ik bv de was of doe de was in de machine of hang iets op ofzo.
Door Bucko
#678425
ik moet zeggen het gaat steeds beter. Luna eet de carnibest nu in zijn geheel dus zonder een beetje whiskas er onder ofzo. Ze eet nu weer net zo snel als met het gewone blikvoer, dus onze dikke Sammy krijgt geen kans om het op te eten. Ik houd wel nog een oogje in het zeil, zodat ik hem eventueel nog kan corrigeren.

Dit weekend eens een kippenvleugel gegeven en ik mag in mijn handjes klappen, ze eten het gewoon op. Sammy rende met een platgeslagen stuk grommend weg!!HAHA  ;Derrug leuk om te zien!!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door