Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door branco
#670136
hallo, ben yoeri en heb n amerikaanse bulldog van 14mnd en 42kilo.
nou heb ik een hoop gelezen en gehoord over versevoeding en barf, en wil ik er ook mee gaan beginnen omdat t volgens mij vele malen gezonder is voor mijn hond.
ik heb via de barfreken hulp de hoeveelheden uitgerekend
en kom ik op het volgende schema per dag:

480gr vleesbotten.
160gr rauwegroenten.
120gr orgaanvlees.
40gr tafelrestjes/supplementen.
800gr totaal.

is dit een goed schema en met wat voor soort producten kan ik dit schema het beste invullen voor een beginnende hond?

bvd,
yoeri&branco.
Door Lizzy
#670333
Ja, je hoeveelheden kloppen zo ongeveer wel.

Het overschakelen hangt af van de individuele hond. Honden met een super gevoelig spijsverteringssysteem: die moet je heel langzaam overschakelen. Door bijvoorbeeld maar 1 keer per week of zelfs per 2 weken iets nieuws te introduceren.

Als je hond een steviger spijsverteringssysteem heeft, kun je wat sneller nieuwe dingen introduceren.

Je kunt qua vleesbotten beginnen met kippennekken. Als hij deze goed verteerd, dan kun je bijvoorbeeld eendennekken geven. En ingeknipte kippenvleugels. En kipkarkas. En delen van hele parelhoen, eend, konijn. Kijk naar je hond. Hoe eet hij ze? Hoe verteerd hij het? Als dat allemaal goed gaat (als hij het netjes eet en helemaal goed verteerd dus geen bot meer spuugt, perfecte ontlastig heeft): ga dan pas vleesbotten van grotere dieren introduceren zoals geitenribben, lamsribben, kalfswervels, hertenribben, etc. Ik weet niet hoeveel vleesbot (percentage) je hebt genomen? Ik vind namelijk 50% vleesbot wel genoeg. En hier moet je ook even aankijken hoe jouw hond het doet op de percentages. Sommige honden doen het beter op 60% en andere doen het beter op 40%. Als je nu op 60% zit en je hond krijgt erg harde of witte ontlasting: ga dan zeker wat minder geven.

Qua groentemix: gewoon stuk of 7 makkelijke groentes door elkaar pureren, in porties doen en geven. Je kunt bijv. beginnen met: gekookte sperzieboontjes, andijvie, wortel, witlof, beetje broccoli, waterkers, courgette. Geef nog even geen dingen uit de nachtschade familie (tomaat, aubergine, paprika). Sommige honden zijn daar overgevoelig voor. Dat kun je over een tijdje nog wel eens uit gaan proberen. Welk percentage groentemix heb je genomen? Ik vind 15% zelf een mooi percentage, maar dit verschilt gewoon ook weer per hond.

Qua orgaanvlees: aangezien je hond nog moet wennen, denk ik dat het verstandig is om in eerste instantie het orgaanvlees te verdelen over twee maaltijden (of drie) per week. Ik geef alle orgaanvlees in 1 maaltijd met daarachter aan een vleesbot, maar orgaanvlees laxeert en voor honden die op steriele voeding staan, kan dat wat overweldigend zijn (en gaan ze ervan aan de slinger). Geef gewoon twee keer per week: wat pens, wat hart en wat lever. Afwisseling is belangrijk. Ik geef zelf iedere week lever. En iedere week pens. En iedere week hart. En vaak ook nog iets van nier.

Qua tafelrestjes: ik geef geen tafelrestjes. Wij eten alles zelf op. Ik geef wel diverse extra's per week. Bij mij krijgen ze ongeveer 2 keer per week een rauw eitje en af en toe wat zuivel. Maar, je kunt inderdaad best een percentage gezonde tafelrestjes aan je hond geven. Te denken valt aan stukjes vlees die je over hebt of gekookte groente die je over hebt. Ga je hond in ieder geval geen grote hoeveelheden pasta, macaroni, brood, rijst, etc. geven. Want granen heeft je hond niet nodig. Ergo, het is beter zonder.

Ik kom geen spiervlees tegen. Ik weet niet welke percentages je geeft, maar geef je soms 60% vleesbot, 15% groente, 15% orgaanvlees, 10% tafelrestjes? Ik zou zelf 50% vleesbot geven en 5% tafelrestjes. Dan houd je 15% over voor spiervlees. Spiervlees is alleen vlees. Het vlees dat niet valt in de categorie orgaanvlees (zoals pens, hart, nier, lever, hersenen, etc), maar de lapjes vlees zoals je ze bij de slager of super koopt (zoals runderpoulet, soepvlees, kipfilet, kalkoenfilet, etc). Nou, die lapjes vlees zijn natuurlijk veel te duur om voor je hond te kopen, maar runderkopvlees is heel gezond en erg goed te betalen. Ook kun je aan je slager om snijdsels van rund en lam vragen (geen varken). En je kunt bij Islamitische slagerijen vaak ook geitenvlees en lamsvlees voor een aantrekkelijke prijs kopen.

Qua supplementen: ik weet niet wat je van plan bent om te gaan geven? Ik geef zelf nauwelijks supplementen. Ik geef heel soms wat zeewier of chlorella of visolie extra, maar als je een mooi gevarieerd menu geeft: heb je eigenlijk niet veel supplementen/geen supplementen nodig.
Door branco
#670454
Heel erg bedankt voor je reactie!!
heb me % idd aangepast want miste idd spiervlees kom nu uit op het volgende:

50% vleesbot 50/50. 420gr p/d
hiermee kan ik dus t best beginnen met kippennekken? platslaan?

20% groente mix. 170gr p/d
mag dit ook blik zijn trouwens?

15% orgaanvlees 130gr p/d

15% spiervlees 130gr p/d

branco heeft nog al last van zijn vacht hij verhaard erg veel wou hiervoor een supplement gaan geven, wat zou ik t best kunnen geven hiervoor?


heel erg bedank voor je reactie nogmaals.

mvg yoeri en branco
Door peerle
#670478
branco schreef: Heel erg bedankt voor je reactie!!
heb me % idd aangepast want miste idd spiervlees kom nu uit op het volgende:

50% vleesbot 50/50. 420gr p/d
hiermee kan ik dus t best beginnen met kippennekken? platslaan?
jep :)
20% groente mix. 170gr p/d
mag dit ook blik zijn trouwens?
heb ik zelf nog niet gedaan, maar ik zie niet in waarom niet, probeer het bij een beetje te houden en niet allemaal blikgroente te pakken.
15% orgaanvlees 130gr p/d

15% spiervlees 130gr p/d

branco heeft nog al last van zijn vacht hij verhaard erg veel wou hiervoor een supplement gaan geven, wat zou ik t best kunnen geven hiervoor?
ai, van dat verharen weet ik niet specifiek maar olie is best goed voor de vacht, zeker visolie.

Succes !

Groetjes,
Veerle
Door Lizzy
#670586
branco schreef: Heel erg bedankt voor je reactie!!
heb me % idd aangepast want miste idd spiervlees kom nu uit op het volgende:

50% vleesbot 50/50. 420gr p/d
hiermee kan ik dus t best beginnen met kippennekken? platslaan?
Zie mijn eerste antwoord. Kippennekken sla ik niet plat. Ik vind dat niet nodig.
20% groente mix. 170gr p/d
mag dit ook blik zijn trouwens?
15% is genoeg. Geef desnoods nog maar wat meer spiervlees. Als je blikgroentes geeft, dan hoef je het niet meer te pureren maar ik zou zelf toch proberen om verse groente te geven. Dan kun je ook meer afwisseling bereiken.
15% orgaanvlees 130gr p/d

15% spiervlees 130gr p/d

branco heeft nog al last van zijn vacht hij verhaard erg veel wou hiervoor een supplement gaan geven, wat zou ik t best kunnen geven hiervoor?


heel erg bedank voor je reactie nogmaals.

mvg yoeri en branco
Bij verharen kun je het beste wat extra visolie geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door