Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ursula.v.gelder
#669999
Haaj allemaal.

Ik heb even een vraagje voor de experts ;)

Ik heb van de week Lotje (am.bulldog) laten steriliseren en toen heeft de dierenarts meteen even aan haar poten/heupen gevoelt (doet hij altijd standaard bij grote rassen) en wat bleek, haar heupen zijn dus niet helemaal goed.
Vooral rechts hoorde en voelde je de heup klikken bij het zijwaards bewegen van de poot.

Ik heb dus als advies gekregen om vooral de komende tijd dat ze nog in de groei is haar bokkesprongen te beperken door haar niet TE veel los te laten rennen met onze andere hond en haar heup spieren te sterken door OM DE DAG 5 minuten haar in draf te laten lopen naast de fiets en dat opbouwen naar max. 10 minuutjes.

nu vroeg ik me af of het misschien wijs is om haar ook voorlopig glucosamine en chondrine te geven als toevoeging....

En ik zal even ter aanvulling bepaalde dingen uitleggen want zal er anders vast vragen over krijgen ;)

Lotje is 7 mnd, ik heb gekozen voor een vroege sterilisatie/castratie na er heel goed over na te denken en alle voor en nadelen tegen elkaar weg te strepen.
1 hele belangrijke reden is dat lodewijk van mij een ontzettende eikel is buiten en na heel veel trainen hij sinds een paar maanden eindelijk weer redelijk normaal doet buiten, de kans dat hij door een loopse teef in huis  qua gedrag weer totaal zou verranderen en weer terug bij af zou zijn was voor mij 1 van de grote doorslaggevers.
(en de dierenarts die lodewijk heel goed kent beaamde dit ook, als een zeer grote kans met de kans dat je idd een hele tijd weer bezig bent om het weer recht te breien, en het dus niet alleen in de duur van de loopsheid beperkt zou blijven)

De dierenarts die ik heb is een zeer goede ( en ik heb er aardig wat versleten ;) ) en staat bekend als DE bullendokter van nederland. (w.strikkers)
Toen hij begon over fietsen op deze leeftijd was mijn vraag, maar dat mag toch helemaal niet? was zijn antwoord,... nee normaal wordt het afgeraden maar dat is vooral omdat mensen meteen veel te vaak en te ver gaan en dat is funest.
echter is draf de beste manier om haar spieren op haar kont (dus die voor de heupen) te sterken.
Op het moment dat het gedoseerd gebeurd dus OM de dag, en niet te lang dus maar een minuut of 5 ( echt alleen een blokje om) is het juist goed voor ze.

strikkers is trouwens ook een DA die overal voor open staat zoals barf, mits er goed voorbereid aan begonnen wordt.
Ook is het een DA met passie die dus continu bezig is met zoeken naar nieuwe dingen en op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen.
Laatst gewijzigd door ursula.v.gelder op vr 01 dec 2006, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#670395
Ik zou eerst echt willen weten wat er met dat gewricht aan de hand is, dus een foto laten maken. Een bullendokter is nog geen orthopeed en al met al vind ik dat je een vage diagnose hebt op basis van heel weinig. Met het toevoegen van Glucosamine aan het voer zou ik wachten totdat ze uitgegroeid is.
Door 202Spots
#670467
Ik dacht niet dat HD voorkomen kan worden door Glucosamine.
Of dacht je het te geven om voorkomen van artrose?
Wanneer de hond al artrose heeft,dan is het wel raadzaam om glucosamine te geven.
Maar ik geloof om het nu al toevoegen geen kwaad kan,maar er kan geen preventieve waarde aan worden gegeven.
Dus eigenlijk net als alvast 'n asperine nemen in het geval je hoofdpijn zou krijgen...kan geen kwaad..maar waarom dan nemen ?
Door ursula.v.gelder
#670781
haaj snap jullie reactie.

Hij heeft ook zeker geen namen genoemd zoals hd of dergelijke.
Hij zei alleen dat het gewricht niet soepel loopt zoals het hoort en nu ze nog jong is we voorzichtig moeten gaan doen om (verdere) schade te voorkomen. doen we niets dan kan het dus wel uit gaan monden in schade / slijtage of wat dan ook.

Zover ik weet worden HD foto's toch altijd pas gemaakt vanaf een leeftijd van 1 jaar omdat je daarvoor geen duidelijke diagnose kan stellen?

en waarom ik aan glucosamine dacht was door de beschrijving......>

"Glucosamine is een stof die van nature in het lichaam voorkomt. Het is een belangrijke bouwsteen voor het menselijk lichaam. Glucosamine wordt gebruikt bij de opbouw en het onderhoud van kraakbeen, gewrichtskapsel, pezen en andere 'bindweefsels'. Het draagt ook bij aan het in stand houden van de gewrichtsvloeistof. De glucosamine die het lichaam zelf aanmaakt kan aangevuld worden met extra glucosamine in de vorm van een voedingssupplement."


dacht dat het misschien wijs was om tijdelijk even te geven omdat ze nu dus wel last heeft van haar heup (bij de klik die je hoorde voelde je de kop ook schieten want de arts hield mijn hand op haar heup) en ik hoopte haar met de gluco dus wat extra ondersteuning te kunnen geven om de boel soepel en gezond te houden.

misschien ben ik gewoon wel een beetje overbezorgd omdat ik een hele hoop elende heb gehad met jetteke die als opvanger bij mij kwam en doordat ze daar als pup veel te veel mee hadden gedaan ze erg leed aan slijtage/ artrose en artritis (heb haar verhaal hier wel eens besproken)

Ik heb ook het stuk van lizzy gelezen in de bibliotheek over hd en daar stond eigenlijk ook in dat als je het eerste jaar rustig aan doet je zo een hoop kunt voorkomen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#670904
ursula.v.gelder schreef: haaj snap jullie reactie.

Hij heeft ook zeker geen namen genoemd zoals hd of dergelijke.
Hij zei alleen dat het gewricht niet soepel loopt zoals het hoort en nu ze nog jong is we voorzichtig moeten gaan doen om (verdere) schade te voorkomen. doen we niets dan kan het dus wel uit gaan monden in schade / slijtage of wat dan ook.

Het blijft gewoon een vage diagnose.

Zover ik weet worden HD foto's toch altijd pas gemaakt vanaf een leeftijd van 1 jaar omdat je daarvoor geen duidelijke diagnose kan stellen?

Klopt, als je ze officiëel wilt laten beoordelen. Wanneer je echter problemen vermoed kun je ook wel eerder een foto laten maken. Een andere manier om een duidelijke diagnose te stellen is er gewoon niet.

en waarom ik aan glucosamine dacht was door de beschrijving......>

"Glucosamine is een stof die van nature in het lichaam voorkomt. Het is een belangrijke bouwsteen voor het menselijk lichaam. Glucosamine wordt gebruikt bij de opbouw en het onderhoud van kraakbeen, gewrichtskapsel, pezen en andere 'bindweefsels'. Het draagt ook bij aan het in stand houden van de gewrichtsvloeistof. De glucosamine die het lichaam zelf aanmaakt kan aangevuld worden met extra glucosamine in de vorm van een voedingssupplement."

Een beetje doorzoeken leverd de volgende tekst op:

Het gebruik van glucosamine sulfaat door kinderen en jongvolwassenen wordt afgeraden. Als uitgangspunt wordt genomen dat het lichaam volgroeid moet zijn op het moment dat met het gebruik van glucosamine wordt begonnen. Onder 'volgroeid' wordt zowel de botontwikkeling als de hormonale ontwikkeling verstaan. De reden dat Glucosamine.com dit aanbeveelt is dat er geen onderzoek is gedaan naar de veiligheid van glucosamine bij kinderen en jongvolwassenen.

Als het al bij kinderen wordt afgeraden zou ik het al helemaal niet aan veel sneller groeiende pups willen geven.



dacht dat het misschien wijs was om tijdelijk even te geven omdat ze nu dus wel last heeft van haar heup (bij de klik die je hoorde voelde je de kop ook schieten want de arts hield mijn hand op haar heup) en ik hoopte haar met de gluco dus wat extra ondersteuning te kunnen geven om de boel soepel en gezond te houden.

Als ze nu last heeft zou ik eerder tijdelijk Primeval pup willen gebruiken in combinatie met een aangepast bewegingspatroon.

misschien ben ik gewoon wel een beetje overbezorgd omdat ik een hele hoop elende heb gehad met jetteke die als opvanger bij mij kwam en doordat ze daar als pup veel te veel mee hadden gedaan ze erg leed aan slijtage/ artrose en artritis (heb haar verhaal hier wel eens besproken)

Liever overbezorgt dan laks.

Ik heb ook het stuk van lizzy gelezen in de bibliotheek over hd en daar stond eigenlijk ook in dat als je het eerste jaar rustig aan doet je zo een hoop kunt voorkomen.

Kan me niet voorstellen dat dat er zo staat. Dat zou hat glazenkastje effect wezen. Ik kan me wel een artikel even voor de geest halen waarin bepaalde beweging wordt geadviseerd en andere afgeraden. Maar goed, natuurlijke bewegingen zijn nooit slecht. Aan de fiets draven levert prima bespiering op, zo ook zwemmen. Maar ik vind dat er eerst een sluitende diagnose gesteld wordt voordat je met allerlei therapiën gaat beginnen.
Door ursula.v.gelder
#670927
SUPER antwoord, daar heb ik iets aan, wist helemaal niet dat het afgeraden werd voor jonge kinderen.
primeval klinkt opzich ook goed, aan de andere kant denk ik, nu ik steeds meer lees en hoor van jullie je met de barf voeding in principe al het beste van het beste geeft en dat samen met opletten wat voor beweging ze krijgt, je misschien helemaal niets hoeft te gaan toevoegen.

Lotje eet ontzettend goed en gevarieerd zoals lam, geit, rund, konijn, kip, forel, andere vissoorten, duif,  van groente eet ze ook van alles, zoals bloemkool, broccoli, asperge, sperciebonen, pompoen, advocado's, tomaat, en vast nog veel meer die ik nu vergeet, af en toe knoflook, ei, noten en zaden en omdat ze niet elke week vis eten vaak een beetje zalmolie, yoghurt en fruit.


Ik heb het even terug gezocht maar het is het artikel voeding voor de hond in de bibliotheek, en het is GEPLAATST door lizzy. niet geschreven dus...dat had ik niet gezien ::)

hier het stukje eruit waar ik mijn conclusie had getrokken dat gluco misschien een optie was..........>

"
Door Linda Jansma

Verantwoorde voeding en vroege diagnostiek ter voorkoming/preventie van HD en andere skeletproblemen bij de pup

>>Wat kunt u verder nog doen. Zorg ervoor dat de pup toch slank blijft door minimaal te voeden, geef geen extra suplementen bij het voer, behalve eventueel chondroïtinesulfaat en glucosamine, twee stoffen die het gewrichtskraakbeen beschermen. De voeding mag niet teveel calcium bevatten, aangezien dit de ontwikkeling van ED bewerkstelligd. Ten opzichte van de energie in de voeding, moet het calciumgehalte laag zijn. Geef weinig beweging, maar wel regelmatig. Geen rare bewegingen laten maken, dus ook de situaties waarin dat kan voorkomen, zoals wild spelen alleen, zowel als met speelkameraadjes, vermijden. Oppassen met gladde vloeren. Als u een laminaatvloer heeft, of iets van dien aard, leg dan ter bescherming het eerste jaar op diverse plekken kleden neer. Zorg er wel voor dat die kleden niet kunnen schuiven. Maak geen lange wandelingen met een hond jonger dan een jaar; het kraakbeen bij deze leeftijdscategorie is nog niet geheel in bot omgezet, waardoor bij overbelasting problemen kunnen ontstaan. Lange wandelingen door het zand zijn helemaal uit den boze!

In het kort komt het er op neer dat u uw pup moet behandelen met gezond verstand. Het is misschien erg moeilijk om uw hond het eerste jaar zo veel beperkingen op te op te leggen, echter na dat eerste jaar heeft u nog tijd genoeg om van uw gezond hond te genieten!

<<
Door Lil
#670937
Ik ben wel tevreden over groene lipmosselextract voor heupproblemen. Glucosamine gebruik ik niet, Boris doet het er slechter op ipv beter.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#671082
ursula.v.gelder schreef: SUPER antwoord, daar heb ik iets aan, wist helemaal niet dat het afgeraden werd voor jonge kinderen.
primeval klinkt opzich ook goed, aan de andere kant denk ik, nu ik steeds meer lees en hoor van jullie je met de barf voeding in principe al het beste van het beste geeft en dat samen met opletten wat voor beweging ze krijgt, je misschien helemaal niets hoeft te gaan toevoegen.


Dat zou natuurlijk een mooie reclame zijn voor barf, maar de oudsten hier krijgen ook Primeval i.v.m. hun artrose en er loopt hier een jonge hond met C-heupen die een onderhoudsdosering Primeval en Glucosaminecomplex krijgt om te voorkomen dat ze vroegtijdig in elkaar stort. Een goed gevarieerd menu zal je hond (en de mijne) zeker een voorsprong geven tegenover soortgenoten met dezelfde klachten, het is alleen helaas niet zaligmakend.

Lotje eet ontzettend goed en gevarieerd zoals lam, geit, rund, konijn, kip, forel, andere vissoorten, duif,  van groente eet ze ook van alles, zoals bloemkool, broccoli, asperge, sperciebonen, pompoen, advocado's, tomaat, en vast nog veel meer die ik nu vergeet, af en toe knoflook, ei, noten en zaden en omdat ze niet elke week vis eten vaak een beetje zalmolie, yoghurt en fruit.

Die van mij vragen of ze een keertje bij jou mogen komen eten ;D


Ik heb het even terug gezocht maar het is het artikel voeding voor de hond in de bibliotheek, en het is GEPLAATST door lizzy. niet geschreven dus...dat had ik niet gezien ::)

Het zal vermoed ik om het vertaalde artikel van Ian Billinghurst gaan.

hier het stukje eruit waar ik mijn conclusie had getrokken dat gluco misschien een optie was..........>

"
Door Linda Jansma

Verantwoorde voeding en vroege diagnostiek ter voorkoming/preventie van HD en andere skeletproblemen bij de pup

>>Wat kunt u verder nog doen. Zorg ervoor dat de pup toch slank blijft door minimaal te voeden, geef geen extra suplementen bij het voer, behalve eventueel chondroïtinesulfaat en glucosamine, twee stoffen die het gewrichtskraakbeen beschermen. De voeding mag niet teveel calcium bevatten, aangezien dit de ontwikkeling van ED bewerkstelligd. Ten opzichte van de energie in de voeding, moet het calciumgehalte laag zijn. Geef weinig beweging, maar wel regelmatig. Geen rare bewegingen laten maken, dus ook de situaties waarin dat kan voorkomen, zoals wild spelen alleen, zowel als met speelkameraadjes, vermijden. Oppassen met gladde vloeren. Als u een laminaatvloer heeft, of iets van dien aard, leg dan ter bescherming het eerste jaar op diverse plekken kleden neer. Zorg er wel voor dat die kleden niet kunnen schuiven. Maak geen lange wandelingen met een hond jonger dan een jaar; het kraakbeen bij deze leeftijdscategorie is nog niet geheel in bot omgezet, waardoor bij overbelasting problemen kunnen ontstaan. Lange wandelingen door het zand zijn helemaal uit den boze!

In het kort komt het er op neer dat u uw pup moet behandelen met gezond verstand. Het is misschien erg moeilijk om uw hond het eerste jaar zo veel beperkingen op te op te leggen, echter na dat eerste jaar heeft u nog tijd genoeg om van uw gezond hond te genieten!

<<

Tja, met veel dingen in dit artikel kan ik wel meegaan, alleen met dat glucoverhaal niet en al helemaal niet preventief in het luchtledige. Het zijn wel sulfaten en die gaan wel via de nieren naar buiten en zolang niemand mij kan vertellen of en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn op lange termijn geef ik geen glucosamine preventief aan pups. Ben je een volwassen hond en heb je wat, dan krijg je van mij glucosamine, eerder niet.
Door ursula.v.gelder
#671232
Oke, nou ga de primeval bestellen en even goed kijken wat de dosering zou moeten zijn, zal ook van de week nog eens bespreken over onderzoek wat er nu precies met haar heupen is.

thanx voor je geduld en antwoord ;) en suxes met de komst van je kleine grut...zal wel nagelbijten zijn op dit moment ;D
Door Copin
#696883
maar zouden volwassen honden dit mogen krijgen??
In mijn geval een agility hond, welke zwaarder belast wordt dan doorsnee hond...
Enkel ter ondersteuning én preventie van bot en/of pees-problemen??
Door judith1967
#696900
Welke merken zijn nou een beetje goed te noemen?
Ik wilde het aan Cairo ook gaan geven,hij heeft soms al last van opstartproblemen,na een paar passen gelopen hebben gaat het wel weer,maar ik wilde hem toch Gluco+ Chondroitine gaan geven.Cairo is 11 jaar.
Door Lizzy
#697274
Ik vind zelf Glucobest goed. Maar mijn ervaring is ook dat niet alle honden even goed reageren op bepaalde merken. Ik ken honden die het heel goed doen op die van het Kruidvat, nou, bij mijn honden zag ik totaal geen verschil. Ik neem nu zelf de gluco van de Tuinen... en volgens mij helpt het geen bal. Terwijl mijn vriendin juist bij dat merk weer veel baad heeft.... Dus als je een merk probeert (zeg 1 a 3 maanden) en je merkt geen verschil: probeer dan nog eens een ander merk, zou ik zeggen.
Door judith1967
#697484
Dankje,Lizzy
Ik heb nu bij de Hema een pot Gluco+ Chondro+MSM.Gebruik ook de krachtige visolie van de Hema,dus ik dacht dan is deze ook wel goed.
Ik ga  het iig een maandje 2 proberen.


De aangegeven hoeveelheid is 2 per dag,maar denk dat 1 per dag wel goed moet zijn,toch?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door