Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door chrisje
#669650
Hoe merk je eigenlijk dat een puppy wormpjes heeft. Zie je dit in de ontlasting?
Ons hondje groeit op met rauw in combinatie met Carnibest. Nu merk je duidelijk verschil tussen hem en de andere pups. Alhoewel er maar één kg. verschil is, heeft ons ventje een slank atletisch figuur voor zijn 13 weken. Mensen die er niets van kennen, denken dat hij wormpjes heeft. Ik zou het niet weten, maar hoe kom ik dit te weten. Ik geloof niet in preventief ontwormen.
Door Robian
#669657
chrisje schreef: Hoe merk je eigenlijk dat een puppy wormpjes heeft. Zie je dit in de ontlasting?
Ons hondje groeit op met rauw in combinatie met Carnibest. Nu merk je duidelijk verschil tussen hem en de andere pups. Alhoewel er maar één kg. verschil is, heeft ons ventje een slank atletisch figuur voor zijn 13 weken. Mensen die er niets van kennen, denken dat hij wormpjes heeft. Ik zou het niet weten, maar hoe kom ik dit te weten. Ik geloof niet in preventief ontwormen.
Ga met wat ontlasting naar de DA en laat het daar onderzoeken op wormen.
Dan weet je het zeker of hij wormpjes heeft of niet ;)
Door Suzan54
#669688
Ik heb al in geen twintig jaar een worm gezien maar ik weet zeker dat mijn dieren die toch af en toe hebben. Probleem is helaas dat het ontlastingonderzoek bijzonder onbetrouwbaar is.
Het is een groot goed dat wij onze dieren met veilige ontwormingsmiddelen én vaccins tegen heel wat nare en vaak ook dodelijke ziektes kunnen beschermen. Zo vaak als wel wordt geadviseerd is lang niet bij ieder dier noodzakelijk maar jonge dieren zijn nu eenmaal behoorlijk kwetsbaar omdat hun imuunsysteem nog niet klaar is en dat komt de natuurlijke selectie om de hoek kijken. Redelijk goed verzorgde huisdieren lopen dan meestal hooguit blijvende allergieproblemen en bijv. chronische darmkwalen op terwijl de dieren in de nayuur jong zouden overlijden. Survival of the fittest; prachtig principe maar niet bij die dieren wiens levens bewust gewenst zijn.
Voor fokkers is dit wel een interessant principe. Als blijkt dat een dier meer dan gemiddeld gevoelig is voor een bepaalde kwaal dan zou je daar de conclusie aan kunnen verbinden dat zo'n dier, ook al is het verder kerngezond dankzij bijv. de regelmatige ontwormingen, minder geschikt voor de fokkerij zou kunnen zijn.

Ik zou je puppy dus maar gauw ontwormen en liefst alleen met een middel dat je via de dierenarts kunt krijgen én de gebruiksaanwijzing goed lezen over de juiste hoeveelheid, evt. toediening op de nuchtere maag of juist niet én de herhaling. Er blijven vaak eitjes achter die natuurlijk weer voor een herbesmetting zorgen. 
Door Lizzy
#669740
Suzan54 schreef: Ik heb al in geen twintig jaar een worm gezien maar ik weet zeker dat mijn dieren die toch af en toe hebben. Probleem is helaas dat het ontlastingonderzoek bijzonder onbetrouwbaar is.
Het is een groot goed dat wij onze dieren met veilige ontwormingsmiddelen én vaccins tegen heel wat nare en vaak ook dodelijke ziektes kunnen beschermen. Zo vaak als wel wordt geadviseerd is lang niet bij ieder dier noodzakelijk maar jonge dieren zijn nu eenmaal behoorlijk kwetsbaar omdat hun imuunsysteem nog niet klaar is en dat komt de natuurlijke selectie om de hoek kijken. Redelijk goed verzorgde huisdieren lopen dan meestal hooguit blijvende allergieproblemen en bijv. chronische darmkwalen op terwijl de dieren in de nayuur jong zouden overlijden. Survival of the fittest; prachtig principe maar niet bij die dieren wiens levens bewust gewenst zijn.
Voor fokkers is dit wel een interessant principe. Als blijkt dat een dier meer dan gemiddeld gevoelig is voor een bepaalde kwaal dan zou je daar de conclusie aan kunnen verbinden dat zo'n dier, ook al is het verder kerngezond dankzij bijv. de regelmatige ontwormingen, minder geschikt voor de fokkerij zou kunnen zijn.

Ik zou je puppy dus maar gauw ontwormen en liefst alleen met een middel dat je via de dierenarts kunt krijgen én de gebruiksaanwijzing goed lezen over de juiste hoeveelheid, evt. toediening op de nuchtere maag of juist niet én de herhaling. Er blijven vaak eitjes achter die natuurlijk weer voor een herbesmetting zorgen.
Ik vind sommige dingen die je schrijft een beetje kort door de bocht, als ik eerlijk ben. Wanneer je van 3 dagen ontlasting verzamelt en laat onderzoeken door een DA die weet wat ie moet doen: dan is een ontlasting onderzoek helemaal niet "bijzonder onbetrouwbaar" maar juist behoorlijk betrouwbaar.

En vaccins beschermen niet alleen dodelijke ziektes: ze veroorzaken ook vaak dodelijke ziektes, zeker op de manier waarop de meeste DA's nog steeds enten. Heel veel voorzichtigheid is hier geboden, vind ik (met enten dus).

Voor de rest ben ik het wel met je eens hoor. Als je ontwormt: dan met een goed ontwormingsmiddel ala Drontal, Flubenol, etc. En ik ben het helemaal met je eens dat je niet alle wormen in de ontlasting ziet.

Dus: of van 3 dagen ontlasting laten onderzoeken door de DA of een goede ontwormingskuur. Als je dus niet in preventief ontwormen gelooft: dan raad ik je zeker aan de ontlasting te laten onderzoeken, want waar Suzan54 ook gelijk in heeft is dat pups toch echt met regelmaat wormen met zich meedragen, zonder dat het baasje dat merkt.
Door Suzan54
#669896
Hallo Lizzy,

Jammer dat je mijn mening over het falend onderzoek op wormen kort door de bocht vind. Ik heb ooit op verzoek van een dierenarts verbonden aan een instituut dat ontwormingsmiddelen maakte meegewerkt aan een onderzoek op dit gebied. En of het onderzoek van de ontlasting faalde!
Ik heb niet de indruk dat de gemiddelde dierenarts dit onderzoek zo serieus neemt dat er expliciet gevraagd wordt om monsters van drie dagen te verzamelen. Dan vergroot (minstens 3 x) je wel de kans om sporen van bepaalde wormsoorten aan te treffen maar de kans dat er als uitslag komt dat het dier wormvrij is, is nog steeds echt levensgroot.
Heel veel dieren kunnen daardoor in ernstige problemen raken, worden bijv. voor andere kwalen dan die infectie behandeld en een vaccinatie er over heen is ook niet echt ideaal.

Ik heb er nooit een artikel over gelezen maar misschien is het wel zo dat bepaalde? gezondheidsproblemen die nu de vaccinaties verweten wordt, wel te herleiden zijn tot verwaarloosde worminfecties. Dat wolven bij lichte en gevarieerde worminfecties juist over een goed immuunsysteem beschikken is volgens mij niet dankzij die parasieten maar doordat dat goede immuunsysteem er eerst was waardoor de parasieten weinig schade aan kunnen richten. De dieren die over een minder goed immuunsysteem beschikten, hebben zichzelf uitgeselecteerd.
Door Helen
#669900
Hoi Suzan,

Kan je ajb wat meer over dit onderzoek vertellen?
Door ~Joke~
#669935
Suzan54 schreef: Hallo Lizzy,

Jammer dat je mijn mening over het falend onderzoek op wormen kort door de bocht vind. Ik heb ooit op verzoek van een dierenarts verbonden aan een instituut dat ontwormingsmiddelen maakte meegewerkt aan een onderzoek op dit gebied. En of het onderzoek van de ontlasting faalde!
Ik heb niet de indruk dat de gemiddelde dierenarts dit onderzoek zo serieus neemt dat er expliciet gevraagd wordt om monsters van drie dagen te verzamelen. Dan vergroot (minstens 3 x) je wel de kans om sporen van bepaalde wormsoorten aan te treffen maar de kans dat er als uitslag komt dat het dier wormvrij is, is nog steeds echt levensgroot.
Heel veel dieren kunnen daardoor in ernstige problemen raken, worden bijv. voor andere kwalen dan die infectie behandeld en een vaccinatie er over heen is ook niet echt ideaal.

Ik heb er nooit een artikel over gelezen maar misschien is het wel zo dat bepaalde? gezondheidsproblemen die nu de vaccinaties verweten wordt, wel te herleiden zijn tot verwaarloosde worminfecties. Dat wolven bij lichte en gevarieerde worminfecties juist over een goed immuunsysteem beschikken is volgens mij niet dankzij die parasieten maar doordat dat goede immuunsysteem er eerst was waardoor de parasieten weinig schade aan kunnen richten. De dieren die over een minder goed immuunsysteem beschikten, hebben zichzelf uitgeselecteerd.
Ik heb afgelopen najaar een mestonderzoek laten doen van mijn Border Terrier. Ik dacht wormen te zien. Ik heb van drie dagen ontlasting verzameld ook een monster met zo'n verdachte worm erin. De ontlasting is naar een lab opgestuurd en er zijn geen wormen en wormeieren aangetroffen. Voor mij is dat voldoende en is mijn hond vrij van wormen in zijn darmen. Waarom zou ik deze uitslag niet willen of moeten geloven?
Geen van mijn honden wordt meer zomaar ontwormt, ik heb mijn poezen doodziek zien worden na toediening van een wormenmiddel, Spike mijn Border Terrier raakte in een 5 uur durende epileptiforme aanval na toediening van een wormenmiddel. Ik ontworm nu alleen nog maar als ik wormen zie en na bepaling in een lab of het ook echt wormen zijn en zo ja welke soort.

Vraag van de dag: zijn we zelf wel wormvrij en hoe vaak ontwormen we onszelf??
Door catokatink
#669951
In al die jaren dat ik honden heb is mij een ding wel opgevallen. Als een pup goed ontwormd is in bv het eerste halfjaar en dan bedoel ik met een goed middel dan heb je als het goed is amper in een hondenleven nog last van wormen. Vroeger ontwormde ik eens per 1 a 2 jaar, tegenwoordig ontworm ik niet meer maar ik houd wel de ontlasting goed in de gaten.
Door Lizzy
#669961
Suzan54 schreef: Hallo Lizzy,

Jammer dat je mijn mening over het falend onderzoek op wormen kort door de bocht vind. Ik heb ooit op verzoek van een dierenarts verbonden aan een instituut dat ontwormingsmiddelen maakte meegewerkt aan een onderzoek op dit gebied. En of het onderzoek van de ontlasting faalde!
Ik heb niet de indruk dat de gemiddelde dierenarts dit onderzoek zo serieus neemt dat er expliciet gevraagd wordt om monsters van drie dagen te verzamelen. Dan vergroot (minstens 3 x) je wel de kans om sporen van bepaalde wormsoorten aan te treffen maar de kans dat er als uitslag komt dat het dier wormvrij is, is nog steeds echt levensgroot.
Ik hoop dan dat Tannetje hier op zou willen reageren want toevallig heb ik dit met haar besproken en is de kans, wanneer het onderzoek goed uitgevoerd wordt, heel groot aanwezig dat het onderzoek niet faalt. En door wie werd dit onderzoek gesponsord, als ik vragen mag? Ik heb het namelijk niet zo heel erg op dit soort ontlastingsonderzoekjes die uitgevoerd worden/in samenwerking worden gedaan met ontwormingsmiddelfabrikanten. Dat is hetzelfde als een onderzoek naar de gezondheid van brokken door een brokkenfabrikant.
Heel veel dieren kunnen daardoor in ernstige problemen raken, worden bijv. voor andere kwalen dan die infectie behandeld en een vaccinatie er over heen is ook niet echt ideaal.

Ik heb er nooit een artikel over gelezen maar misschien is het wel zo dat bepaalde? gezondheidsproblemen die nu de vaccinaties verweten wordt, wel te herleiden zijn tot verwaarloosde worminfecties. Dat wolven bij lichte en gevarieerde worminfecties juist over een goed immuunsysteem beschikken is volgens mij niet dankzij die parasieten maar doordat dat goede immuunsysteem er eerst was waardoor de parasieten weinig schade aan kunnen richten. De dieren die over een minder goed immuunsysteem beschikten, hebben zichzelf uitgeselecteerd.
Nee hoor, de problemen met vaccinaties zijn eigenlijk altijd direct te herleiden naar de vaccinaties. En qua het goedwerkend immuunsysteem en de aanwezigheid van wormen: daar kunnen we ook nog wel leuk over debateren want er zijn ook wel onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat het ontwormen van mens en dier kan leiden tot chronische darmziektes. En overigens ontbreekt het het gemiddelde hondje vandaag de dag aan een fatsoenlijke darmflora omdat ze die dooie rotzooi te eten krijgen. Dus volgens mij is de cirkel nu weer vrijwel rond.
Door Helen
#670451
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn honden (de een barft al 4 jaar en de ander een haar hele leven al barf/kvv) dit jaar al meerdere keren wormen gehad hebben..... Kuma heeft dit jaar al 4x wormen gehad en Balou 2x. Ik snap niet hoe dit kan. Balou heeft de 3 jaren daarvoor nog maar 1x wormen gehad. Kuma het jaar hier voor 2x.
Ik heb ze een kleine 3 weken geleden ontwormd en binnen anderhalve week begonnen ze weer fanatiek aan de poeperd te likken...(ik zou bijna geen ontlastingonderzoek meer hoeven doen aangezien ik al aan de honden zie wanneer ze wormen hebben...ik heb er nog geen een keer naast gezeten als ik vermoedde dat ze wormen hadden). Dus hebben ze weer een wormenkuur gekregen....Hopelijk zijn ze nu wormvrij..
Binnenkort krijgen we zelf een microscoop. ff alle spulletjes kopen en dan kan ik zelf checken of ze wormen hebben.
Door conleeuw
#672310
chrisje schreef: Als ze al wormen hebben, hebben ze dan ook dunne ontlasting?
hoef niet, maar kan maar ik zou verwachten dat je dan ook wormen in de ontlasting zou zien, volgens mij komt diaree voor bij ernstige worminfectie :-\
Door Helen
#672318
Mijn honden hebben perfecte ontlasting en je ziet er absoluut niets aan. Ze likken wel veelvuldig aan hun anus, terwijl ze dat beiden normaliter nooit doen.
Door evds
#672319
Een barf puppie is meestal slanker en gespierder dan en brokken pup  dus dat hoeft net per see op wormen te duiden.

ECHTER, wormen vormen zeker voor een puppie een groot gevaar! Dus zou ik het risico van een onbehandelde worminfectie die tot grote complicaties kan leiden niet willen lopen! Dus bij twijfel zou ik een pup ontwormen met een goed en veilig middel en/of mestonderzoek laten doen en afh. van de uitslag ontwormen.

Bij volwassen honden ben ik wat meer relaxed (ontworm eigenlijk nooit 8)).
Laatst gewijzigd door evds op wo 06 dec 2006, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door