Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door crutz
#66885
vraagje,

Umi ziet er super uit en ik heb het idee dat ze prima groeit,
alleen blijft ze wat kleiner (of het lijkt zo),
heb verder nog geen ervaring met honden die volledig op vers opgroeien, dus vandaar hier maar ff een vraagje.

toen ze bij ons kwam (7weken) woog ze 3,9 kg,
inmiddels is ze 5,5 mnd (25 weken vandaag) en 16 kg en 48 cm hoog. Dus ongeveer 0.6 kg per week gegroeid, in elk geval de laatste 3 weken 3.5 kg.

ze moet wel de 55 cm halen wil ik er mee kunnen sporten, red ze dat denken jullie??? want omdat ze dus wat kleiner blijft begin ik een beetje te twijfelen.............. :-\


wil natuurlijk ook niet dat ze te hard groeit (met alle problemen vandien), maar begin (voornamelijk door alle commentaar om me heen op haar formaat) toch wat te twijfelen......................
Laatst gewijzigd door crutz op di 16 mar 2004, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ine
#66894
Alles is mogelijk! Lekker antwoord hè? ;)
Maar daar we niets aan de groei kunnen veranderen, zul je het toch allemaal rustig af moeten wachten!
Geen hond groeit hetzelfde op. De ene heeft een wat vroege groeispurt, de andere een late en weer een andere een hele regelmatige!
Je druk maken zou zonde zijn! Ga gewoon door met haar en maak je pas druk, als het nodig is. De hond verandert er niet door, hooguit je band met haar, omdat ze jou twijfel voelt!
Door crutz
#66900
nog ff een vraagje dan...........................

zou het kunnen dat ik haar misschien te weinig voer (is maar een idee hoor)
ze krijgt nu ongeveer 650 a 700 gram bibi natuurmix op een dag en ik heb het idee dat ze daar voldoende aan heeft,
ze blijft niet zeuren of bij dr bak hangen na het eten en is zeker niet te mager (ook niet dik overigens)
Door ine
#66910
Als ze goed aanvoelt en ze ziet er goed uit, is de hoeveelheid prima!
Volgens mij hebben we een tijd geleden een hele discussie over het groeien van een hond gehad!
De vraag was toen ook, of voer daar iets mee te maken had! Eigenlijk is het genetisch bepaald.
Ik zal eens kijken, of ik die topic nog kan vinden!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#66924
[quote="crutz"]
vraagje,

Umi ziet er super uit en ik heb het idee dat ze prima groeit,
alleen blijft ze wat kleiner (of het lijkt zo),
heb verder nog geen ervaring met honden die volledig op vers opgroeien, dus vandaar hier maar ff een vraagje.

toen ze bij ons kwam (7weken) woog ze 3,9 kg,
inmiddels is ze 5,5 mnd (25 weken vandaag) en 16 kg en 48 cm hoog. Dus ongeveer 0.6 kg per week gegroeid, in elk geval de laatste 3 weken 3.5 kg.

ze moet wel de 55 cm halen wil ik er mee kunnen sporten, red ze dat denken jullie??? want omdat ze dus wat kleiner blijft begin ik een beetje te twijfelen.............. :-\


wil natuurlijk ook niet dat ze te hard groeit (met alle problemen vandien), maar begin (voornamelijk door alle commentaar om me heen op haar formaat) toch wat te twijfelen......................

[/quote]

Ik denk zo gezien haar leeftijd dat ze die 55 centimeter nog wel gaat halen. Indiend at niet het geval zal zijn ligt dat neit aan het voer wat je gegeven hebt, maar is het genetisch bepaald dat jouw hondje 54 centimeter blijft.
De honden op vers groeien wat minder snel, het gaat allemaal wat geleidelijker.
Bij mijn puppen, die mijn eersten zijn die geheel op vers opgroeien heb ik ook een tijdje de twijfels gehad of ze niet te klein zouden blijven. Speelde bij mij ook mee dat moeders een ienepienie onder de maat is. Nu met bijna 9 maanden hebben we de dames opgemeten en dame 1 is al 3 centimeter groter dan der moeder en de ander zo'n 8 cm. tis dus allemaal wel goedgekomen, maar je laat je snel aan de twijfel brengen als je de pups om je heen ziet van dezelfde leeftijd die dan al tig cm. groter zijn.
Zolang ze niet mager is voer je voldoende en zou ik niet meer gaan geven. Aan het eindresultaat qua hoogte doet het in ieder geval niets af.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#66978
Precies het is gewoon genetisch bepaald,als je te weinig zou voeren zou Umi mager zijn,zolang ze niet mager is voer je dus goed.Ook binnen een nest kunnen er verschillen in groeien zijn.Ik heb in mijn nesten er ook altijd 1 bij (en dat is tot op heden altijd een teef geweest) die maar weinig per week aankomt en langzamer groeit dan de rest uiteindelijk worden ze allemaal zo ongeveer hetzelfde aan schofthoogte (reuen groter natuurlijk) Dus als ze kleiner blijft da de standaard aangeeft zou ik dat eerder in haar lijnen zoeken dan in haar voeding (hoe groot zijn de grootouders van beide kanten bv)
Door crutz
#66990
ik denk toch ook wel dat ze er wel komt (qua formaat),
ging alleen heel erg twijfelen doordat van t weekend wel erg vaak gezegd werd dat ze zo klein bleef

t zal geen beer van een teef worden (ruim boven de 60 cm) maar ik denk dat ze (als ik haar nu vergelijk met Ace op deze leeftijd) zo eind in de 20 kilo gaat eindigen (ze is nu 7 kilo lichter dan Ace op deze leeftijd en Ace is toen dus ook nog 16 kilo bijgekomen ;D, waarvan de laatste 4 pas het laatste half jaar...................
Door oebaya
#67047
Weet je hoe je de groeischijven moet voelen? Aan de mate waarin die openstaan kan je ongeveer berekenen wat er nog aan groei inzit.
Verder zou ik me niet ongerust maken. De hond is nu bijna een half jaar, dan gaat de groei langzamer, maar ze komt er echt wel. Heb al zo veel honden gezien, die na het 1e jaar zelfs nog een broodnodig centimetertje erbij wisten te halen.
gr.
Nicolette
Door crutz
#67060
oebaya schreef: Weet je hoe je de groeischijven moet voelen?
NEE, is dat uit te leggen, of moet je daarbij zijn???

heb wel heupfoto's van 3 weken geleden, kan ik daar ook groeischijven op zien???
Aan de mate waarin die openstaan kan je ongeveer berekenen wat er nog aan groei inzit.
Verder zou ik me niet ongerust maken. De hond is nu bijna een half jaar, dan gaat de groei langzamer, maar ze komt er echt wel. Heb al zo veel honden gezien, die na het 1e jaar zelfs nog een broodnodig centimetertje erbij wisten te halen.
gr.
Nicolette
Door oebaya
#67111
crutz schreef: NEE, is dat uit te leggen, of moet je daarbij zijn???

heb wel heupfoto's van 3 weken geleden, kan ik daar ook groeischijven op zien???
Zal het proberen. Voel bij het enkeltje. Voel een uitgegroeide volwassen hond en je voelt dat het 'glad' is (je voelt wel een knobbel van het gewricht). Bij een hond die nog groeit voelt het niet glad, maar knobbelig en je kan zelfs ruimte voelen. Zo lang je dat voelt, zijn de groeischijven nog open en groeit de hond nog.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door