Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Binno
#655049
Vandaag de resultaten van de bloedtest van Shiba (wordt 14 jaar in januari) gekregen.
Zondag was hij plots bloed beginnen plassen, na onderzoek (RX, urineonderzoek en bloedonderzoek) blijkt dat de oorzaak meer dan waarschijnlijk een erg vergrote prostaat is en een blaasontsteking.
Om zijn prostaat terug te verkleinen kreeg hij onmiddellijk een inenting met Tardak (chemische castratie) en een antibioticum voor de blaasontsteking.
Uit het urine onderzoek bleek dat er ook teveel eiwitten in het bloed zaten, dus men vreesde dat de nieren niet OK waren (mede gezien de tumor die hij daar heeft) maar zijn nierwaarden blijken gelukkig heel goed te zijn
ureum 48 (20-50)
creatinine 76.9
Dat is zelfs veel beter dan vorige keer. Yippie.
Maar er zat ook bilirubine in de urine en daar vermoedde men al een leverprobleem.
Dat werd bevestigd door de bloeduitslagen. Leverwaarden zijn verhoogd. Dat was een half jaar geleden ook al een beetje maar nu dus helemaal.
Transaminase GOT (AST) 130 (< 44)
Transaminase GPT (ALT)  224 (< 94)
Gamma-Gt   12  (< 9)
Zijn rode bloedcellen zouden ook wat aan de lage kant zitten
hemoglobine 13,1 (14-20)
hematocriet 38,6  (43-59)
erythrocyten 5,26 (6,2-8,7)
Er werden ook RX foto's genomen, maar daar was niks speciaals op te merken (behalve dan zware artrose en spondylose en een erg vergrote prostaat)
Binnen drie weken wordt er nog een echo gemaakt en opnieuw een bloedonderzoek.
Hij kreeg voor de lever nog Curepar mee ('leverbeschermer' met DL-methionine) en ... prednison voor drie weken.
Maar eigenlijk weet ik nog steeds niet wat daarmee precies aan de hand is.
Het kan een ontsteking zijn, maar er is ook een kans dat de niertumor inmiddels is uitgezaaid naar de lever.
Daar zou de echo van binnen drie weken nog meer duidelijkheid moeten kunnen geven.
En van prednison word ik ook niet echt vrolijk.
En de prostaat en Tardak, tja ...
Een hele boterham dus, en ik weet niet goed wat ik hier allemaal moet van denken. :( 
 
Laatst gewijzigd door Binno op wo 29 nov 2006, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#655506
Ach jeetje, vrees dat ik je niet tot hulp kan zijn, maar je krijgt zo wel wat te verstouwen hè? Nu maar hopen dat de medicijnen en de tardac hun werk gaan doen. En dat de niertumor niet uitgezaaid is.
Hoe is Shiba er verder onder?
Beterschap en sterkte ermee :-*.
Door Lizzy
#655620
Pfff.... jeetje joh, wat een toestanden :(. Ik weet het eerlijk gezegd ook niet zo goed. Over Curepar kan ik eigenlijk weinig vinden (over de ingredienten). Volgens mij kun je er wel heel goed Maria-distel bij geven. En verder ben ik wel een beetje bang dat je de echo af zal moeten wachten.... Als ze afwijkingen op de lever zien, dan moeten ze mogelijk ook direct een bioptie daarvan nemen (dit ter voorbereiding). Prednison is natuurlijk troep... Maar ja, misschien dat in deze situatie het gewoonweg moet?
Gebruikersavatar
Door Binno
#655634
Nitus schreef: Ach jeetje, vrees dat ik je niet tot hulp kan zijn, maar je krijgt zo wel wat te verstouwen hè? Nu maar hopen dat de medicijnen en de tardac hun werk gaan doen. En dat de niertumor niet uitgezaaid is.
Hoe is Shiba er verder onder?
Beterschap en sterkte ermee :-*.
Bedankt! ;)
Gelukkig gaat het al bij al nu 'goed' met hem.
Het bloedplassen is inmiddels weer helemaal beter.
En verder tja...
Je kan wel de tumor voelen, als hij ligt heeft hij ook een wat dikkere buik vind ik, maar ik heb niet de indruk dat hij daar zelf last van heeft.
Hij eet en drinkt nog goed, zijn slijmvliezen zijn nog normaal roze, zijn hart en longen zijn OK, hij laat ook niks merken van pijn (behalve vanaf een dag of twee voor het bloedplassen dan)
Afwachten nu wat de echo zegt... :-\
Gebruikersavatar
Door Binno
#655637
Lizzy schreef: Pfff.... jeetje joh, wat een toestanden :(. Ik weet het eerlijk gezegd ook niet zo goed. Over Curepar kan ik eigenlijk weinig vinden (over de ingredienten). Volgens mij kun je er wel heel goed Maria-distel bij geven. En verder ben ik wel een beetje bang dat je de echo af zal moeten wachten.... Als ze afwijkingen op de lever zien, dan moeten ze mogelijk ook direct een bioptie daarvan nemen (dit ter voorbereiding). Prednison is natuurlijk troep... Maar ja, misschien dat in deze situatie het gewoonweg moet?
Goed idee van de mariadistel, had ik ook al aan gedacht.
Ik ben in elk geval ook maar meteen probiotica beginnen geven, denk dat dat ook geen slecht idee is. Of kan ik daar beter mee wachten tot na de AB-kuur ?
Door Lizzy
#655640
Binno schreef: Goed idee van de mariadistel, had ik ook al aan gedacht.
Ik ben in elk geval ook maar meteen probiotica beginnen geven, denk dat dat ook geen slecht idee is. Of kan ik daar beter mee wachten tot na de AB-kuur ?
Nee, het is juist goed om deze nu al te beginnen. Maar wel doorgaan tot een week of 3 na de AB.
Gebruikersavatar
Door Binno
#669141
Even een update.
Op de echo van gisteren was goed te zien dat de niertumor inmiddels fors vergroot was tot meer dan 20cm en dat er nu ook, ik citeer: 'solitaire dense vlekken en cavernen' op de lever te zien waren. :'( De lever zag er verder wel mooi glad uit.
De blaas zag er goed uit, wel met een verdikking en wat oedeem in de blaaswand, dat zou komen door de grote hoeveelheid afvalstoffen van de aangetaste nier en de tumor die de blaas te verwerken krijgt. Dat was ook in de urine te merken.
Gelukkig werkt de rechtse nier nog wel goed. Zijn prostaat was ook weer wat kleiner geworden en zag er verder ook mooi glad uit.
Ik heb mee op de monitor zitten kijken en het was echt een 'rotzooi' in zijn buik, de rechternier en de milt was niet eens te vinden door de enorme omvang van de linkerniertumor. :o
De leverwaarden waren - opnieuw - gestegen: :(

Transaminase GOT (AST) + 52 (normaal <44)
Transaminase GPT (ALT) + 724 (normaal <94)
Gamma-GT  + 67 (normaal <9)
Alkalische fosfatasen + 1073 (normaal <122)

De rest van het bloedbeeld was OK, ook geen bloedarmoede meer.
Dat vond ze positief, maar ja wat is positief in dit geval...
Hij moet nu op een leverdieet, en nee we moeten geen brokjes gaan geven, ze vindt het goed dat we zelf samenstellen. :D
Hij zou wel magere vleessoorten moeten krijgen (kip, kalkoen, paard) en zo weinig mogelijk orgaanvlees omdat dat te belastend zou zijn voor de lever.
Ook als het kon de maaltijden verdelen over verschillende kleine maaltijden.
Ze vond het wel nodig dat we een beetje rijst zouden geven als koolhydratenbron. Groentjes mogen ook als hij dat lekker vindt.
Ze raadde ook aan om cottage cheese of kefir te (blijven) geven.
En elke maand een week Curepar tabletjes om de lever te ondersteunen.
Binnen drie maanden wil ze dan terug een controle doen.
Op de vraag of ze denkt dat hij die drie maanden nog gaat halen zei ze heel eerlijk dat ze al verbaasd is dat hij nu nog altijd 'rondhobbelt'. :-\ :'(
Gebruikersavatar
Door Nitus
#669293
Ach jeetje... denk niet dat je blij bent met dit nieuws. Maar wel fijn dat de bloedarmoede weg is, dan voelt ie zich waarschijnlijk wel een stuk prettiger. Tja, en meer doen als je al doet kun je niet, geniet van hem zolang hij nog 'rondhobbelt'. Sterkte ermee :-*.
Door Lizzy
#669561
Ach hemeltje... Ja, dit is geen goed nieuws.... Ik hoop toch dat hij voorlopig nog lekker rond blijft hobbelen bij jullie. En de wonderen zijn de wereld nog niet uit, hij is al een wonder dus dan kan dit wonder er ook nog wel bij! Bij leverproblemen wordt inderdaad aangeraden wat koolhydraat bij te geven. Waarom dat exact is: dat weet ik niet, maar ik kwam daar ook achter toen ik voor iemand naar een geschikt barf-dieet zocht bij leverproblemen. Aan de andere kant vind ik het wel weer in tegenstrijd met de tumor. Tumoren voeden zich namelijk met koolhydraat.... Ik weet niet.... Ik geloof dat ik zelf toch geen koolhydraat zou geven in de vorm van granen. Misschien dat Tannetje hier iets over kan zeggen?
Gebruikersavatar
Door Binno
#669670
Lizzy schreef:Bij leverproblemen wordt inderdaad aangeraden wat koolhydraat bij te geven. Waarom dat exact is: dat weet ik niet, maar ik kwam daar ook achter toen ik voor iemand naar een geschikt barf-dieet zocht bij leverproblemen. Aan de andere kant vind ik het wel weer in tegenstrijd met de tumor. Tumoren voeden zich namelijk met koolhydraat.... Ik weet niet.... Ik geloof dat ik zelf toch geen koolhydraat zou geven in de vorm van granen. Misschien dat Tannetje hier iets over kan zeggen?
Tja, ik heb hem nu een heel klein beetje bruine rijst bijgegeven, maar ik weet niet goed waar ik nu het beste mee doe, wel of niet... :-\

Hij begint trouwens ook wat moeilijker te eten, het paarden en kalkoenvlees vond hij opeens niet lekker meer, Duck ook niet, wel als het eerst allemaal gekookt werd.
Maar ja, zolang hij maar eet denk ik dan.
Mag hij eigenlijk nog wel visolie (omega 3-700 van Solgar) hebben of is dat ook te belastend voor zijn lever? ???
Gebruikersavatar
Door Binno
#669751
Lizzy schreef:Misschien heb je overigens nog wat aan dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 546.0.html
Zeer interessant topic, hier heb ik zeker wat aan, dank je! :)

Eén van de dingen die me in dat topic ook opgevallen zijn is het gebruik van prednison en de verhoogde leverwaarden.
Toen ze deze week Shiba zijn bloed geprikt hebben was hij nog maar een aantal dagen gestopt met de prednison, misschien had dit ook nog een invloed op de waarden?
Maar waarschijnlijk probeer ik mezelf nu blij te maken met een dooie mus, want ik kan er natuurlijk niet omheen dat er tumoren zitten en dat zijn leverwaarden vorige keer en zelfs vorig jaar al een beetje verhoogd waren.
Maar toch, op korte tijd waren ze nu wel enorm verhoogd... :-\

Ik moet nu dus ook elke maand gedurende een week Curepar geven (DL-methionine), kan ik daar gewoon Mariadistel blijven bijgeven of is dat teveel van het goede?
En voor zijn spieren en gewrichten gaf ik Zeel (Heel) en creatine tabletjes, mag ik die ook gewoon blijven verder geven?
Is inmiddels wel een hele klus geworden om al die pillen er in te krijgen hoor. ::)
Er staan ook dieet tips in zoals het niet meer geven van rood vlees. Dit veroorzaakt een teveel aan ammoniak.
Over rood vlees twijfelde ik dus of het kon, beter niet dus, thanks. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door